Gå til innhold

Flytte en hel barneflokk til Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang.

Anonymous poster hash: d522a...52d

Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei.

Anonymous poster hash: 787b3...bf9

Hva en anonym på et forum sier at slektninger gir inntrykk av er jo helt uinteressant. For meg i hvert fall. Det kan selvfølgelig hende at HI mener noe annet.

Mitt råd forblir at man setter seg grundig inn i den tankegangen som ligger bak Steiner-pedagogikken før man flytter barna sine til en steinerskole.

Så dine meninger, som anonym, er bedre enn noen andre anonyme sine erfaringer? Interessant.

Det er åpenbart bedre med en anonym sine sjekkbare opplysninger fremfor en annen anonym sine diffuse annenhåndserfaringer.

Anonymous poster hash: 13ba9...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei.

Hva en anonym på et forum sier at slektninger gir inntrykk av er jo helt uinteressant. For meg i hvert fall. Det kan selvfølgelig hende at HI mener noe annet.

Mitt råd forblir at man setter seg grundig inn i den tankegangen som ligger bak Steiner-pedagogikken før man flytter barna sine til en steinerskole.

Så dine meninger, som anonym, er bedre enn noen andre anonyme sine erfaringer? Interessant.

Det er åpenbart bedre med en anonym sine sjekkbare opplysninger fremfor en annen anonym sine diffuse annenhåndserfaringer.

OK.

Skrevet

Bare så det er klart: deter forskjell på den mest 'ekstreme' steinerfilosofien man kan lese om som Rudolf steiner stod for selv, og hva som faktisk praktiseres, i alle fall i de skolene jeg har kjennskap til.

Men hey! Det er jo bare erfaring, og 'diffus annenhåndserfaring', så forskjell på teori og praksis betyr jo ingenting.

Skrevet

Sansynlig vis vil ikke jenta bli flyttet etter, men det skulle ikke forundre meg så mye om det skjedde. Jenta er ekstremt god til å manipulere og det tar lang tid før nye mennesker gjennomskuer henne.

De færreste av oss foreldre har egentlig noe ønske om at jentene skal gå på Steinerskolen, men slik det er nå ser det ut til å være det beste alternativet. Jeg tror de vil få bedre undervisning og oppfølging der enn med hjemmeundervisning.

Når jeg snakket om å flytte jentene tilbake til nærskolen tenkte jeg ikke på at det kunne skje om bare noen måneder. Det jeg tenkte på var at det eventuelt kunne bli aktuelt om et par år.

Anonymous poster hash: e2d4e...f8f

Hmm. Det er en del som skurrer her. Jeg har barna mine på Steinerskolen, og er veldig glad for det. Men det er jo litt ødeleggende for vårt miljø når vi får inn foreldre som ikke egentlig bryr seg om pedagogikken, men bare vil vekk fra noe annet. Hvertfall når manglende interessen er noe som vedvarer. Steinerpedagogikken er en helhetlig pedagogikk, som legger stor vekt på foreldrenes deltakelse. Nå kan jo ikke jeg snakke for alle steinerskoleforeldre der ute, men jeg ville syntes det var trist om det kom 6 barn med uengasjerte foreldre inn i vår klasse. Det gjør jo noe med dynamikken.

Anonymous poster hash: f46c5...555

Skrevet

For meg er det noe som skurrer her. Dere er 6 foreldrepar som har "samlet" dere om at et barn i klassen er ødeleggende for miljøet. Forstår jeg det rett?

Det som ofte skjer når man begynner å ha oppfatninger om andre og snakke om dem utenfra, er at saken eskalerer og konflikten detsamme.

Nå er jeg ikke kjent med denne klassen og denne jenten, men jeg synes det er pussig at hun skal være så dårlig fungerende og ødeleggende (for en hel gjeng), uten at lærerne og skolen ser det samme.

Det er mulig at jeg tar feil, men jeg synes det høres ut som om dere har satt henne i en slags gapestokk og at hun får skylden for alt som ikke fungerer?

Det er mye mulig at barnet ditt får det bedre på en annen skole HI, jeg hadde forsøkt dette om mitt barn ikke trivdes i sin klasse.

Men jeg synes at du da bør opptre individuelt(ikke som en gruppe på seks), og gå helhjertet inn for opplegget på den nye skolen. På steiner er det endel foreldreinvolvering.

Skrevet

Jeg tenker som den siste her. Å bytte til en privatskole når den offentlige ikke tilfredsstiller kan være veldig positivt for barnet, men da må du gjøre det for ditt barn! Tenk kun på ditt eget barn, hva er best for henne og for dere som familie? Du må klare å rive deg løs fra tankene om dere som et fellesskap og kun gjøre det som er best for dere individuelt.

Forøvrig ser jeg for meg en gjeng kaklehøner når jeg tenker på deg og de fem andre mødrene.

Anonymous poster hash: 1292d...4bc

Skrevet

Jeg har barn på Steinerskolen og er strålende fornøyd. Har tidligere hatt 3 barn gjennom vanlig offentlig skole med gode karakterer, men velger allikevel Steiner nå. Det er et helt bevisst valg. Jeg er selv vanlig lærer med mange års erfaring fra offentlig skole. Synes det å flytte barnet til Steiner, når du "egentlig ikke vil velge det" er et litt trist utgangspunkt for å begynne der. At det er det bedre av mindre gode muligheter. Velg Steinerskolen hvis det virkelig er der du vil at barnet skal gå utifra pedagogikken de bruker! 

Det der med religiøs indoktrinering har jeg personlig ikke sett noe til;) Steinerskolen er nok mer Waldorfskoler idag.

Skrevet

Bare så det er klart: deter forskjell på den mest 'ekstreme' steinerfilosofien man kan lese om som Rudolf steiner stod for selv, og hva som faktisk praktiseres, i alle fall i de skolene jeg har kjennskap til.

Men hey! Det er jo bare erfaring, og 'diffus annenhåndserfaring', så forskjell på teori og praksis betyr jo ingenting.

Så må man spørre seg om man ønsker å finansiere en religiøs sekt som baserer seg på okkultisme.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest svarene, men om alle jentene og foreldrene misliker denne jenta har hun vel ikke noe makt i klassen og kan ikke gjøre noe skade alene?

Anonymous poster hash: d1b30...5cf

Skrevet

Dere mobber jo en 9 åring!

Dere er flertallet, hun har kun den makta ungene deres kar henne ha. Dere kan faktisk snakke med egne unger om det å la seg styre.

Anonymous poster hash: 9c09d...e2a

Skrevet

Her er vel egentlig saken at dere IKKE skal flytte de 6 jentene, men få lærere, rektor og skolesjef til å reagere. Dere har krav på enkeltvedtak for deres jenter pga denne ene jenta. Dette går på det psykososiale miljøet, og omså kan dere klage til fylkesmannen.

Jeg synes jo virkelig at foreldrene til denne jenta trenger å våkne og se at hun trenger hjelp. Be om et møte med skole, ppt og barnevern, og be om råd og tiltak!

Anonymous poster hash: bbe67...417
Skrevet

Altså stakkars steinerskolen og stakkars barn. Punkt 1. Dere kan søke om å få plass på steinerskolen men det må jo være ledig plasser i det klassetrinnet. Så noen vil kunne risikere å få plass og andre ikke. Hva tror du en steinerskole er? Det er en skole slik som offentlig, montesorri og internasjonale er. Og punkt 2. Hva i alle dager ? Bytte tilbake om den onde jenta bytter skole etter? Altså hva med den klassen dere evt kommer til på steiner , skal dere være der til låns i ett par mnd og stikke når hun kommer? Hva med dynamikken i steiner klassen dere vil til ? Dette hørtes ut som et latterlig opplegg. Hvor gamle er jentene? Er den " onde" jenta gammel nok til å prates til ? At jentene i klassen forteller henne de faktisk ikke gidder å være venn med henne når hun oppfører seg sånn? Isåfall hadde det vært helt ok. Om foreldrene nekter å innse ting og gjøre noe får dere. Hadde nekta å la en drittunge styre skuta i klasserommet. Dere kan jo ta jentene ut av klassen da og si de kommer tilbake når skolen har tatt tak i problemet. Dere foreldre må jo selvfølgelig gjøre en innsats å hjemmeundervise på rundgan og ha ca en dag i uka i hver familie fri fra jobb til dette så det er klart det er en omfattende greie. Anonymous poster hash: 30809...38a

Privatskoler er glade for alle elevene de får, så "plass" er sjelden et behov.

Hvis verken skolen eller de aktuelle foreldrene vil gjøre livet levelig for barna deres, så får dere ta ansvar for det selv.

Anonymous poster hash: 0518a...243

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang.Anonymous poster hash: d522a...52d

Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei.  Anonymous poster hash: 787b3...bf9

I følge steinerfilosofien er det barnet selv som velger sine foreldre før det blir født.

Så hvem du er i slekt med kan jo på den måten være helt avgjørende ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...