Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #1 Skrevet 5. august 2015 Det er f*en meg ikke alderdom heller, men dette er det ingen som hyler til de gamle?? Alle vet at folk eldes forskjellig. Noen er oppegående lenge - andre ikke. Heeelt naturlig! Ingen som går og poengterer at alderdom ikke er noen sykdom? En brukket arm er forsåvidt heller ingen sykdom! Og det kan være vel så selvforskyldt som en graviditet. Nå ligger jeg med svangerskapsmigrene, isjias, hovne bein, numne hender og spyr. Jeg er jæ***g klar over årsaken! Det betyr ikke at jeg kan jobbe! Grrrrrr.... JA jeg har valgt selv å bli gravid. Men det er fordi jeg VIL HA BARN. Ikke fordi selve graviditeten er så forbanna morsom. Dagens utblåsning. Takk for meg. Anonymous poster hash: 3b24c...c07
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #2 Skrevet 5. august 2015 I hear you sister! Ligger her og spyr jeg også, og prøver å sjonglere 1. trimester-helvete med jobb og en 2-åring. Hater virkelig å gå gravid! Men elsker resultatet.. Anonymous poster hash: 480a6...725
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #3 Skrevet 5. august 2015 Nei det er ingen sykdom og de som hevder at man skal jobbe 100% hele svangerskapet og de som blir sykemeldt er pingler som sykliggjør seg, de er kjempe heldige som har hatt LETTE svangerskap. Jeg hadde mange plager, blant annet store bekkensmerter fra uke 9. Ble rundt uke 20 100% sykemeldt forid da ble det krykker og angrer ikke. Mens ei venninne gikk på fjellturer frem til noen få dager før hun fødte og 2 uker etter fødselen. Det er snart 2 år sidne jeg fødte og har kun vært på en fjelltur, har ennå bekkensmerter. Og så er det de andre svangerskapsplagene jeg hadde men dere skal slippe å høre om de. Ikke bry deg HI om noen slenger dritt til deg om at du burde være frisk og rask som gravid, de vet ikke hva de snakker om. Anonymous poster hash: 7632f...170
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #4 Skrevet 5. august 2015 Hehe. Godt poeng. Du har min dypeste sympati. For meg var det til stor hjelp å tenke på at et svangerskap faktisk går over en gang, og at premien i den andre enden er verdt hver plage og vel så det. Fikk dyp respekt for kronisk syke under svangerskapene. Hold ut! Anonymous poster hash: 62345...27b
Superdolly Skrevet 5. august 2015 #5 Skrevet 5. august 2015 Jeg hater dette utsagnet. Det var det jeg fikk slengt etter meg da jeg spydde så det kjentes ut som om innvollene skulle falle ut. Da jeg raste ned i vekt og lå skjelvende og dehydrert og gråt foran doskåla. Utsagnet innebærer en klar forventning om at gravide skal være kjernesunne og friske og stå på, gjerne enda mer enn de som ikke er gravide. Det innebærer også at man får dårlig samvittighet over å ikke klare dette, noe så enkelt som dette: Å gå gravid. I min verden er dette nok et kvinneundertrykkende utsagn: stå på og jobb, eller er du kanskje en pyse? Nei, graviditet er ikke en sykdom, men jammen meg kan man bli dårlig av det! God bedring, Hi!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #6 Skrevet 5. august 2015 Jeg hater dette utsagnet. Det var det jeg fikk slengt etter meg da jeg spydde så det kjentes ut som om innvollene skulle falle ut. Da jeg raste ned i vekt og lå skjelvende og dehydrert og gråt foran doskåla. Utsagnet innebærer en klar forventning om at gravide skal være kjernesunne og friske og stå på, gjerne enda mer enn de som ikke er gravide. Det innebærer også at man får dårlig samvittighet over å ikke klare dette, noe så enkelt som dette: Å gå gravid. I min verden er dette nok et kvinneundertrykkende utsagn: stå på og jobb, eller er du kanskje en pyse? Nei, graviditet er ikke en sykdom, men jammen meg kan man bli dårlig av det! God bedring, Hi! Du skriver det mye bedre enn meg, du satte virkelig ord på det med "stå på og jobb, eller er du kanskje en pyse?" Den kjente jeg godt i mellomgulvet, faktisk! Takk! Nei, det er jeg aldeles ikke, tenker jeg da og det må det kanskje være greit å si. Takk for gode ord, og i lige måde folkens! Og som du over her sier - jeg vet at det går over. Det finner jeg også mye trøst i Anonymous poster hash: cb452...408
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #7 Skrevet 5. august 2015 Det var en trøst for meg og at det går over, synd at jeg ennå har bekkensmerter etter to år og en annen permanent skade som kom under og pga svangerskapet Jeg fikk en veldig sjelden "bivirkning" av å være gravid og det har gitt meg skader på synet. Ikke svangerskapsdiabetes. Men vil gjerne bli gravid igjen, er verd det Anonymous poster hash: 7632f...170
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #8 Skrevet 5. august 2015 Det var en trøst for meg og at det går over, synd at jeg ennå har bekkensmerter etter to år og en annen permanent skade som kom under og pga svangerskapet Jeg fikk en veldig sjelden "bivirkning" av å være gravid og det har gitt meg skader på synet. Ikke svangerskapsdiabetes. Men vil gjerne bli gravid igjen, er verd det Anonymous poster hash: 7632f...170 Det har jeg ikke hørt om! Håper du blir bedre med tiden, og flott at du synes det er verdt det God bedring med bekkenet. Jeg kjenner flere som har slitt leeenge med bekkenproblemer. Det frister ikke! Jeg skal komme meg i et varmebasseng og svømme fort som fy! Anonymous poster hash: cb452...408
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #9 Skrevet 5. august 2015 All ære til dere gravide. Er glad jeg fikk sistemann for et par måneder siden. Åh, så slitsomt det er å være gravid... Og jeg hadde nok det man kan kalle relativt ok svangerskap, altså.God bedring? Anonymous poster hash: cfed6...05e
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #10 Skrevet 5. august 2015 All ære til dere gravide. Er glad jeg fikk sistemann for et par måneder siden. Åh, så slitsomt det er å være gravid... Og jeg hadde nok det man kan kalle relativt ok svangerskap, altså. God bedring? Anonymous poster hash: cfed6...05e Hehe takk Anonymous poster hash: cb452...408
Nyttårs barn Skrevet 5. august 2015 #11 Skrevet 5. august 2015 Graviditet er ingen sykdom, men det er ikke da man skal presse seg unødvendig og slite seg ut. Den gravide trenger overskudd til å bære frem barn, føde og være i så god form som mulig etter at babyen er ute.
anonomous Skrevet 5. august 2015 #12 Skrevet 5. august 2015 Jordmor sa til meg når jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet for å yte dårligere på jobb, men hadde sikkert greid å jobbe om jeg virkelig presset meg (hadde da gått utover mann og barn): du er gravid i 9 mnd- du har resten av livet å jobbe på. Ikke ha dårlig samvittighet, kjenn på kroppen og hør på hva den greier.. Fantastisk å få høre det av andre. Har heldigvis ikke fått noen negative kommentarer fra verken kollegaer eller kjente om at jeg har vært sykemeldt. Om de har tenkt noe så får det være deres problem. Svangerskap er ingen sykdom nei, men det er jaggu ingen dans på roser heller 😀
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #13 Skrevet 5. august 2015 Graviditet er ingen sykdom, men det er ikke da man skal presse seg unødvendig og slite seg ut. Den gravide trenger overskudd til å bære frem barn, føde og være i så god form som mulig etter at babyen er ute. Ikke sant. Og her er poenget mitt, da. Hvorfor skal den første setningen der være med? Anonymous poster hash: cb452...408
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #14 Skrevet 5. august 2015 Jordmor sa til meg når jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet for å yte dårligere på jobb, men hadde sikkert greid å jobbe om jeg virkelig presset meg (hadde da gått utover mann og barn): du er gravid i 9 mnd- du har resten av livet å jobbe på. Ikke ha dårlig samvittighet, kjenn på kroppen og hør på hva den greier.. Fantastisk å få høre det av andre. Har heldigvis ikke fått noen negative kommentarer fra verken kollegaer eller kjente om at jeg har vært sykemeldt. Om de har tenkt noe så får det være deres problem. Svangerskap er ingen sykdom nei, men det er jaggu ingen dans på roser heller 😀 Alle rundt meg er støttende og fine. Det hr vært noe småtteri på jobb og en sjelden kommentar, ikke at jeg får dette slengt etter meg hele tiden. Jeg kjenner bare at det er nok med de stikkene frs sjefen - og når jeg leser om andre gravides møter med mange sjefer, så blor jeg så eitrende provosert og sint. Er kjempetakknemlig for mange av de velferdstilbudene vi har i Norge - sammenlignet med USA er jo hele Norge er vernet bedrift. Så jeg kjenner på det, altså. Jeg synes bare det er en motbydelig kommentar å få. "Lev som normalt" sa legen. Går jo ikke det, når kroppen ikke er normal... Anonymous poster hash: cb452...408
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. august 2015 #15 Skrevet 5. august 2015 Nei, graviditet er ikke en sykdom, men man kan bli syk av å gå gravid!
Luksusdyret Skrevet 5. august 2015 #16 Skrevet 5. august 2015 Graviditet i seg selv er ikke en sykdom. MEN! Hvorfor forventer mange sjefer og leger at folk som IKKE er gravide skal slippe lettere unna, enn de som ER gravide? For eksempel så blir du sykmeldt på flekken hvis du spyr hele dagen hver dag og ikke får i deg næring. Du blir sykmeldt med ryggplager som er så ille at du griner bare du beveger deg litt. Hvis du ikke er gravid, vel å merke. Har du de samme plagene som gravid, så er dette "naturlig", det vil si at da må du bite tennene sammen og jobbe. Makes no sense. Man skulle tro at kvinner burde ta mer hensyn til helsa si når de bærer på et annet menneske i 9 måneder, enn når de ikke er gravide. Men neida, man skal være tøff, sterk og "ikke pysete". Var heldig med både sjef og lege de to siste svangerskapene, kjenner jeg...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #17 Skrevet 5. august 2015 Graviditet er absolutt ingen sykdom nei, det er vel heller det motsatte; et skikkelig sunnhetstegn på at kroppen er fruktbar. MEN en graviditet kan føre med seg mange sykdommer og plager, og mange av de som har vært så heldige å være i storform under graviditet har visst litt vansker med å klare å sette seg inn i situasjonen til oss mer uheldige... Akkurat som folk som er stort sett friske og opplagte til vanlig, kan ha problemer med å skjønne og akseptere de med kroniske plager og sykdommer. Veldig synd at det er slik, og det kan være sykt irriterende når man møter personer med slike holdninger når man står der og er døgnkvalm, har så problemer med bekkenet at man er avhengig av krykker, må sjekke blodsukkeret jevnlig pga dvangerskapsdiabetes, må ta det helt med ro pga svangerskapsforgiftning osv osv. Jeg er litt misunnelig, men fy flate som jeg unner de friske gravide jeg møter å være i god form. Ja noen er sprekere enn de ellers er til vanlig til og med. Jeg er glad på deres vegne, for jeg unner ingen å være i "rævva form". Noen ganger hadde det bare vært behagelig og alright å få forståelse og respekt tilbake fra de som nedsettende påpeker at "graviditet er ingen sykdom". Anonymous poster hash: adb5d...fa9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #18 Skrevet 5. august 2015 Jeg synes det er et paradoks at kvinner i takt med økt "likestilling" får økt press på å være superkvinner som både jobber og føder barn samtidig som forståelse og tilrettelegging for gravide ig barselkvinner blir mindre og mindre tilstedeværende. Anonymous poster hash: 33c4e...8db
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #19 Skrevet 5. august 2015 Jeg synes det er et paradoks at kvinner i takt med økt "likestilling" får økt press på å være superkvinner som både jobber og føder barn samtidig som forståelse og tilrettelegging for gravide ig barselkvinner blir mindre og mindre tilstedeværende. Anonymous poster hash: 33c4e...8db VELDIG enig!! Det kan se ut som at folk ikke skjønner forskjell på likestilling og lik behandling. Det samme gjelder mange områder. Jeg jobber innen utdanning - det å gi unger like muligheter innebærer å behandle de svært ulikt. Anonymous poster hash: cb452...408
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #20 Skrevet 5. august 2015 Såååå enig, HI!! Anonymous poster hash: ef0fc...4b4
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #21 Skrevet 5. august 2015 Det er f*en meg ikke alderdom heller, men dette er det ingen som hyler til de gamle?? Alle vet at folk eldes forskjellig. Noen er oppegående lenge - andre ikke. Heeelt naturlig! Ingen som går og poengterer at alderdom ikke er noen sykdom? En brukket arm er forsåvidt heller ingen sykdom! Og det kan være vel så selvforskyldt som en graviditet. Nå ligger jeg med svangerskapsmigrene, isjias, hovne bein, numne hender og spyr. Jeg er jæ***g klar over årsaken! Det betyr ikke at jeg kan jobbe! Grrrrrr.... JA jeg har valgt selv å bli gravid. Men det er fordi jeg VIL HA BARN. Ikke fordi selve graviditeten er så forbanna morsom. Dagens utblåsning. Takk for meg. Anonymous poster hash: 3b24c...c07 en brukket arm er ikke sykdom, nei. Det er en SKADE som kan sette deg ut av spill i større eller mindre grad. Du virker noe merkelig. Anonymous poster hash: d808a...403
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #22 Skrevet 5. august 2015 Det er f*en meg ikke alderdom heller, men dette er det ingen som hyler til de gamle?? Alle vet at folk eldes forskjellig. Noen er oppegående lenge - andre ikke. Heeelt naturlig! Ingen som går og poengterer at alderdom ikke er noen sykdom? En brukket arm er forsåvidt heller ingen sykdom! Og det kan være vel så selvforskyldt som en graviditet. Nå ligger jeg med svangerskapsmigrene, isjias, hovne bein, numne hender og spyr. Jeg er jæ***g klar over årsaken! Det betyr ikke at jeg kan jobbe! Grrrrrr.... JA jeg har valgt selv å bli gravid. Men det er fordi jeg VIL HA BARN. Ikke fordi selve graviditeten er så forbanna morsom. Dagens utblåsning. Takk for meg. Anonymous poster hash: 3b24c...c07 en brukket arm er ikke sykdom, nei. Det er en SKADE som kan sette deg ut av spill i større eller mindre grad. Du virker noe merkelig. Anonymous poster hash: d808a...403 Hehe... Jeg kan vel kanskje være merkelig. Poenget er at det er noe kroppslig som i mange sammenhenger setter deg ut av stand til å jobbe, avhengig av jobben. Det er irrelevant om den kroppslige endringen er det ene eller det andre. Poenget er man kan være redusert mtp arbeidsevne som følge av å være gravid. Man er ikke syk, man er heller ikke en rosa enhjørning. Man er gravid, og det kan innebære mye for mange. Anonymous poster hash: cb452...408
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #23 Skrevet 5. august 2015 Enig i det du sier men sammenligningen din med alderdom blir vel ikke riktig. Er vel ingen som blir sykmeldt pga alderdom. Ja, eldre kan gå litt saktere enn andre, men det får vel gravide også lov til. Anonymous poster hash: 0aaa9...c35
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #24 Skrevet 5. august 2015 Enig i det du sier men sammenligningen din med alderdom blir vel ikke riktig. Er vel ingen som blir sykmeldt pga alderdom. Ja, eldre kan gå litt saktere enn andre, men det får vel gravide også lov til. Anonymous poster hash: 0aaa9...c35 Haha! Nå har du ikke tatt poenget mitt! Poenget er at som gammel kan du være redusert -eller ikke. Som gravid kan du være redusert - eller ikke. Der stopper likhetene altså, og det er jeg meget klar over. Jeg ser ikke poenget med å fortelle gamle folk at alderdommen dems ikke er noen sykdom, og jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig for enkelte å påpeke at graviditet ikke er det. Fullstendig meningsløst. Det handler ikke om sykemelding eller pensjon, det handler om generell oppfatning og samfunnets underlige syn på, og forventninger til gravide. Anonymous poster hash: cb452...408
Anonym bruker Skrevet 5. august 2015 #25 Skrevet 5. august 2015 Enig i det du sier men sammenligningen din med alderdom blir vel ikke riktig. Er vel ingen som blir sykmeldt pga alderdom. Ja, eldre kan gå litt saktere enn andre, men det får vel gravide også lov til. Anonymous poster hash: 0aaa9...c35 Og hvis du tror treghet er det eneste eldre folk kan finne på å slite med, så har du noen overraskelser i vente. Anonymous poster hash: cb452...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå