Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 Min beste venninne har møtt en mann som hun er over ørene forelsket i. De har kjent hverandre et par måneder, men jeg har vært bortreist hele sommeren og fikk først se bilder av ham da jeg besøkte henne i helgen. Det viser seg at det er en mann jeg kjenner til gjennom jobben. Det jeg vet om ham er alvorlig, uten å gå i detalj er det snakk om både stoff og mishandling. Men jeg er helt, helt bundet av taushetsplikt! Hva gjør jeg nå? Jeg kan ikke bare se på at venninnen min går rett inn i løvens hule, men hva gjør jeg??? Anonymous poster hash: ae6c0...d7f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #2 Skrevet 9. august 2015 Ja det var ikke lett. Du kan i hvertfall ikke si noe du vet gjennom jobben, for er hun forelsket kan det fort være deg som sitter igjen uten jobb eller venninne (i verste fall). Men kanskje veilede henne i å se feilene underveis? Anonymous poster hash: 3c349...303
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #3 Skrevet 9. august 2015 Du bør rådføre deg med din overordnede så fort som mulig. Anonymous poster hash: e04e5...dee
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 Ja det var ikke lett. Du kan i hvertfall ikke si noe du vet gjennom jobben, for er hun forelsket kan det fort være deg som sitter igjen uten jobb eller venninne (i verste fall). Men kanskje veilede henne i å se feilene underveis? Anonymous poster hash: 3c349...303 Jeg vet også at han har en seksuelt overførbar sykdom. HI Anonymous poster hash: ae6c0...d7f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Snakk med arbeidsgiveren din. Hør om det er noe smutthull eller noe dere kan gjøre. Anonymous poster hash: dd7c8...12f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Du er som du sier bundet av taushetsplikt!du kan med andre ord ikke si noe til henne om det du vet,så sant du ikke vet noe om han uten at det kommer fra jobben din👍🏻Veldig kjipt når sånn skjer,men du risikerer jobben din og fremtidige jobber om du sier noe😏 Anonymous poster hash: 62ea6...8b7
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #7 Skrevet 9. august 2015 Jeg hadde heller mistet jobben en å se min beste venninne skadet eller syk fordi jeg ikke sa noe.. Anonymous poster hash: 51de9...93d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #8 Skrevet 9. august 2015 Du er som du sier bundet av taushetsplikt!du kan med andre ord ikke si noe til henne om det du vet,så sant du ikke vet noe om han uten at det kommer fra jobben dinVeldig kjipt når sånn skjer,men du risikerer jobben din og fremtidige jobber om du sier noe Anonymous poster hash: 62ea6...8b7 Jeg vet det. Men på den annen side risikerer venninnen min å få en uhelbredelig sykdom dersom jeg ikke sier noe. Herregud, dette der vanskelig! Skal snakke med sjefen min, men denne taushetsplikten er jo absolutt. HI Anonymous poster hash: ae6c0...d7f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #9 Skrevet 9. august 2015 Den var kjip. En ting er sikkert, om hun er oppover ørene forelsket vil hun nok ikke høre på deg uansett. Vet ikke hvordan du kan komme i fra det med taushetsplikten. Det er ikke noen dere kjenner felles som vet noe om ham som ikke er bundet av taushetsplikten? Vet ikke om det er lov å si at du anbefaler sterkt at hun ikke involverer seg i ham, men du ikke kan si noe pga taushetsplikten, eller om det også er å bryte den? Anonymous poster hash: 22c44...ba1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #10 Skrevet 9. august 2015 Du kan ikke si noe. Det er kjempekjipt, men det er ikke et dilemma. Anonymous poster hash: f7135...244
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #11 Skrevet 9. august 2015 Om han har en seksuell overførbar sykdom plikter han vel å opplyse om det til partner Anonymous poster hash: 3d7ef...00f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #12 Skrevet 9. august 2015 Du er som du sier bundet av taushetsplikt!du kan med andre ord ikke si noe til henne om det du vet,så sant du ikke vet noe om han uten at det kommer fra jobben dinVeldig kjipt når sånn skjer,men du risikerer jobben din og fremtidige jobber om du sier noe Anonymous poster hash: 62ea6...8b7 Jeg vet det. Men på den annen side risikerer venninnen min å få en uhelbredelig sykdom dersom jeg ikke sier noe. Herregud, dette der vanskelig! Skal snakke med sjefen min, men denne taushetsplikten er jo absolutt. HI Anonymous poster hash: ae6c0...d7f Hvis hun har vært sammen med han et par måneder allerede har hun kanskje allerede blitt smittet. Og hvorfor nevnte du bare stoff mishandling i første innlegg, mens nå er sykdom bekymringen Anonymous poster hash: 5b161...2da
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #13 Skrevet 9. august 2015 Hi, ta en kikk på dette: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6832&Content_6493=6441:82637::0:6446:15:::0:0 Litt avhengig av hvilken seksuell overførbar sykdom han har, så kan det være at lege som påviste dette har plikt til å gjøre en smitteoppsporing. I så fall går det an å be aktuelle lege om å også be om mannens nåværende seksuelle partner(e), eller du kan kanskje gi legen navnet på din venninne? Det er nesten å "håpe" at denne mannen har en av de seksuelle sykdommene hvor smitteoppsporing skal iverksettes. Om mannen har en av de seksuelt overførbare sykdommene som ikke automatisk gjør at smitteoppsporing skal iverksettes, så legg merke til denne setningen: "Dette betyr ikke at det i spesielle tilfeller kan være aktuelt med smitteoppsporing også for disse sykdommene." (altså de sykdommene som er seksuelt overførbare med ikke automatisk skal smitteoppspores). Snakk uansett med din overordnede om dette, for det er et forferdelig dilemma. Anonymous poster hash: 23e81...f8e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #14 Skrevet 9. august 2015 Hvis du vet at de skal møtes kan du ringe fylkeslegen og handle i nødverge tror jeg.. Anonymous poster hash: 51de9...93d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #15 Skrevet 9. august 2015 Sorry men jeg hadde sladret. Er hun en god venninne drar hun deg ikke inn i hvor du har hentet opplysningene dine fra. Du kan ikke sitte å se på når du vet alt dette?? Jeg hadde ofret jobben men mest sannsynlig vil ikke din venninne si noe. Anonymous poster hash: 8eb14...b64
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #16 Skrevet 9. august 2015 Vet han at du vet, og kjenner han deg igjen hvis han ser deg? Kanskje det vil virke preventivt om du kan treffe ham sammen med venninnen din? Altså slik at du slipper å si noe, men han skjønner at han bør holde seg unna eller i alle fall oppføre seg ordentlig. Anonymous poster hash: b74dd...646
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #17 Skrevet 9. august 2015 Jeg er i noenlunde samme situasjon, bortsett fra at det ikke gjelder en venninne, men et nabopar. Jeg vet gjennom jobben at mannen er dømt og har sonet for grov og langvarig mishandling av sin ekskone. For et par år siden fikk han seg ny samboer, en ung, blid og smilende dame. Ettersom tiden går er det tydelig at hun har gjennomgått en stor forandring, og nå er hun bare en skygge av seg selv. Tynn og pjuskete og veldig sky. Hilser såvidt ved postkassen, helst venter hun til andre har gått inn før hun kommer ut av hagen. Hjerteskjærende å se på og vite hva som ganske sikkert foregår. Men så lenge man ikke ser noe som privatperson, så kan man ikke gjøre noe for å advare/tilby hjelp. Jeg har diskutert dette med sjefen min og har følger de retningslinjer jeg fikk der og jeg anbefaler deg å ta det opp med din sjef. Om man jobber med mennesler er dette situasjoner man kan komme opp i, og da kan det være godt og i det minste kunne lufte frustrasjon og maktesløsheten med noen. Anonymous poster hash: 69aca...6aa
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #18 Skrevet 9. august 2015 Du skriver uhelbredelig kjønnssykdom. Da er det vel HIV det er snakk om? Anonymous poster hash: df511...f9e
Iiiiik Skrevet 9. august 2015 #19 Skrevet 9. august 2015 Sånn er det dessverre å jobbe med mennesker - innimellom vet man noe man virkelig skulle ønske man ikke visste. Du kan snakke med lederen din om det, men h*n bør jo også vite det; at taushetsplikten er absolutt. Er han HIV-smittet denne mannen, må du jo forutsette at han beskytter kjæresten sin mot smitte.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #20 Skrevet 9. august 2015 Hva slags sykdom da? Hepatitt? Jeg hadde altså sagt det til henne på en eller annen måte. Anonymous poster hash: c5a66...515
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #21 Skrevet 9. august 2015 Regner med at det er snakk om hepatitt? Vil denne mannen kjenne igjen deg om dere møtes? Kjempevanskelig dilemma... Jeg hadde forsøkt å finne et smutthull, kanskje henlede oppmerksomheten hennes mot noe som kan virke mistenksomt per d.d... Taushetsplikten er jo absolutt... Anonymous poster hash: 59389...3f4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #22 Skrevet 9. august 2015 Dessverre får du ikke gjort noe , taushetsplikten er der for å verne de som er utsatt og deres nærmeste . Anonymous poster hash: 0cf2b...0a4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #23 Skrevet 9. august 2015 Helt ærlig, jeg hadde sagt til henne at hun måtte holde seg unna ham, men at pga taushetsplikten kan jeg ikke si noe. Hun vet vel hva du jobber med, så det at du henviser til taushetsplikten bør vel si henne nok? Anonymous poster hash: c9cea...844
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #24 Skrevet 9. august 2015 Regner med at det er snakk om hepatitt? Vil denne mannen kjenne igjen deg om dere møtes? Kjempevanskelig dilemma... Jeg hadde forsøkt å finne et smutthull, kanskje henlede oppmerksomheten hennes mot noe som kan virke mistenksomt per d.d... Taushetsplikten er jo absolutt... Anonymous poster hash: 59389...3f4 hepatitt er ikke uhelbredelig... Anonymous poster hash: 15c2d...f22
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #25 Skrevet 9. august 2015 Hvis han har hiv, så har jo han plikt til og informere venninnen din. For så mange andre uhelbredelige kjønnsykdommer er det vel ikke? Anonymous poster hash: bc600...e63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå