Gå til innhold

Rart med islandsk navn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er rart at et barn har islandsk navn når foreldrene ikke har noen tilknytning til Island?

 

 

Anonymous poster hash: f323d...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

 

Jeg vet om både en Hildur og en Hlynur.

 

Anonymous poster hash: 4b9c8...ea2

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns de fleste islandske navn funker fint på norsk unntatt kanskje Teitur og Hrefna...

Skrevet

Nei, jeg synes navn som Þorgerður er helt normale.



Anonymous poster hash: 15c95...458
Skrevet

Navnet jeg har tenkt på er Haukur (ev. Hauk).

 

HI

 

Anonymous poster hash: f323d...4f0

Skrevet

Ikke "Sædis" altså?



Anonymous poster hash: 15c95...458
Gjest Antarctica
Skrevet

Navnet jeg har tenkt på er Haukur (ev. Hauk).

 

HI

 

Anonymous poster hash: f323d...4f0

Både islandsk og norsk versjon er fine.

Skrevet

Hauk var finest da. Ellers synes jeg de som slutter på -ur blir litt for sære...

Skrevet

Men skal det uttales på norsk eller islandsk? Haukur uttales Høykur på islandsk (men det vet du sikkert).

 

Anonymous poster hash: 12a20...71d

Skrevet

Liker islandske navn. Hadde veldig lyst på birkir eller birk selv. Men mannen syns det ble rart siden vi ikke har tilknytning til Island.

 

Men nå er det nå slik med alle navn at de har en opprinnelse fra et annet land. Selv om navnene på barna våre er typisk norsk er de ikke opprinnelig norsk.

 

 

 

Anonymous poster hash: d9a11...43f

Skrevet

Liker islandske navn. Hadde veldig lyst på birkir eller birk selv. Men mannen syns det ble rart siden vi ikke har tilknytning til Island.

 

Men nå er det nå slik med alle navn at de har en opprinnelse fra et annet land. Selv om navnene på barna våre er typisk norsk er de ikke opprinnelig norsk.

 

 

 

Anonymous poster hash: d9a11...43f

Alkkurat som med skrivespråket vårt det... Dessverre er danske navn også begynt å innta Island.

 

Anonymous poster hash: 15c95...458

Skrevet

Men skal det uttales på norsk eller islandsk? Haukur uttales Høykur på islandsk (men det vet du sikkert).

 

Anonymous poster hash: 12a20...71d

Kommer til å uttale det Haukur (rett frem).

 

Anonymous poster hash: f323d...4f0

Gjest Antarctica
Skrevet

Liker islandske navn. Hadde veldig lyst på birkir eller birk selv. Men mannen syns det ble rart siden vi ikke har tilknytning til Island.

 

Men nå er det nå slik med alle navn at de har en opprinnelse fra et annet land. Selv om navnene på barna våre er typisk norsk er de ikke opprinnelig norsk.

 

 

 

Anonymous poster hash: d9a11...43f

Mange navn har da opphav i Norge. Harald kommer fra urnordisk "Harjawaldar". Skal du lenger tilbake enn 1200 år for å kunne kalle det ekte norsk, mener du.

Skrevet

 

Men skal det uttales på norsk eller islandsk? Haukur uttales Høykur på islandsk (men det vet du sikkert). Anonymous poster hash: 12a20...71d

Kommer til å uttale det Haukur (rett frem).Anonymous poster hash: f323d...4f0

Det blir litt rart, da blir det jo bare et norsk navn med ur-endelse. Hadde gått for Hauk i så fall.

 

Anonymous poster hash: 12a20...71d

Skrevet

Lurer på om det finnes islendinger som synes at norske navn er rare og eksotiske? :klo:



Anonymous poster hash: 15c95...458
Skrevet

Liker islandske navn. Hadde veldig lyst på birkir eller birk selv. Men mannen syns det ble rart siden vi ikke har tilknytning til Island.

Men nå er det nå slik med alle navn at de har en opprinnelse fra et annet land. Selv om navnene på barna våre er typisk norsk er de ikke opprinnelig norsk. Anonymous poster hash: d9a11...43f

Birk er vel ikke spesielt islandsk? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Birk_(navn)

Skrevet

Syns de fleste islandske navn funker fint på norsk unntatt kanskje Teitur og Hrefna...

Hva er galt med Hrefna? Teitur skjønner jeg, men har ordet Hrefna noen betydning på Norsk?

 

 

 

Anonymous poster hash: d5bf1...bcd

Skrevet (endret)

 

Syns de fleste islandske navn funker fint på norsk unntatt kanskje Teitur og Hrefna...

Hva er galt med Hrefna? Teitur skjønner jeg, men har ordet Hrefna noen betydning på Norsk?

 

 

 

Anonymous poster hash: d5bf1...bcd

Med mindre jeg tar helt feil, uttales det "Revna", og det er kanskje ikke noe JEG ville kalt ungen min 😛

 

Islandske navn er fine, men hvis det står mellom Hauk og Haukur ville jeg gått for Hauk. Å slenge på -ur blir litt sånn tulleislandsk, selv om navnet er ekte og fint.

Edit: særlig hvis det ikke engang skal uttales på islandsk.

Endret av Roheryn
Skrevet

 

 

Syns de fleste islandske navn funker fint på norsk unntatt kanskje Teitur og Hrefna...

Hva er galt med Hrefna? Teitur skjønner jeg, men har ordet Hrefna noen betydning på Norsk?Anonymous poster hash: d5bf1...bcd
Med mindre jeg tar helt feil, uttales det "Revna", og det er kanskje ikke noe JEG ville kalt ungen min

Islandske navn er fine, men hvis det står mellom Hauk og Haukur ville jeg gått for Hauk. Å slenge på -ur blir litt sånn tulleislandsk, selv om navnet er ekte og fint.

Edit: særlig hvis det ikke engang skal uttales på islandsk.

Hrefna uttales med H, vi sier Hrebna og ikke Revna. Jeg synes det er et veldig fint navn, min mormor het det og min søster og flere i familien er oppkalt etter henne. Men jeg er enig i at det passer kanskje ikke helt inn her i Norge. Det er den kvinnelige formen av mannsnavnet Hrafn, men det finnes faktisk også en type finnhval som kalles hrefna :) Ellers så bruker vi veldig mye navn fra naturen, mye fuglenavn og blomster og trær og hav og bølger. Av og til kan det bli litt overkill, husker å ha hørt om en som het Svanur Örn Þrastarson, eller Svan Ørn Trostesønn :D

 

Anonymous poster hash: f0f44...822

Skrevet

Hvis de hører på metal, farger håret sort, grønt, blått eller rosa, stort sett går i svart og generelt er emo, så ja.

 

Anonymous poster hash: 937a8...037

Skrevet

For de av dere som er interessert er en liste over alle godkjente navn på Island, her: https://www.island.is/mannanofn/leit/?Stafrof=&Nafn=&Drengir=on&Samthykkt=yesAnonymous poster hash: f0f44...822

En bedre liste her, med gutte og jentenavn ved siden av hverandre, vi synes også noen av de er rare :D

https://www.island.is/mannanofn/leit/?Stafrof=&Nafn=&stulkur=on&Samthykkt=yes

 

 

Anonymous poster hash: f0f44...822

Gjest Antarctica
Skrevet

 

 

 

Syns de fleste islandske navn funker fint på norsk unntatt kanskje Teitur og Hrefna...

Hva er galt med Hrefna? Teitur skjønner jeg, men har ordet Hrefna noen betydning på Norsk?Anonymous poster hash: d5bf1...bcd
Med mindre jeg tar helt feil, uttales det "Revna", og det er kanskje ikke noe JEG ville kalt ungen min

Islandske navn er fine, men hvis det står mellom Hauk og Haukur ville jeg gått for Hauk. Å slenge på -ur blir litt sånn tulleislandsk, selv om navnet er ekte og fint.

Edit: særlig hvis det ikke engang skal uttales på islandsk.

Hrefna uttales med H, vi sier Hrebna og ikke Revna. Jeg synes det er et veldig fint navn, min mormor het det og min søster og flere i familien er oppkalt etter henne. Men jeg er enig i at det passer kanskje ikke helt inn her i Norge. Det er den kvinnelige formen av mannsnavnet Hrafn, men det finnes faktisk også en type finnhval som kalles hrefna :) Ellers så bruker vi veldig mye navn fra naturen, mye fuglenavn og blomster og trær og hav og bølger. Av og til kan det bli litt overkill, husker å ha hørt om en som het Svanur Örn Þrastarson, eller Svan Ørn Trostesønn :D

 

Anonymous poster hash: f0f44...822

Jeg kjenner til den islandske uttalen, og kjenner en nydelig jente på Island som heter det - men den jevne norske leser vil nok lese det som varianter over "Revna".

Ikke oppkall barnet etter fødselen!

Skrevet

Jeg kjenner flere islandske barn som alle har fine navn. De jeg kjenner heter Tinna, Markus (med ett eller annet tegn over u'en), Inga og Áreliá. Av dine er Hauk finest, kult navn!

 

Anonymous poster hash: 4be94...12c

Skrevet

Det er vel ikke noe mer rart med Islandsk navn enn engelsk, hebraisk osv? Hva med alle de bibelske navnene?

 

Hvis alle i Norge kun skulle ha norske navn hadde de aller fleste måttet bytte navn!

 

Anonymous poster hash: 631f4...c6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...