Gå til innhold

Er han tidlig ute? Snart 5 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 4,5 år. Hun kan skrive alfabetet uten hjelp i riktig rekkefølge. Kan lese korte ord og navn. Kan regne med pluss og minus. Hva som er vanlig aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: e035e...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var 4 kunne jeg lese, skrive, pluss og minus..

Min mor fikk tilsnakk fra helsesøster pga det, for man skulle ikke lære barn slikt så tidlig. Når de skjønte at jeg var selvlært var det greit nok..

så jeg kunne det jeg skulle når jeg begynte på skolen, og kjedet meg ekstremt (dårlig tilpasset undervisning. .)

Da jeg var liten på 80 tallet var jeg tidlig ute. Nå til dags har jeg inntrykk av at mange

Lærer (blir lært) slikt tidligere ennn før. Det virker som det er prestisje i å lese/skrive/regne tidlig..

Min eldste er nå 3.5 år og kjenner igjen bokstaven sin, men ingenting mer. Han får lære det han vil i sitt eget tempo.

Dersom det er selvlært syns jeg han er en flink 5 åring. Om det er innøvd er jeg ikke så imponert...;)

Anonymous poster hash: 4f583...1dd

Skrevet

Bare en liten kommentar....

Ene datteren min hadde ikke interesse for å lese før i 3.klasse. Hun leste raskere enn de fleste voksne i 6.klasse og gikk ut ungdomsskolen med 6 6-ere. Jeg har 6 barn, og er lærer og erfaringen min viser at det har veldig liten betydning hvor "tidlig" barn begynner med å lese og regne. Jeg personlig prøver å unngå å sammenligne barn mest mulig. Noen har interesse av det ene noen av det andre. Synes det er altfor mye fokus på "flink" i denne typen ferdigheter, også i offentlig norsk skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...