Gå til innhold

Dere som har taushetsplikt i forhold til jobben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en stor barneverntjeneste i en stor by, hvor mannen har vokst opp, mens jeg er innflytter.

Jeg kan godt fortelle at "det var tøft på jobb i dag, vi akuttplasserte et barn pga rus" eller "i dag ble jeg truet og måtte politianmelde" eller "jeg er så glad, vi ser store positive endringer i en familie vi har jobbet mye med" og lignende. Aldri navn, bydeler, alder o.l.

Det er vanskelig noen ganger, han kan for eksempel si "dere jobber vel ikke med xxx, hørte fra en kamerat at han har trøbbel med bvt..." Jeg kan jo ikke svare ja, selv om navnet er kjent i jobbsammenheng, men jeg er ikke spesielt god til å lyve, så noen ganger tror jeg han aner at jeg vet mer enn jeg sier... (Jeg overholder jo uansett taushetsplikten)

Taushetsplikt mellom offentlige samarbeidspartnere (skole, bhg, politi, lege, helsestasjon osv) synes jeg er mer utfordrende, fordi det er en løpende vurdering hva man deler og hva man ikke deler, hvor mye jeg må informere om for å få relevant informasjon osv. Lovverket gir ganske stort spillerom i undersøkelsesperioden, så lenge det er til barnets beste, men stiller samtidig store krav til argumenter for avgjørelsene...

Anonymous poster hash: e62a0...b50

Så utrolig dumt at han å spørre på den måten.

Jeg jobber i psykiatrien og får stadig spørsmål "ja han har vel vært hos dere?" Da svarer jeg alltid nei, men de som sier "Åja, der var en kollega for 2 mnd siden, Hilde Hansen?" Utrolig ubehagelig!

Anonymous poster hash: 80f5a...ed4

Ja, jeg har jo sagt at jeg ikke kan svare noe annet enn nei når han spør, og at han setter meg i en vanskelig situasjon. Men det detter ut sånne spørsmål av og til likevel. Satser på at han lærer å ikke spørre etter hvert😉

Anonymous poster hash: e62a0...b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...