Gå til innhold

Deltid sfo, sjonglering av dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber deltid og ønsker 60% sfo hvis det går da. Problemet er at jeg jobber 6 ukers turnus og alle de ukene er ulike. Kan jeg ha 60% og sjonglerer de 3 dagene i uka som jeg vil fra uke til uke? Eller må det være 3 faste dager i uka? Kjedelig å måtte betale for fulle uker når jeg ikke trenger å ha full plass der, vet jeg kan kjøpe ekstra dager hvis det er behov i perioder med mye ekstravakter. Nå i barnehagen må vi ha full plass for å få kabalen til å gå opp

Anonymous poster hash: 9a0e1...910

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hvilke regler de har på sfo der du bor. Her kan man velge mellom hel og halv plass, der halv plass er 11 dager per mnd som du velger fritt. Må gi beskjed en uke før måneden starter tror jeg, om hvilke dager man vil bruke.

Anonymous poster hash: 05500...e45
Skrevet

Deltid sfo er plass kun etter skoletid, ikke morgen.

Skal du sjonglere som du ønsker må du ha full plass.

Er de fleste av vennene på sfo er det uansett greit å være der litt selv om det ikke er behov for det.

Anonymous poster hash: c3c2a...036

Skrevet

Du må kontakte sfo ansvarlig på din skole snakk med han/hun finn en løsning.

Skrevet

Utrolig irriterende at det skal Være så vanskelig. Hadde håpa det gikk ann å ha 60% siden jeg kun trenger plassen 2-3 dager i uka. Men må levere morgen ca 1-2 ganger i uka.

Jeg begynner å skjønne hvorfor det lønner seg å nave, forskjellen på inntekten er ikke så stor og vi hadde slipt barnepass :-(

Skrevet

Du skjønner sikkert at Sfo trenger personalet etter antall barn som kommer hver dag?

Gode sfoansatte ønsker nok å vite når de skal jobbe og ønsker forutsigbarhet for å planlegge sitt eget privatliv.

Sfo starter snart, eller har vel startet for de første førsteklassinger. Hvorfor har du ikke spurt om dette på Sfo før ferien?

Anonymous poster hash: 5a11b...666

Skrevet

Tvilsomt. Vi fikk ikke gjøre det slik, i hvert fall.

Skrevet

Jeg spør nå fordi vi trenger sfo neste høst, siste barnehageår nå. Vi prøver å finne ut hvor vi kan kutte i økonomien for å få kabalen til å gå opp, sånn det er nå er vi alltid på etterskudd med regninger, hadde bedre råd da jeg gikk arbeidsledig og ikke brukte barnehage.

Skjønner at de trenger varsel på forhånd, men siden det er mulig å kjøpe enkelt dager skulle en tro det var ganske fleksibelt. Trenger egentlig kun sfo når jeg har dag og mellomvakt så da er vi nede i behov på 40%. Jeg og mannen overlapper i døråpningen når jeg skal på kveldsvakt.

Skrevet

Deltid sfo er plass kun etter skoletid, ikke morgen.

Skal du sjonglere som du ønsker må du ha full plass.

Er de fleste av vennene på sfo er det uansett greit å være der litt selv om det ikke er behov for det.

Anonymous poster hash: c3c2a...036

Man kan bruke deltidsplass på morgene også!
Skrevet

Snakk med dem! Det er ikke sikkert at dette er så håpløst. 😊

Skrevet

Dette varierer fra skole til skole. Enkeltdager får en kun kjøpt i "nødstilfeller" hos oss, og det er jo en del dyrere enn fastplass. Tror det er rundt kr 200 pr dag.

Anonymous poster hash: 5af39...dc9

Skrevet

Ett annet alternativ er å kun bruke enkelt dager, det koster 130kr på dag. Blir dyrere enn deltidplass, men billigere enn fulltidsplass. Hvis jeg bruker 10 dager i mnd blir det 1300 kr. 60% plass er 1560kr pr mnd

Skrevet

Jeg får ringe å prate med de i januar/februar når det nærmer seg søketid. Er endel andre ting jeg lurer på når den tid kommer også. Siden det er første og eneste barn aner jeg ikke hvordan noe fungerer på sfo/ skole.

Skrevet

Hos oss er det slik at vi betaler enten for morgen, ettermiddag frem til 15.30 eller frem til kl 17. Vi har derfor morgenplass to mandager og to torsdager i måneden. Vi har frem til kl 15.30 alle dager bortsett fra onsdager. Da har vi frem til kl 17. Genialt system! Men har skjønt at det ikke er mange som har det slik.

Anonymous poster hash: 219e0...478

Skrevet

Høres tungvint ut. De dagene jeg trenger å levere morgen må jeg levere 7.45 og hente 16.15

Skrevet

Her - i Oslo - er deltidsplass 12 timer i uka som du på vår skole kan styre som du vil. 

Men når det er sagt: SFO (eller aktivitetsskolen som det heter i Oslo) er en viktig sosial arena. Det er her barna leker sammen, knytter bånd og blir godt kjent med hverandre. Det er her de avtaler å bli med hverandre hjem etc. Og det er mange ulike aktiviteter de driver med. Vanskelig å melde seg på sirkusskole, trommekurs, yogakurs etc som de har på SFO hvis man ikke er tilstede de samme ukedagene hver uke.

Anonymous poster hash: a5a23...608
Skrevet

Jeg får ringe å prate med de i januar/februar når det nærmer seg søketid. Er endel andre ting jeg lurer på når den tid kommer også. Siden det er første og eneste barn aner jeg ikke hvordan noe fungerer på sfo/ skole.

Anonymous poster hash: 9a0e1...910 S

Slik er det nok for de fleste når det er første barn. Ta det med ro. Du kommer til å få informasjon når det nærmer seg. 

Anonymous poster hash: a5a23...608

Skrevet

Her er deltid opp til 12 timer i uka, som du kan fordele fritt. Men sfo må vite i forkant når barnet kommer og ikke (pga bemanning), så de som trenger en sånn ordning leverer inn en oversikt over turnus/når de trenger sfo minst et par uker i forveien.

Anbefaler å ta kontakt med din sfo, det er vel bare de som kan svare på hvilke regler de har...

Skrevet

Vi har 60% plass og faste dager hvor de har fri. Men har byttet en sjeldent gang pga svømming etc i Sfo tiden. Men vet at et par i klassen til sønnen min som har foreldre som jobber turnus får sjonglere. De skriver en liste over hvilke dager den gjeldende uken som da blir levert mandag til Sfo.

Skrevet

I Trindheim kan du velge opp til 12 timer eller full plass. Du kan sjekke kommunesuden der du bir, eller ringe oppvekstkontoret. Skolene har det forskjellig i forhold til uttak av timene så da ringer du sfo på skolen ungen din skal gå på etter du har snakket med oppvekstkontoret. På vår skole er de veldig fleksible og du får skrevet ned så kang turnus du trenget så lenge den går opo i timer før du slutter.

Anonymous poster hash: 75b62...a74

Skrevet

Skjønner at det skjer mye viktig på sfo, men ser ikke behov for å skulle være der hver dag når jeg ikke trenger det hver dag. Klart det er lettere å være med på ting med faste dager. Men da får vi ta det som det kommer hvis han ønsker å delta på noe sånt. Forløpig er han ikke klar for faste aktiviteter. Vi har en stor jobb foran oss, vi og barnehagen, dette året for å gjøre han skoleklar.

Skrevet

Her kan du sjonglere dagene som du vil, men ungene selv er ikke så glad i det. Har de meldt seg på f.eks dramagruppe på onsdager vil de gjerne dit hver onsdag, og er de glad i bakegruppen på mandager vil de gjerne dit hver mandag.

Her er deltidsplass til og med 11 timer i uka og koster 1922 kr + 100 kr for mat

Hel plass er fra og med 12 timer i uka og koster 2635 kr + 150 kr for mat.

Vi har redusert plass og bruker den aldri om morgenen, fri hver fredag og fra man til torsdag fra skoleslutt til ca 15.30

Anonymous poster hash: f6052...f4f

Skrevet

Her kan du det ikke. Her må du ha faste dager hver uke og de dagene må du betale for både morgen og ettermidagsSFO.

Anonymous poster hash: b7358...d0e
Skrevet

Det som står på kommune siden om denne sfo er priser på 50% 60% 80% 100% og dagstilbud. Dagstilbud må avtales på forhånd står det. Så mulig det er det beste alternativet for oss. Får ringe å høre med de når det nærmer seg.

Skrevet

Skjønner at det skjer mye viktig på sfo, men ser ikke behov for å skulle være der hver dag når jeg ikke trenger det hver dag. Klart det er lettere å være med på ting med faste dager. Men da får vi ta det som det kommer hvis han ønsker å delta på noe sånt. Forløpig er han ikke klar for faste aktiviteter. Vi har en stor jobb foran oss, vi og barnehagen, dette året for å gjøre han skoleklar.

Du ser ikke behovet mår DU ikke trenger det. Poenget er jo at man må se hva ungen trenger. Trenger han faste rutiner hver dag der han alltid vet han skal på Sfo hver dag, eller klarer han sjonglere fra uke til uke.

Trenger ungen å være sosial med voksne til stede, eller holder det å være sosial på ettermiddagen hjemme? Er der barn hjemme eller er alle andre på Sfo?

Sfo er (som regel) ikke en oppbevaringsplass, men et sted man leker med venner. Verden har forandret seg fra da vi var små og møttes i gata etter skoletid.

mange tenker på Sfo som barnepass, men på de sfoene jeg kjenner barn på skjer det mye kjekke ting.

Det er ikke alltid man får kjøpt ekstra dag på Sfo. Her kan de si nei om det er sykdom blandt personalet, dager det skjer spesielle ting (blir planlagt feks tur lenge på forhånd) og dager andre barn har fått kjøpt dag og det er fullt.

Anonymous poster hash: 5a11b...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...