Gå til innhold

Nrk- lisensen, jeg betaler med glede!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dere som ikke vil ha NRK, ser aldri barna deres på barne-tv? Nrk super? Eller ser de kun på Disney og de andre tragiske barnekanalene? Når de er veldig små så passer vel heller ikke de andre kanalene. Men barna deres ser kanskje ikke på tv..Anonymous poster hash: 04c9e...59d

Her går det i Netflix, originalserier fra hjemlandet mitt via data og filmer. Så de ser verken NRK super eller Disney-kanalene. Og dere som sier at NRK har ordentlige programmer og ikke hjernedøde serier, det har også BBC, Discovery-kanalene, History Channel og andre lignende kanaler som jeg og mannen ser på. Dere fremstår som litt enkle når dere skriver at det enten er NRK eller TV2. Finnes flere valgmuligheter også for dem som ønsker intellektuelt påfyll fra TV'en, men det valget har ikke vi i Norge siden vi MÅ ha NRK.

Morsomt at du nevner BBC som også i stor grad er lisesnsfinnansiert.Anonymous poster hash: 56eef...ac8

Ja, og jeg BETALER for å ha BBC, siden de er inkludert i kanalpakken. Jeg velger selv å ha BBC, men kunne ha valgt den vekk, ser veldig lite på det. Discovery, History Channel, HBO og Netflix er ikke lisensfinansiert.

Jeg er helt enig i at de kanalene, eller hva man nå skal kalle for eksempel Nettflix, har mange bra programmer. Det de har veldig dårlig med er norskspråklige programmer og programmer om norsk kultur. På det området gjør NRK en viktig innsats for å binde menneskene i landet vårt sammen. De gjør også en viktig jobb med å lage programmer for små grupper. Selv om 95% av befolkningen synes et program er uinteressant kan det være årets høydepunkt for 2%. Alle er ikke like og ved å bruke lisens for å dekke kostnadene er man ikke så avhengi av at hvert enkelt program skal bli sett av mange som hvis programmet bare skulle reklamefinansieres.

Anonymous poster hash: 56eef...ac8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så dere som ikke vil ha NRK, ser aldri barna deres på barne-tv? Nrk super? Eller ser de kun på Disney og de andre tragiske barnekanalene? Når de er veldig små så passer vel heller ikke de andre kanalene. Men barna deres ser kanskje ikke på tv..

Anonymous poster hash: 04c9e...59d

Her går det i Netflix, originalserier fra hjemlandet mitt via data og filmer. Så de ser verken NRK super eller Disney-kanalene. Og dere som sier at NRK har ordentlige programmer og ikke hjernedøde serier, det har også BBC, Discovery-kanalene, History Channel og andre lignende kanaler som jeg og mannen ser på. Dere fremstår som litt enkle når dere skriver at det enten er NRK eller TV2. Finnes flere valgmuligheter også for dem som ønsker intellektuelt påfyll fra TV'en, men det valget har ikke vi i Norge siden vi MÅ ha NRK.

Norsk kulturhistorie får du ikke på Travelchannel, Discovery eller BBC!

Jeg skal innrømme jeg var like umoden i 20 årene, men erfaring gjør at man endrer mening på mye! Jeg ringte til og med NRK da jeg var 20 :D

Mangfold i vår kultur er viktig, ellers dør den ut. Jeg hater felespilling og slik dans som skjer i Telemarksområdet(vil jeg tro😁) men aksepter at det er noen som ønsker å høre og lære om det i Finnmark og Rogaland.

Jeg aksepterer også Nyheter på samisk, jeg velger bare å slå av.

Jeg tenkte at NRK Super var tull, helt til jeg fikk en baby selv. Etter å ha sett noen timer barnetv ser jeg hvor flotte pedagogiske programmer de har.

Og alle barn bør ha rett på å vokse opp med lik kultur? Ellers rives landet fra hverandre kulturmessig. Da blir vi et veldig egoistisk samfunn, meg meg meg, drit i naboen.

HI

Anonymous poster hash: d5cf3...700

Skrevet

En statlig kringkastingskanal er essensielt for ivaretakelse av norsk kultur/kulturformidling. Jeg er 100 % for lisensen.

Anonymous poster hash: 8b92f...32f

Skrevet

Så dere som ikke vil ha NRK, ser aldri barna deres på barne-tv? Nrk super? Eller ser de kun på Disney og de andre tragiske barnekanalene? Når de er veldig små så passer vel heller ikke de andre kanalene. Men barna deres ser kanskje ikke på tv..

Jeg skal innrømme jeg var like umoden i 20 årene, men erfaring gjør at man endrer mening på mye! Jeg ringte til og med NRK da jeg var 20 :D

Mangfold i vår kultur er viktig, ellers dør den ut. Jeg hater felespilling og slik dans som skjer i Telemarksområdet(vil jeg tro) men aksepter at det er noen som ønsker å høre og lære om det i Finnmark og Rogaland.

Jeg tenkte at NRK Super var tull, helt til jeg fikk en baby selv. Etter å ha sett noen timer barnetv ser jeg hvor flotte pedagogiske programmer de har.

Og alle barn bør ha rett på å vokse opp med lik kultur? Ellers rives landet fra hverandre kulturmessig. Da blir vi et veldig egoistisk samfunn, meg meg meg, drit i naboen.

HI

Mine barn skal ikke fornorskes og bare vokse opp med norsk kultur for å være som alle andre...

Anonymous poster hash: f2b74...657

Skrevet

Mangfold i vår kultur er viktig, ellers dør den ut. Jeg hater felespilling og slik dans som skjer i Telemarksområdet(vil jeg tro) men aksepter at det er noen som ønsker å høre og lære om det i Finnmark og Rogaland.

HI

Mine barn skal ikke fornorskes og bare vokse opp med norsk kultur for å være som alle andre...

Hæ?

Skrevet

Ser ikke på NRK, eller tv2, TVNorge, TV3.. Ser ikke på norsk tv. Søppel tv!

Anonymous poster hash: 2b782...db8

Skrevet

Jeg tenker de som er i mot den er litt...egoistiske? For NRK lager nisjeprogrammer som man aldri får sett på TV2 eller FEM.

Der ingen skulle tro nokon kunne bu.. det er litt tørt kanskje, men er kultur som er viktig for landet. Hvordan ellers skal man kunne få med seg kulturen? Skolen i 7 trinn?

NRK har laget egne barneprogrammer for døve, har TV2 gjort det? Skal vi gi blaffen i dem?

Jeg så en interessant dokumentar om ADHD, den hadde aldri gått på TVNorge. utrolig viktig for meg pga mitt barn.

17 mai hadde mest sannsynlig blitt amerikansk showdag med filmer fra 90-tallet hvis vi ikke hadde hatt NRK. Hva med de som er imobile og må sitte hjemme å se på tv istedet?

Mange eksempler, kan ikke nevne alle! Men NRK lager kulturen vi lever i, vi lever ikke på Farmen eller Paradise Hotel sesong etter sesong!

HI

Jeg er heller litt egoistisk altså, enn å tenke på hva andre får servert på TV. Jeg betaler, men om jeg kunne slippe.

Anonymous poster hash: 64544...b15

Skrevet

Etter en hel sommer med bare NRK (tv og radio) må jeg si at jeg skulle ønske avgiften var valgfri. Tuneren vår er ødelagt, derfor har NRK blitt brukt til nød. Skal sies at det er den største skvip-kanalen som eksisterer. Er max en gang i uken det går noe interessant, og de programmene er ikke gode engang. NRK gjør meg bokstavelg talt deprimert i forhold til trash-tv!

Til helvette me lisensen spørr dere meg. Heller ingen kanaler enn bare NRK. Hadde aldri kjøpt tv hvis det kun var nrk som eksisterte.

Greit at det er mye nyttig, men jeg gir me helvette i det. Jeg finner det totalt uinteressant, og da er det rimelig bedritent av nrk å tvinge oss til å betale den jævla lisensen.

Anonymous poster hash: dc9f4...133

Skrevet

Betaler ikke NRK avgift da tv'n ikke er kjøpt av oss :-) det eneste vi ser på er fantorangen i en halvtime hver dag. Ellers sender de ren dritt. Staten skal ha og ha.

Anonymous poster hash: 81224...6ca

Skrevet

Jeg er i 30 årene, har middels inntekt og ser lite tv, men mener likevel NRK er viktig for oss.

Hva med deg?

Men hvorfor mener du at det forsvarer lisens?

Jeg er selv glad i å se på NrK (ser dog på nett- ikke TV), og svært fornøyd med programutvalget.

Men jeg er likevel klart motstander av å finansiere kanalen med en pålagt TV- lisens som omfatter alle som eier et fjernsyn; inkludert dem som verken har tilgang på kanalen eller dem som aldri ser på den.

Skrevet

Jeg betaler ikke lisens. Sa den opp for et år siden og har ikke angret en dag på det

Anonymous poster hash: 7025e...ee8

Skrevet

Helt til jeg fikk barn var det ok med NRK. Jeg synes ikke icarly og Marvin Marvin er egnet som barne tv.

Da er det bedre om de sender sine egne produksjoner som onkel Lauritz og lekestue i reprise.

Var noe annet som også kom på i dag! Det var helt jævlig. Måtte skru av.

Anonymous poster hash: d71d8...9d7

Skrevet

Betaler ikke NRK avgift da tv'n ikke er kjøpt av oss :-) det eneste vi ser på er fantorangen i en halvtime hver dag. Ellers sender de ren dritt. Staten skal ha og ha.

Anonymous poster hash: 81224...6ca

Staten, det er oss det 😎

Anonymous poster hash: d71d8...9d7

Skrevet

Jeg betaler NRK-lisens med glede! Nyheter, dokumentarer, juleprogrammer, påskekrim, osv osv osv. Vel verdt pengene! Og god dekning av vintersport.

Anonymous poster hash: 61daf...761

Skrevet (endret)

Jeg betaler NRK-lisens med glede! Nyheter, dokumentarer, juleprogrammer, påskekrim, osv osv osv. Vel verdt pengene! Og god dekning av vintersport.

Med en slik argumentasjon så synes du vel da at de som ikke liker programmene eller ser på kanalen burde slippe lisens?

Endret av Virginia.
Skrevet

Med en slik argumentasjon så synes du vel da at de som ikke liker programmene eller ser på kanalen burde slippe lisens?

Nei. Fordi NRK sender masse stoff som folk faktisk burde se, med tanke på alminnelig kunnskap, slike ting som folk bør kunne noe om. Det er egentlig nok å nevne doku-programmene om 2. verdenskrig som gikk nå i vår. Gode programmer! Dessuten objektive og grundige nyhetssendinger, politiske debatter osv. NRK fyller sin rolle som almennkringkastning på en god måte.

Skrevet

Nei. Fordi NRK sender masse stoff som folk faktisk burde se, med tanke på alminnelig kunnskap, slike ting som folk bør kunne noe om. Det er egentlig nok å nevne doku-programmene om 2. verdenskrig som gikk nå i vår. Gode programmer! Dessuten objektive og grundige nyhetssendinger, politiske debatter osv. NRK fyller sin rolle som almennkringkastning på en god måte.

- og så glemte jeg å nevne Newton!

Skrevet

En statlig kringkastingskanal er essensielt for ivaretakelse av norsk kultur/kulturformidling. Jeg er 100 % for lisensen.

Der er jeg uenig. Både svensk og dansk TV klarer da også dette, og det helt uten lisens.

Slik jeg ser det så finnes det gode alternative måter å finansiere produksjon og innkjøp av gode programmer på. 

Reklame er en ting. Statsbudsjett og skatt en annen (dersom man mener at kostnaden bør dekkes av "befolkningen"). 

Skrevet

Jeg tenker de som er i mot den er litt...egoistiske? For NRK lager nisjeprogrammer som man aldri får sett på TV2 eller FEM.

Der ingen skulle tro nokon kunne bu.. det er litt tørt kanskje, men er kultur som er viktig for landet. Hvordan ellers skal man kunne få med seg kulturen? Skolen i 7 trinn?

NRK har laget egne barneprogrammer for døve, har TV2 gjort det? Skal vi gi blaffen i dem?

Jeg så en interessant dokumentar om ADHD, den hadde aldri gått på TVNorge. utrolig viktig for meg pga mitt barn.

17 mai hadde mest sannsynlig blitt amerikansk showdag med filmer fra 90-tallet hvis vi ikke hadde hatt NRK. Hva med de som er imobile og må sitte hjemme å se på tv istedet?

Mange eksempler, kan ikke nevne alle! Men NRK lager kulturen vi lever i, vi lever ikke på Farmen eller Paradise Hotel sesong etter sesong!

HI

Jeg lever heller ikke i de evinnelige reprisene, bålbrenning og salmebok minutt for minutt. Men jeg lever på Jorden med naturfenomener (Discovery), dyr (Animal planet) og i en teknologisk epoke (science-kanalene).

Skrevet

Der er jeg uenig. Både svensk og dansk TV klarer da også dette, og det helt uten lisens.

Slik jeg ser det så finnes det gode alternative måter å finansiere produksjon og innkjøp av gode programmer på. 

Reklame er en ting. Statsbudsjett og skatt en annen (dersom man mener at kostnaden bør dekkes av "befolkningen"). 

Finland har fjernet lisensen og de er fattigere enn Norge. De klarer både varmmat til skoleelever og avskaffelse av TV-lisens, helt uten oljepenger. Og det finnes reklame og sponsing på NRK.

Skrevet

En statlig kringkastingskanal er essensielt for ivaretakelse av norsk kultur/kulturformidling. Jeg er 100 % for lisensen.Anonymous poster hash: 8b92f...32f

Både Sverige og Danmark har da lisens, har de ikke?

Skrevet

Enig der. Og til deg som skriver at de sender programmer som de aller fleste ikke vil se, men 2 % er interessert i, hvorfor i all verden skal jeg sponse nisjeprogrammer for enkelte med sær smak? Hvem skal finansiere det JEG vil se på? Jeg er blant annet interessert i sjakk og ishockey, men det sendes ikke på NRK, kun ski, ski og atter ski. Ikke en gang fotballen klarte de å beholde, det sender TV2. Jeg er ikke interessert i ski what so ever.

Skrevet

En statlig kringkastingskanal er essensielt for ivaretakelse av norsk kultur/kulturformidling. Jeg er 100 % for lisensen.Anonymous poster hash: 8b92f...32f

Både Sverige og Danmark har da lisens, har de ikke?

Det har de, men Danmark for eksempel har lisens også på mobil- og internettbruk av den statlige kanalen. I Norge er det kun de med TV som blir avkrevet lisens. Ser du NRK på nett hele dagen så kan du gjøre det gratis, mens hvis du eier en TV, men aldri ser NRK, må du betale. Logikken er?

Skrevet

nrk 1 og 2 ser jeg svært sjelden på ,kun når det er cup i fotballen og hvis de sender fotball i vm eller em, men nrk super ser jo mini mye på,men hadde ikke trengt nrk 3,det hadde ikke trengt og vært noe der i hele tatt når super var ferdig

Gjest Antarctica
Skrevet

HI

"Der ingen skulle tru" er jo heller ikke et smalt program - det var en publikumssuksess!

For øvrig er jeg helt enig. Har ingen kommersielle kanaler. Orker ikke reality og sitcoms.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...