Gå til innhold

Pleier dere å si dette til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Skal deg" og "fy deg"?

Diskusjon med samboeren min, håper dere vil skrive hvorfor/hvorfor ikke dere sier det!

Anonymous poster hash: 2f78b...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Skal deg" og "fy deg"?

Diskusjon med samboeren min, håper dere vil skrive hvorfor/hvorfor ikke dere sier det!

"Skam deg" skal det stå! :P

Skrevet

Aldri. Jeg har et mer velutviklet ordforråd enn det!!

Anonymous poster hash: 99cf4...070

Skrevet

Nei det har jeg aldri gjort. Har ikke tenkt så mye over hvorfor, det har bare ikke falt meg inn. Det sier jo ingenting liksom...

Anonymous poster hash: 74446...1e7
Skrevet

Nei.

Jeg kan ikke pålegge noen å skamme seg, og det er ikke en følelse jeg tenker barna mine bør ha spesielt ofte. "Fy" er bare meningsløst.

Anonymous poster hash: a2d2c...0a7
Skrevet

Jeg glipper ut med "fy" engang i blant når jeg er veldig sint, men det er ikke planlagt akkurat.

Skrevet

Sier selvfølgelig ikke det noen ganger.

Skrevet

Nei.

Ingen spesiell grunn egentlig, ikke et gjennomtenkt valg. Føler bare det er et veldig gammelmodig spsåk og det høres ut som du snakker til en hund.

Anonymous poster hash: a8f72...9bb

Skrevet

Nei! Hadde aldri falt meg inn å snakke SÅ stygt til barna mine.

Jeg glapp ut med et "fy" en gang, så jeg setter av penger så de kan få landets beste psykologhjelp når de blir gamle nok..

Anonymous poster hash: ab12b...337

Skrevet

Nei, eldste er bare 2,5 år, så kan ikke love at det aldri vil skje, da... Vi tøyser litt med "fy-ordet" her hjemme, f.eks om toåringen raper med bordet, kan vi sette fingeren i været, rynke bryna late-sint, og si fyyy, på en tøysete måte. Jeg tror aldri i verden fy kan brukes som skjellsord på noen måte her hjemme pga det... Hun tøyser sånn tilbake, og synes det er ganske hysterisk morsomt. Det var hun som begynte med det, trolig hadde hun sett noen i bhg gjøre det (tror det er et av de eldre barna som har gjort det, jeg har i hvert fall sett ham gjøre det flere ganger). Men første gangen hun gjorde det, var det ikke tøys og gøy, så vi gjorde det til tøys og gøy.

Vi har ikke unngått å si det med vilje, det har bare ikke vært naturlig å si det. Jeg ser heller ikke hvor det kan passe å si noe sånt.

Anonymous poster hash: 30321...f36
Skrevet

Nei. Det er sånn jeg sier til hunden.

Anonymous poster hash: 29480...cb3

Skrevet

Takk for mange svar.

Greia er at mannen sier det mye til ungene! Har bedt ham kutte ut, og at det høres ut som han snakker til en hund. "Skam deg! Skammmme deg!" Osv! Høres helt idiotisk ut, og jeg er så imot de ordene! Han mener det er helt greit og har ikke tenkt å slutte med det! Hva kan jeg komme med av argumenter for å få ham til å kutte ut?

Det plager meg virkelig! Han kjefter mye også, men det har han begynt å jobbe med! Han har ikke peiling på oppdragelse! Får ofte beskjed at barna ikke skal få lørdagssnop feks, fordi de ikke har ryddet rommet! De får alltid lørdagssnop likevel.. Han slenger rundt seg med tomme trusler hele tiden og lurer. På hvorfor de ikke gidder å høre etter...!

Skrevet

Ja jeg sier det - når barnet leker hund :)

Anonymous poster hash: 8bb12...016
Skrevet

Aldri skam deg, men fysj eller fy sier jeg ofte. Er dritlei av å være pedagogisk og dette med med femti gang og snakke rolig om ting, når det tydeligvis ALDRI fungerer. Basta.

Anonymous poster hash: 33364...ec8

Skrevet

Skam deg høres bare latterlig ut 😂 fysj a fysj kan jeg finne på å si når babyen griser liksom. Men ikke på en sint måte.

Anonymous poster hash: 2a92b...40d

Skrevet

Nei aldri sagt det.

Men har sagt "fy for en oppførsel",når jeg er sikkelig forbannet

Skrevet

"Fy deg" har jeg sagt noen ganger. Det er veldig effektivt. Aldri skam deg.

Skrevet

Aldri skam deg, men fysj eller fy sier jeg ofte. Er dritlei av å være pedagogisk og dette med med femti gang og snakke rolig om ting, når det tydeligvis ALDRI fungerer. Basta.

Anonymous poster hash: 33364...ec8

Er ikke enten pedagogisk korrekt eller barneoppdragelse a la 40-tallet! Det går fint an å snakke med barna uten å bruke ord som fy og skam, og likevel frå de til å skjønne hva du vil fram til.

Skrevet

Jeg ser ikke hva som er så galt med ordet fy jeg da?

Skam deg er jo greit nok, og ikke noe jeg har hørt, eller ville brukt selv idag. Men fy, ja det ser jeg for meg at jeg kan bruke.

Anonymous poster hash: 440ec...8c1
Skrevet

Hadde ikke falt meg inn å si skam deg. Men fy bruker vi når hun slår seg skikkelig vrang og det ikke hjelper å snakke normalt. Stort sett dersom det går så langt at hun slår/biter. Hun er 4 år og vet veldig godt at vold ikke er lov.

Anonymous poster hash: 87e9a...661

Skrevet

Jeg vokste opp med "skam deg", gjorde jeg noe galt; "skam deg"

Blir kvalm av de ordene. Jeg husker alt for godt hvor fortvilende det var, å få beskjed om å skamme meg, men fikk aldri vite hvorfor.

Skal sies at det ble brukt mye mot meg. Jeg fikk en følelse etter hvert, at de mente jeg måtte skamme meg, fordi jeg var meg, siden jeg aldri fikk vite hva jeg gjorde galt i forhold til ordene (jeg var 4-5 år når jeg startet å tenke slik... Jeg vet, husker godt, alt for godt dessverre) Etter hvert som jeg ble større, så var det som om jeg krympet sammen når de ordene kom mot meg, som om hele kroppen min viste at jeg måtte få ekstremt dårlig samvittighet, og jeg burde straffes for det jeg gjorde. I tenårings tiden, så utviklet jeg spiseforstyrrelse, som resultat av det, kan virke latterlig kanskje, få slike problemer pga "skam deg", men slik gikk det. Jeg hadde ellers en fin oppvekst, men "skam deg" fløy så fort jeg gjorde noe foreldrene mine ikke likte, eller noe galt.

Slet i 4 år med spiseforstyrrelsene mine, viste seg, etter ca 1,5 år med terapi, at jeg hadde startet å brukte det som straff mot meg selv; Foreldrene mine sa "skam deg", så jeg straffet meg selv med å ikke få spise, så utviklet det hele seg fortløpende etter det.

Ordet "fy" ble brukt som ung, frem til jeg var 8 år, men det var ikke noe ille. Aldri "fy deg", kun "fy". Men det så jeg aldri på som noe problem, det var en enkel irettesettelse, fordi det som regel ble etterfulgt av "ikke gjør det der" eller lignende. Med andre ord, så fikk jeg en enkel forklaring eller i det minste pekepinne, på hva jeg hadde gjort feil.

Anonymous poster hash: 12588...ade
Skrevet

Jeg vokste opp med "skam deg", gjorde jeg noe galt; "skam deg"

Blir kvalm av de ordene. Jeg husker alt for godt hvor fortvilende det var, å få beskjed om å skamme meg, men fikk aldri vite hvorfor.

Skal sies at det ble brukt mye mot meg. Jeg fikk en følelse etter hvert, at de mente jeg måtte skamme meg, fordi jeg var meg, siden jeg aldri fikk vite hva jeg gjorde galt i forhold til ordene (jeg var 4-5 år når jeg startet å tenke slik... Jeg vet, husker godt, alt for godt dessverre) Etter hvert som jeg ble større, så var det som om jeg krympet sammen når de ordene kom mot meg, som om hele kroppen min viste at jeg måtte få ekstremt dårlig samvittighet, og jeg burde straffes for det jeg gjorde. I tenårings tiden, så utviklet jeg spiseforstyrrelse, som resultat av det, kan virke latterlig kanskje, få slike problemer pga "skam deg", men slik gikk det. Jeg hadde ellers en fin oppvekst, men "skam deg" fløy så fort jeg gjorde noe foreldrene mine ikke likte, eller noe galt.

Slet i 4 år med spiseforstyrrelsene mine, viste seg, etter ca 1,5 år med terapi, at jeg hadde startet å brukte det som straff mot meg selv; Foreldrene mine sa "skam deg", så jeg straffet meg selv med å ikke få spise, så utviklet det hele seg fortløpende etter det.

Ordet "fy" ble brukt som ung, frem til jeg var 8 år, men det var ikke noe ille. Aldri "fy deg", kun "fy". Men det så jeg aldri på som noe problem, det var en enkel irettesettelse, fordi det som regel ble etterfulgt av "ikke gjør det der" eller lignende. Med andre ord, så fikk jeg en enkel forklaring eller i det minste pekepinne, på hva jeg hadde gjort feil.

Glemte å legge ved:

Så nei, "skam deg" er ikke i bruk her, totalt uaktuell ordbruk.. Men fy er greit, så sant det følges med en forklaring. 

Skrevet

Nei.

Kan ikke tenke meg mer meningsløse uttrykk!

Anonymous poster hash: 89d32...296

Skrevet

Skam deg har jeg aldri brukt, men har hendt seg at jeg har sagt slikt som "men fy, det der var ikke pent gjort".

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei.

Jeg kan ikke pålegge noen å skamme seg, og det er ikke en følelse jeg tenker barna mine bør ha spesielt ofte. "Fy" er bare meningsløst.

Anonymous poster hash: a2d2c...0a7

Enig med dette. Skamfølelse er fruktesløst og lite konstruktivt.

Men i mangel av bedre ord har jeg innimellom sagt "fy". Ikke "fy deg"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...