Gå til innhold

Hvor mye grønnsaker spiser du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på besøk hos to familier i sommer og det overrasker meg hvor lite grønnsaker de spiser. Det er kun en liten salat til middag ellers går det stort sett i brød med pålegg. Hun ene dama hadde heller aldri smakt avokado. Er ikke det litt snodig?

Jeg tenker at det er grønnsaker som er selve maten. Det er det som beskytter mot ulike sykdommer og at vi bør få i oss masse hver eneste dag. En agurkskive på salamien teller liksom ikke, synes jeg. 😊

Anonymous poster hash: 0fe41...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har halve tallerkenen med grønnsaker til middag, varierer mellom salalt, kokte og råkost(revne gulrøtter stort sett)

Nå på sommeren blir det også en del cherrytomater som snacks.

Har stort sett også agurk, tomat og paprika på brødskiva.

Anonymous poster hash: c1041...e0c
Skrevet

Jeg spiser altfor lite grønnsaker. Jeg liker det ikke, men det er blitt mer og mer av det i kostholdet etter at vi fikk barn. Er fremdeles på "bedringens vei". 

Jeg vokste dessverre opp på loff med nugatti (og sjokolademelk), og det sitter dypt (spiser ikke loff eller nugatti lenger, men brød generelt, uten grønt på). Rart jeg ikke er overvektig - men jeg er nok det innvendig, selvom jeg ikke er det utvendig.
Tror dere meg om jeg forteller at vi pleide å koke melk og hadde halvt om halvt med melk og sukker? Det smakte nemlig jordbærmelk. Vemmelig. Blir dårlig bare av tanken.

Anonymous poster hash: 90634...5ac
Skrevet

Jeg spiser altfor lite grønnsaker. Jeg liker det ikke, men det er blitt mer og mer av det i kostholdet etter at vi fikk barn. Er fremdeles på "bedringens vei".

Jeg vokste dessverre opp på loff med nugatti (og sjokolademelk), og det sitter dypt (spiser ikke loff eller nugatti lenger, men brød generelt, uten grønt på). Rart jeg ikke er overvektig - men jeg er nok det innvendig, selvom jeg ikke er det utvendig.

Tror dere meg om jeg forteller at vi pleide å koke melk og hadde halvt om halvt med melk og sukker? Det smakte nemlig jordbærmelk. Vemmelig. Blir dårlig bare av tanken.

Såpass, ja. 😊😊 Er det vanskelig for deg å spise grønnsaker pga dette, føler du? Liker du det ikke?

Skrevet

Synes ikke det var så unormalt jeg. Vi har som regel grønnsaker/salat til middagen. Avokado har jeg smakt en gang, men foretrekker annet grønt.

Andre måltider vi har er som regel brødmat eller grøt.

Og så har vi alltid frukt eller bær i en skål på bordet.

Ingen av oss mangler noe som helst og holder oss stort sett friske.

Vi har et avslappet forhold til mat. Om det blir lite grønnsaker en dag er ikke det verdens undergang. Har vi indrefilet til middag så nekter jeg å la grønnsaker mette magen min altså ;-)

Skrevet

Vi er for dårlige til det.. Men har som regel til middagen... En frukt midt på dagen. Kunne godt ha spist mer grønt

Anonymous poster hash: b0ceb...ccf

Skrevet

Masse! Men jeg elsker frukt og grønt, da. Jeg spiser stort sett alltid salat og bønner med div tilbehør til lunsj. I tillegg spiser jeg stort sett to frukter som mellommåltid på jobben. Barna spiser frukt i bhg/skole og ofte i tiden mellom bhg og middag hjemme. Jeg prøver alltid å servere minimum tre grønnsaker til middagen og da lager jeg alltid masse. Jeg har også reagert når jeg har bodd hos familie i sommer. De spiser nesten bare protein til middag og da nesten alltid kjøtt.

Skrevet

Omtrent ingenting. Jeg hater salat. Det smaker gress og konsistensen er ekkel. Jeg liker godt rå grønnsaker men kokte er bare vemmelig. Spiser poteter ofte det samme med gulrøtter. Ellers ikke noe. Er aldri syk og ser ikke på grønnsaker som hovedmåltidet nei.

Anonymous poster hash: 8dab7...94a

Skrevet

Spiser grønnsaker som tilbehør til middag. Dvs for meg er det kjøtt eller fisk som er hoveddelen av middag. Spiser lite potet/pasta/ris, bytter det ut med mer grønnsaker. Er ikke glad i brødmat, men det er jo lettvint så det blir ofte litt mye av det. Men har jeg tid lager jeg gjerne en salat i stedet for brødmåltider(men da er det ikke bare grønt i salaten, må ha litt kjøtt,fisk og.) Spiser ofte gulrøtter eller frukt som mellommåltid.

Skrevet

Blir kanskje 10-12 porsjoner (sammenlignet med "5 om dagen") daglig. Skal sies at jeg ikke spiser kjøtt, fisk, brød, pasta osv.

Anonymous poster hash: 6d293...698
Skrevet

Har lagt om kostholdet, og lunsj og middag består som regel av grønnsaker. En del frukt og grønnsaksmoothier, litt gresk yoghurt og nøtter. Hvitt kjøtt innimellom. Har i tillegg slutta å drikke melk! Trives veldig godt sånn.

Anonymous poster hash: 12319...f4b

Skrevet

Spiser det som tilbehør til middagen et par ganger i uka. Ellers spiser jeg rå gulrot, blomkål, brokkoli eller kålrot så og si hver dag. Synes rå grønnsaker er bedre enn kokte. Spiser også to-tre forskjellige frukter minst annenhver dag.

Skrevet

Ikke nok, synes jeg.

Er alltid salat til middag, eller kokte grønnsaker. Får nok 100-200g der...

Burde spise salat til lunsj også.

Anonymous poster hash: 2b38b...44a

Skrevet

Spiser mye grønnsaker men jeg er nok litt kjedelig der..det blir veldig mye gulrot og brokkoli, jeg er ikke flink til å prøve ut nytt. Men har veldig lyst å prøve søtpotet og rødkålpuré:)

Anonymous poster hash: 4987b...dd8

Skrevet

Såpass, ja. Er det vanskelig for deg å spise grønnsaker pga dette, føler du? Liker du det ikke?

Jeg liker ikke grønnsaker. Ikke smaken, ikke konsistensen. Jeg brakk meg i starten, kastet til og med opp... Jeg har selvfølgelig smakt på f.eks blomkål, brokkoli og gulrøtter i oppveksten, samt at vi hadde lapskaus av og til, men jeg ble aldri tvunget til å spise det - og jeg hatet middag. Jeg spiste sjeldent middag med mindre det var fiskeboller, risgrøt eller tomatsuppe... 

Jeg har tatt meg skikkelig sammen, jeg spiser nå agurk fra tid til annen på skiva, kanskje paprika om jeg er i riktig humør... Jeg tar alltid til meg grønnsaker når vi har middag, men det er ytterst sjeldent at jeg faktisk liker det. Mannen har sagt at ansiktet mitt lager grimaser av og til når jeg spiser det, uten at jeg merker det. Overkoker jeg gulrøttene, klarer jeg å spise noe av det, så lenge jeg blander det godt med annen mat. Den eneste gangen jeg faktisk liker grønnsaker, er når vi har en meget simpel salat til lasagne (som jeg lager fra bunnen av, stappfull av grønnsaker, den er veldig god), med hjertesalat, agurk, paprika og av og til mais. Men det må blandes med lasagne for at jeg skal like det. 

Jeg håper det går seg til snart. Det er fryktelig å spise noe jeg synes er såpass ille, men som jeg mener jeg må ha. Jeg prøver hele tiden å tenke at "dette liker jeg, det er kjempegodt". Men jeg kan jo nevne at jeg alltid har vært lite syk så trolig har jeg fått i meg det jeg skal på et eller annet vis, men på en annen side så er jeg i elendig form... Bedre nå enn på lenge, da.

Skrevet

Jeg har aldri smakt avocado, er det virkelig så snodig altså? Det er mange andre grønnsaker og frukter jeg heller ikke har smakt.

Selv om jeg ikke spiser avocado, så spiser jeg alltid grønnsaker/salat til middag. Spiser mye agurk og squash ellers.

Anonymous poster hash: 98535...61a
Skrevet

Vi spiser sikkert mye grønnsaker da sammenlignet med mange andre. Største delen av handlevognen her er alltid frukt/grønsaker. Vi spiser det alle sammen til alle måltider. Trodde det var helt normalt.

Anonymous poster hash: 89ce3...5d0

Skrevet

Vi spiser sikkert mye grønnsaker da sammenlignet med mange andre. Største delen av handlevognen her er alltid frukt/grønsaker. Vi spiser det alle sammen til alle måltider. Trodde det var helt normalt.

Hvordan inkluderer du grønnsaker i frokosten? :)

Skrevet

Jeg er ikke 5d0, men jeg spiser alltid grønnsaker til frokost. Oppskåret gulrot, kålrabi og brokkoli, f.eks. Rå, selvfølgelig. Kan også lage en råkostsalat ved siden av knekkebrødene. Kålrabi, kål, gulrot og eple sammen er undervurdert. Jeg er ikke fan av nøtter eller mandler som jeg føler alle knasker på, så jeg spiser heller grønnsaker.  

Anonymous poster hash: 6d293...698

Skrevet

Knekkebrød med litt salat, og paprika og agurk på toppen av osten f.eks? 😊

Anonymous poster hash: c3d89...353

Skrevet

Samme her. Er nesten overrasket over at det ikke er normalen.

Skrevet

Jeg har aldri smakt avocado, er det virkelig så snodig altså? Det er mange andre grønnsaker og frukter jeg heller ikke har smakt.

Selv om jeg ikke spiser avocado, så spiser jeg alltid grønnsaker/salat til middag. Spiser mye agurk og squash ellers.

Anonymous poster hash: 98535...61a

Hvorfor har du ikke smakt det, da? Vet du ikke hvor bra det er for deg? Hva annet har du ikke smakt da?

Skrevet

Knekkebrød med litt salat, og paprika og agurk på toppen av osten f.eks? 😊

Anonymous poster hash: c3d89...353

Ok. Jeg regner ikke paprika og agurk direkte som grønnsaker da , i og med at de fleste bruker dette som topping og ingen hovedingrediens.

Skrevet

Til frokost spiser jeg en raus porsjon med spinat, en tomat og brokkoli. Lager en rask omelett med spinat og brokkoli. Tomater ved siden av. Eller så lager jeg kanskje en smoothie med spinat, litt grønnkål og blåbær.

Skrevet

Omtrent ingenting. Jeg hater salat. Det smaker gress og konsistensen er ekkel. Jeg liker godt rå grønnsaker men kokte er bare vemmelig. Spiser poteter ofte det samme med gulrøtter. Ellers ikke noe. Er aldri syk og ser ikke på grønnsaker som hovedmåltidet nei.

Anonymous poster hash: 8dab7...94a

oj....

Anonymous poster hash: fc209...006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...