Gå til innhold

grunnleggende uenig med mannen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget plutselig at jeg og mannen har vidt forskjellig syn på når det er greit å ha barn alene hjemme. Jeg jobber natt og mannen jobber skift. Dette har aldri vært noe problem da gan har kunnat anpasse tiden på jobben for å passe når jeg skal jobbe. Men nå spurte han om ikke det var greit at datteren vår (som fyller 10 år i september) var aleina fra jeg for på jobb 21.45 til han slutter rundt 23.30,da er han hjemme spnn ca 23.50. For meg er det helt uaktuelt å la en 10 åring være aleina så sent på kvelden natten, men han mener jeg duller.Gjør jeg virkelig det? Ville dere gjort det.

Anonymous poster hash: 8a456...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppdaget plutselig at jeg og mannen har vidt forskjellig syn på når det er greit å ha barn alene hjemme. Jeg jobber natt og mannen jobber skift. Dette har aldri vært noe problem da gan har kunnat anpasse tiden på jobben for å passe når jeg skal jobbe. Men nå spurte han om ikke det var greit at datteren vår (som fyller 10 år i september) var aleina fra jeg for på jobb 21.45 til han slutter rundt 23.30,da er han hjemme spnn ca 23.50. For meg er det helt uaktuelt å la en 10 åring være aleina så sent på kvelden natten, men han mener jeg duller.Gjør jeg virkelig det? Ville dere gjort det.

Nei

Anonymous poster hash: 40c40...c2e

Skrevet

Helt greit. Jeg var alene et par timer om kvelden da jeg var 8-9 år. Gikk så fint atte!

Anonymous poster hash: 42bd4...747

Gjest Moonstruck
Skrevet

Hadde det vært på dag/ettermiddag så hadde jeg gjort det. Men, uaktuellt så sent på kvelden.

Skrevet

Det hadde vært uaktuelt å la 10 åringen vår være alene så sent..

(Hun hadde forresten nektet selv også)

Anonymous poster hash: 09c1a...955

Skrevet

Ja, hadde jeg ikke hatt noe problem med. Utstyrt barnet med telefonene, låst og gått.

Anonymous poster hash: 0c860...e3e

Skrevet

Hvis 10 åringen selv synes at det er ok så ser jeg ikke helt problemet. Hun sover vel uansett hele tiden. Men, tror mange barn ikke hadde likt det og da er det ikke ok.

Skrevet

Min tiåring hadde ikke turt å være alene hjemme etter hun hadde lagt seg. For jeg regner med at bRnet vanligvis sover mellom ti og halv tolv? Ikke greit hvis ikke barnet er så modent at det ønsker det selv.

Anonymous poster hash: 7e60e...f91

Skrevet

Jeg er helt enig med mannen din. Selvsagt er det forskjell på unger men over hele linja syns jeg unger for tida blir altfor mye dulla med.

Man kan fly alene når man er 5. Da kan man Være alene hjemme når man er 10.

Anonymous poster hash: 3f18b...9b8

Skrevet

Kommer an på 10 åringen det antar jeg.

Om min 10 åring var i stand til og turte å være alene i disse timene så ser jeg ikke noe problem med det.

Men nå er et av mine barn et diagnosebarn og trenger tilsyn hele tiden da så derfor vil det ikke bli mulig å prøve seg på slik for de andre barna mine.

Men når jeg ser på mine barn ville jeg nok tro at største faren var at de ikke la seg når de skulle og dermed fikk for lite søvn.

Anonymous poster hash: 8436d...89b
Skrevet

Så lenge barnet er klar for det selv, dere har brannalarmer i huset og mobil så går det nok fint. Regner med dere ikke er langt unna om det skulle skje noe?

Anonymous poster hash: 484cd...f05
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Grunnen er såre enkel. Det er gjentatte ganger blitt prøv ut i ulike undersøkelser hvordan barn som sover eagerer på røykvarsler, og alle undesøkelser konkluderer meg at overraskende mange ba ikke våkner av den (spesielt ikke første alvdel av natten når de sover tyngst), og at de som faktisk våkner, gjerne får panikk og ikke klarer å handle rasjonelt fordi de er trøtte og omtåket.

Nå husker jeg ikke helt alt som stod i den siste artikkelen jeg leste, men jeg mener at de frarådet at manlot barn sove alene i et hus fram til de var ca 13-14 år pga dette. Det har ikke noe med dulling å gjøre, men med sikkerhet. Det blir mye samme prinsippet som å forlate et lite barn i bilen over lenge tid. Risikoen for at noe skjer er liten, men om det skjer kan ikke barnet gjøre noe.

Anonymous poster hash: 80080...0bc
Skrevet

Beklager mange feil i innlegget mitt over her, tastaturet er gammelt og både bytter ut bokstaver eller vil ikke la seg trykke helt ned alltid.

Skrevet

Hva om hun ikke sovner før dere drar? Skal dere dra fra henne da? Hva om hun våkner opp og er redd en kveld, eller hver kveld i en uke? Skal dere dra fra jobben hver gang? Hva om det blir brann og hun ikke våkner? Hva om hun blir syk/skader seg e.l? 

Her finnes det tusen "Hva om..." - og bare det er en indikator på at det ikke er greit i mine øyne. At det var samme situasjoner der vi måtte klare oss selv, da vi var små er et dårlig argument. Mye som er annerledes nå, på godt og på vondt. Barna blir satt mindre krav til, blir fulgt opp og passet på på alle bauger og fronter - og da kan man ikke hoppe bukk over alle modningsprosessene, for så å starte på "level 8". 

Anonymous poster hash: 2cd52...f04
Skrevet

Hvis barnet selv er komfortabel med det, og man har telefon tilgjengelig, ser jeg ingen grunn til hvorfor ikke. Mine barn er 7 og 9, de er hjemme alene noen timer innimellom på dagtid. Ikke større forskjell på dag og kveld er det vel?

Anonymous poster hash: 25b5b...365
Skrevet

I utgangspunktet (eller i teorien bør jeg vel heller si) er jeg enig med mannen din, men man må se barnet an. Gutten min er 10,5 år og han har først i det aller siste vært et par timer alene hjemme på dagtid. Han er litt husredd og liker ikke å være alene hjemme, så så sent på kvelden hadde han aldri ville vært alene. Dersom han hadde villet det selv, så ser jeg ikke noe problem med det. Vanligvis vil jo barnet sove på den tiden likevel.

Anonymous poster hash: 23f15...c15
Skrevet

Jeg var mye alene hjemme fra jeg var 8 år. Hvorfor skal ikke en 10 åring klare det?

Anonymous poster hash: 1e45b...d24
Skrevet

Jeg var mye alene hjemme fra jeg var 8 år. Hvorfor skal ikke en 10 åring klare det?

Anonymous poster hash: 1e45b...d24

Fordi dette er sent om kvelden når barnet antagelig nettopp er sovnet. Se innlegg jeg la ut nå om at det er forskjell på å forlate et barn om dagen og natten.

Skrevet

Jeg tenker at det er stor forskjell på barn og stor forskjell på hva/ hvor mye barnet har lært om hva man skal gjøre hvis brannalarmen går. Jeg kunne aldri gått fra min snart 12-åring om kvelden sånn, og muligens ikke 13-åringen. Men jeg tror både 9- og 11-åringen hadde syntes det var helt greit.

Skrevet

Huff. Nei. Forstår deg. Han bør respektere deg og at du synes det er ubehagelig. Vi sliter med lignende. Mannen er mye mer frigjort enn meg når det gjelder mye...

Anonymous poster hash: 334d7...e25

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Grunnen er såre enkel. Det er gjentatte ganger blitt prøv ut i ulike undersøkelser hvordan barn som sover eagerer på røykvarsler, og alle undesøkelser konkluderer meg at overraskende mange ba ikke våkner av den (spesielt ikke første alvdel av natten når de sover tyngst), og at de som faktisk våkner, gjerne får panikk og ikke klarer å handle rasjonelt fordi de er trøtte og omtåket.

Nå husker jeg ikke helt alt som stod i den siste artikkelen jeg leste, men jeg mener at de frarådet at manlot barn sove alene i et hus fram til de var ca 13-14 år pga dette. Det har ikke noe med dulling å gjøre, men med sikkerhet. Det blir mye samme prinsippet som å forlate et lite barn i bilen over lenge tid. Risikoen for at noe skjer er liten, men om det skjer kan ikke barnet gjøre noe.

Nekter å tro at min 16-åring våkner av brannvarsleren heller. Hun er jo mye mer komatøs enn 11-åringen!

Anonymous poster hash: 5f929...19c

Skrevet

Jeg er helt enig med mannen din. Selvsagt er det forskjell på unger men over hele linja syns jeg unger for tida blir altfor mye dulla med.

Man kan fly alene når man er 5. Da kan man Være alene hjemme når man er 10.

Anonymous poster hash: 3f18b...9b8

Barnet flyr ikke alene/uten oppfølging, men uten foreldrene. Foreldre følger til gate, der overtar annen voksenperson som følger inn på flyet og er tilgjengelig/passer på hele flyturen. Barnet følges ved ankomst ut og overlates til andre forelderen.

Er forskjell på å ha en voksen person tilgjengelig på den måten, og være helt overlatt til seg selv.

Mine barn tok fly med assistanse i 7 år, men vi måtte likevel trene masse og forberede psykisk før de skulle ta fly uten assistanse (da de bikket 12 år). De liker fortsatt best at jeg følger til gaten (13 og 15 år).

Anonymous poster hash: 1f64e...6bc

Skrevet

Det kommer mye an på barnet, men jeg ville likevel vært skeptisk. Hva om det blir brann? Hva med innbrudd? I begge tilfeller bør en voksen være tilstede. Det gjelder selvfølgelig også på dagtid, men jeg mener det er annerledes - barnet er da våkent, samme er naboer og andre.

Anonymous poster hash: 9b781...64b

Skrevet

Hva om hun ikke sovner før dere drar? Skal dere dra fra henne da? Hva om hun våkner opp og er redd en kveld, eller hver kveld i en uke? Skal dere dra fra jobben hver gang? Hva om det blir brann og hun ikke våkner? Hva om hun blir syk/skader seg e.l?

Her finnes det tusen "Hva om..." - og bare det er en indikator på at det ikke er greit i mine øyne. At det var samme situasjoner der vi måtte klare oss selv, da vi var små er et dårlig argument. Mye som er annerledes nå, på godt og på vondt. Barna blir satt mindre krav til, blir fulgt opp og passet på på alle bauger og fronter - og da kan man ikke hoppe bukk over alle modningsprosessene, for så å starte på "level 8".

Anonymous poster hash: 2cd52...f04

Hva om du ramler når du bærer baby ned trappen?

Hva om bilen du kjører krasjer med barnet oppi?

Hva om du kjører på motorveien og får et fly inn i bilen?

Osv osv.

Man kan ikke tenke alle "hva om", men man kan snakke med barna og lære å ulike situasjoner. Man må legge vekt på hva barnet vil og ta det steg for steg.

10 åringen vår må nå starte å legge seg selv en gang i uka. Å være alene er han trygg på, å legge seg har han aldri gjort. Regner ikke med han sover de første gangene. Mannen kommer hjem kl 22, jeg går kl 20.

Mange har seriekoblet brannvarsler, set går ikke an å sovne til. Er man usikker, må man teste, evt montere flere brannvarsler feks på rommet til ungen.

Anonymous poster hash: 75039...106

Skrevet

Jeg synes det er milevis forskjell på å la henne være alene litt på dagtid en på kveld/natt. På dagtid er gjerne venner og naboer tilgjenelige hvis hun vil ha selskap eller trenger hjelp. På kveld /natt må hun klare seg selv om det skulle være noe. Hun er modig og selvstendig,men jeg synes det er å utsette henne for for mye ansvar hvis det ringer på dørren/telefon, eller gud forby det begynner å brinne eller noen bryter seg inn. Å plutselig våkne å føle seg utrygg,da hjelper det lite om vi bare i teorien er 15 min unna.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...