Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Trodde at alt vedrørende barns helse var gratis i norge, der tok jeg feil. Legeattest til skole, henvisning til spesialist, prøver (lungetest, hjertetest) alt koster penger Har egne helseproblemer som koster i tillegg prøver hver 6.uke 175 kr blir jo litt i løpet av et år et års forbruk av 3 forskjellige medisiner i tillegg. Ikke råd til å være syk i norge, deppadag.no Anonymous poster hash: 08fb5...588
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 Attester må betales for ja. Bruker 4-5000 hver mnd på helsa mi, så ja, det er dyrt. Anonymous poster hash: 67fb9...79c
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #3 Skrevet 15. august 2015 Jeg er i samme situasjon, bare jeg er alene. Helt fortvilende, får ikke hjelp til den behandlingen eller utredningen jeg trenger. Skal liksom ha krav på det, men virkeligheten er en helt annen for altfor mange. Det er ikke rart mange aldri kommer ut i jobb igjen når man ikke får den hjelpen man trenger for å bli frisk igjen. Må være enda mer frustrerende å ha det slik med barn i tillegg. Jeg er dessverre begynt å innse at jeg kanskje ikke kommer tilbake i jobb. Ikke fordi jeg ikke vil eller fordi det er umulig å bli frisk, men fordi jeg ikke får riktig hjelp og ikke har råd til å dra til utlandet. Anonymous poster hash: 02e83...9c5
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #4 Skrevet 15. august 2015 Trodde at alt vedrørende barns helse var gratis i norge, der tok jeg feil. Legeattest til skole, henvisning til spesialist, prøver (lungetest, hjertetest) alt koster penger Har egne helseproblemer som koster i tillegg prøver hver 6.uke 175 kr blir jo litt i løpet av et år et års forbruk av 3 forskjellige medisiner i tillegg. Ikke råd til å være syk i norge, deppadag.no Anonymous poster hash: 08fb5...588 Må man betale for henvisning av barn til spesialist? Det har aldri jeg gjort. Anonymous poster hash: 984ef...eef
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #5 Skrevet 15. august 2015 Hmm, jeg kjenner meg ikke igjen i dette jeg... Har et barn selv som siste året har vært på habu og optopediservice på det lokale sykehuset mange ganger, har fysioterapi på skolen jevnlig, må til spesialist på større sykehus en gang i året (må kjøre fly dit), har fått legeattest fra sykehuset til nav ang hjelpestønad osv osv. Jeg har ikke betalt en krone i egenandel. Er selv kronisk syk og har i år vært på sykehuset for prøver og tester flere ganger, hatt en større operasjon og går på medisiner. Jeg har jo frikort og synes egenandelstaket i Norge er utrolig lavt... Anonymous poster hash: e3227...f54
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #6 Skrevet 15. august 2015 Har et barn som er en del syk, går på medisiner og trenger henvisninger og annen behandling. Men dette har ikke jeg betalt noe for. Men selv så betaler jeg ekstra for alt mulig, og en tur til legen kan komme på 400 kr. Jeg har flere kroniske sykdommer, og nå dukker det opp mer. Så jeg må gjennom mye utredning. Vet at akupunktur kunne hjulpet på den ene sykdommen min, men jeg har overhodet ikke råd til det. Jeg er alene med barna, og har under 200 000 i året. Så jeg burde egentlig ikke engang gå til legen, eller kjøpe medisiner. Anonymous poster hash: 184b5...5da
Mamma_til_2 Skrevet 15. august 2015 #7 Skrevet 15. august 2015 Har en jente med astma og allergi, har aldri betalt en krone for verken henvisning, attester eller medisin. Hun går til spesialist og det eneste jeg må betale er 50 kr for materiale som blir brukt under undersøkelsen av pusten.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #8 Skrevet 15. august 2015 Har kvitteringer her for 1400kr for fysioterapi (barn 13 år), 150 kr legeattest til skole for fritak fra gymtimer, og flere for prøver/henvisninger. Hvor gamle er deres barn, dere som ikke har betalt ? under 12 år kanskje ? Kan det variere fra legekontor til legekontor ? For hvis det er det så må vi bytte. Anonymous poster hash: 08fb5...588
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #10 Skrevet 15. august 2015 Om jeg ikke husker feil er fysioterapi gratis for alle barn under 12 år (min datter er 8 og betaler ikke for det). Mener noen får det dekket mellom 12 og 18 år også, men da er det nok spesielle kriterier. Det ville jeg sjekket opp. Legebesøk skal være gratis til 18 år. Anonymous poster hash: e3227...f54
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #11 Skrevet 15. august 2015 Alle medisiner på blåreseptordningen er gratis for barn. Er det medisiner på hvit resept koster det penger men da medisiner for sykdom som ikke er kronisk eller livsnødvendig. Har en sønn med kronisk sykdom og kjenner meg ikke igjen og en hjertesyk datter. Måtte betale for noen medisiner for hjernesvikt men fikk de tilbake da sykehuset søkte helfo. Anonymous poster hash: cf433...5e3
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #12 Skrevet 15. august 2015 Forresten, Hi, hvis du har reseptmedisiner på hvit resept for over et visst beløp i året (pr. person), så kan du få tilbakebetalt mye av det, 90 % av alt over ca kr 1700,-. Ring Helfo, så får du informasjon om det. Du må ha kvittering fra hvert apotek du har tatt ut medisinen fra, for det er ikke nok med vanlig kassakvittering, du må ha kvittering fra apotek med navnet ditt på - altså en spesifisert kvittering. Bruker du ett apotek er det enklere, da kan du få dem til å skrive ut overskrift over alt du har tatt ut hittil i år (eller ved årets slutt - du kan søke refusjon for fjoråret frem til ca. 1. juni, sjekk datoen, jeg husker ikke eksakt). Har du brukt flere apoteker så må du dessverre innom alle for å få bekreftelse. Mulig det kan være aktuelt for deg, alle monner drar Det er noen medisiner som kommer utenom denne ordningen, men det finner du ut om du ringer Helfo. Jeg prøvde å finne der informasjonen ligger nå, men fant det ikke i farta. Anonymous poster hash: 02e83...9c5
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #13 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #14 Skrevet 15. august 2015 Men uansett om ting erdekket eller ikke, så tør jeg love deg at Norge er et av verdens billigste land å være syk i! Hv tror du ikke dette hadde kostet deg om du f.eks. bodde i USA? Nei, det er IKKE dyrt å være syk i Norge, men det er selvsagt ikke gratis heller. Anonymous poster hash: aca76...129
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #15 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f Er det lokale forskjeller på sånt? Jeg ble operert i mai, lå på sykehuset i 5 dager, og betalte ingen verdens ting... Anonymous poster hash: e3227...f54
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #16 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f De små egenandelene har et "tak" hvis du samler dem. Så får du frikort som varer året ut. Anonymous poster hash: 361d0...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #17 Skrevet 15. august 2015 Jeg har ligget på sykehus flere ganger. Operert sist gang, og har aldri betalt en krone. Anonymous poster hash: 184b5...5da
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #18 Skrevet 15. august 2015 Gjetter på at forskjellen på egenandel og ikke er om du er på poliklinikk eller om du er innlagt. Anonymous poster hash: dd62a...f2f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #19 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f De små egenandelene har et "tak" hvis du samler dem. Så får du frikort som varer året ut. Anonymous poster hash: 361d0...925 Utgifter til materiell går ikke inn under frikortet. Anonymous poster hash: e0d52...a2a
SuperFries Skrevet 15. august 2015 #20 Skrevet 15. august 2015 Skal man opereres poliklinisk, er det muligens egenandel. Det er ikke det hvis man er innlagt. Ellers får man frikort. Så du som betaler 4-5k i året, burde vel få frikort?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #21 Skrevet 15. august 2015 Skal man opereres poliklinisk, er det muligens egenandel. Det er ikke det hvis man er innlagt. Ellers får man frikort. Så du som betaler 4-5k i året, burde vel få frikort? Hun bruker 4-5 k i mnd på helsa si. Veldig mye som ikke kommer inn under frikortet. Anonymous poster hash: e0d52...a2a
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #22 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f De små egenandelene har et "tak" hvis du samler dem. Så får du frikort som varer året ut. Anonymous poster hash: 361d0...925 Utgifter til materiell går ikke inn under frikortet. Anonymous poster hash: e0d52...a2a Hva slags materiell da? Hun trenger vel neppe gips for 100.000 i året. Mange forbruksting (i tillegg til mange medisiner) går dessuten på blå resept. Anonymous poster hash: 361d0...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #23 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f De små egenandelene har et "tak" hvis du samler dem. Så får du frikort som varer året ut. Anonymous poster hash: 361d0...925 Utgifter til materiell går ikke inn under frikortet. Anonymous poster hash: e0d52...a2a Hva slags materiell da? Hun trenger vel neppe gips for 100.000 i året. Mange forbruksting (i tillegg til mange medisiner) går dessuten på blå resept. Anonymous poster hash: 361d0...925 Ikke alle behandlinger går på frikortet. Medisiner på hvor resept ,å du betale egenandel på uansett om du har frikort Anonymous poster hash: ee99b...c24
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #24 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f De små egenandelene har et "tak" hvis du samler dem. Så får du frikort som varer året ut. Anonymous poster hash: 361d0...925 Utgifter til materiell går ikke inn under frikortet. Anonymous poster hash: e0d52...a2a Hva slags materiell da?Hun trenger vel neppe gips for 100.000 i året. Mange forbruksting (i tillegg til mange medisiner) går dessuten på blå resept. Anonymous poster hash: 361d0...925 Ikke alle behandlinger går på frikortet. Medisiner på hvor resept ,å du betale egenandel på uansett om du har frikort Anonymous poster hash: ee99b...c24 På hvit resept, ja. Men er det snakk om 100.000 i året, så dreier det seg vel om en kronisk sykdom. Og da har man generelt krav på medisiner på blå resept. Anonymous poster hash: 361d0...925
Anonym bruker Skrevet 15. august 2015 #25 Skrevet 15. august 2015 Det er dessverre ikke et helt betalingsfritt helsevesen. Jeg ble overrasket da datteren brakk beinet. 75 kr i egenandel for gips..... Ikke noen formue for meg akkurat, men det var jo 3 ganger på 7 uker og tenker at for de med meget stram økonomi må det bli tøft om det er mye sånt. Det samme - når du blir operert på et sykehus, så må du jammen meg betale 225 kr i egenandel for "medisinsk ustyr". Disse forholdsvis små egenandelene blir mange til slutt. Dessuten - når du står med et barn med et brekt bein eller akkurat har klart å våkne av narkosen, så er ikke det å stå i kø for å betale dette noe som står høyt på ønskelisten. Ellers så bruker jeg faktisk ca 100.000 i året på egen helse (neida - ikke noe humbuggreier - helt straite tjenester). Dette gjør at jeg klarer å holde meg i jobb. Ingen muligheter for å trekke fra noe på skatten. Ikke noe offentlig tilbud (har sjekket med fritt sykehusvalg). Anonymous poster hash: dd62a...f2f De små egenandelene har et "tak" hvis du samler dem. Så får du frikort som varer året ut. Anonymous poster hash: 361d0...925 Utgifter til materiell går ikke inn under frikortet. Anonymous poster hash: e0d52...a2a Hva slags materiell da?Hun trenger vel neppe gips for 100.000 i året. Mange forbruksting (i tillegg til mange medisiner) går dessuten på blå resept. Anonymous poster hash: 361d0...925 Ikke alle behandlinger går på frikortet. Medisiner på hvor resept ,å du betale egenandel på uansett om du har frikort Anonymous poster hash: ee99b...c24 På hvit resept, ja. Men er det snakk om 100.000 i året, så dreier det seg vel om en kronisk sykdom. Og da har man generelt krav på medisiner på blå resept. Anonymous poster hash: 361d0...925 Selv om man har en kronisk sykdom så kan man få medisiner på hvit resept Anonymous poster hash: ee99b...c24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå