Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 Vi har en gutt som starter på skolen nå.. På foreldremøte i vår (som jeg ikke var på) ble det bestemt at ved bursdager måtte alle guttene eller alle jentene inviteres...eller alle sammen. Kjenner je er litt delt, fordi gutten vår har mange venner i alle tre klassene i første trinn, samt venner som er yngre og eldre. Så ved bursdagfeiring her vil det være unaturlig å bare be guttene i klassen... Er dette vanlig praksis? Jeg vil aldri invitere 11 av 12 stk, har ikke lyst til at noen skal føle seg utenfor.. Men får litt noia av alle regler som blir tredd nedover hue på meg... Anonymous poster hash: 9819b...d33
Yellow Brick Road Skrevet 9. august 2015 #2 Skrevet 9. august 2015 Det er en god grunn til at det er sånn. Din gutt har mange venner, men ikke alle har det. Klassemiljøet er viktig og all ære til foreldre som tenker lenger enn sin egen nesestipp. Vi arrangerer to bursdager, en for klassen og en for andre venner.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #3 Skrevet 9. august 2015 Ja, dette kommer til å bli et kjempedilemma for oss også. Min datter har ti gode gutte og jentevenner fordelt på to klasser. Det er 40 barn på trinnet. Hvem skal man be? Anonymous poster hash: 615ed...fed
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 Mener du også at barna skal tvinges til å invitere andre barn som ikke er snille mot de, i sin egen bursdag? Anonymous poster hash: 9819b...d33
Mamsemums Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Hvis alle gjør som deg risikerer man å få barn som aldri blir bedt. Du holder deg til avtalte bursdagsopplegg. Vil du være medansvarlig for at et eller to barn aldri blir bedt?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Det er helt vanlig å ha bursdag for klassen når man begynner på skolen, alle jentene, alle guttene eller hele klassen. Det har jo med bygging av klassemiljø å gjøre, derfor er dette viktig de første 3-4 årene på skolen. Klassekameratene skal bli kjent med hverandre, og å invitere til bursdag er en fin måte å få besøkt alle i klassen, se hvor de bor, møte foreldrene osv. En bursdag er også en litt annen arena enn klasserommet og skolegården så de blir kjent på en litt annen måte. De skal knytte bånd, danne vennskap, bli godt kjent og trygge på hverandre. De skal tross alt gå i samme klasse i minst 7 år og det er viktig at vi foreldre gjør vårt for å få et godt klassemiljø. Kanskje du akkurat disse første skoleårene skal la han ha to bursdager? Vi har gjort det sånn at vi har en klassebursdag, også har vi til familieselskapet også bedt noen nabobarn o.l. som ikke tilhører klassetrinnet. Anonymous poster hash: 5b961...1dd
februarprins2013 Skrevet 9. august 2015 #7 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #8 Skrevet 9. august 2015 Nei, det er nettop derfor jeg drøfter det her... Ikke alle har råd til å invitere så mange heller. Anonymous poster hash: 9819b...d33
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #9 Skrevet 9. august 2015 Ja, det var det jeg først tenkte også at jeg ikke behøver å be alle hvis det kun er snakk om 4 stk... Jeg vet også at det er et par stk i klassen som sønnen har gitt klart uttrykk for at han ikke kommer overens med (gått sammen i barnehagen i 4 år), så jeg vil ikke tvinge han til å invitere de om han ikke ønsker det selv... Forrige bursdag uttrykte han det så sterkt at han da heller ville velge å ikke feire dagen sin med venner hvis han måtte invitere alle guttene i bhg. (vi har forsøkt å jobbe med det). Anonymous poster hash: 9819b...d33
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #10 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil. Problemet er at om alle ber 4 stykker vil ofte de mest populære i klassen alltid være blant de 4, mens den sjenerte og stille gutten på tredje rad aldri er bland de 4. Tenk om ditt barn var det litt sjenerte barnet som aldri ble invitert..... Greit at om man ber 5 av 15 så er det 10 stykker som ikke er invitert, men blant de 10 kan det være 2-3 stykker som aldri blir invitert i en eneste bursdag, og det er det man vil unngå. Jeg som mamma synes også det er en veldig fin måte å bli kjent med klassen på å invitere hele gjengen i bursdag, lære hvem som er hvem, hva de heter, se hvordan de oppfører seg osv. Man får et helt annet innblikk i klassen og miljøet etter å ha hatt ansvar for gjengen noen timer. Økonomi kommer alltid inn som en argument, men bursdag trenger ikke være så dyrt. Vi har hatt utebursdag flere ganger, har f.eks bakt pizzasnurrer og laget en langpannesjokoladekake, eller bål med pinnebrød, det koster ikke stort å lage pinnebrød eller pizzasnurrer til femten 6-åringer altså. Forrige gang vi hadde utebursdag hadde vi det på et friområde med lekeplass, hadde med fotballer, boccia, ballonger o.l. og de lekte i 2 timer, de ville ikke hjem da de ble hentet, og det var en veldig billig bursdag (serverte saft, pizzaboller, sjokoladekake og popcorn) Anonymous poster hash: 5b961...1dd
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #11 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil.så om da ditt barn aldri blir endel av de tre-fire, så er det helt greit? Anonymous poster hash: bc70e...7b9
februarprins2013 Skrevet 9. august 2015 #12 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil. Problemet er at om alle ber 4 stykker vil ofte de mest populære i klassen alltid være blant de 4, mens den sjenerte og stille gutten på tredje rad aldri er bland de 4. Tenk om ditt barn var det litt sjenerte barnet som aldri ble invitert..... Greit at om man ber 5 av 15 så er det 10 stykker som ikke er invitert, men blant de 10 kan det være 2-3 stykker som aldri blir invitert i en eneste bursdag, og det er det man vil unngå. Jeg som mamma synes også det er en veldig fin måte å bli kjent med klassen på å invitere hele gjengen i bursdag, lære hvem som er hvem, hva de heter, se hvordan de oppfører seg osv. Man får et helt annet innblikk i klassen og miljøet etter å ha hatt ansvar for gjengen noen timer. Økonomi kommer alltid inn som en argument, men bursdag trenger ikke være så dyrt. Vi har hatt utebursdag flere ganger, har f.eks bakt pizzasnurrer og laget en langpannesjokoladekake, eller bål med pinnebrød, det koster ikke stort å lage pinnebrød eller pizzasnurrer til femten 6-åringer altså. Forrige gang vi hadde utebursdag hadde vi det på et friområde med lekeplass, hadde med fotballer, boccia, ballonger o.l. og de lekte i 2 timer, de ville ikke hjem da de ble hentet, og det var en veldig billig bursdag (serverte saft, pizzaboller, sjokoladekake og popcorn) Anonymous poster hash: 5b961...1dd vet ikke om jeg kommer til og invitere klassevenner i hele tatt, han har stor familie + mange venner av meg har barn,så for meg gjør det ikke noe
februarprins2013 Skrevet 9. august 2015 #13 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil.så om da ditt barn aldri blir endel av de tre-fire, så er det helt greit? Anonymous poster hash: bc70e...7b9 ja
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #14 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil.så om da ditt barn aldri blir endel av de tre-fire, så er det helt greit? Anonymous poster hash: bc70e...7b9 ja Greit for deg ja, men er det greit for barnet ditt? Hver gang det blir snakket om bursdag, hvor de skal, hvem de har vært hos osv så står barnet ditt i garderoben og hører de andre snakke, men får aldri noen innbydelse selv, tror du barnet ditt vil synes det er greit? Anonymous poster hash: 5b961...1dd
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #15 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil. så om da ditt barn aldri blir endel av de tre-fire, så er det helt greit?Anonymous poster hash: bc70e...7b9 ja hahaha, ja, liksom.... Får håpe det skjer da, så får oppleve hvor greit det er! Utrolig hva du får deg til å skrive for å ikke tape ansikt!! Anonymous poster hash: bc70e...7b9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #16 Skrevet 9. august 2015 synes ikke skolen skal bestemme det, det bestemmer foreldrene, hvis det er for eksempel 15 gutter i klassen, synes jeg det er innenfor og be 3-4 stk + andre barn barnet er venn med,men så klart ber man 12 av 15 blir det helt feil.så om da ditt barn aldri blir endel av de tre-fire, så er det helt greit?Anonymous poster hash: bc70e...7b9 ja Greit for deg ja, men er det greit for barnet ditt?Hver gang det blir snakket om bursdag, hvor de skal, hvem de har vært hos osv så står barnet ditt i garderoben og hører de andre snakke, men får aldri noen innbydelse selv, tror du barnet ditt vil synes det er greit? Anonymous poster hash: 5b961...1dd huusk på at det er helt greit for mora vøttø...så sånt no spiller ingen trille! Anonymous poster hash: bc70e...7b9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #17 Skrevet 9. august 2015 Som forelder så sørger man for at barnet ikke har så dårlig tilknytning i sitt nærmiljø at klassen ikke vet at han/hun eksisterer. Dersom barnebursdag er første indikasjon på at noe er galt, burde dere som foreldre våkne. Sørg for at barnet har relasjoner utenom skoletiden. Men dette krever selvsagt at foreldrene engasjerer seg i sitt barns nærmiljø, og ikke bare venter på å bli invitert... Anonymous poster hash: 615ed...fed
*Miss Marple* Skrevet 9. august 2015 #18 Skrevet 9. august 2015 Man følger det som er blitt avgjort på foreldremøtet, enkelt og greit. Når man har barn handler det mye om å følge normer og regler, spesielt når det handler om klassemiljø og å inkludere alle. Har man ikke plass til noen ekstra hvis det er ønskelig så får man lage til en ekstra feiring. Man utelukker ikke klassekamerater for å gi plass til nabogutten. Ungene er veldig klar over hva som er vanlig, og vil ha forståelse for at sånn må det bli.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #19 Skrevet 9. august 2015 Som forelder så sørger man for at barnet ikke har så dårlig tilknytning i sitt nærmiljø at klassen ikke vet at han/hun eksisterer. Dersom barnebursdag er første indikasjon på at noe er galt, burde dere som foreldre våkne. Sørg for at barnet har relasjoner utenom skoletiden. Men dette krever selvsagt at foreldrene engasjerer seg i sitt barns nærmiljø, og ikke bare venter på å bli invitert... Anonymous poster hash: 615ed...fed Det høres enkelt ut i teorien,men er det ikke i praksis. Anonymous poster hash: 06749...69f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #20 Skrevet 9. august 2015 Jeg har kjent på det samme som du skriver hi. Da min sønn begynte på skolen lekte han mest med jentene. Han var stadig eneste gutt i jentebursdager, også måtte vi sitte å be alle guttene i klassen. Det ble litt merkelig. Men jeg forstår agendaen bak en sånn regel, og jeg har selv et barn som lett kan bli utenfor (autisme), så jeg burde vel egentlig sette pris på en sånn regel. Men det er ikke alltid like enkelt. Jeg har heller aldri turt å ha utebursdag. Noen barn er jo litt gærne og plutselig er de over alle hauger. Anonymous poster hash: 06749...69f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #21 Skrevet 9. august 2015 Som forelder så sørger man for at barnet ikke har så dårlig tilknytning i sitt nærmiljø at klassen ikke vet at han/hun eksisterer. Dersom barnebursdag er første indikasjon på at noe er galt, burde dere som foreldre våkne. Sørg for at barnet har relasjoner utenom skoletiden. Men dette krever selvsagt at foreldrene engasjerer seg i sitt barns nærmiljø, og ikke bare venter på å bli invitert... Anonymous poster hash: 615ed...fed Det høres enkelt ut i teorien,men er det ikke i praksis. Anonymous poster hash: 06749...69f Jeg svarer ikke ut ifra teori, men ifra praksis med egne og andres barn. Jeg ser utrolig mange barn som havner utenfor allerede i barnehagen, og dessverre så tar foreldrene ikke tak i situasjonen. De tar gjerne opp problemet med barnehagen, men hva hjelper det? I praksis så må foreldrene på banen og styre barnas nettverk. Dette er kun vanskelig for foreldre, og styres av deres egenskaper. Når barna er 10-12-14 år er det for sent å involvere seg, men i barnehage og småskoler må foreldrene våkne! Anonymous poster hash: 615ed...fed
Nyttårs barn Skrevet 9. august 2015 #22 Skrevet 9. august 2015 Jeg synes at man følger de "reglene" som gjelder de første årene. Det dreier seg også om å bygge opp et klassemiljø, skape gode relasjoner til andre foreldre, se hvor andre bor osv. Det kan vel ikke være noe problem å invitere noen ekstra gutter fra andre trinn. Og til deg som hadde en gutt som lekte mest med jentene tenker jeg at da får dere invitere hele klassen. I ekstreme tilfeller blir det selvsagt noe annet, som med mobbing fra klassekameratene.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #23 Skrevet 9. august 2015 Vi tar to feiringer. En med de i klassen og en med alle andre. Det trenger ikke bli verre enn man gjør det til selv. Anonymous poster hash: 9b687...0b2
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #24 Skrevet 9. august 2015 Som forelder så sørger man for at barnet ikke har så dårlig tilknytning i sitt nærmiljø at klassen ikke vet at han/hun eksisterer. Dersom barnebursdag er første indikasjon på at noe er galt, burde dere som foreldre våkne. Sørg for at barnet har relasjoner utenom skoletiden. Men dette krever selvsagt at foreldrene engasjerer seg i sitt barns nærmiljø, og ikke bare venter på å bli invitert... Anonymous poster hash: 615ed...fed Det høres enkelt ut i teorien,men er det ikke i praksis. Anonymous poster hash: 06749...69f Jeg svarer ikke ut ifra teori, men ifra praksis med egne og andres barn. Jeg ser utrolig mange barn som havner utenfor allerede i barnehagen, og dessverre så tar foreldrene ikke tak i situasjonen. De tar gjerne opp problemet med barnehagen, men hva hjelper det? I praksis så må foreldrene på banen og styre barnas nettverk. Dette er kun vanskelig for foreldre, og styres av deres egenskaper. Når barna er 10-12-14 år er det for sent å involvere seg, men i barnehage og småskoler må foreldrene våkne! Anonymous poster hash: 615ed...fed Og jeg rakk såvidt å være innom problemet dette siste skoleåret da datterens klasse ble slått sammen med et annet trinn. Det hjalp veldig lite å prøve å be barn hjem hit som ikke ville hit. Jeg spurte foreldrene, de sa at det hadde vært hyggelig, men det som skjedde på skolen da datteren spurte barnet direkte var at hun fikk et avvikende/ avvisende svar og himling med øynene. Selvsagt har man som forelder et ansvar, men det hjelper lite når de andre barna ikke vil leke med det utsatte barnet. Jeg tipper de aller fleste med barn som er utenfor virkelig har prøvd! Selvsagt står man sterkere hvis man er god sosial selv som forelder og kjenner de andre foreldrene godt, men vi voksne er akkurat like flinke som barna til å holde enkelte utenfor fellesskapet. Anonymous poster hash: 06749...69f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2015 #25 Skrevet 9. august 2015 Jeg er så glad for disse reglene! Jeg har to barn i skolealder. En gutt som er venner med alle, og som er veldig populær blant både gutter og jenter. Han er den eneste gutten i klassen som også blir invitert i jentenes bursdager. Så har jeg en som ikke har venner i det hele tatt... Han blir sjelden invitert noe sted, han har bare en venn, og han blir skvisa ut av alle sosiale aktiviteter han har vært med i. Nå er han så stor at det er slutt på å invitere alle i klassen, og han er den eneste som ikke har vært i bursdag siste året. Nå er han så stor at vi kan snakke om det... Det hadde vært mye verre å forklare dette til en på 7 år... Det skal bygges sosiale relasjoner, og gode miljø i klassen fra tidlig av. Dere som ikke skjønner dette har neppe barn i en slik situasjon. Om det er dyrt å invitere alle i klassen, så tenk på mulighetene dere har. Slå sammen flere, ha utebursdag, etc... Anonymous poster hash: 04b36...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå