Gå til innhold

Blir klærne egentlig rene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er stor tilhenger av å vaske klær på 60grader. MINST!! Han er i overkant opptatt av hygiene, og mener klær som ungen har hatt på seg i barnehagen, på senteret, matbutikken osv må vaskes på minst 60 grader for å bli rent. De kan være helt uten flekker når han kaster de til vask, for de har vært i kontakt med et gulv ett eller annet sted utenfor hjemmet, og da må de vaskes... Han påstår at klær ikke blir rene på 40 grader. Er det noe sannhet i det? Jeg vasker klær for å bli kvitt flekker og evt lukt, men det virker som han i tillegg er ute etter å "sterilisere" dem.... Klærne blir jo ødelagt!!!..... :(

Anonymous poster hash: 61126...e46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig bomullstøy blir vanligvis rent på 40, ja. Utenom undertøy og sokker da.

Anonymous poster hash: 09b62...f63

Skrevet

Han er hysterisk

Sliter med bakterie angst

Anonymous poster hash: fdcef...759

Skrevet

Virker som om samboeren din er overdrevent (noe manisk?) opptatt av det han mener er hygiene. Han gjør det nok i beste mening for å beskytte barnet, men det er jo faktisk motsatt - jo mer "manisk" man blir med å få bort bakterier overalt, jo dårligere blir ungenes immunforsvar.

Undertøy, håndklær og sengetøy går på 60 grader, svært skitne på 90. Resten er som regel nok å vaske på 40 grader.

Unntak er selvfølgelig om det er avføring eller oppkast på klærne, da er det helst 90 som gjelder, ev. 60.

Anonymous poster hash: 16691...dae
Gjest Antarctica
Skrevet

Barnet skal ikke primært slikke på langbukser, sokker og gensere, eller forbinde sår med dem. H*n skal bare ha dem på seg, utenpå huden. Så de trenger ikke være kirurgisk sterile... Jeg ville ha kokt (vasket på 90) rumpekluter, truser med bremsespor, alt som har fått oppkast el blod på seg, sure kjøkkenfiller og enkelte ekstra møkkete håndklær. Når vi har vært i svømmehallen koker jeg håndklærne.

Men vanlig hverdagstøy kan vaskes som anvist på lappen.

Skrevet

Barnet skal ikke primært slikke på langbukser, sokker og gensere, eller forbinde sår med dem. H*n skal bare ha dem på seg, utenpå huden. Så de trenger ikke være kirurgisk sterile... Jeg ville ha kokt (vasket på 90) rumpekluter, truser med bremsespor, alt som har fått oppkast el blod på seg, sure kjøkkenfiller og enkelte ekstra møkkete håndklær. Når vi har vært i svømmehallen koker jeg håndklærne.

Hehe. :P Ser du nevner svømmehallen. Nei, dit kan vi ikke gå, for tenk så mange fotvorter vi KAN få av å være der! For ikke å snakke om alle ungene (og også voksne) som pisser i vannet....

Takk for svar alle sammen! Fint å se at det er flere som deler mitt syn på normal renslighet. Nevner jeg for han at dette er unormalt, og at jeg ønsker å leve mer normalt, så starter en lang diskusjon om hva som egentlig er normal, og hvem er det som egentlig bestemmer hva som er normalt... Og vi kommer aldri frem til noen løsning som passer for begge to... Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva med å avblåse "begrepskrigen" om normalitet? (Jeg antar han går inn i debatten fordi han har en anelse om at hans egne grenser ikke er vanlige.) Fokuser heller på om det er skadelig eller ikke. Kan barnet skades av å ha på en bukse med noen basiller på utsida som kom da hun/han satte seg på rumpa inne på et kjøpesenter? I så fall, skades på hvilken måte...? Osv, bruk logikken.

Skrevet

Hehe. :P Ser du nevner svømmehallen. Nei, dit kan vi ikke gå, for tenk så mange fotvorter vi KAN få av å være der! For ikke å snakke om alle ungene (og også voksne) som pisser i vannet....

Takk for svar alle sammen! Fint å se at det er flere som deler mitt syn på normal renslighet. Nevner jeg for han at dette er unormalt, og at jeg ønsker å leve mer normalt, så starter en lang diskusjon om hva som egentlig er normal, og hvem er det som egentlig bestemmer hva som er normalt... Og vi kommer aldri frem til noen løsning som passer for begge to... Hi

Men hvorfor er det hans mening som skal definere hva som er normalt hos dere? Dere er jo to, og begge må jente seg. Jeg hadde nok glatt både vasket på 40 grader (og hadde satt på vasken før han), og tatt barna med i svømmehallen.

Anonymous poster hash: 5639b...c41

Skrevet

Men hva er egentlig problemet med å vaske barnets bommullsklær på 60 grader. De blir da aldeles ikke ødelagt av det! Hvis de ikle tåler det har dere kjøpt elendig kvalitet. Bomull tåler 60 altså.

Anonymous poster hash: 37256...ac2

Skrevet

Jeg vasker det meste på 60 grader, det er kun noe av mitt og mannens tøy som får 40 grader.

Skrevet

Men hva er egentlig problemet med å vaske barnets bommullsklær på 60 grader. De blir da aldeles ikke ødelagt av det! Hvis de ikle tåler det har dere kjøpt elendig kvalitet. Bomull tåler 60 altså. Anonymous poster hash: 37256...ac2

Nei, det meste krymper. Også POP psv

Anonymous poster hash: bc51f...141

Skrevet

Hva med å avblåse "begrepskrigen" om normalitet? (Jeg antar han går inn i debatten fordi han har en anelse om at hans egne grenser ikke er vanlige.) Fokuser heller på om det er skadelig eller ikke. Kan barnet skades av å ha på en bukse med noen basiller på utsida som kom da hun/han satte seg på rumpa inne på et kjøpesenter? I så fall, skades på hvilken måte...? Osv, bruk logikken.

Barnet kan skades fordi det kan bli sykt.... Og da er et min "feil" hvis jeg bare har vasket på 40 grader. "Der ser du, var det ikke det jeg visste" får jeg høre da. Hi

Skrevet

Men hvorfor er det hans mening som skal definere hva som er normalt hos dere? Dere er jo to, og begge må jente seg. Jeg hadde nok glatt både vasket på 40 grader (og hadde satt på vasken før han), og tatt barna med i svømmehallen.

Anonymous poster hash: 5639b...c41

Ja, si det! Han har nok ikke tenkt over selv hva han mener er normalt eller ikke. Han er mer opptatt av hva jeg ser på som normalt og hvorfor, siden det er jeg som så gjerne vil leve litt mer normalt.... Jeg vasker klær på 40 grader, men får foreløpig ikke ta med barnet i svømmehallen. "Det er ikke bare ditt barn, så du kan ikke ta med han dit mot min vilje". Og om jeg lurer på om ikke jeg har noe jeg skulle sagt når det gjelder det, siden det også er mitt barn, så svarer han at jeg kan jo gjøre mye annet, så hvorfor akkurat det han misliker?... Hi

Skrevet

Høres ut som han har bakteriefobi....

Klærne blir jo rene på både 40 og 60 grader, de blir jo både skylt i såpe og skylt av. Endel av bakterier og smuss blir fjernet av det. Skal du derimot ha de mer "bakterierene" må de vaskes på 60 grader, eventuelt kokes.

Anonymous poster hash: 5b20e...ae0
Skrevet

Men hva er egentlig problemet med å vaske barnets bommullsklær på 60 grader. De blir da aldeles ikke ødelagt av det! Hvis de ikle tåler det har dere kjøpt elendig kvalitet. Bomull tåler 60 altså.

Så du mener klær ikke blir rene på 40 grader? Jeg er klar over at mange klær kan vaskes på 60 grader, men mye kan ikke det. Samboeren min ser ikke på vaskelappen, så alt går på 60 grader, helst 90 (men han skjønner visst at alt ikke tåler 90). Hi

Skrevet

Høres ut som han har bakteriefobi....

Klærne blir jo rene på både 40 og 60 grader, de blir jo både skylt i såpe og skylt av. Endel av bakterier og smuss blir fjernet av det. Skal du derimot ha de mer "bakterierene" må de vaskes på 60 grader, eventuelt kokes.

Anonymous poster hash: 5b20e...ae0

Har forsøkt å forklare han at klær absolutt kan bli rene på 40 grader, men da lurer han på hvordan jeg kan vite det?... Og hva er egentlig "rent"? Er det bare fri for flekker og lukt som avgjør at det er rent? Hi

Skrevet

Her går alle "vanlige klær" på 40 grader, og undertøy,håndklær og sengetøy på 60.

Klærne sønnen bruker i barnehagen vaskes så ofte at om de i tillegg skulle vaskes på 60 hadde de ikke vart lenge gitt.

Anonymous poster hash: e0d41...7d5

Skrevet

Men hva er egentlig problemet med å vaske barnets bommullsklær på 60 grader. De blir da aldeles ikke ødelagt av det! Hvis de ikle tåler det har dere kjøpt elendig kvalitet. Bomull tåler 60 altså. Anonymous poster hash: 37256...ac2

Nei, det meste krymper. Også POP psv

Anonymous poster hash: bc51f...141

Det er bare piss. Vi har vasket alle bomulls-barneklær på 60 og ikke noe har krympet.

Skrevet

Så du mener klær ikke blir rene på 40 grader? Jeg er klar over at mange klær kan vaskes på 60 grader, men mye kan ikke det. Samboeren min ser ikke på vaskelappen, så alt går på 60 grader, helst 90 (men han skjønner visst at alt ikke tåler 90). Hi

Hvor har jeg skrevet at klær ikke blir rene på 40 grader?? Vennligst les det jeg skriver. Jeg mener det jeg skriver. Ingen grunn til å tillegge meg meninger ut fra eget forgodtbefinnende.

Skrevet

Er dette samme mannen som har ren og uren sone i gangen?

Anonymous poster hash: 4170b...f1e
Skrevet

Tusen takk! Da slapp jeg å finne linkene selv.

Skrevet

Tusen takk! Da slapp jeg å finne linkene selv.

Hmmm. Da fikk jeg litt å tenke på... Takk for linker! Hi

Skrevet

Jøss, utrolig at noen husker det! Ja, det er samme mannen... Hi

Skrevet

Jøss, utrolig at noen husker det! Ja, det er samme mannen... Hi

Veldig vanskelig å glemme den tråden, han er jo "litt" spesiell... Og jeg skjønner fortsatt ikke at du orker å leve sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...