Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #1 Skrevet 13. august 2015 Og har dere lav eller høy smerteterskel? Hva er det som gjør at noen ikke greier røre seg på et par dager og noen er oppe og dusjer samme dag. Er det ulik skade på nerver, eller bare det at noen ikke synes det gjør like vondt med samme smerte som andre? Anonymous poster hash: 61bc1...dcc
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #2 Skrevet 13. august 2015 Har ikke tro på dette med høy smerteterskel (er lege og anslår at 80% sier at de har høy smerteterskel). Jeg hadde fryktelig vondt første halvannet døgn etter keisersnittet. Deretter tolerabelt og ingen smerter på lang sikt. Barnet mitt var veldig sykt, situasjonen var dramatisk og oppstod veldig akutt. Jeg tror stressnivået rundt situasjonen var med på å forverre smertene mine. Anonymous poster hash: 633cd...356
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #3 Skrevet 13. august 2015 Fødsel verre enn ks i etterkant og jeg hadde lite problemer. Fødsel var i tillegg jævlig vondt mens det på gikk. Ja til at fødelvinnen kan velge. Hadde valgt ks uten betenkning. Anonymous poster hash: 4cfcd...ea1
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #4 Skrevet 13. august 2015 Har ikke tro på dette med høy smerteterskel (er lege og anslår at 80% sier at de har høy smerteterskel). Jeg hadde fryktelig vondt første halvannet døgn etter keisersnittet. Deretter tolerabelt og ingen smerter på lang sikt. Barnet mitt var veldig sykt, situasjonen var dramatisk og oppstod veldig akutt. Jeg tror stressnivået rundt situasjonen var med på å forverre smertene mine. Anonymous poster hash: 633cd...356 Har du noe forskning å vise til ang. det med smerteterskel, eller er det noe du bare synser om? Ulike personer (nervesystem) har etter min erfaring ulik grad av sensibilitet. Det kan også variere mye fra smertetype til smertetype. Noen personer har ekstremt høy toleranse for noen typer smerte, mens de kan ha mye lavere toleranse for andre typer smerte. Jeg jobber også med pasienter og vil tro at det ikke er mer enn 20- maks 40 % som selv mener de har høy smerteterskel. Så vi har tydeligvis veldig ulik erfaring med pasientene våre Anonymous poster hash: df2db...789
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #5 Skrevet 13. august 2015 Jeg vet jeg har lav smerteterskel, eller er pinglete som jeg selv sier. Har hatt to ks. Ett katastrofe med veldig sykt barn og ett planlagt. Trodde det planlagte skulle bli mye lettere, men det var omvendt for meg. Kunne jo ikke la meg stoppe av smerten da babyen var syk og på annen avd. Hadde veldig vondt begge gangene, men verst etter det planlagte. Også hører jeg om de som sier at det knapt gjorde vondt og som greide seg fint selv samme dag. Jeg sleit med å komme meg ut av senga to dager etter det planlagte. Vondt lenge. Anonymous poster hash: 61bc1...dcc
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #6 Skrevet 13. august 2015 Jeg synes ikke det var så ille i ettertid. Første gangen har luftsmertene verre enn selve såret. Andre gangen hadde jeg fryktelig forkjølelse med hoste. Det kjente jeg godt i såret. Var oppe og gikk noen timer etter operasjonen begge gangene. Mine ks gikk grei, derav fin form i etterkant. Men hvis du feks mister masse blod eller du har hatt et langt fødselsforløp før ks kan nok formen være betraktelig verre. Tror ikke det har så mye med smertegrensen å gjøre. Anonymous poster hash: 07435...3fe
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #7 Skrevet 13. august 2015 Hadde helt grusomme etterrier og luftsmerter etter keisersnittet. Var så vondt at jeg lå og vrei meg og gråt. Enkelte av etterriene var mye vondere enn riene jeg hadde da jeg prøvde å føde barnet i 18 timer. Strålende fornøyd med at nr 2 kom ut av seg selv slik at jeg slapp luftsmerter og etterrier i en nyoperert livmor! Anonymous poster hash: e8797...66d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #8 Skrevet 13. august 2015 Hat tre keisersnitt, og alle var forskjellige med tanke på smertene. Så jeg vet at det ikke har noe med smerteterskel å gjøre. Hadde vondt det første døgnet med Nr 1, første døgnet med Nr to, og i flere dager med Nr 3. Men sterkest smerter med Nr 1. Anonymous poster hash: 2a9b5...40a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Hadde mest vondt etter de planlagte snittene. Etter katastrofesnittet var jeg oppe samme dag, om enn med litt hjelp. Tror det varierer fra person til person og fra gang til gang. Anonymous poster hash: ae0ac...62a
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #10 Skrevet 14. august 2015 Har ikke tro på dette med høy smerteterskel (er lege og anslår at 80% sier at de har høy smerteterskel). Jeg hadde fryktelig vondt første halvannet døgn etter keisersnittet. Deretter tolerabelt og ingen smerter på lang sikt. Barnet mitt var veldig sykt, situasjonen var dramatisk og oppstod veldig akutt. Jeg tror stressnivået rundt situasjonen var med på å forverre smertene mine. Anonymous poster hash: 633cd...356 Har du noe forskning å vise til ang. det med smerteterskel, eller er det noe du bare synser om? Ulike personer (nervesystem) har etter min erfaring ulik grad av sensibilitet. Det kan også variere mye fra smertetype til smertetype. Noen personer har ekstremt høy toleranse for noen typer smerte, mens de kan ha mye lavere toleranse for andre typer smerte. Jeg jobber også med pasienter og vil tro at det ikke er mer enn 20- maks 40 % som selv mener de har høy smerteterskel. Så vi har tydeligvis veldig ulik erfaring med pasientene våre Anonymous poster hash: df2db...789 Har du noen forskning? Eller synser du? Anonymous poster hash: 633cd...356
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #11 Skrevet 14. august 2015 Hadde veldig vondt i flere uker. Tipper det var pga etterdønninger av alvorlig svangerskapsforgiftning, og fire dager langt fødselsforløp i forkant. Har ganske høy smerteterskel, har brukket ben uten at det var like ille som KS. Anonymous poster hash: aeb75...6bb
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Fikk smertestillende første dagen, de glemte å gi meg dag to, dro hjem på morgenen dag 3. Ikke spes vondt, men utrivelig barselopphold. Anonymous poster hash: c807a...a90
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 Tull til den som kaller seg lege og sier smerteterskel ikke eksisterer, for det gjør den, som noen sier lenger ned, toleransegrense for smerte. Noen tåler bedre den typen smerte, og dårligere annen type smerte. Jeg f.eks. tåler godt denne typen smerte, jeg var oppe å gikk noen timer etter operasjonen og var i - som de sa på avdelingen - "uforskammet god form". Mens f.eks. tannpine sender meg rett i bakken og jeg kan grine som en liten baby fordi det er for meg så vondt at jeg ikke klarer leve med det. Så vi tåler smerte og ulik type smerter på forskjellige måter. Vanlig fødsel var mye bedre enn KS dog. Da var det ikke vondt i det hele tatt etterpå. Anonymous poster hash: ded0f...fce
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Men altså, var ikke dere andre smertelindret? Jeg fikk god smertestillende hjelp, og hadde ikke veldig vondt etter mitt KS. Selvsagt litt vondt, men absolutt ikke noe som ville skremt meg fra nytt snitt. Det verste var å dra ut drenet! Anonymous poster hash: 48444...0df
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Fikk den vanlige dosetten med to piller fire ganger per døgn. Og morfin tabletter i tillegg, pluss ekstra. Likevel var det helt forjævlig vondt de første dagene for meg... Anonymous poster hash: 61bc1...dcc
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Tror det kommer an på hvor syk du var før ks og hvor mange komplikasjoner det ble etterpå. Jeg ble halt opp av senga etter 3 dager og inn i dusjen. Måtte ha hjelp til alt. Senere på dagen fant de ut at jeg faktisk holdt på å blø ihjel og jeg måtte opereres på nytt. Det kan være årsaken til at jeg nok ikke var helt i form.... Sånn bortsett fra det, så opplevde ikke jeg det med KS som noe problem i etterkant. Etter neste operasjon kom jeg meg ganske fort etter forholdene (altså veeeldig syk over lang tid). Det største problemet var å reise seg opp. Til slutt fikk jeg en "søsterhjelp" og da klarte jeg å komme meg ut av senga selv. Anonymous poster hash: 48a5b...ade
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Min første erfaring med keisersnitt var et katastrofrsnitt for å redde liv...såret revnet opp etter to dager og jeg fikk infeksjon. Da var smertene enorme... Mitt forrige snitt var planlagt og da klarte jeg meg helt fint uten smertestillende dag 2. Det er nok veldig individuelt og jeg tror ikke man kan sammenligne seg med hvordan andre opplever det... På samme måte som alle opplever fødeselsmerter ulikt. Anonymous poster hash: f1a2d...7d3
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #18 Skrevet 14. august 2015 Jeg hadde katastrofesnitt, var i narkose. Dette skjedde kl 07 om morgenen og allerede kl 15 ble kateteret tatt ut og jeg ble jagd opp på do. Det er noe av det aller vondeste jeg noen gang har vært med på. Det å måtte sette den ene foten foran den andre:) men dagen etter gikk det bedre. Synes faktisk keisersnittet gikk overraskende bra. Trodde jeg ikke ville takle det bra, har me og kroniske smerter, men gikk bra. Hadde småvonst en stund etterpå og det var vanskelig å ligge. Etter at jeg kom hjem fra sykehuset etter 5 dager, bodde jeg på sofaen i 1 uke Anonymous poster hash: db97a...e44
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Første snitt; veldig vondt (til tross for smertestillende). Besvimte da jeg forsøkte å reise meg dagen etter snittet. Andre snitt; knapt vondt (så lenge jeg var på smertestillende, riktignok). Ute og spaserte med krykker (hadde bekkenløsning) noen timer etter jeg kom fra oppvåkningen. Begge snittene var planlagte keisersnitt som gikk greit for seg rent operasjonsmessig. Aner ikke hva som utgjorde forskjellen. Anonymous poster hash: 4156e...09f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #20 Skrevet 14. august 2015 Lite plager etter snittet. En rund med kraftige luftsmerter på dag 2, ellers ikke smerter å snakke om overhodet. Var oppe og bar rundt på babyen i gangen etter noen timer, dusjet og levde som normalt. Fikk oxycontin og oxynorm (i tillegg til paracet og voltaren) første to døgn, deretter oxynorm til kvelds tom dag 4. Etter dette voltaren og paracet tom dag 7. Det mest plagsomme er at en må holde seg unna å løfte i 6 uker. Anonymous poster hash: cd9e7...8f7
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #21 Skrevet 14. august 2015 Har ikke tro på dette med høy smerteterskel (er lege og anslår at 80% sier at de har høy smerteterskel). Jeg hadde fryktelig vondt første halvannet døgn etter keisersnittet. Deretter tolerabelt og ingen smerter på lang sikt. Barnet mitt var veldig sykt, situasjonen var dramatisk og oppstod veldig akutt. Jeg tror stressnivået rundt situasjonen var med på å forverre smertene mine. Anonymous poster hash: 633cd...356 Det med synsing av at høy smerteterskel bare er innbilning er bulls**t. Jeg har høy smerteterskel og det sier både lege, fysioterapeut og smerteklinikken på UUS at jeg har. Lurer faktisk på om du ikke er lege pga det du sier der.. 😨 Anonymous poster hash: 2f6ac...b17
mamma_bergen Skrevet 14. august 2015 #22 Skrevet 14. august 2015 Jeg hadde veldig vondt, lenge, men jeg hadde katastrofe-snitt med komplikasjoner under og etter fødsel. Jeg har høy smerteterskel, men det er noe av det verste jeg har vært med på. Var sengeliggende i to dager med morfin, kateter ble tatt ca en dag etter, og jeg kunne ikke gå oppreist på mange dager. Håper jeg aldri må gjennom noe slikt igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #23 Skrevet 14. august 2015 Lav smerteterskel, men hadde nesten ikke vondt etterpå. Sto opp og dusjet alene etter 14 t og reiste hjem etter 1,5 døgn. Fikk gode smertestillende på sykehuset og tok paracet når jeg kom hjem. Var ute og gikk turer nesten med en gang. Klart det hogg til i magen om jeg glemte meg bort og gjorde noen bevegelser jeg ikke skulle, men helt overkommelig. Mye mer vondt etter mine to vaginale fødsler. Anonymous poster hash: c9aef...82a
Anonym bruker Skrevet 14. august 2015 #24 Skrevet 14. august 2015 Jeg var ikke oppe å gikk før dagen etter ks. Da var det ømt og vondt. Tok ca en uke før jeg var ordentlig meg selv. Jeg hadde fint gjort det igjen, men det var tøffere enn jeg trodde. Anonymous poster hash: f2286...bc3
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. august 2015 #25 Skrevet 14. august 2015 Det er uten tvil det vondeste jeg har vært med på, og jeg har født to barn vaginalt uten smertelindring. Jeg tror også at jeg har ganske høy smerteterskel. Jeg kom meg ikke opp før etter tre dager, og ble kjørt i rullestol for å se min datter første gang. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og det var et ganske bråbestemt KS, men ikke haste/katastrofe. Jeg tror også at min tilstand gjorde smertene verre. De to første dagene var jeg selv på intensiven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå