Gå til innhold

Taushetsplikt, kjempedilemma!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med hun som sa at du kunne advare din venninne uten å si hva det gjelder. Bare at det er alvorlig og st du råder henne til å styre unna.

Har selv brent meg på noe lignende. Jeg sa ingenting, min venninne har vært gjennom et helvete pga meg. Sliter veldig med dårlig samvittighet!

Velger hun å ikke lytte til deg, så har du ihvertfall sagt noe...

Anonymous poster hash: 36786...756

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg sagt til henne at denne mannen kjenner du til fra jobben din, og at du personlig ikke ville involvert deg med han. Og ikke utdypt særlig mer enn det.

Anonymous poster hash: dcc1d...a29

Skrevet

Kan du si det på en indirekte måte? Som f.eks si at når man får ny partner bør man bruke kondom til begge har sjekket seg for sykdommer, og så vise den andre dokumentasjon for at man er sykdomsfri? Mens du gir henne "det" blikket? Er det over grensa mht taushetsplikt?

Anonymous poster hash: f5ad0...2d4
Skrevet

Da ville jeg sagt til henne at denne mannen kjenner du til fra jobben din, og at du personlig ikke ville involvert deg med han. Og ikke utdypt særlig mer enn det.

Anonymous poster hash: dcc1d...a29

Bare det er et brudd på tausheten, ikke lov. Hvis HI møter denne mannen sammen med venninnen, må hun late som at hun aldri har møtt han før. Sier han noe om det, har hun likevel ikke lov til å si noe mer enn å bekrefte at de har møttes før.

Anonymous poster hash: 45c9d...0c1

Skrevet

Kan du si det på en indirekte måte? Som f.eks si at når man får ny partner bør man bruke kondom til begge har sjekket seg for sykdommer, og så vise den andre dokumentasjon for at man er sykdomsfri? Mens du gir henne "det" blikket? Er det over grensa mht taushetsplikt?

Anonymous poster hash: f5ad0...2d4

Støtter denne! Si at det er lurt at begge tester seg før de har sex uten kondom, for hun kjenner han jo ikke så godt!

Anonymous poster hash: e2d22...3df

Skrevet

Snakk med din overordnede. Taushetsplikten er absolutt, men dersom du f.eks. får vite at din venninne og mannen har ubeskyttet sex, så mener jeg at du vil ha lov til å gå videre med dette hvis det faktisk er noe uhelbredelig han har).

Jeg hadde nok valgt den indirekte metoden som ei over foreslår; å fiske etter informasjon samtidig som jeg kom med generelt gode råd. Faren er selvfølgelig den at du bare kan ende opp med å irritere din venninne med velmenende råd og mas, men den sjansen er verd å ta.

At denne mannen tidligere har vært involvert i rus og vold, det tenker jeg at du absolutt må tie om. Du aner vel ikke aner noe som helst om han fremdeles lever slik?

Den potensielt smittsomme sykdommen er noe litt annet... Er det HIV mannen har HI?

Anonymous poster hash: a9fcf...453
Skrevet

Jeg er i noenlunde samme situasjon, bortsett fra at det ikke gjelder en venninne, men et nabopar.

Jeg vet gjennom jobben at mannen er dømt og har sonet for grov og langvarig mishandling av sin ekskone. For et par år siden fikk han seg ny samboer, en ung, blid og smilende dame. Ettersom tiden går er det tydelig at hun har gjennomgått en stor forandring, og nå er hun bare en skygge av seg selv. Tynn og pjuskete og veldig sky. Hilser såvidt ved postkassen, helst venter hun til andre har gått inn før hun kommer ut av hagen.

Hjerteskjærende å se på og vite hva som ganske sikkert foregår. Men så lenge man ikke ser noe som privatperson, så kan man ikke gjøre noe for å advare/tilby hjelp.

Jeg har diskutert dette med sjefen min og har følger de retningslinjer jeg fikk der og jeg anbefaler deg å ta det opp med din sjef. Om man jobber med mennesler er dette situasjoner man kan komme opp i, og da kan det være godt og i det minste kunne lufte frustrasjon og maktesløsheten med noen.

Anonymous poster hash: 69aca...6aa

Det er helt utrolig og totalt feil at det ikke skal kunne gå an å hindre at slike mennesker får nye ofre!! Når man vet og ser! Herregud!!! Tenk hvor mange skjebner som hadde vært spart!! Hel fryktelig!! Jeg hadde tatt tak i henne! Stakkars jente!! Denne er på DIN samvittighet!!
Skrevet

Jeg hadde bare sagt at jeg kjente til vedkommende fra tidligere og ikke på noen måte vil være involvert med han, mer vil du ikke si. Om venninna synes du er rar hadde jeg ikke brydd meg med, du må også beskytte deg selv. Hva du vet og hvorfor har ingen noe med. Kan jo like gjerne være en du kjenner til gjennom felles bekjente, skolegang, fritidssyssel etc. Si til din venninne at du er veldig glad i henne og vil fortsette å omgås henne, men at kjæresten ikke er velkommen. Er hun normalt oppegående forstår hun den innbakte beskjeden og dropper han uten spørsmål

Anonymous poster hash: a3722...6be

Skrevet

Forstår av svarene her at de fleste av dere ikke jobber med taushetplikt . Jobber i helsevesenet selv og man skriver under på taushetsplikt , og det er faktisk ikke lov å hinte eller si litt av sannheten osv til andre . Taushetsplikt er der som ett vern mot de involverte, her må man skille mellom jobb og privat . Skjønner det er vondt å ikke si noe, men har du valgt yrke har du valgt å skrive under taushetsplikten også. Hvor pris på hadde du selv synes det var at andre Hinta om småting fra du lå på sykehus eller fra psykologen din?!

Anonymous poster hash: 0cf2b...0a4

Skrevet

Forstår av svarene her at de fleste av dere ikke jobber med taushetplikt . Jobber i helsevesenet selv og man skriver under på taushetsplikt , og det er faktisk ikke lov å hinte eller si litt av sannheten osv til andre . Taushetsplikt er der som ett vern mot de involverte, her må man skille mellom jobb og privat . Skjønner det er vondt å ikke si noe, men har du valgt yrke har du valgt å skrive under taushetsplikten også. Hvor pris på hadde du selv synes det var at andre Hinta om småting fra du lå på sykehus eller fra psykologen din?!

Er du alltid på jobb og får all informasjon i hele verden kun fra jobb? Her jeg bor finnes det rykter og info om absolutt alle! Google navnet hans hi, kanskje du finner en navngitt dom på han du kan sende henne feks... Info må ikke komme fra jobb vet du og sier man ingenting om hva man vet, kan man heller ikke synse noe om hva du vet og hvorfor!

Skrevet

Jeg hadde sladra. Enkelt og greit.

Ble selv reddet av en som jobber i politiet en gang. Dame som skulle passe mine barn. Min bekjente sjekket henne opp og ga meg klar beskjed om å holde meg LANGT unna! Ingen detaljer, jeg fikk bare vite at det var veldig, veldig ille. Evig takknemmelig for at min bekjente gjorde dette for å redde barna mine.

Anonymous poster hash: 44a40...458

Skrevet

Er du alltid på jobb og får all informasjon i hele verden kun fra jobb? Her jeg bor finnes det rykter og info om absolutt alle! Google navnet hans hi, kanskje du finner en navngitt dom på han du kan sende henne feks... Info må ikke komme fra jobb vet du og sier man ingenting om hva man vet, kan man heller ikke synse noe om hva du vet og hvorfor!

Og  der var det enda en som tydeligvis ikke vet hva taushetsplikt innebærer

Anonymous poster hash: bc600...e63

Skrevet

Og der var det enda en som tydeligvis ikke vet hva taushetsplikt innebærer

Hehehe, er det mulig! Hva i himmelens navn får deg til å tro du kan miste jobben på indisier? Er du ullen nok kan ikke arbeidsgiver ta deg på noe som helst! Prøv det rettslig! Jeg er jurist...

Skrevet

Å bryte taushetsplikten betyr ikke bare at man ofrer jobben, brudd på den har faktisk en stafferamme på opptil 2 år i fengsel også.

Jeg ville snakket med sjefen min, spes mtp den sykdommen vedkommende har. Evnt ringe en lege og høre om legen kan snakke med vedkommende for å fortelle om opplysningsplikt. Legen kan minne pasienten på at det er straffbart å ikke opplyse om sos.

Anonymous poster hash: 956db...a05
Skrevet

Taushetsplikten er ikke absolutt. Når det gjelder liv og helse (forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse) kan man bryte taushetsplikten, men det må du ta opp med sjefen din HI og så får sjefen, eventuelt politiet ta dette videre. 

Jeg har flere ganger brutt taushetsplikten når meldeplikten utløses pga. fare for liv og helse.

Anonymous poster hash: 59005...5ad
Skrevet

Og der var det enda en som tydeligvis ikke vet hva taushetsplikt innebærer

Hehehe, er det mulig! Hva i himmelens navn får deg til å tro du kan miste jobben på indisier? Er du ullen nok kan ikke arbeidsgiver ta deg på noe som helst! Prøv det rettslig! Jeg er jurist...

Veldig godt mulig det.

Samtidig tenker jeg at HI bør være svært, svært sikker i sin sak her, slik at det ikke er en tidligere voldelig rusmisbruker som kanskje har blitt frisk og lagt sitt gamle liv bak seg, som hun nå utleverer.

Anonymous poster hash: a9fcf...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...