Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #1 Skrevet 8. august 2015 Nå trenger jeg tips her, hvordan få 2 åringen til å roe seg ned og lære seg å sovne?? (Har akkurat fylt to) Jeg har et barn som virkelig hater å sovne, og gjør alt i hennes makt for å slippe det. Legging tar ca en time hver kveld, og det er så mye tull og tøys at jeg klikker snart. Vi har faste rutiner, ingen tv / brett før hun skal sove. Vi leser litt, synger litt og forsøker på alle måter å roe ned. Men med en gang hun begynner å glippe med øynenene så gjør hun ALT for å ikke sovne. Hun synger høyt, ramser opp alle kroppsdeler eller alle navn hun kan. Vi har også forsøkt å gå ut av rommet, sette oss et stykke unna. Resultatet da er at hun f.eks forsøker å balansere på sengehesten, ruller kråke, og selfølgelig forsøker å gå ut av senga og sette seg på gulvet for å lese. Så hva pokker gjør vi, akkurat nå sitter vi ved siden av sengen å overser alle stuntene hennes så lenge det ikke dreier seg om forsøk på selvskading 😏 Noen som har noe lurt å foreslå?? Anonymous poster hash: 13776...18c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #2 Skrevet 8. august 2015 Sover hun på dagen? Anonymous poster hash: 4429a...670
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #3 Skrevet 8. august 2015 Følger denne, har samme problem med vår på 4 år... Anonymous poster hash: 35a23...41a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #4 Skrevet 8. august 2015 WOW, kan hun lese???!!! 😱 Anonymous poster hash: 9e164...6e4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #5 Skrevet 8. august 2015 Sover hun på dagen? Anonymous poster hash: 4429a...670 Ja, men vi har begrenset det til 45 min. Det ble noe bedre av det.Vi har også forsøkt å kutte det ut, men barnehagen ba oss revurdere det etter en uke. Hun fungerte virkelig ikke. Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #6 Skrevet 8. august 2015 WOW, kan hun lese???!!! 😱 Anonymous poster hash: 9e164...6e4 Hun mener det selv 😂 Men det går selvfølgelig mest på å fortelle høyt om hva hun ser på bildene og telle hvor mye det er av alt.... ☺️ Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #7 Skrevet 8. august 2015 Sover hun på dagen? Anonymous poster hash: 4429a...670 Ja, men vi har begrenset det til 45 min. Det ble noe bedre av det.Vi har også forsøkt å kutte det ut, men barnehagen ba oss revurdere det etter en uke. Hun fungerte virkelig ikke. Anonymous poster hash: 20f0f...d2f Forsøke gradvis avvenning? Det måtte vi på vår toåring... Etter et halvt år er vi gått fra 1,5/2 timer dagsøvn til maks 30 min. Det fungerte superte, så lenge vi tok det gradvis. Sover nå ENDELIG hele natten, og sovner faktisk når hun legges, uten å være oppe i både 1, 2 og 3 timer... Anonymous poster hash: a1e1e...940
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #8 Skrevet 8. august 2015 Det som er feilen er at dere ikke er konsekvente og dere gjør ikke ting i faste rutiner. Forstår dere er desperate og prøver alt, men det kan fort føre til at barnet blir forvirret og prøver å showe og finne på morsomheter hver kveld ( for mamma/pappa sitter jo tilslutt inne på rommet.) Mitt tips er etter flere barn (veldig forskjellige) å ha kort leggetid, 1 sang, en god kos, suss på kinnet og god natt. Gå ut av døren. Når barnet da evt begynner å tulle/gråte går jeg inn etter kort tid, legger barnet ned, stryker håret, sier ingenting og går ut. Ingen ekstra service som vann (får drikke på badet ved stell) annen bamse/smokk ect. Gjenta hele tiden til barnet finner roen selv og sovner. De første kveldene kan jeg åpne døren og gå inn sikkert 40 ganger. Det tar noen dager med slik legging men etter en stund finner barnet ut at det ikke kommer noen vei med tull og finner roen fort. Jeg viser til barnet at jeg er der, og kommer med en gang ved lyd, men det er fryktelig kjedelig og repeterende og barnet oppnår ingen ting. Alle mine 3 har lagt seg når de har blitt lagt, og ingen har fått kommet ut av sengene så fremt de ikke er syke. (Eller må på toalettet, men kun en gang for noen bruker det slm en unskyldning for kveldsvandring) Anonymous poster hash: c6d1d...d5a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #9 Skrevet 8. august 2015 Sover hun på dagen? Anonymous poster hash: 4429a...670 Ja, men vi har begrenset det til 45 min. Det ble noe bedre av det.Vi har også forsøkt å kutte det ut, men barnehagen ba oss revurdere det etter en uke. Hun fungerte virkelig ikke. Anonymous poster hash: 20f0f...d2f Forsøke gradvis avvenning? Det måtte vi på vår toåring... Etter et halvt år er vi gått fra 1,5/2 timer dagsøvn til maks 30 min. Det fungerte superte, så lenge vi tok det gradvis. Sover nå ENDELIG hele natten, og sovner faktisk når hun legges, uten å være oppe i både 1, 2 og 3 timer... Anonymous poster hash: a1e1e...940 Det er nok eneste veien å gå ja. Anonymous poster hash: 4429a...670
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #10 Skrevet 8. august 2015 Sover hun på dagen? Anonymous poster hash: 4429a...670 Ja, men vi har begrenset det til 45 min. Det ble noe bedre av det.Vi har også forsøkt å kutte det ut, men barnehagen ba oss revurdere det etter en uke. Hun fungerte virkelig ikke. Anonymous poster hash: 20f0f...d2f Forsøke gradvis avvenning? Det måtte vi på vår toåring... Etter et halvt år er vi gått fra 1,5/2 timer dagsøvn til maks 30 min. Det fungerte superte, så lenge vi tok det gradvis. Sover nå ENDELIG hele natten, og sovner faktisk når hun legges, uten å være oppe i både 1, 2 og 3 timer... Anonymous poster hash: a1e1e...940 Det er det vi har forsøkt, hun sov 1,5 time før sommeren. Men godt innspill, vi kan forsøke å trappe ned ennå mer, og f.eks prøve 30 min søvn. Heldigvis sover hun godt når hun først har sovnet, sover uten problemer fra 20:00 (ca) til 06:15 ca. Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #11 Skrevet 8. august 2015 Mi jente var også sånn. Da hun ble 2 år og 4 mnd skjedde det et mirakel, og jeg kan legge henne i senga (leser eller synger for henne), går ut av rommet og det er musestille. Tar 3-5 min før hun sovner. Håper det samme skjer hos dere Vet veldig godt hvordan du har det nå. Anonymous poster hash: f27b6...b02
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #12 Skrevet 8. august 2015 Det som er feilen er at dere ikke er konsekvente og dere gjør ikke ting i faste rutiner. Forstår dere er desperate og prøver alt, men det kan fort føre til at barnet blir forvirret og prøver å showe og finne på morsomheter hver kveld ( for mamma/pappa sitter jo tilslutt inne på rommet.) Mitt tips er etter flere barn (veldig forskjellige) å ha kort leggetid, 1 sang, en god kos, suss på kinnet og god natt. Gå ut av døren. Når barnet da evt begynner å tulle/gråte går jeg inn etter kort tid, legger barnet ned, stryker håret, sier ingenting og går ut. Ingen ekstra service som vann (får drikke på badet ved stell) annen bamse/smokk ect. Gjenta hele tiden til barnet finner roen selv og sovner. De første kveldene kan jeg åpne døren og gå inn sikkert 40 ganger. Det tar noen dager med slik legging men etter en stund finner barnet ut at det ikke kommer noen vei med tull og finner roen fort. Jeg viser til barnet at jeg er der, og kommer med en gang ved lyd, men det er fryktelig kjedelig og repeterende og barnet oppnår ingen ting. Alle mine 3 har lagt seg når de har blitt lagt, og ingen har fått kommet ut av sengene så fremt de ikke er syke. (Eller må på toalettet, men kun en gang for noen bruker det slm en unskyldning for kveldsvandring) Anonymous poster hash: c6d1d...d5a Vi har vært dønn konsekvente fra hun var 3 mnd. De samme rutinene, ingen oppmerksomhet på dill osv. Vi snakker ikke med henne, vi synger de samme 3 sangene osv. Det eneste vi sier innimellom er, det er natta, du skal sove nå. Vi har ikke forsøkt mye forskjellige rutiner og endret på masse. Hun legges rolig ned når hun forsøker seg på noen nye stunt osv. Hun har aldri fått en vannflaske i sengen, kastes ting ut av senga, som f.rks pute så kommer det ikke tilbake i senga. Jeg vet at problemet ikke ligger i at vi ikke er konsekvente, men takk for et godt svar og innspill 😊 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #13 Skrevet 8. august 2015 Mi jente var også sånn. Da hun ble 2 år og 4 mnd skjedde det et mirakel, og jeg kan legge henne i senga (leser eller synger for henne), går ut av rommet og det er musestille. Tar 3-5 min før hun sovner. Håper det samme skjer hos dere Vet veldig godt hvordan du har det nå. Anonymous poster hash: f27b6...b02 Takk, da er det ihvertfall håp 😂 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Katta82 Skrevet 8. august 2015 #14 Skrevet 8. august 2015 Føle me dåke! Har da sånn sjøl og. E ekstremt konsekvente. Hjelpe niks og nada. Vår e "bare" 14mnd då men. Fytti ko slitsomt da e!!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #15 Skrevet 8. august 2015 Mi jente var også sånn. Da hun ble 2 år og 4 mnd skjedde det et mirakel, og jeg kan legge henne i senga (leser eller synger for henne), går ut av rommet og det er musestille. Tar 3-5 min før hun sovner. Håper det samme skjer hos dere Vet veldig godt hvordan du har det nå. Anonymous poster hash: f27b6...b02 Takk, da er det ihvertfall håp 😂 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f Det er håp 👍 en dag forsvinner denne utfordringen og blir erstattet med en ny 😛 Anonymous poster hash: f27b6...b02
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #16 Skrevet 8. august 2015 Føle me dåke! Har da sånn sjøl og. E ekstremt konsekvente. Hjelpe niks og nada. Vår e "bare" 14mnd då men. Fytti ko slitsomt da e!! Det er superfrustrerende! Og stor medfølelse tilbake til dere også 😉 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #17 Skrevet 8. august 2015 Sover hun i sprinkelseng? Hvis ikke ville jeg gått tilbake til det ASAP! Hva med å prøve en sånn sovepose man fester til senga sånn at hun ikke klarer å komme seg ut? Høres ut som en tvangstrøye, vi har aldri brukt det men i følge min svigermor (fantastisk mamma og dame) funket fantastisk når hennes barn var små😜 Lykke, lykke til - føler veldig med deg, med to barn som var omtrent som din, og nå en toåring som er en drøm - vet hvor sterk innvirkning det får for overskuddet og hverdagen... Anonymous poster hash: 9238b...263
*blomst* Skrevet 8. august 2015 #18 Skrevet 8. august 2015 Vet ikke om dette er til så mye hjelp men sånn har/er vår sønnen også. Begynte vel en stund før han var to og nå når han har blitt 4 begynner det å gå seg til. Disse årene har vi virkelig fått testet tålmodigheten, rive oss i håret og stanget hodet i veggen. Nå ser det endelig ut som han klarer å legge seg og finne roen å sovne relativt raskt uten at vi trenger å sitte der, som har fungert best er nok han har blitt litt eldre og vi har laget en klar avtale med han om å ikke tulle. Da får han klistremerke dagen etter og samler opp og å legge litt senere. Da har han ligget rolig og klarer å slappe av såpass at han sovnet relativt raskt endelig! Hva med å prøve å ha på lydbok eller rolig musikk? Kanskje legge litt senere? Hvis det gjør at hun sovner fortere blir det jo like mange timer søvn. Hun er kanskje litt liten enda for type belønningssystem? Lykke til! vet hvordan du har det! Trøst deg med at det nok går over etterhvert iallefall
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #19 Skrevet 8. august 2015 Sover hun i sprinkelseng? Hvis ikke ville jeg gått tilbake til det ASAP! Hva med å prøve en sånn sovepose man fester til senga sånn at hun ikke klarer å komme seg ut? Høres ut som en tvangstrøye, vi har aldri brukt det men i følge min svigermor (fantastisk mamma og dame) funket fantastisk når hennes barn var små😜 Lykke, lykke til - føler veldig med deg, med to barn som var omtrent som din, og nå en toåring som er en drøm - vet hvor sterk innvirkning det får for overskuddet og hverdagen... Anonymous poster hash: 9238b...263 Hun var 11 mnd når hun vippet seg greit ut av sprinkelsengen 😂 Så hun sover i den fremdeles, men med ene siden tatt av, og med sengehest. Vi har prøvd sovepose, men ikke som var festet. Er så desperat at jeg kanskje skal vurdere å prøve det. Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #20 Skrevet 8. august 2015 Og takk for alle gode svar og oppmuntringer. Det hjelper veldig å høre at det har gått over for de aller fleste 😄 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #21 Skrevet 8. august 2015 Bare fortsett samme leggerutine som før! Det vil alltid være perioder med motstand, men det vil gå seg til. Jeg ville ikke kuttet mer ned på dagsovinga enda, hun er tross alt bare to år. Men NÅR på dagen sover hun? Kan problemet være at hun sover for sent på ettermiddagen? Anonymous poster hash: d43c1...36a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #22 Skrevet 8. august 2015 Bare fortsett samme leggerutine som før! Det vil alltid være perioder med motstand, men det vil gå seg til. Jeg ville ikke kuttet mer ned på dagsovinga enda, hun er tross alt bare to år. Men NÅR på dagen sover hun? Kan problemet være at hun sover for sent på ettermiddagen? Anonymous poster hash: d43c1...36a Hun sover aldri senere enn 13:00. Sover hun senere enn det så bryter totalt kaos ut 😊 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #23 Skrevet 8. august 2015 Jeg har en niese som var som din datter. Da jeg ble gravid sverget jeg på at jeg ikke skulle bli en av disse mammaene som satt i timesvis og forhandlet med et barn som nektet å sove. Vi koste og leste på stua før legging, slik at når han skulle sove så var det bare å bære bort til senga og legge dyna på -god natt og sov godt. Åpen dør og lyset på i gangen. Min sønn har alltid vært "low maintenance" når det gjelder legging. Mulig at det er tilfeldig. Han sovner ikke nødvendigvis med det samme, men han krever ingen oppmerksomhet. Niesa mi laget drama ved legging til ho var langt over skolealder.... Anonymous poster hash: 15d63...8e0
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #24 Skrevet 8. august 2015 Bare fortsett samme leggerutine som før! Det vil alltid være perioder med motstand, men det vil gå seg til. Jeg ville ikke kuttet mer ned på dagsovinga enda, hun er tross alt bare to år. Men NÅR på dagen sover hun? Kan problemet være at hun sover for sent på ettermiddagen? Anonymous poster hash: d43c1...36a Hun sover aldri senere enn 13:00. Sover hun senere enn det så bryter totalt kaos ut 😊 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f Oki, da gjør dere iallefall slik at dagsovinga ikke skal tulle til legginga! ønsker dere lykke til, håper det går over snart! Anonymous poster hash: d43c1...36a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2015 #25 Skrevet 8. august 2015 Jeg har en niese som var som din datter. Da jeg ble gravid sverget jeg på at jeg ikke skulle bli en av disse mammaene som satt i timesvis og forhandlet med et barn som nektet å sove. Vi koste og leste på stua før legging, slik at når han skulle sove så var det bare å bære bort til senga og legge dyna på -god natt og sov godt. Åpen dør og lyset på i gangen. Min sønn har alltid vært "low maintenance" når det gjelder legging. Mulig at det er tilfeldig. Han sovner ikke nødvendigvis med det samme, men han krever ingen oppmerksomhet. Niesa mi laget drama ved legging til ho var langt over skolealder.... Anonymous poster hash: 15d63...8e0 Det er jo sånn sett ikke drama, hun er bare i overkant kreativ 😊 Hun syns rett og slett det er drit kjedelig å sovne, hun kan jo gå glipp av noe. Vi kan fint gå ut uten at det er sutring, problemet er jo da at hun står opp. Hun ligger jo å synger for seg selv, og finner på alt mulig for å holde seg selv våken. Det er det å finne søvnen som er problemet, og at hun virkelig kjemper imot det å lukke igjen øynene. Og jeg hadde samme oppfatningen som deg, jeg skulle ikke dille. Har kjørt rutiner osv fra hun var 3 mnd, men det hjelper jo ikke en dritt 😏 Anonymous poster hash: 20f0f...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå