Gå til innhold

Er han tidlig ute? Snart 5 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir 5 år om et par mnd. Han har alltid vært "tidlig ute" med både språk og forståelse, men de siste mnd har han plutselig begynt å lese enkle ord uten av vi har øvd på å lese sammen med han. Han har alltid vært interessert i bokstaver og tall, og vi har ramset opp alfabetet sammen med han når han har spurt (har også lært seg alfabetet nå). Da har jeg også fortalt hvilken lyd bokstaven har. Nå kan han altså lese og skrive enkle og korte ord. Lengre ord om jeg sitter sammen med han og leder han litt på vei. Han har også begynt med regnestykker og kan ut av det blå si "sant 6+6=12? 8+3=11?" osv. Er det vanlig at barn begynner med dette før de har blitt 5 år?

Anonymous poster hash: f60e4...fee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Men min datter leste da hun var ca 5 og skrev da hun var nesten 4. Men det gjorde også noen av venninnene hennes. De fleste av jentene (inviterte bare jenter) skrev sitt eget navn på kortet og kunne lese alles navn fra 4 år. Men det kan være fordi alle navnene hang oppe i "bursdagslinje" med bilde av barna i barnehagen.

Anonymous poster hash: 44398...b05

Skrevet

Vil ikke si at han er spesielt tidlig ute. Har selv opplevd 3 åringer som har lest og vil si at de er tidlig ute. opplever at fler og fler barn lærer seg å lese før skolestart..

Anonymous poster hash: 7de3e...e2a

Skrevet

Aner ikke. Men min datter leste da hun var ca 5 og skrev da hun var nesten 4. Men det gjorde også noen av venninnene hennes. De fleste av jentene (inviterte bare jenter) skrev sitt eget navn på kortet og kunne lese alles navn fra 4 år. Men det kan være fordi alle navnene hang oppe i "bursdagslinje" med bilde av barna i barnehagen.

Anonymous poster hash: 44398...b05

Navnet sitt har han skrevet siden han var 3 år, også mamma og pappa :) Men han er nok i rette alderen til å begynne med dette virker det som. Kan bare ikke huske av jeg begynte med det før jeg selv begynte på skolen :P Navnet kunne jeg tidlig da. HI

Skrevet

Ja, det er tidlig, men ikke unormalt tidlig.

Barn som liker og er opptatt av bokstaver og tall lærer gjerne slike ting på den alderen.

Eldste her var bare opptatt av lego og lekebiler, han kunne bare så vidt skrive navnet sitt da han begynte på skolen.

Lillesøster elsker bokstaver, bøker, tall osv og knakk lesekoden da hun var 4 år helt på egenhånd. Hun skal begynne på skolen til høsten og skriver nå lange setninger og leser enkle bøker som leseløve o.l.

Det har med interesse å gjøre.

4-5 åringer blir som regel flinke til det de har interesse for, noen for bokstaver, noen for lego, noen for puslespill, noen for klatring i trær osv osv

Anonymous poster hash: 5b55d...b1f
Skrevet

Jeg kunne lese, skrive, og gjøre enkle pluss og minus-matteoppgaver innen jeg var 5. Vil ikke si jeg var tidlig ute, det var bare at det var dèt jeg hadde interresse for og syntes var kjekt å drive med. For meg var dèt lek! Har i ettertid alltid vært glad i teoretiske fag på skolen (og syns gymastikk, og alt av "kjekke fjellturer med skolen" osv var tortur!), og er og har alltid vært skikkelig lesehest.  :blomst:

Anonymous poster hash: b8ba0...bd7
Skrevet

Lego er hans store lidenskap, faktisk :P Men forstår hva du mener, mente ikke at han var en smarting altså :) Bare om han var litt tidlig ute. Virker som de fleste ungene idag er tidligere ute enn det vi var da jeg vokste opp. HI

Skrevet

Ikke spesielt. Da datteren min var 5 år kom hun og sa at 4x6 er det samme som 12+12. Og kunne skrive/lese enkle ord med tre bokstaver.

Jeg lærte meg å lese på egenhånd da jeg var 5, siden foreldrene mine nektet å lære meg (mente jeg kom til å kjede meg på skolen, og det stemte). ;)

Skrevet

Ikke spesielt. Da datteren min var 5 år kom hun og sa at 4x6 er det samme som 12+12. Og kunne skrive/lese enkle ord med tre bokstaver.

Jeg lærte meg å lese på egenhånd da jeg var 5, siden foreldrene mine nektet å lære meg (mente jeg kom til å kjede meg på skolen, og det stemte). ;)

Men vil ikke du si at datteren din var tidlig ute da? :P Å være tidlig ute betyr jo ikke at andre ikke kan ligge enda lengre fremme. HI 

Skrevet

min er 3,5 år og leser og skriver navnet sitt

Anonymous poster hash: b1f31...f5b
Skrevet

Igjen, det gjorde han også da han var 3. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Ser nå at han ikke er spesielt tidlig ute :P Men stolt er jeg likevel. HI

Skrevet

Gutten min på 5 kan regne pluss, minus, gange og dele. Men han er ikke spesielt flink til å lese.

Anonymous poster hash: 4bf5b...2e8

Skrevet

Han er vel tidlig ute i fht snittet? Det er vel langt fra alle fireåringer som kan lese:-) du kan være stolt av den flinke gutten din. Interesse for læring er en verdifull egenskap å ha med seg i livet:-)

Anonymous poster hash: a1183...3ab

Skrevet

Jeg synes han er tidlig ute! Selvom flertallet her svarer at det kunne deres barn også, er det faktisk ikke mange barn som leser før de er fem.

Min er passert 4,5 og skriver ikke navnet sitt en gang...

Anonymous poster hash: 33ab4...9eb

Skrevet

Har to jenter, nr 1 kunne lese i en alder av 5. Skrive en god del ord, og regne enkel matte.

Nr 2 blir snart 5 og kan skrive E (første bokstav i navnet sitt).

Vil si din er tidlig ute og interesserer seg nok mer for ord og bokstaver. Rart det er så forskjell:) vær stolt du!

Anonymous poster hash: e0927...38f

Skrevet

Typisk at det alltid er de med barn som er tidlig ute som svarer.

Jeg jobber i skolen og når det begynner ny førsteklasse, så er det de fleste som kan å skrive navnet sitt (ikke alle). Men det er som regel bare 4-6 barn av ca 50 som kan å lese når de begynner. Regnestykker over 10 er det enda mindre som kan.

Synes du skal være stolt av barnet ditt. Han er tidlig ute. Det er gøy når barna knekker en kode, og i hans tilfelle så er det bokstaver og tall.

Jeg er helt sikker på at du hadde vært like stolt om han hadde blitt flink å klatre i trær, eller å løpe fort.

Du har en flink gutt😀.

Anonymous poster hash: 786d9...41e

Skrevet

Men vil ikke du si at datteren din var tidlig ute da? :P Å være tidlig ute betyr jo ikke at andre ikke kan ligge enda lengre fremme. HI

Hehe, jo i matte var hun nok det. :P I lesing/skriving synes jeg mange er flinke tidlig nå for tiden. Uansett - du har en flink unge og kan være stolt! :D

Skrevet

Jenta mi trakk sammen bokstavene og leste korte ord da hun var 3 år og 3 mnd. Jeg fortalte det i barnehagen, men de trodde ikke på meg.. En uke etter kom de og overbegeistret fortalte at jenta mi kunne lese! He he!! Hun var veldig opptatt av bokstaver og tall,da. Og vi lekte mye med dette.

Når hun begynte på skolen var de veldig obs på dette, heldigvis!

Gutten din er kjempeflink!

Anonymous poster hash: 59163...868

Skrevet

"Leser navnet ditt"= kjenner det igjen:)

De fleste i den alderen kjenner vel uggen naver ditt?

Anonymous poster hash: 4ec44...861

Skrevet

"Leser navnet ditt"= kjenner det igjen:)

De fleste i den alderen kjenner vel uggen naver ditt?

Uggen naver = igjen navnet

Skrevet

Typisk når en mor sier "Min 5åring kan lese, skrive og regne!"

Så kommer det "Det kunne min når hun var 4!"

"Pf, det kunne min når han var 3!"

"Mitt barn kunne hele alfabetet når han var 6 mnd gammel!!"

Man føler det blir en konkurranse!

Jeg synes barnet ditt er tidlig ute. Det er ikke alle 5åringer som kan det, nei. De færreste 5åringer jeg vet om kan det samme som din sønn.

Flott at han er så lærevillig og skarp! Du har all grunn til å være stolt :-)

Anonymous poster hash: 51f96...724

Skrevet

Vil si han er litt tidlig ute. Første barnet her lærte og lese og skrive 2,5 år gammel, veldig tidlig ute. Mens andre lærte og lese og skrive da han startet i første klasse. Og sånn var det for de fleste barna, de lærte og lese og skrive etter å ha gått på skolen kort tid.

Største barnet mitt går nå på ungdomskolen, og er ikke spesielt smartere enn de andre barna nå. Men hun har alltid vært flink i språk. Minste ser ut til og gjøre det bra på skolen i alle fag, men er tidlig og si noe, da han starter i tredje klasse.

Anonymous poster hash: 92647...902
Skrevet

Her er en ikke tidlig ute med mindre han var 5 mnd

Anonymous poster hash: 0b4fe...940

Skrevet

Vær stolt ja ;)

Min eldste brydde seg ikke. Skrev vel navnet først ved press i bhg på førskole!

Minsten er i en annen liga. Sjokkerende forskjell (syns jeg da!). Han var 2,5(ikke snart 3 altså) da han skulle gå på skolen ALENE! Tidlig med prat, på 2 årskontrollen pratet han 5 ords setninger. Kopierte ordene høyt mens vi sa de fra 18 mnd alder.

Opptatt av abc-bok hver kveld fra 3 år, skrev navnet før 3,5. Bhg var imponert, lå langt foran "skjema". TRAS i Bhg var også meget positiv, lå på 3-4 år da han var 2 år 3 mnd. Bare bleiene som ødela for full score(bleiebarn til 3,5). Sykt rart å få en kvikk en etter en utrolig treg en!

Nå 4,5 og kan lese noen 3 bokstavers ord(som ikke er innlært).

Jeg har ikke gjort noe for å presse han til å like bokstaver, heller motsatt :P

Anonymous poster hash: 399b0...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...