Gå til innhold

Småsøsken som arver - urettferdig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arv er vell og bra, men må alt arves, kan ikke lillebror få helt ny jakke etc, jeg har 2 jenter de er 3,5 og 8 så har en del arve tøy selv, men passer på og kjøpe nytt for minste er allerede begynt og syns det er urettferdig!

som nå når jeg skal handle skoletøy til storesøster så kjøper jeg nytt til lillesøster og selv om jeg egentlig har arve tøy liggende, det er stas med noe nytt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke kjøpe brukte klær på facebook/ finn til eldste også da?

Anonymous poster hash: 5a986...171

Skrevet

Hm,her får begge stort sett bare brukte klær, så ingen av dem hadde reagert på arveklær. Men bruker lillebror arveklær pga økonomi eller fordi det er kjekt å bruke når dere har fått det? Om det er sistnevnte så kan dere jo ta vare på noen av arveklærne bare? Men om livsstilen deres gjenspeiler at nytt er flott og best,så reagerer selvsagt lillebror. Tenker på alt fra egne klær, møbler, interiør, bil etc. Verdsettet en tar med seg preges av slike ting også, og hvis alt er fint og fancy unntatt lillebrors klær (i hans øyne), blir det jo selvsagt feil.

Anonymous poster hash: 27675...64f

Skrevet

De to minste mine (gutt 4 mnd og jente 2 år), har jeg kun kjøpt noen få nye plagg til, resten er arvet eller kjøpt brukt.

De to største (gutt 9 år og jente 13 år), er det vanskeligere å finne noe brukt til, så de får mer nytt, største arver litt klær fra søskenbarnet i tillegg.

Jeg synes at du må selv kjenne på om hva du synes er greit i forhold til arv i forhold til nye klær, og snakke med barnet om det, argumenter om penger spart og kan brukes til noe annet funker ofte bra 😊.

Anonymous poster hash: e0232...445

Skrevet

To gutter her. Minste arver jo mye, men fordi han er tynnere enn broren har han ikke kunnet bruke så mange av buksene. Overdeler, helst gensere, har vært utvasket, så han har fått litt nytt. Da han gikk i bhg ble det brukt utvaskete gensere. På besøk eller på skolen har han brukt ting som ser finere ut. Emil-skjorter har holdt seg pent, og ser ikke utvasket ut.

På sykkelfronten er det kun arv, og det er bare der lillebror klager på arvingen.

Anonymous poster hash: cf9a3...c2f

Skrevet

Siden han selv tar det opp, så skjønner du jo at det er sårt for han.

Her kjører vi en mellomvariant. Han arver det som ikke kastes, men får også mye nytt og fint.

I stedet for å kjøpe 3 jakker til eldste, kan du kjøpe 1 til dem hver, evt 2 til eldste og 1 ny til minste.

De vil jo også vise sin identitet og vise seg ny og fin. Det er jo vanlig i Norge, og da føler man seg annerledes om man selv bare har brukte klær.

Bruker du bare brukte klær selv? Anonymous poster hash: 78c15...ed0

Hun kjøper vel neppe tre jakker i slengen til den eldste! Det er vel oppsamlet over tid ettersom eldste har vokst ut av alle tre etter tur...

Selv kjøper jeg for øvrig alle mine klær brukt, med unntak av undertøy og sko. Voksne kan også det! Jeg er imot et forbrukersamfunn der klær stadig blir billigere, og brukes kortere tid, når man vet hva det koster for dem som sitter og syr disse klærne!

Anonymous poster hash: 1c69d...a9d

Skrevet

To gutter her. Minste arver jo mye, men fordi han er tynnere enn broren har han ikke kunnet bruke så mange av buksene. Overdeler, helst gensere, har vært utvasket, så han har fått litt nytt. Da han gikk i bhg ble det brukt utvaskete gensere. På besøk eller på skolen har han brukt ting som ser finere ut. Emil-skjorter har holdt seg pent, og ser ikke utvasket ut.

På sykkelfronten er det kun arv, og det er bare der lillebror klager på arvingen.

Kan legge til at klærne som ikke har passet til lillebror, har vi sendt til Ukraina. Det er ikke for å skryte, men det er noe som gir meg bedre samvittighet. Sender det meste som begge har vokst ut av, som fortsatt er rent og helt. Jeg føler norske barn generelt har godt utvalg i tøy og sko, og tenker at vi bør hjelpe fattige barn f.eks. i Ukraina som lever under grusomme forhold.

Skrevet

Gutta mine er 7 og 9 år, og yngste arvet også endel etter eldste en god stund. Men jeg har alltid kjøpt med noe til yngste også, nettopp grunnet dette med at ikke den yngste aldri skal få noe nytt. Jeg har ikke brydd meg om at den yngste da har litt mer klær enn han egentlig trenger. Når klærne er fravokst doneres alt det som er pent og helt til veldedighet uansett, så sånn sett har jeg ikke så dårlig samvittighet ;)

Men nå begynner han å ta igjen storebror i str, pluss at storebror sliter klærne veldig, så nå må det meste kjøpes nytt til begge.

Anonymous poster hash: a19eb...23b

Skrevet

Vi har motsatt problem. Ingen av jentene liker nye klær og hater å gå i butikker. Storesøster på 10 er skikklig sjalu på lillesøster (8) som får masse klær med historie mens hun må kjøpe nytt.

Kanskje du kan begynne å snakke opp arveklærne i hverdagen. Si noe om hvor deilig det er med klær som er myke etter å ha blitt vasket noen ganger og hvor heldig lillebror er som endelig er stor nok til å bruke den tøffe jakka etter en stor fetter. Her har i hvertfall den taktikken fungert nesten litt for godt.

Anonymous poster hash: 4dee6...7aa

Skrevet

Har samme situasjon her. Gutten arver, jenta kjøper vi til.

Har ingen protester, heldigvis.

Anonymous poster hash: 42ee9...3c4

Skrevet

I-landsproblem.

Anonymous poster hash: 5f8d1...548

Ja, det er jeg fullstendig klar over.

Men jeg velger likevel å spørre her inne hva dere som har samme "problemstilling" gjør.

Ikke noe verre det enn å spørre hvilken barnevogn man skal velge vel?

Det må vel være lov?

Anonymous poster hash: 7cc14...b24

Har ikke sagt noe om at det ikke er lov, har jeg vel?

Jeg har gutt og jente som begge arver etter eldre fettere/kusiner. Om dette en dag blir et problem kommer jeg til å løse det på følgende måte: Fortelle dem at vi godt kan bruke penger på nye klær, men da er det på bekostning av badeland, lekeland, kino, nye spill osv. Da tenker jeg det løser seg ganske så greit.

Har god nok økonomi til begge deler, men synes det er tåpelig på så utrolig mange plan å kjøpe nye klær når man allerede har fullt brukbare.

Dessuten vil jeg ikke ha bortskjemte unger med skakkjørte verdier og feil fokus.

Anonymous poster hash: 5f8d1...548

"Problemet" her er jo at bare den ene arver. Mens eldste har ingen å arve etter, så han får det meste nytt.

Så lenge begge dine arver er det jo likt.

Jeg forklarer lillebror at han har masse fra før, og dermed ikke trenger nytt. Han er veldig glad for å arve også.

Men han føler likevel på det når eldste får nye klær.

Anonymous poster hash: 7cc14...b24

Hva med å prøve å kjøpe brukt til den eldste i størst mulig grad slik at han kanskje sliter dem ut før yngstemann kan overta dem? På denne måten blir det jo mere likt når de skal få noe nytt...

Anonymous poster hash: 8ae9a...85d

Skrevet

Her arver 10 åringen av 12 åringen.

Er sykel pent brukt får han tilbud om helt ny eller om han vil ha storebror sin + en Lego! (Storebror liker ikke Lego!). Han velger alltid å arve for da får han jo en kul ting i tillegg.

Klær arver han. Men han får som regel alltid ny jakke og kul lue (arver utebukser)

De liker ikke handle klær. Går ofte i fotballtrøyer og da får begge to nye. Lillebror synes det er kult å ha så mange ulike av favorittlaget pga han arver i tillegg!

Vi gir alle klær videre til to søskenbarn. De syns det er superkult å arve klær!

Anonymous poster hash: 72363...38e

Skrevet

Jeg ville snakket med lillebror og prøvd å snakke med han og forklare litt om forbruk, miljø, økonomi etc. Så han kanskje kan klare å se det i litt større perspektiv?

I tillegg ville jeg latt han velge seg noe en gang i blandt.

Noe annet jeg ville passet på, var å ikke ta med dem begge på handletur når det skal handles inn til eldstemann. Ville prøvd i størst mulig grad å legge det diskret inn i skapet hans uten vidre viderverdigheter. Hvis du gjør det til en happening å shoppe klær til eldste, blir jo det hele mye mer synlig og "gnidd inn i ansiktet" til yngste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...