Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 Vi skal finne nye leieboere og er så usikker på hvem vi skal velge... Vi er heldige og har stor pågang, så kan velge og vrake :-) Er et ungt par i jobb det beste? Et ungt studentpar? Alenemor med et barn? Pensjonert enkemann? Uføretrygdet bestemor som jobber litt? Et voksent par med ettåring? De to vi hadde størst tro på avlyste visning, den ene fordi dét er for langt unna sentrum. Huset ligger litt usentralt til i forhold til at det er dårlig bussforbindelse hit og et stykke til butikk, men det tar bare 10 min å kjøre til nærmeste kjøpesenter og 12 min til sentrum. Vi har som forutsetning at leieboere har bil pga dette. De disponerer to parkeringsplasser fast. Anonymous poster hash: e6abe...f26
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 Ikke studentparet, de forsvinner nok fort. Enkemannen blir nok boende lenge, er rolig og stabil. Barnefamilier er også greie, de tåler også en del mer bråk enn enkemannen. Anonymous poster hash: 9a13f...7b4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Jeg ville gått for enkemannen eller bestemora. De støyer nok minst også.Studentparet forsvinner nok fort. Det unge paret i jobb og paret med barn kan også hende at flytter snart, siden de muligens vil kjøpe noe selv etter hvert. Anonymous poster hash: c6348...a47
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Det med støy er ikke så relevant om ikke dere bor i samme hus som leietagerne. Våre leietagere bor i leiligheten over oss, så vi ønsker minst mulig støyende leietagere. Anonymous poster hash: c6348...a47
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Vi har hatt disse leieboere til to forskjellige utleieenheter: Enslig mann i 60åra, ble bra Ungt par, ble ikke bra Enslig svensk gutt i 20 års alder, ble bra Ufør dame i slutten av 50årene med hund og katt, ble bra Anonymous poster hash: 2a453...687
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #6 Skrevet 6. august 2015 Det kommer jo littan på hva dere ønsker. Ønsker dere stabil leieboer som blir boendes i noen år eller ønsker dere ny leieboer neste år. Ønsker dere noen som støyer lite. Hvorfor har dere som forutsetning at leieboer har bil? Er det ikke det samme for dere hvordan leieboer kommer seg rundt, uansett hvor usentralt dere bor. Det må være det rareste kravet jeg har hørt fra utleier. Anonymous poster hash: 023cd...bca
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #7 Skrevet 6. august 2015 Det er jo helt umulig å si. F.eks leide noen jeg kjenner ut til en alenemor og fikk problemet med nye menn "hver" uke (problem fordi de leide ut kjelleretasjen), mye bråk, problemet med betaling osv. Naboen vår leier også ut til en alenemor, ingen problemer i det hele tatt, lite bråk, stabil leieboer (har leid nå snart i 10 år) og ingen problemer. Anonymous poster hash: 5e445...c58
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Ung enslig mann ble bare tull her, smelling i dører, biler som kom og dro til alle døgnets tider, høy musikk oss Enslig ung dame har vi prøvd to ganger, første flyttet tilbake til samboeren hun flyttet fra da hun kom til oss etter to mnd, andre fikk kjæreste som hun flyttet sammen med et annet sted etter 6-7 mnd Mannlig pensjonist ble veldig bra, rolig og stabilt, bodde hos oss i mange år. Eneste ulempen var nedvasken etter at han flyttet, luktet gammel gubbe i leiligheten og han hadde ikke vært så veldig nøye med husvask i årene han bodde der. Bad og kjøkken måtte skrives skikkelig ned. Men jeg ville valg en eldre person igjen, det er veldig stabilt og greit. Vi har heldigvis ikke leieboer lenger så jeg slipper ta slike valg igjen Anonymous poster hash: 8a3ac...37b
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Her leier vi ut til alenemor, og jeg føler meg rimelig sikker på at vi ikke kunne hatt bedre leieboer. Når man skal leie ut, tror jeg det handler vel så mye om enkeltmenneskene som hvilken "kategori" du kan plassere dem i. Anonymous poster hash: 0dab2...b0f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 Jeg ville valgt bestemora, enkemannen, paret med 1-åring eller alenemora. Vi har leid ut til pensjonister tidligere og det gikk fint, nå har vi en barnefamilie og det også går bra, men de hører man naturligvis litt mer av. Anonymous poster hash: 6f8ff...60b
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 De beste erfaringene vi har hatt er alenemødre, 2 stk tilsammen. Eldre kan være flott, men det med vask kan for mange være tungt med tiden. Jeg har vært borti flere tilfeller der den gamle ble syk og måtte ha hjelp av hjemmetjeneste. Da kommer det alt mulig forskjellige folk innom eiendommen deres til forskjellige tider. Ikke alle er like flink med parkering osv. Kanskje må badet og leiligheten tilpasses ytterligere osv. Anonymous poster hash: a0384...cea
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Enslig dansk ungkar som jobbet mye, men spilte høy musikk og røyket inne til tross for røykeforbud - ikke bra!! Måtte pusse opp alt etterpå. Student, rolig og vennlig, men bodde kort pga studiene ikke gikk. Veldig bra. Enslig svensk gutt, musikk hele dagen lang og kvelden. Ble sprø. Grisete! Reiste fra leiligheten, tok bare med seg det nødvendige. Ser ikke ut!! Ikke bra!! Anonymous poster hash: 2308d...6a6
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Tja, vi har nok vært litt uheldige. Ungt par med barn og et til på vei. Endte opp med å gå fra hverandre etter et halvt år. I tillegg var det mye mas fra dem, det var nesten som å ha to ekstra barn så mye som spesielt han søt og trengte hjelp til alt mulig. Alenemor med to litt store barn. Mye tull med leien og mye bråk fra ene barnet. Hyler, skriker og smeller med dørene. Har lyst å sparke dem ut ... Enslig bestemor eller enkemann høres ut som en drøm Anonymous poster hash: d9349...79a
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Blir litt skeptisk når pensjonister ikke eier egen bolig. Hva er grunnen til at de ikke har klart å kjøpe seg noe eget ila alle disse årene. Vi har hatt studenter og unge i jobb. Fornøyd med alle. At en pensjonist er mer stabil og vil bli boendes lengre kan jo også være dumt. Kanskje finner dere ut at dere ikke liker den leieboeren. Studenter, unge flytter mer på seg. Kan være lurt å skrive en tidsbegrenset kontrakt, da har dere mulighet til å bli kvitt leieboeren om dere ikke er fornøyd. Det kan være vanskelig ellers. Anonymous poster hash: 7e83c...77d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #15 Skrevet 6. august 2015 Vi leide først ut til et ungt par som ventet barn. Ble ikke bra. Mye fyll og fest, og etter et år flyttet han ut. Hun ble boende med barnet et år til, men var fremdeles mye fest. Ble røyket inne tross forbud, bråk og musikk til langt på natt. Leide deretter ut til alenemor (student) med to barn. Gikk kjempebra. De ble boende i fire år, og var mønsterleietakere på alle måter. Anonymous poster hash: 9a17b...d21
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #16 Skrevet 7. august 2015 Ungt par med jobb. Gå gjerne litt ned i pris, i bytte mot plenklipp o.l. Da kan se spare noen kroner og du får hjelp Anonymous poster hash: c9438...d58
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #17 Skrevet 7. august 2015 Alenemamma med ett barn har vi veldig god erfaring med. Hun betaler alltid til rett tid,er veldig opptatt av at vi må gi beskjed om de bråker for mye eller spiller for høy musikk,å hun har nå bodd her i snart 4 år! Eneste vi har reagert på er at hun aldri er med på dugnader selv om vi vet at de er hjemme. Syns godt hun være med å hjelpe som alle oss andre.. Anonymous poster hash: b921e...bc8
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #18 Skrevet 7. august 2015 Vi leide først ut til enslig bestemor, i lengden ikke bra. Hun røyket innendørs, og vasket ikke. Neste gang leide vi ut til øst-europeisk par. Fantastisk. Leiligheten er til enhver tid strøken, leien kommer alltid på tiden og di klipper plenen på eget initiativ. Anonymous poster hash: b8c74...ef1
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #19 Skrevet 7. august 2015 Som enslig mor, så ville det vært ekstremt viktig for meg å ha betalt husleie i tide, og at vi ikke bråkte. Sånn så vi fikk fortsette å bo der. Men enslige mødre er forskjellige de og. Kjenner ei som ikke betaler for seg, og det bare er bråk med. Men de fleste skjønner at det er noe spesielt med den dama etter 15 min. Så alle er nok forskjellige. Anonymous poster hash: b2afb...e93
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #20 Skrevet 7. august 2015 Takk for alle svar. Vi bor i samme hus og er ute etter langtidsleie. Folk flest syns nok det er tungvint å dra hit på fest, men vi hadde en leieboer tidligere som festet støtt og stadig. Pga mye bråk, også utendørs, sa vi opp leiekontrakten med henne og hun flyttet ut. Vi ønsker at leieboer skal ha bil fordi vi ser for oss at ingen orker å bo her så lenge uten. Det blir for tungvint om man skal noen plass. Den eneste grunnen til at jeg er litt usikker på å leie ut til alenemødre er at det er så vanskelig å få dem ut dersom de f.eks ikke betaler for seg. Den pensjonerte enkemannen er nok ikke aktuell... Han var på visning i går og vi fikk ikke noe bra inntrykk av ham. Han var litt vel gammel og skrøpelig. I tillegg luktet han ikke godt og så sjuskete ut. Det er det unge paret uten barn og den ene alenemoren som har gjort best inntrykk på oss. Har noen visninger igjen på søndag før vi skal ta en avgjørelse. Anonymous poster hash: e6abe...f26
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #21 Skrevet 7. august 2015 Hvis dere finner noen som er "ordentlige" men som tilhører en gruppe som generelt har vanskelige for å få leie, så tror jeg det kan bli bra. Problemet er jo å klare å bedømme om de er "ordentlige" da. Jeg og mannen er f.eks. uføre begge to og slet skikkelig med å få leie. Fikk en leilighet til slutt, og vi er så takknemlige for å få bo her, og så redde for å bli oppsagt fordi vi vet at det blir vanskelig å finne noe annet, at vi gjør alt for å være på god fot med husverten og være gode leieboere og naboer. Anonymous poster hash: 10348...383
Miamimom Skrevet 7. august 2015 #22 Skrevet 7. august 2015 Vi har best erfaring med enslige, eldre damer. De unge og alenemødrene flytter oftere pga endret sivilstatus, graviditet, huskjøp, jobb osv. De eldre mennene har ikke vært så flinke på vask og vedlikehold.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #23 Skrevet 7. august 2015 Be om attest fra forrige utleier hvis de har Anonymous poster hash: 023cd...bca
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #24 Skrevet 7. august 2015 Referanser er ett must om du skal leie ut, flere burde benytte seg av det. Jeg har bekjente som fremstår som tipp topp, men som ikke betaler hverken husleie eller regninger fordi de bruker pengene på dyre ting for å fremstå som om de har penger. Hun ene er alenemor og flytter ca 2-3 ganger pr år fordi hun blir kastet ut. Likevel får hun lett ny plass å bo siden ingen gidder å ringe etter referanser eller undersøke litt. Anonymous poster hash: a2b08...3fe
Anonym bruker Skrevet 7. august 2015 #25 Skrevet 7. august 2015 Vi har hatt 2 leieboere, en litt eldre dame i 60 årene og en alenemor på 25. Ble ett helvete med 60-åringen, og vi måtte true med rettsak for å få henne ut.. Aldri mer.. Nå har vi en alenemor på 25 som leier her. De flyttet inn når hun var høygravid for 5 år siden, og hun har vært fantastisk hele veien. Så blid og hyggelig og betaler når hun skal. Hun kommer til og med med bursdagsgave til barna våre. Skjønn, rolig dame med 2 små som jeg er blitt veldig glad i. Jeg ville valgt alenemoren hos deg også.. Anonymous poster hash: a4ec2...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå