Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #1 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #2 Skrevet 26. juli 2015 Syns og dette virker rart. Tror dette var på Sørlandet og der er det vel nok av vgs? Vi har ikke råd til at 2 barn skal få 5000kr i måneden av oss, hvorfor skal man da få det som stipend pga alenemor? Vgs er vel gratis viss man vil? Syns også det er rart å måtte ta fri et pr for å jobbe og tjene penger. Man kan vel jobbe på kveld, helger og ferier som andre? Har ikke mor råd, bør jentene flytte til far. Sytete reportasje. Anonymous poster hash: 92b52...321
HvittHus Skrevet 26. juli 2015 #3 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063 Artikkelen er en betalingsartikkel. Kanskje du kunne referere til innholdet?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #4 Skrevet 26. juli 2015 Det er ganske mange faktisk, særlig i nordfylkene, eller hvis de vil gå på landslinjer. Gå med aviser/reklame er en jobb som nesten ikke er tilgjengelig for ungdom lenger, de fleste rutene gjøres av voksne med bil. Sommerjobber er heller ikke så lett å få. Anonymous poster hash: c6c1a...e41
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #5 Skrevet 26. juli 2015 Det er i grunn ironisk at en alenemor har stemt FrP fordi hun trodde at hun skulle få det bedre med frp i regjering. FrP er ikke akkurat forkjempere for de lavtlønte og de som er avhengige av støtte fra NAV. Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #6 Skrevet 26. juli 2015 Vgs er jo ikke gratis... Bøker må man kjøpe, samme med utstyr som trengs til undervisning. Anonymous poster hash: 3d407...56e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #7 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063 Det er jo genialt! Hvorfor har ingen tenkt på det før? Da kan jo foreldrene bare pendle et par timer til jobben og småsøsknene skifte skole og få nye venner osv. Og hvis neste søsken vil gå på en linje som finnes på en helt annen kant av landet, så er det bare å rive opp hele familien med roten enda en gang! Jadda... Anonymous poster hash: 4d532...555
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #8 Skrevet 26. juli 2015 Det finnes sikkert mange foreldre som sier nei til skoler langt unna hjemmet fordi de ikke ønsker å betale. Om våre unger finner ut at de skal gå på en skole langt unna for å bo på hybel, kommer nok vi til å si de får heller hå på en av de skolene som er innen rekkevidde. Den som betaler bør faktisk ha litt han/hun skulle ha sagt! Det er faktisk verre å skippe et år på videregående, enn å ikke få bo på hybel midt i tenårene, eller ikke få gå på førstevalget av skole og linjer. Målet med videregående er studiekompetanse og det får man på alle videregående skoler. Hybel kan man bo og feste på når man studerer. Har man ikke råd til det beste, da har man ikke råd til det beste. Det finnes også internatskoler i inn og utland. Sikkert mange ungdommer som har lyst til det. Har ikke foreldrene råd, så har de ikke råd. Kjenner en som gikk på internatskole i England. Der var det mange utlendinger, inkludert en eller annen sønn av en sjeik i et eller annet arabisk land. Fint for han, men mine unger kan ikke få en slik utdannelse. Ikke forventer jeg å få det dekket av staten heller. Anonymous poster hash: 7fa58...412
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #9 Skrevet 26. juli 2015 For å si det sånn. Jeg hadde ikke sittet med utdanningen min i dag hvis jeg ikke hadde fått stipend. Jeg bor i Bergen, en stor by, som har bredt utvalg i linjer. Skolen min ligger i Hardanger, noen timer unna med tog og buss. Anonymous poster hash: 73edb...280
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #10 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063 det er kjipt at de har kuttet i stipend, men det går an å løse dette på mange måter! Om man må bo på hybel kan man finne en veldig billig hybel, og mat kan elevene klare seg med 1000kr. En liten jobb på siden så har de mer enn nok! Jeg fikk 2700 i stipend, hybelen kostet 1700kr, så jeg klarte meg på 1000. Dette er 10 år siden, men 5000 i mnd er iallfall mer enn nok å klare seg på, og 5000 får man ved å jobbe feks annenhver helg! Anonymous poster hash: ef587...2ae
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #11 Skrevet 26. juli 2015 Stusser og over at denne kvinnen stemte frp, tydelig at veldig mange som stemmer, ikke setter seg inn i hva partiet virkelig mener. Men dette rammer mange, inkludert meg om 1 år. Jeg er enslig mor, ufør på minstesats. Far betaler mindre bidrag enn han skal, for står oppført med mye mer samvær enn han er, og jeg har prøvd å få endret på det, men får det ikke. Han betaler ikke en krone ekstra for sine barn. Barnet mitt kommer til å velge en linje, som koster litt ekstra i utstyr, og reiseveien blir ganske lang og, så må ha månedskort til 450 kr i måneden. Med de gamle reglene ville mitt barn få 1900 kr i måneden, dette ville ha dekt alle de ekstra utgiftene. Nå er det jeg som må dekke det, men med hva? Jeg går allerede i minus hver eneste måned. Og økonomien blir bare verre. Anonymous poster hash: c9375...9a4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #12 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063 Det er jo genialt! Hvorfor har ingen tenkt på det før? Da kan jo foreldrene bare pendle et par timer til jobben og småsøsknene skifte skole og få nye venner osv. Og hvis neste søsken vil gå på en linje som finnes på en helt annen kant av landet, så er det bare å rive opp hele familien med roten enda en gang! Jadda... Anonymous poster hash: 4d532...555 Jeg vet ikke om så mange som er uføretrygdet som trenger å pendle i timevis til jobben. Gjør du? Man kan faktisk flytte for barna sine for å gi dem muligheten til å ta en utdannelse. Om man bosetter seg på tjukkeste landsbygda hvor det er timevis til vgs så vet man at dette blir et problem den dagen de er ferdige med ungdomsskolen. Om en av dem vil gå på en linje på andre siden av landet (satt på spissen, siden de aller fleste vgs-linjene er tilgjengelig i alle landsdeler) er det uansett billigere å fø på en borteboer en på to. Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #13 Skrevet 26. juli 2015 For å si det sånn. Jeg hadde ikke sittet med utdanningen min i dag hvis jeg ikke hadde fått stipend. Jeg bor i Bergen, en stor by, som har bredt utvalg i linjer. Skolen min ligger i Hardanger, noen timer unna med tog og buss. Anonymous poster hash: 73edb...280 Hvilken linje har de i Hardanger som de ikke har i Bergen? Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #14 Skrevet 26. juli 2015 Nå er jo Norge et stor land, og ikke alle har mulighet til å gå på det de vil, hvor de vil. Dersom man ønsker å få seg en utdannelse og klare seg selv fremover så er det jo fint å ha mulighet til å kunne velge den linja man vil. Da betyr det ofte at man må flytte vekk for å kunne få det til. Man kan jo ikke forlange at foreldre og evt søsken skal flytte for at eldstemann skal kunne gå på vgs... Synes dette høres ut som en særs dårlig løsning for de som faktisk trenger det. Anonymous poster hash: 2aa02...f0c
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #15 Skrevet 26. juli 2015 Stusser og over at denne kvinnen stemte frp, tydelig at veldig mange som stemmer, ikke setter seg inn i hva partiet virkelig mener. Men dette rammer mange, inkludert meg om 1 år. Jeg er enslig mor, ufør på minstesats. Far betaler mindre bidrag enn han skal, for står oppført med mye mer samvær enn han er, og jeg har prøvd å få endret på det, men får det ikke. Han betaler ikke en krone ekstra for sine barn. Barnet mitt kommer til å velge en linje, som koster litt ekstra i utstyr, og reiseveien blir ganske lang og, så må ha månedskort til 450 kr i måneden. Med de gamle reglene ville mitt barn få 1900 kr i måneden, dette ville ha dekt alle de ekstra utgiftene. Nå er det jeg som må dekke det, men med hva? Jeg går allerede i minus hver eneste måned. Og økonomien blir bare verre. Anonymous poster hash: c9375...9a4 Hvorfor får du ikke endret det? Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #16 Skrevet 26. juli 2015 For å si det sånn. Jeg hadde ikke sittet med utdanningen min i dag hvis jeg ikke hadde fått stipend. Jeg bor i Bergen, en stor by, som har bredt utvalg i linjer. Skolen min ligger i Hardanger, noen timer unna med tog og buss. Anonymous poster hash: 73edb...280 Hvilken linje har de i Hardanger som de ikke har i Bergen? Anonymous poster hash: e6a67...063 Anleggsgartner. Og til deg over her. Det er ikke alle som tar vgs for å få studiekompetanse. Anonymous poster hash: 73edb...280
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #17 Skrevet 26. juli 2015 Det finnes sikkert mange foreldre som sier nei til skoler langt unna hjemmet fordi de ikke ønsker å betale. Om våre unger finner ut at de skal gå på en skole langt unna for å bo på hybel, kommer nok vi til å si de får heller hå på en av de skolene som er innen rekkevidde. Den som betaler bør faktisk ha litt han/hun skulle ha sagt! Det er faktisk verre å skippe et år på videregående, enn å ikke få bo på hybel midt i tenårene, eller ikke få gå på førstevalget av skole og linjer. Målet med videregående er studiekompetanse og det får man på alle videregående skoler. Hybel kan man bo og feste på når man studerer. Har man ikke råd til det beste, da har man ikke råd til det beste. Det finnes også internatskoler i inn og utland. Sikkert mange ungdommer som har lyst til det. Har ikke foreldrene råd, så har de ikke råd. Kjenner en som gikk på internatskole i England. Der var det mange utlendinger, inkludert en eller annen sønn av en sjeik i et eller annet arabisk land. Fint for han, men mine unger kan ikke få en slik utdannelse. Ikke forventer jeg å få det dekket av staten heller. Anonymous poster hash: 7fa58...412 Så hvis dine barn har lyst til å gå på en yrkesrettet skole som ikke er i nabolaget så får de ikke lov til det? Ikke alle skoler med studiespesialiserende linjer har alt av realfag heller, så hvis de har lyst til å ta en utdannelse etterpå som krever feks fysikk, så kommer du til å nekte dem det hvis ikke skolen i nærheten har det? Anonymous poster hash: c6c1a...e41
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #18 Skrevet 26. juli 2015 Vgs er jo ikke gratis... Bøker må man kjøpe, samme med utstyr som trengs til undervisning. Anonymous poster hash: 3d407...56e I Rogaland er bøkene gratis. Man låner bøker av skolen og betaler kun hvis man ikke leverer de tilbake i tilfredsstillende stand, ev mister dem. Man får også en god deal på å kjøpe en pc, enten kontant eller på avbetaling med en god rente. Men det er mange som bor for langt fra skolen til å dagpendle, og når en hybel koster 4-7000 pr mnd er det klart at man merker 2000 kr mindre i stipend. At foreldrene flytter til nærmeste vgs er heller ikke alltid så enkelt da det ofte er snakk om bønder som ikke akkurat kan ta jobben med seg. Men når man som ufør alenemor stemmer FrP for å få det bedre,ber det mye med norsk politikk man ikke skjønner, altså. Anonymous poster hash: 30e46...2de
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #19 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063 det er kjipt at de har kuttet i stipend, men det går an å løse dette på mange måter! Om man må bo på hybel kan man finne en veldig billig hybel, og mat kan elevene klare seg med 1000kr. En liten jobb på siden så har de mer enn nok! Jeg fikk 2700 i stipend, hybelen kostet 1700kr, så jeg klarte meg på 1000. Dette er 10 år siden, men 5000 i mnd er iallfall mer enn nok å klare seg på, og 5000 får man ved å jobbe feks annenhver helg! Anonymous poster hash: ef587...2ae 5000 kr i måneden er nok? Unnskyld meg, men hvilken verden lever du i? Det billigste jeg har betalt for et rom i kollektiv var 3000, og da bodde jeg hos ei venninne for flere år siden. I de store byene må du ut med 5000-6000 for et rom i et kollektiv. Veldig billige hybler finnes knapt lengre. Det er også blitt veldig mye vanskeligere for tenåringer å skaffe seg deltidsjobber, arbeidsgivere ansetter heller studenter eller arbeidsinnvandrere (svensker) som kan utføre alt av arbeidsoppgaver og er mer fleksible, enn tenåringer. Det er veldig mye regler for hva ansatte som ikke er myndige kan gjøre, og kan man slippe så gjør man gjerne det. Anonymous poster hash: c6c1a...e41
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #20 Skrevet 26. juli 2015 Vgs er jo ikke gratis... Bøker må man kjøpe, samme med utstyr som trengs til undervisning. Anonymous poster hash: 3d407...56e Tøys! Bøker er gratis i vgs. Alle elever låner bøker av skolen. Til nå har også alle elever fått et utstyrsstipend som dekker leie av pc. Da står vi igjen med noen kroner til et par kladdebøker og en blyant. Anonymous poster hash: bebfa...9e8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #21 Skrevet 26. juli 2015 For å si det sånn. Jeg hadde ikke sittet med utdanningen min i dag hvis jeg ikke hadde fått stipend. Jeg bor i Bergen, en stor by, som har bredt utvalg i linjer. Skolen min ligger i Hardanger, noen timer unna med tog og buss. Anonymous poster hash: 73edb...280 Hvilken linje har de i Hardanger som de ikke har i Bergen? Anonymous poster hash: e6a67...063 Anleggsgartner.Og til deg over her. Det er ikke alle som tar vgs for å få studiekompetanse. Anonymous poster hash: 73edb...280 Anleggsgartnerlinje har de på Stend i Bergen. Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #22 Skrevet 26. juli 2015 I tillegg finnes studielån som også utgjør litt. Jeg hadde bedriten vaskejobb gjennom alle årene som student på vgs, tjente vel 3000 i mnd og da levde jeg veldig greit. Hadde ekstra jobb i feriene naturligvis og måtte ha budsjett, men det er noe enhver student bør ha. Anonymous poster hash: 8f4a3...e3b
HvittHus Skrevet 26. juli 2015 #23 Skrevet 26. juli 2015 Siden begge døtrene har fått godkjent borteboer sist år, er det tydeligvis en grunn for dette. Om det er av praktiske eller sosiale årsaker står det ingenting om i artikkelen, men man får ikke borteboerstipend uten at man oppfyller reglene. Jeg synes det er trist at en slik regelendring skal slå så negativt ut for enkeltelever. (Det samme så vi med den nye uførereformen.) At det bare er å jobbe litt i helger og ferier, så ordner det økonomiske seg, er temmelig arrogant å si. Det er ikke bare bare å skaffe seg en jobb for en skoleelev. Du skal helst være over 18 for å få jobb idag. I tillegg trenger du gjerne å kjenne noen som kjenner noen for å få jobb. Og 1000 kr i måneden i mat som en nevner over her. For en ungdom i utvikling vil dette med stor sannsynlighet medføre mangelfull ernæring som igjen går utover skolen. 250 kr i uka i mat er ikke nok til å sikre et godt kosthold for en ungdom idag.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #24 Skrevet 26. juli 2015 Det finnes sikkert mange foreldre som sier nei til skoler langt unna hjemmet fordi de ikke ønsker å betale. Om våre unger finner ut at de skal gå på en skole langt unna for å bo på hybel, kommer nok vi til å si de får heller hå på en av de skolene som er innen rekkevidde. Den som betaler bør faktisk ha litt han/hun skulle ha sagt! Det er faktisk verre å skippe et år på videregående, enn å ikke få bo på hybel midt i tenårene, eller ikke få gå på førstevalget av skole og linjer. Målet med videregående er studiekompetanse og det får man på alle videregående skoler. Hybel kan man bo og feste på når man studerer. Har man ikke råd til det beste, da har man ikke råd til det beste. Det finnes også internatskoler i inn og utland. Sikkert mange ungdommer som har lyst til det. Har ikke foreldrene råd, så har de ikke råd. Kjenner en som gikk på internatskole i England. Der var det mange utlendinger, inkludert en eller annen sønn av en sjeik i et eller annet arabisk land. Fint for han, men mine unger kan ikke få en slik utdannelse. Ikke forventer jeg å få det dekket av staten heller. Anonymous poster hash: 7fa58...412 Så hvis dine barn har lyst til å gå på en yrkesrettet skole som ikke er i nabolaget så får de ikke lov til det? Ikke alle skoler med studiespesialiserende linjer har alt av realfag heller, så hvis de har lyst til å ta en utdannelse etterpå som krever feks fysikk, så kommer du til å nekte dem det hvis ikke skolen i nærheten har det? Anonymous poster hash: c6c1a...e41 Vis meg en vgs som ikke tilbyr fysikk som fag. Fysikk er et fag som finnes på alle studiespesialiserende linjer. Anonymous poster hash: e6a67...063
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #25 Skrevet 26. juli 2015 http://www.fvn.no/lokalt/Alenemor-har-ikke-rad-til-a-la-barna-fortsette-pa-skolen-2857389.html Hvor mange bor så langt unna vgs at de må flytte på hybel når de er 15 år? Er det mulig at foresatte evt vurderer å flytte nærmere skolen slik at barna kan bo hjemme? Da hadde de spart mange tusen i måneden. Barna kan i tillegg få seg en deltidsjobb. Gå med aviser, passe barn (om man skal dømme ut fra svarene på barnevaktlønn ligger den jo på rundt 200 kr i timen), klippe gress, få seg en sommerjobb. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e6a67...063 det er kjipt at de har kuttet i stipend, men det går an å løse dette på mange måter! Om man må bo på hybel kan man finne en veldig billig hybel, og mat kan elevene klare seg med 1000kr. En liten jobb på siden så har de mer enn nok! Jeg fikk 2700 i stipend, hybelen kostet 1700kr, så jeg klarte meg på 1000. Dette er 10 år siden, men 5000 i mnd er iallfall mer enn nok å klare seg på, og 5000 får man ved å jobbe feks annenhver helg! Anonymous poster hash: ef587...2ae 5000 kr i måneden er nok? Unnskyld meg, men hvilken verden lever du i? Det billigste jeg har betalt for et rom i kollektiv var 3000, og da bodde jeg hos ei venninne for flere år siden. I de store byene må du ut med 5000-6000 for et rom i et kollektiv. Veldig billige hybler finnes knapt lengre. Det er også blitt veldig mye vanskeligere for tenåringer å skaffe seg deltidsjobber, arbeidsgivere ansetter heller studenter eller arbeidsinnvandrere (svensker) som kan utføre alt av arbeidsoppgaver og er mer fleksible, enn tenåringer. Det er veldig mye regler for hva ansatte som ikke er myndige kan gjøre, og kan man slippe så gjør man gjerne det. Anonymous poster hash: c6c1a...e41 Du trenger ikke svare meg på den måten! Her vi bor er det 4 vgs, og hyblene ligger på 1500-3000kr i mnd! Uansett, finner man da en hybel til 4000 (som er omtrent et palass her) så har man 1000kr å bruke på mat, noe som skal gå helt fint for en person! Deg er ikke meningen at staten skal betale for at elevene bor i flotte leiligheter og spiser på kantina hver dag! Og det er alltid noe en skoleelev kan gjøre dersom de bare gidder å se seg litt om! Det finnes mange butikker som ansetter 16-åringer til å jobbe på gulvet feks! Anonymous poster hash: ef587...2ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå