Gå til innhold

Dette med pappapermisjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kan ikke jobbe hvis han tar imot foreldrepenger. Det er absolutt ikke verdt det hvis han blir tatt.

Anonymous poster hash: 3a67e...179

Ja men da er det vel snakk om å jobbe og få betalt for det? Han skal jobbe uten å få betaling.

Anonymous poster hash: 780f9...0e7

I eget firma? Den unnskyldningen holder ikke.

Anonymous poster hash: 4e81c...d0b

Hva mener du med det?

Regner med du ikke seriøst lurer på det...?

Anonymous poster hash: 99e2e...ef3

Jo, faktisk! Jeg skjønner ikke hva du mener med svaret ditt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke logikken her. Fordi mannen din ikke kan fordele permisjonen over tre år så driter han i den og jobber heller nå? Burde han ikke heller ha permisjon og kose seg med barnet????

Anonymous poster hash: a49c7...900

Du missfårstår.

Mannen min er masse sammen med barnet vårt. Hele ettermiddagen og i helgene er de sammen. Han hadde 3 uker ferie nå som han stort sett bare brukte på barnet vårt. Planen var at han skulle ta 4 uker sommerferie neste år og ekstra dager i påsken og eventuelt pinsa for å få brukt permisjonen for å være sammen med barnet. Og det kommer han også til å gjøre! Men siden vi skal ha ett barn til, får han ikke de pengene han ellers ville hatt krav på. Til neste år vil han jo til å ha begge barna, men kun betaling for det ene. Det var derfor han foreslo at han kunne jobbe gratis, slik at vi fikk disse pengene utbetalt før det nye barnet kommer. Og at firmaet han slipper å betale lønn til han noen uker.

Så han skal jobbe gratis nå fremover og ikke ha ordentlig permisjon? Ikke riktig for barnet, hvem passer barnet når mannen din jobber?

Jeg er hjemmeværende med barnet, så det er jeg som har han på dagtid.

Hvorfor trenger far pappaperm da?

Anonymous poster hash: 5de3d...e06

Det lurer jeg på og.

Viss du er hjemme likevel så er det vel bedre far passer sitt eget firma?

Han taper vel uansett på å være i permisjon om han ikke har noen som kan passe kundene sine mens han og du koser dere hjemme?

Anonymous poster hash: 949d8...051

Skrevet

Skjønner ikke logikken her. Fordi mannen din ikke kan fordele permisjonen over tre år så driter han i den og jobber heller nå? Burde han ikke heller ha permisjon og kose seg med barnet????

Du missfårstår.

Mannen min er masse sammen med barnet vårt. Hele ettermiddagen og i helgene er de sammen. Han hadde 3 uker ferie nå som han stort sett bare brukte på barnet vårt. Planen var at han skulle ta 4 uker sommerferie neste år og ekstra dager i påsken og eventuelt pinsa for å få brukt permisjonen for å være sammen med barnet. Og det kommer han også til å gjøre! Men siden vi skal ha ett barn til, får han ikke de pengene han ellers ville hatt krav på. Til neste år vil han jo til å ha begge barna, men kun betaling for det ene. Det var derfor han foreslo at han kunne jobbe gratis, slik at vi fikk disse pengene utbetalt før det nye barnet kommer. Og at firmaet han slipper å betale lønn til han noen uker.

Det skulle da virkelig bare mangle at han tilbringer ettermiddager, helger og ferier med barnet (og deg)...?!

Selvfølgelig! Men her blir han beskylt for at han ikke vil bruke tid med barnet. Det vil han jo! Og vi har satt opp ett opplegg der han skal ha sine uker spredd ut over 3 år. Han skal ikke jobbe mer nå en det som var planen. Jeg er hjemme fordi vi ikke ønsker å ha han i barnehagen enda. Og jeg får ikke lønn. Det hadde vært mye bedre om alle foreldrepengene kunne blitt overført på meg. 

Skrevet

Skjønner ikke logikken her. Fordi mannen din ikke kan fordele permisjonen over tre år så driter han i den og jobber heller nå? Burde han ikke heller ha permisjon og kose seg med barnet????Anonymous poster hash: a49c7...900

Du missfårstår.Mannen min er masse sammen med barnet vårt. Hele ettermiddagen og i helgene er de sammen. Han hadde 3 uker ferie nå som han stort sett bare brukte på barnet vårt. Planen var at han skulle ta 4 uker sommerferie neste år og ekstra dager i påsken og eventuelt pinsa for å få brukt permisjonen for å være sammen med barnet. Og det kommer han også til å gjøre! Men siden vi skal ha ett barn til, får han ikke de pengene han ellers ville hatt krav på.  Til neste år vil han jo til å ha begge barna, men kun betaling for det ene.  Det var derfor han foreslo at han kunne jobbe gratis, slik at vi fikk disse pengene utbetalt før det nye barnet kommer. Og at firmaet han slipper å betale lønn til han noen uker. Anonymous poster hash: 780f9...0e7

Dåke kan ikkje prøva å gjera om på dei ferievekene? At han ikkje registrere ferie dei vekene, men tar ut permisjon. Trur permdagane blir rekna som da pleie gjer i arbeidslivet og då e da 6 dagers veka. Mandag te og me lørdag. Men e ikkje sikker

Skrevet

Han kan ikke jobbe hvis han tar imot foreldrepenger. Det er absolutt ikke verdt det hvis han blir tatt.

Ja men da er det vel snakk om å jobbe og få betalt for det? Han skal jobbe uten å få betaling.

Hva mener du med det?

Først og fremst: du må lære å lese anonymkoder.

Dernest: det DEN ANDRE dama mener er at det er uinteressant hvorvidt mannen din tar ut lønn fra firmaet eller ikke. Så lenge det er hans eget firma tjener han på å jobbe, med eller uten uttak av lønn. Dermed tjener han per definisjon penger når han jobber, og har da ikke krav på permisjonspenger. Det burde da være rimelig innlysende.

Gjest Antarctica
Skrevet

Herre gud.

Han kan la være å ta fri da, hvis det er viktigere å jobbe. Ingen tvinger folk til å ha permisjon.

Skrevet

Hvorfor i all verden er dere så hissig på HI? Hun stilte et spørsmål, og det har hun fått svar på.

Det blir litt søkt å beskylde mannen til HI for å ikke ønske å tilbringe tid med barnet. Det er jo nettopp det han ønsker, men pga firmaet må han fordele permisjonen over lengre tid.

Når man leser alle trådene her inne, så er det vel heller ikke en selvfølge at fedrene ønsker å tilbringe ferier, helger og ettermiddager med familien. Mange prioriterer tydeligvis trening, gutteturer, jakt og helgefyll.

Skrevet

Skjønner ikke logikken her. Fordi mannen din ikke kan fordele permisjonen over tre år så driter han i den og jobber heller nå? Burde han ikke heller ha permisjon og kose seg med barnet????Anonymous poster hash: a49c7...900

Du missfårstår.Mannen min er masse sammen med barnet vårt. Hele ettermiddagen og i helgene er de sammen. Han hadde 3 uker ferie nå som han stort sett bare brukte på barnet vårt. Planen var at han skulle ta 4 uker sommerferie neste år og ekstra dager i påsken og eventuelt pinsa for å få brukt permisjonen for å være sammen med barnet. Og det kommer han også til å gjøre! Men siden vi skal ha ett barn til, får han ikke de pengene han ellers ville hatt krav på.  Til neste år vil han jo til å ha begge barna, men kun betaling for det ene.  Det var derfor han foreslo at han kunne jobbe gratis, slik at vi fikk disse pengene utbetalt før det nye barnet kommer. Og at firmaet han slipper å betale lønn til han noen uker. Anonymous poster hash: 780f9...0e7

Dåke kan ikkje prøva å gjera om på dei ferievekene? At han ikkje registrere ferie dei vekene, men tar ut permisjon. Trur permdagane blir rekna som da pleie gjer i arbeidslivet og då e da 6 dagers veka. Mandag te og me lørdag. Men e ikkje sikker

hmm.. Jeg er litt usikker. Men forsto på Nav at det hadde ikke noe å si om han tok ut permisjonen i ferien eller ei. Og Nav regner vel 5 dagers uker?

Skrevet

Hva mener du med det?

Først og fremst: du må lære å lese anonymkoder.

Dernest: det DEN ANDRE dama mener er at det er uinteressant hvorvidt mannen din tar ut lønn fra firmaet eller ikke. Så lenge det er hans eget firma tjener han på å jobbe, med eller uten uttak av lønn. Dermed tjener han per definisjon penger når han jobber, og har da ikke krav på permisjonspenger. Det burde da være rimelig innlysende.

Beklager, jeg tok det bare for gitt at det var samme person.

Takk for at du tok deg tid til å forklare, og håper det er rett det du skriver... Det er i alle fall mer forstålig svar! Så hvis jeg går ut i fra at det var dette hun mente, så kan jeg jo forstå det bedre det at han driver firmaet selv. Men selv om det var så innlysende for deg, betyr ikke det at det var innlysende for oss. Det er en grunn til at vi undersøker, fordi vi ikke vet sikkert og vi vil ikke gjøre noe vi ikke har lov til! Mannen min tenkte bare at da sparte han firmaet for disse pengene, (de er tre personer som eier firmaet sammen). Han selv får ikke noe goder av firmaet av den grunn. Men skjønner jo at det kan ikke Nav ta stilling til.

Skrevet

Herre gud.

Han kan la være å ta fri da, hvis det er viktigere å jobbe. Ingen tvinger folk til å ha permisjon.

Hvis du ikke gidder å sette deg litt inn i hva diskusjonen gjelder, kan du bare la være å svare.

Skrevet

Så du er hjemmeværende, HI? Hvordan har da far lov til å ta ut pappakvoten? I mine papirer står det tydelig at mor må være i aktivitet under pappakvote. Vet dette ikke er relevant til spørsmålet, men lurer på hvordan dere har løst dette. Skulle gjerne fått gjøre det sånn selv... 

Anonymous poster hash: c0227...446
Skrevet

Hele poenget med at staten betaler permisjonspenger er at foreldre ikke skal jobbe og slik få mer tid til å være sammen med barnet. Dersom han ikke har tenkt å tilbringe mer tid med barnet, er det ingen grunn for at han skal få betalt permisjonspenger.

Anonymous poster hash: dfb2b...75e

Det hun sa.

Anonymous poster hash: 90359...e49

Skrevet

Så du er hjemmeværende, HI? Hvordan har da far lov til å ta ut pappakvoten? I mine papirer står det tydelig at mor må være i aktivitet under pappakvote. Vet dette ikke er relevant til spørsmålet, men lurer på hvordan dere har løst dette. Skulle gjerne fått gjøre det sånn selv... 

Mor må ikke være i aktivitet under pappakvoten nei. Jeg var hjemme i ulønnet permisjon mens min mann hadde pappapermisjon (enklest sånn både for oss og min arbeidsgiver da jeg skulle ha 9 måneder ulønnet permisjon etter at hans permisjon var over).

Mens han passet barn har jeg tatt et fag, så nei han har ikke gjort alt mulig annet enn å passe barnet sitt i permisjonen (sånn for ordens skyld). 

Skrevet

Det er under fellesperioden det stilles krav til mors aktivitet.

Skrevet

Hele poenget med at staten betaler permisjonspenger er at foreldre ikke skal jobbe og slik få mer tid til å være sammen med barnet. Dersom han ikke har tenkt å tilbringe mer tid med barnet, er det ingen grunn for at han skal få betalt permisjonspenger.

Anonymous poster hash: dfb2b...75e

Det hun sa.

Anonymous poster hash: 90359...e49

Det som er saken er at han skal ha disse dagene sammen med barnet, bare over 3 år. Vi syns det er veldig synd at han nå vil miste denne støtten neste år fordi vi da har fått ett barn til. Jeg syns ikke de er veldig tydelige på at man mister retten på permisjon på den første når det kommer en til. Dette var noe som vi fikk greie på her om dagen.

Vi tenkte da at så lenge han ikke tok ut lønn, så var det ok å få støtte. Pga jobb har han problem med å ta så mye fri, i alle fall på vår/sommer/høst. Han kunne ha greid å skvisa inn noen dager på vi vinteren, for da er det roligere.Men da har allerede jeg gått ut i permisjon og da er det for sent.. :(

Skrevet

Det er ikke noe krav til at jeg må være i aktivitet når han har pappaperm.. Tror du blander med fellesperioden.

Skrevet

hmm.. Jeg er litt usikker. Men forsto på Nav at det hadde ikke noe å si om han tok ut permisjonen i ferien eller ei. Og Nav regner vel 5 dagers uker? Anonymous poster hash: 780f9...0e7

Nei. Eg meinte at dåke kunne søka om permisjon dei vekene han hadde ferie nå nettopp. Då har dåke iallefall fått ut litt fleire av permisjonsdagane hans. Sleppa bruka av ferien sin for i år og spara den te nestemann komme og heller ta den ut der dåke hadde tenkt han sku ta ut permisjonen sin. Tebakedatera søknad for dei tre vekene, og be om at han får avvikla fedrekvote dei tre vekene.

Eg veit ikkje ka NAV operere med. Men veit f.eks. at ferievekene blir rekna som 6virkedagar. Dvs mandag tom lørdag.

Skrevet

Så du vil at staten skal betale dere penger for at mannen skal jobbe i firmaet sitt og ikke passe barnet deres? Logisk..

Jeg håper du skjønner selv at dette ikke er noe staten ønsker å betale for. Pappaperm er for at man skal ja mulighet til å være med barnet. Ikke for at firmaer skal slippe lønnsutgifter når de allikevel jobber. Det er dere som velger å ikke ta ut denne permisjonen, ergo mister dere også pengene.

Anonymous poster hash: a2f25...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...