Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #1 Skrevet 6. august 2015 I klassen til min datter går det en jente som virker direkte ond. Gjennom flere år har hun gjort skoledagen til et helvete for den ene etter den andre av jentene. Hun har ingen diagnoser og foreldre som har gått fulstendig i forsvarspossisjon. Skolen sier de ikke kan gjøre stort så lenge foreldrene ikke ønsker det. Nå vurderer vi og de andre jenteforeldrene å søke alle jentene over på Steinerskolen for å komme unna henne. De er 6 stykker. Vet noen hvordan en slik prosess vil være? Hvor raskt kan det gå? Kan komunen nekte når det er privatskole (vi fikk ikke flytte jentene samlet til naboskolen)? Hvordan er det å eventuelt flytte dem tilbake hvis denne jenta blir flyttet etter? Anonymous poster hash: e2d4e...f8f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #2 Skrevet 6. august 2015 De kan ikke nekte dere å flytte til privatskole, og skulle dere ombestemme dere har dere selvfølgelig rett på offentlig skole igjen (dog ikke nødvendigvis samme klasse). Hva med å ta et skikkelig oppvaskmøte når skolen starter? Anonymous poster hash: 30311...35c
Havhesten Skrevet 6. august 2015 #3 Skrevet 6. august 2015 Jeg har bare gode erfaringer med Steinerskolen, men det virker som et spesielt grunnlag å flytte en hel gruppe. Jeg ville forsøkt å involvere klasseforstander, rektor og foreldrene først. Må jo være en vanskelig situasjon for alle partene. Uansett - lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #4 Skrevet 6. august 2015 Jeg har bare gode erfaringer med Steinerskolen, men det virker som et spesielt grunnlag å flytte en hel gruppe. Jeg ville forsøkt å involvere klasseforstander, rektor og foreldrene først. Må jo være en vanskelig situasjon for alle partene. Uansett - lykke til! Vi har forsøkt i 3 år. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #5 Skrevet 6. august 2015 Altså stakkars steinerskolen og stakkars barn. Punkt 1. Dere kan søke om å få plass på steinerskolen men det må jo være ledig plasser i det klassetrinnet. Så noen vil kunne risikere å få plass og andre ikke. Hva tror du en steinerskole er? Det er en skole slik som offentlig, montesorri og internasjonale er. Og punkt 2. Hva i alle dager ? Bytte tilbake om den onde jenta bytter skole etter? Altså hva med den klassen dere evt kommer til på steiner , skal dere være der til låns i ett par mnd og stikke når hun kommer? Hva med dynamikken i steiner klassen dere vil til ? Dette hørtes ut som et latterlig opplegg. Hvor gamle er jentene? Er den " onde" jenta gammel nok til å prates til ? At jentene i klassen forteller henne de faktisk ikke gidder å være venn med henne når hun oppfører seg sånn? Isåfall hadde det vært helt ok. Om foreldrene nekter å innse ting og gjøre noe får dere. Hadde nekta å la en drittunge styre skuta i klasserommet. Dere kan jo ta jentene ut av klassen da og si de kommer tilbake når skolen har tatt tak i problemet. Dere foreldre må jo selvfølgelig gjøre en innsats å hjemmeundervise på rundgan og ha ca en dag i uka i hver familie fri fra jobb til dette så det er klart det er en omfattende greie. Anonymous poster hash: 30809...38a
Roheryn Skrevet 6. august 2015 #7 Skrevet 6. august 2015 Koster ikke noe å ringe steinerskolen og høre om mulighetene 😊 min stedatter byttet til steinerskolen pga mobbing, og blomstret opp der. Har inntrykk av at det er en bra skole, selv om opplegget er litt annerledes. Det koster penger da, men det vet dere vel. Men er det virkelig fare for at foreldrene til denne jenta vil flytte henne etter hvis det er opplagt at dere flytter ungene for å komme vekk fra henne? I så fall ville jeg drøftet dette også med steinerskolen, slik at man i alle fall slipper å få henne inn i samme klasse. Det er heller ikke sikkert problemene vil fortsette på steinerskolen dersom hun flyttes etter, virker som skolen de går på nå har en forholdsvis slapp holdning i forhold til å ta tak i problemet. Jeg vil tro at en privatskole i mye større grad gjør nødvendige tiltak for at ungene skal trives (de er tross alt betalende kunder)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #8 Skrevet 6. august 2015 Sansynlig vis vil ikke jenta bli flyttet etter, men det skulle ikke forundre meg så mye om det skjedde. Jenta er ekstremt god til å manipulere og det tar lang tid før nye mennesker gjennomskuer henne. De færreste av oss foreldre har egentlig noe ønske om at jentene skal gå på Steinerskolen, men slik det er nå ser det ut til å være det beste alternativet. Jeg tror de vil få bedre undervisning og oppfølging der enn med hjemmeundervisning. Når jeg snakket om å flytte jentene tilbake til nærskolen tenkte jeg ikke på at det kunne skje om bare noen måneder. Det jeg tenkte på var at det eventuelt kunne bli aktuelt om et par år. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #9 Skrevet 6. august 2015 Har PP-tjenesten vært inne i klassen? Ja, men det gjør ingen forskjell. Skolen har også forsøkt å gi jenta spessialundervisning i "oppførsel", men det nektet foreldrene på at hun skulle få så da var ikke det noe alternativ. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f
HvittHus Skrevet 6. august 2015 #10 Skrevet 6. august 2015 Har PP-tjenesten vært inne i klassen? Ja, men det gjør ingen forskjell. Skolen har også forsøkt å gi jenta spessialundervisning i "oppførsel", men det nektet foreldrene på at hun skulle få så da var ikke det noe alternativ. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f Litt på tynn is her nå, men dette skurrer veldig. Jenta kunne ha fått spesialundervisning for å forbedre klassemiljøet, men foreldrene nekter selv om jenta har en såpass avvikende adferd at det grenser til patologisk adferd? Da hadde jeg ringt BV for en drøfting. Dette er ikke en bekymringsmelding, men kun en drøfting om det er grunnlag for bekymring i saken. Så vil BV kunne guide dere videre.
Iiiiik Skrevet 6. august 2015 #11 Skrevet 6. august 2015 For en klasse på Steinerskolen vil det jo være voldsomt å ta imot seks elever fra en allerede etablert gruppe, bare det burde være nok til at de betenker seg. Hvordan blir det for en liten klasse som det ofte er på Steinerskolen å skulle integrere seks nye som kjenner hverandre fra før? Hva er sjansen for at dette blir en godt fungerende klasse? Den eneste måten å få svar på dette på er selvfølgelig å ta kontakt med dem. I mellomtiden synes jeg dere skal klage til skolens rektor, med kopi til skolesjef hvis det finnes i deres kommune. I hvert fall ville jeg involvert forvaltningsnivået over rektor. Henvis til grunnskolelovens §9a som spesifiserer at alle elever har rett på et godt psykososialt læringsmiljø. Det er klart foreldrene til denne andre jenta kan takke nei til spesialundervisning hvis de mener dette går på bekostning av hennes faglige utvikling. De har hennes utviklingsmuligheter i fokus, dere har deres egne barn. Så blir det skolen og kommunens ansvar å ha helheten i fokus.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #12 Skrevet 6. august 2015 Velg nå for Guds skyld noe annet enn Steinerskolen... Anonymous poster hash: 13ba9...014
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #13 Skrevet 6. august 2015 Steinerskoler er skumle. Antroposofi er en temmelig forkvaklet religiøs retning og dere bør tenke dere nøye om før dere legger den til grunnlag forbarnas undervisning. Det finnes ikke onde barn. Det finnes omsorgssviktede barn. Å la ungen sin havne i den posisjonen du beskriver at denne jenta har, er omsorgssvikt. Om skolen ikke kan utrette noe, kontakt barneverntjenesten. Anonymous poster hash: d522a...52d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #14 Skrevet 6. august 2015 Steinerskoler er skumle. Antroposofi er en temmelig forkvaklet religiøs retning og dere bør tenke dere nøye om før dere legger den til grunnlag forbarnas undervisning. Anonymous poster hash: d522a...52d Har du noe som helst slags erfaring med Steinerskoler?? Det virker ikke sånn nemlig. Jeg har tre slektninger som har gått på Steinerskole, både barne-, ungdoms- og videregående skole, og ingen av dem eller deres venner er preget av noe slags "forvaklet religiøs retning" som du så fint sier. Anonymous poster hash: 787b3...bf9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #15 Skrevet 6. august 2015 Steinerskoler er skumle. Antroposofi er en temmelig forkvaklet religiøs retning og dere bør tenke dere nøye om før dere legger den til grunnlag forbarnas undervisning. Anonymous poster hash: d522a...52d Har du noe som helst slags erfaring med Steinerskoler?? Det virker ikke sånn nemlig. Jeg har tre slektninger som har gått på Steinerskole, både barne-, ungdoms- og videregående skole, og ingen av dem eller deres venner er preget av noe slags "forvaklet religiøs retning" som du så fint sier. Anonymous poster hash: 787b3...bf9 Ja, jeg har nær kjennskap til antroposofien som religiøs retning og til Steinerskoler. De er svært varierende i kvalitet, men selv om man f.eks tilhører den på Oslo Vest - som anses som en forholdsvis god skole - bør foreldre sette seg grundig inn i hvilken religiøs retning de bygger sin pedagogikk på. Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang. Anonymous poster hash: d522a...52d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #16 Skrevet 6. august 2015 Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang. Anonymous poster hash: d522a...52d Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei. Anonymous poster hash: 787b3...bf9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #17 Skrevet 6. august 2015 Dette virker veldig lite gjennomtenkt, som en desperat handling på en veldig frustrerende situasjonen som har pågått lenge, uten noen løsning i sikte. Dersom foreldre til denne jenta nekter å godta tiltak for å bedre, ikke bare deres jenters hverdag, men også sin egen, er bv veien å gå. Sånn som du beskriver det, synes jeg det er betenkelig at skolen ikke allerede har koblet dem inn. Anonymous poster hash: 149f0...9a7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #18 Skrevet 6. august 2015 Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang. Anonymous poster hash: d522a...52d Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei. Anonymous poster hash: 787b3...bf9 Hva en anonym på et forum sier at slektninger gir inntrykk av er jo helt uinteressant. For meg i hvert fall. Det kan selvfølgelig hende at HI mener noe annet. Mitt råd forblir at man setter seg grundig inn i den tankegangen som ligger bak Steiner-pedagogikken før man flytter barna sine til en steinerskole. Anonymous poster hash: d522a...52d
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #19 Skrevet 6. august 2015 Dette virker veldig lite gjennomtenkt, som en desperat handling på en veldig frustrerende situasjonen som har pågått lenge, uten noen løsning i sikte. Dersom foreldre til denne jenta nekter å godta tiltak for å bedre, ikke bare deres jenters hverdag, men også sin egen, er bv veien å gå. Sånn som du beskriver det, synes jeg det er betenkelig at skolen ikke allerede har koblet dem inn. Anonymous poster hash: 149f0...9a7 De er informert. Mer vet jeg ikke om hva barnevernet gjør eller ikke gjør. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #20 Skrevet 6. august 2015 Dette virker veldig lite gjennomtenkt, som en desperat handling på en veldig frustrerende situasjonen som har pågått lenge, uten noen løsning i sikte. Dersom foreldre til denne jenta nekter å godta tiltak for å bedre, ikke bare deres jenters hverdag, men også sin egen, er bv veien å gå. Sånn som du beskriver det, synes jeg det er betenkelig at skolen ikke allerede har koblet dem inn. Anonymous poster hash: 149f0...9a7 De er informert. Mer vet jeg ikke om hva barnevernet gjør eller ikke gjør. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f Da sender du inn en ny bekymring. Ikke legg vekt på problemene dette barnet skaper for de andre, men for at du er meget bekymret for denne jentas utvikling og foreldrenes manglende engasjement. Anonymous poster hash: 149f0...9a7
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #21 Skrevet 6. august 2015 Foreldrene til den jenta godtar at hun er fæl og ødelegger livet hennes med å ikke hjelpe henne og oppdra henne. Jeg hadde sendt en bekymringsmelding til barnevernet, de foreldrene trenger å bli filleristet, dette er deres feil. Anonymous poster hash: 6b550...69f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #22 Skrevet 6. august 2015 Vil dere virkelig sende ungene deres på en religiøs skole som avviker svært mye fra ordinære læreplaner? Anonymous poster hash: 13ba9...014
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #23 Skrevet 6. august 2015 Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang. Anonymous poster hash: d522a...52d Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei. Anonymous poster hash: 787b3...bf9 Hva en anonym på et forum sier at slektninger gir inntrykk av er jo helt uinteressant. For meg i hvert fall. Det kan selvfølgelig hende at HI mener noe annet. Mitt råd forblir at man setter seg grundig inn i den tankegangen som ligger bak Steiner-pedagogikken før man flytter barna sine til en steinerskole. Anonymous poster hash: d522a...52d Så dine meninger, som anonym, er bedre enn noen andre anonyme sine erfaringer? Interessant. Anonymous poster hash: 787b3...bf9
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #24 Skrevet 6. august 2015 Vil dere virkelig sende ungene deres på en religiøs skole som avviker svært mye fra ordinære læreplaner? Anonymous poster hash: 13ba9...014 Ja, for våre barn tror jeg det nå er det minst dårlige alternativet. Anonymous poster hash: e2d4e...f8f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2015 #25 Skrevet 6. august 2015 Hvem du er i slekt med sier vel forholdsvis lite om antroposofisk tankegang. Anonymous poster hash: d522a...52d Ah...! Kjempeargument! Det er klart at faktisk erfaring med slike (flere) skoler ikke teller, nei. Anonymous poster hash: 787b3...bf9 Hva en anonym på et forum sier at slektninger gir inntrykk av er jo helt uinteressant. For meg i hvert fall. Det kan selvfølgelig hende at HI mener noe annet. Mitt råd forblir at man setter seg grundig inn i den tankegangen som ligger bak Steiner-pedagogikken før man flytter barna sine til en steinerskole. Anonymous poster hash: d522a...52d Så dine meninger, som anonym, er bedre enn noen andre anonyme sine erfaringer? Interessant. Anonymous poster hash: 787b3...bf9 Det er åpenbart bedre med en anonym sine sjekkbare opplysninger fremfor en annen anonym sine diffuse annenhåndserfaringer. Anonymous poster hash: 13ba9...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå