Gå til innhold

Er dette frekt eller hyggelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte ei jente i klassen til sønnen min. Hun er kommet som flyktning og har en blå "guttesekk". Jeg har ei jente som begynte i 5. klasse i år. Hennes 1.klasse sekk er pent brukt og i "jentefarger". Vil det bli helt feil å spørre denne jenta (eller moren hennes da som leverer) om de vil ha sekken?

Anonymous poster hash: ca000...a58
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Før hun selv syns blått er feil, syns jeg det er frekt. Kanskje liker hun sekken som den er.

Skrevet

Lol

Anonymous poster hash: 1f8b6...548

Skrevet

Hæ? Har de uttrykt ønske om sett i såkalte "jentefarger" da??

J

Skrevet

Det begynte ei jente i klassen til sønnen min. Hun er kommet som flyktning og har en blå "guttesekk". Jeg har ei jente som begynte i 5. klasse i år. Hennes 1.klasse sekk er pent brukt og i "jentefarger". Vil det bli helt feil å spørre denne jenta (eller moren hennes da som leverer) om de vil ha sekken?

Anonymous poster hash: ca000...a58

Guttesekk og jentefarger???

Har du tenkt et sekund på at jenta kanskje foretrekker blå sekk?

Anonymous poster hash: 95293...d73

Skrevet

Frekt! Veldig frekt!!

Anonymous poster hash: 78582...c35

Skrevet

Eh.. Hæ?? Kan ikke jenter ha blå sekk?? Guttesekk? Hvem har bestemt at det er det? Min sønn har valgt seg en lilla sekk som du sikkert ville kalt jentesekk...

Det ville nok bli oppfattet som veldig frekt ja om ikke jenta tydelig har klaget på sekken...

Anonymous poster hash: 330ca...546

Skrevet

Min jente har kjøpt seg "gutte sekk", hun hater alt rosa.

Men er sekken hun bruker gammel og slitt ville jeg spurt.

Anonymous poster hash: 0c23a...815

Skrevet

Jenta mi har valgt seg en blå sekk. Frelt om noen spør om hun vil ha en rosa jentesekk i stedet...

Anonymous poster hash: 6a8a6...b22

Skrevet

Jenta mi har svart sekk;-) og converse.. Men veldig jentete likevel;-)

Anonymous poster hash: 17c65...250

Gjest Bomsi ❤
Skrevet

Å herregud for noen hønsehoder, må snart le meg ihel av den desperate kampen som handler om å utslette all forskjell mellom kjønn. Samme om dere ønsker det eller ikke så er det sånn at de fleste jenter er jentete, feminine, liker jentefarger, rosa, gå i kjole osv. Ja, så sannsynligheten for at denne jenta har lyst på jente sekk med JENTEFARGER er faktisk ganske stor. Jeg synes du kan spørre jenta forsiktig hi om hun har lyst på, eller få datteren din til å spørre henne. Om hun har lyst på kan du ta det opp med moren før du gir henne den.

Skrevet

Jeg går mot strømmen her og synes ikke det er frekt. Jeg legger til grunn at du tenker at siden de nettopp har kommet som flyktinger så har hun fått en arvet sekk, og da selvfølgelig vært bruker den uansett hvilken farve den har.

Mange flyktninger har veldig lite, mye mindre enn mange tror. Og blir kjempe glad for å få noen å arve klær, sekker, dresser o.l. fra. De har jo stort sett dårlig råd i starten og ikke familie å arve ting fra.

Så ta en prat med mammaen, er jo godt mulig at jenta liker sekken sin. Men, kan være andre ting de trenger å arve før vinteren kommer. Uansett, det er bedre å tilby hjelp en gang for mye enn en gang for lite :)

Skrevet

Å herregud for noen hønsehoder, må snart le meg ihel av den desperate kampen som handler om å utslette all forskjell mellom kjønn. Samme om dere ønsker det eller ikke så er det sånn at de fleste jenter er jentete, feminine, liker jentefarger, rosa, gå i kjole osv. Ja, så sannsynligheten for at denne jenta har lyst på jente sekk med JENTEFARGER er faktisk ganske stor. Jeg synes du kan spørre jenta forsiktig hi om hun har lyst på, eller få datteren din til å spørre henne. Om hun har lyst på kan du ta det opp med moren før du gir henne den.

Hønsehoder fordi vi ikke truer barna våre inn i en kjønnmønster? Er du også for "godtatt sangbok for piker" og "godtatt sangbok for gutter"? Sovner gutter bedre med visse sanger i forhold til jenter og omvendt? Helt på tryne hvordan vi dytter barna våre inn i et slikt diskriminerende mønster. Jeg kjøper gjerne rosa til datteren min hvis hun ønsker det men det er hennes valg og ikke noe jeg kjøper til henne fordi jeg forventet at dette skal hun bruke fordi hun er jente.

Og jeg må si jeg har til gode å lese ett eneste fornuftig innlegg fra deg.

Anonymous poster hash: 4928c...43b

Skrevet

Hønsehoder, faktisk. Her ville jeg ligget veldig lavt i terrenget. Tenk om jenta er superstolt av sin nye sekk, så kommer det en velmenende fremmed og indirekte forteller henne at den ikke er bra nok eller passende for en jente. Ville heller brukt litt tid på å bli kjent med henne, og evt gitt arveting etterhvert. Eventuelt tatt det opp med læreren og bedt han/henne sondere terrenget.

Anonymous poster hash: a377d...c96

Skrevet

Sånne som deg er grunnen til at sønnen min ikke turte å kjøpe den rosa sekken han egentlig vil ha!

Anonymous poster hash: 28cf2...9be

Gjest Bomsi ❤
Skrevet

Jeg skal fortelle deg en ting, å det er at sønnen min har en bok som heter godnatthistorier for gutter. Kunne ikke brydd meg mindre. Nå tenker jeg du bare sitter å gaper hysteriske kvinnemenneske, haha.

Gjest Bomsi ❤
Skrevet

Om jenta ønsker å beholde guttesekken så er det jo helt i orden. Hva er problemet?

Gjest Bomsi ❤
Skrevet

Siden det er flyktninger så har sikkert foreldrene hatt større bekymringer og problemer i livet enn dette poppis i- lands problemet som jente og guttefarger. De kommer ikke til å synes det er frekt

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Om jenta ønsker å beholde guttesekken så er det jo helt i orden. Hva er problemet?

Problemet er vel at man ikke ønsker folk velkommen ved å si "Hei, her i Norge går jenter med rosa og gutter med blått. Jeg ser at barnet ditt har guttefarge på sekken. Derfor har jeg med en jentesekk til henne, hvis du vil ha." Da antyder man at noe er feil - noe hun kanskje ikke selv hadde tenkt over.

Har det ikke falt deg inn at "jentefarger" ikke er noe universelt...? Kulturforskjeller på sånt også.

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Veldig snilt av deg 😊Du kan jo skryte av den blå sekken til jenta først for så spørre om hun ha den rosa også. Så kan hun velge hvem hun vil bruke når som helst 😊 Det er aldri frekt å være snill 😉

Gjest Bomsi ❤
Skrevet

Spør på en skikkelig måte da vel, eller vent litt å se det litt an til de blir bedre kjent. Sikkert lett å se om sekken hennes er arvet eller splitter ny. Ser den splitter ny ut hadde jeg droppet å spørre

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hver gang dette temaet diskuteres kommer det slike som deg og ødelegger diskusjonen med usakligheter. Det er IKKE snakk om at vi skal tvinge jenter til å like blått og gutter rosa. På samme måte som vi ikke skal tvinge jenter til å like rosa og gutter blått. Barn skal stå fritt til å velge det de liker best UAVHENGIG AV KJØNN. Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å forstå!

Skrevet

Herregud, det er ingenting som heter "guttesekk". Støtter anonym over her som påpeker at det kommer utelukkende ufornuftige kommentarer fra din kant. Du har gjort deg ganske bemerket med svarene dine, og ikke på en god måte.

Anonymous poster hash: a9a46...965

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...