Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Mannen min skal gjennom en ryggoperasjon som gjør ham sykemeldt et par måneder. Vi vet ikke enda hvor lite mobil han blir i denne perioden eller hvor lenge. Men hvis han blir sengeliggende lenge, så får jeg problemer med hverdagslogistikken. Jobber fullt, og hvis jeg må levere og hente barn hver dag over en lengre periode så går ikke ting opp. Har man som pårørende noen rettigheter i slike tilfeller? Ser for meg at jeg vil kunne klare det om jeg går ned til 80% stilling disse ukene, men kan jeg få noen kompensasjon for dette? Eller gjelder det kanskje bare for veldig lange sykeperioder? Anonymous poster hash: aa2f0...fbe
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Kan dessverre ikke svare deg, men når jeg leser slikt blir jeg oppgitt over at husmorvikarordningen er opphevet. Nå når det er normen at begge foreldre er i jobb, og stadig flere forhold oppløses trengs den mer enn noen gang. Håper det ordner seg for dere! Anonymous poster hash: 2f0c3...60b
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Mannen min skal gjennom en ryggoperasjon som gjør ham sykemeldt et par måneder. Vi vet ikke enda hvor lite mobil han blir i denne perioden eller hvor lenge. Men hvis han blir sengeliggende lenge, så får jeg problemer med hverdagslogistikken. Jobber fullt, og hvis jeg må levere og hente barn hver dag over en lengre periode så går ikke ting opp. Har man som pårørende noen rettigheter i slike tilfeller? Ser for meg at jeg vil kunne klare det om jeg går ned til 80% stilling disse ukene, men kan jeg få noen kompensasjon for dette? Eller gjelder det kanskje bare for veldig lange sykeperioder? Anonymous poster hash: aa2f0...fbe Du kan sykemelde deg pga. stress i verste fall. Si til legen at du er utslitt av alt med sykdommen hans og ikke får hverdagen til å gå rundt om du ikke roer ned en periode? Du kommer til å bli syk av stress om du ikke tar tak i det på forhånd! Anonymous poster hash: db2a8...3bf
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Kan dessverre ikke svare deg, men når jeg leser slikt blir jeg oppgitt over at husmorvikarordningen er opphevet. Nå når det er normen at begge foreldre er i jobb, og stadig flere forhold oppløses trengs den mer enn noen gang. Håper det ordner seg for dere! Anonymous poster hash: 2f0c3...60b Tusen takk! Anonymous poster hash: e31d5...418
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #5 Skrevet 18. august 2015 Mannen min skal gjennom en ryggoperasjon som gjør ham sykemeldt et par måneder. Vi vet ikke enda hvor lite mobil han blir i denne perioden eller hvor lenge. Men hvis han blir sengeliggende lenge, så får jeg problemer med hverdagslogistikken. Jobber fullt, og hvis jeg må levere og hente barn hver dag over en lengre periode så går ikke ting opp. Har man som pårørende noen rettigheter i slike tilfeller? Ser for meg at jeg vil kunne klare det om jeg går ned til 80% stilling disse ukene, men kan jeg få noen kompensasjon for dette? Eller gjelder det kanskje bare for veldig lange sykeperioder? Anonymous poster hash: aa2f0...fbe Du kan sykemelde deg pga. stress i verste fall. Si til legen at du er utslitt av alt med sykdommen hans og ikke får hverdagen til å gå rundt om du ikke roer ned en periode? Du kommer til å bli syk av stress om du ikke tar tak i det på forhånd! Anonymous poster hash: db2a8...3bf Ja det hadde kanskje gått, men kjenner jeg kvier meg veldig for å be om sykemelding også...Jeg kunne jo bedt om å få redusert stillingen min en periode, men det blir vanskelig økonomisk - mannen min mister en del tillegg når han går sykemeldt. Får nesten bare håpe på at han raskt kommer seg såpass at han kan hente eller levere, heldigvis er barna så store at de ikke må bæres eller løftes 😊 Anonymous poster hash: e31d5...418
HvittHus Skrevet 18. august 2015 #6 Skrevet 18. august 2015 Da jeg var under behandling og mannen måtte ta over mine omsorgsoppgaver, var det ikke annen hjelp å få enn å bli sykemeldt pga psykisk stress. Problemet med slik sykemelding oppstår hvis du feks skal bytte livsforsikring og har diagnoser i journalen. For oss løste det seg da mannen skulle ha livsforsikring, men vi måtte ha attest fra legen om at dette var proformadiagnoser.
skjotta Skrevet 18. august 2015 #7 Skrevet 18. august 2015 Når jeg opererte ryggen var jeg hjelpesløs i en ukes tid og så kom det seg dag for dag. Etter 2 uker var jeg hjemme. Var på den tiden alene med en 3 åring. Var på jobb i barnehage etter 2 mnd.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #8 Skrevet 18. august 2015 Når jeg opererte ryggen var jeg hjelpesløs i en ukes tid og så kom det seg dag for dag. Etter 2 uker var jeg hjemme. Var på den tiden alene med en 3 åring. Var på jobb i barnehage etter 2 mnd. Dette var vel strengt tatt ikke svar på spørsmålet? Anonymous poster hash: bdd57...123
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #9 Skrevet 18. august 2015 Da jeg jobbet i hjemmesykepleien (er sykepleier) hadde vi en familie hvor mor var kronisk syk. De søkte husmorvikar til noen timer på morgenen for å få to unger til skole/barnehage og litt hjelp med nyfødt. Som det sies så er ordningen med husmorvikar borte men disse gav seg ikke mtp hva de hadde krav på så det ble faktisk satt inn noen av "oss" (syke/hjelpepleiere) som "husmorvikar" i en periode, noen timer hver dag. Om det fortsatt er muligheter for dette vet jeg ikke men sjekk det ut iallefall, om det blir behov. Anonymous poster hash: 955d6...348
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #10 Skrevet 18. august 2015 Å vurdere å sykemelde seg på grunn av dette virker i overkant sytete. Prøv heller å få tilrettelegge i forhold til arbeidet. Du er da ikke syk! Anonymous poster hash: 1da0d...c1a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #11 Skrevet 18. august 2015 Da jeg var under behandling og mannen måtte ta over mine omsorgsoppgaver, var det ikke annen hjelp å få enn å bli sykemeldt pga psykisk stress. Problemet med slik sykemelding oppstår hvis du feks skal bytte livsforsikring og har diagnoser i journalen. For oss løste det seg da mannen skulle ha livsforsikring, men vi måtte ha attest fra legen om at dette var proformadiagnoser. Huff, jeg hadde håpet det nesten var automatikk i at man ble delvis "sykemeldt" når man plutselig blir ansvarlig for alt i tillegg til jobben. Det går bare ikke opp ift til timer, jeg kan ikke levere før skole og barnehage åpner heller, eller hente etter stengetid. Får håpe vi får løst det på et vis. Hvis han klarer å stå og kjøre bil en liten stund så skal vi få det til. Anonymous poster hash: e31d5...418
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #12 Skrevet 18. august 2015 Det er vel slik mange aleneforeldre har det hele tiden😉 Anonymous poster hash: 1da0d...c1a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #13 Skrevet 18. august 2015 Hvis det "bare" er levering og henting spm er problemet så kan du vel forsøke å prate med noen i bhg./skole. Kanskje de kan hjelpe deg de få ukene det gjelder? Enten at de leverer for deg noen dager eller tar med barna hjem. Så kan du jobbe lengere noen dager fordi du kommer for seint. Vet ikke alder på barna. Om de er over 4 år så kan de vel komme hjem til far selv om du må jobbe noen timer ekstra også? Bare få noen til å ta dem med hjem. Sikkert noen som vil hjelpe til. Prat med arbeidsgiver. Har selv vært alene, har måtte prate med arbeidsgiver slik at vi har funnet en løsning sånn at jeg rekker levere og hente i bhg. åpningstider. Det har alltid løst seg. Kan du evt. jobbe de timene inn igjen når mannen er frisk? Anonymous poster hash: 5d434...6f9
skjotta Skrevet 18. august 2015 #14 Skrevet 18. august 2015 Når jeg opererte ryggen var jeg hjelpesløs i en ukes tid og så kom det seg dag for dag. Etter 2 uker var jeg hjemme. Var på den tiden alene med en 3 åring. Var på jobb i barnehage etter 2 mnd.Dette var vel strengt tatt ikke svar på spørsmålet? Anonymous poster hash: bdd57...123 Problemstillingen er kun aktuell dersom han blir sengeliggende lenge. Etter en ryggoperasjon skal man opp og i bevegelse så fort som mulig, så det er slettes ikke sikkert at hi har noe å bekymre seg for.... strengt tatt.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #15 Skrevet 18. august 2015 Hvis det "bare" er levering og henting spm er problemet så kan du vel forsøke å prate med noen i bhg./skole. Kanskje de kan hjelpe deg de få ukene det gjelder? Enten at de leverer for deg noen dager eller tar med barna hjem. Så kan du jobbe lengere noen dager fordi du kommer for seint. Vet ikke alder på barna. Om de er over 4 år så kan de vel komme hjem til far selv om du må jobbe noen timer ekstra også? Bare få noen til å ta dem med hjem. Sikkert noen som vil hjelpe til. Prat med arbeidsgiver. Har selv vært alene, har måtte prate med arbeidsgiver slik at vi har funnet en løsning sånn at jeg rekker levere og hente i bhg. åpningstider. Det har alltid løst seg. Kan du evt. jobbe de timene inn igjen når mannen er frisk? Anonymous poster hash: 5d434...6f9 Jeg er deltidsstudent også, så det er ikke så enkelt å jobbe inn tapt arbeidstid, ikke hvis det blir for mye i hvert fall. Men ja, det er absolutt en ide å spørre om noen kan ta med barna hjem for meg og avlevere hos far! Får tro han ikke blir så invalidisert at han ikke klarer å passe på barna fra sofaen en time eller to Anonymous poster hash: e31d5...418
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #16 Skrevet 18. august 2015 Det er vel slik mange aleneforeldre har det hele tiden😉 Anonymous poster hash: 1da0d...c1a Ja absolutt. Kanskje derfor jeg ikke kjenner en eneste aleneforelder som jobber fullt eller ikke har delt omsorg Anonymous poster hash: e31d5...418
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #17 Skrevet 18. august 2015 Da jeg var hjemme med baby på ti mnd måtte jeg operere brokk,og kunne ikke løfte barna på mange uker. Det var ingen hjelp å få annet enn at samboeren måtte bruke av ferien sin. Anonymous poster hash: ce631...4ea
Katta82 Skrevet 18. august 2015 #18 Skrevet 18. august 2015 Har du avspasering eller feriedagar du kan få dela opp?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #19 Skrevet 18. august 2015 Sånn er det faktisk for flere enslige foreldre, som skrevet lenger opp. Jeg har barna 100%, studerer 100%, og jobber 30%. I ferier så jobber jeg mye. Ja, det er utrolig tøft. Men jeg har jo ikke noe valg. For en del år siden var jeg i en ulykke og, måtte opereres, og trengte hjelp etterpå. Fikk ingen hjelp overhodet. Sykehuset var faktisk rystet over at jeg ikke kunne få noe hjelp etterpå. Barna var jo da små og. Anonymous poster hash: 4f046...17d
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #20 Skrevet 18. august 2015 Mannen din kan da søke personlig brukerstyrt assistent (pba), som kan ta over hans oppgaver med barn og i huset generelt Anonymous poster hash: a7a25...b11
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #21 Skrevet 18. august 2015 Mannen din kan da søke personlig brukerstyrt assistent (pba), som kan ta over hans oppgaver med barn og i huset generelt Anonymous poster hash: a7a25...b11 Men dette blir jo da ikke innvilget før lenge etter at mannen er på beina igjen. Anonymous poster hash: bdd57...123
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #22 Skrevet 18. august 2015 Når jeg opererte ryggen var jeg hjelpesløs i en ukes tid og så kom det seg dag for dag. Etter 2 uker var jeg hjemme. Var på den tiden alene med en 3 åring. Var på jobb i barnehage etter 2 mnd.Dette var vel strengt tatt ikke svar på spørsmålet? Anonymous poster hash: bdd57...123 Problemstillingen er kun aktuell dersom han blir sengeliggende lenge. Etter en ryggoperasjon skal man opp og i bevegelse så fort som mulig, så det er slettes ikke sikkert at hi har noe å bekymre seg for.... strengt tatt. Jeg håper det blir tilfellet for ham også, da blir det ikke noe problem. Vi får høre med legen, han kan sikkert si noe om hvor mobil ham blir etterpå. Han har en veldig fysisk jobb så kanskje bare derfor han blir sykemeldt så lenge. Anonymous poster hash: e31d5...418
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #23 Skrevet 18. august 2015 Det er vel slik mange aleneforeldre har det hele tiden Anonymous poster hash: 1da0d...c1a Ja absolutt. Kanskje derfor jeg ikke kjenner en eneste aleneforelder som jobber fullt eller ikke har delt omsorg Anonymous poster hash: e31d5...418 Samtlige av de jeg kjenner jobber fullt, og hos de fleste har far bare vanlig samvær (annenhver helg og kanskje en dag i uka). Anonymous poster hash: 36f0d...012
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #24 Skrevet 18. august 2015 Sånn er det faktisk for flere enslige foreldre, som skrevet lenger opp. Jeg har barna 100%, studerer 100%, og jobber 30%. I ferier så jobber jeg mye. Ja, det er utrolig tøft. Men jeg har jo ikke noe valg. For en del år siden var jeg i en ulykke og, måtte opereres, og trengte hjelp etterpå. Fikk ingen hjelp overhodet. Sykehuset var faktisk rystet over at jeg ikke kunne få noe hjelp etterpå. Barna var jo da små og. Anonymous poster hash: 4f046...17d Ja, å ha fullt ansvar for barna alene er tøft, enten man er enslig forelder eller sammen med en som av ulike grunner ikke kan delta i det daglige Har prøvd det før, men da studerte jeg ikke i tillegg så jeg kunne jobbe inn tapt tid på kveldene. Kanskje det er overambisiøst å studere i tillegg til jobb akkurat dette semesteret som mannen skal operere, men får satse på at han raskt kommer seg såpass at han kan bidra med barna et par timer i løpet av dagen. Anonymous poster hash: e31d5...418
Anonym bruker Skrevet 18. august 2015 #25 Skrevet 18. august 2015 Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men er ryggoperert selv og reiste hjem samme dag som jeg ble operert. Var i bevegelse fra jeg våknet av narkosen, var vondt selvfølgelig, men så lenge jeg ikke trengte å løfte så gikk det greit å klare seg selv. Man blir sykemeldt en stund fordi man ikke skal løfte blant annet, men utover det så klarte jeg meg fint uten hjelp. Du kan jo høre med jobben om du kan få permisjon en time morgen og ettermiddag de ukene han er sykemeldt, ulønnet permisjon vil du nok få i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 2ad75...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå