Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har to gutter, og vi har tatt vare på mye klær etter eldste som er pent brukt og ordentlig og pent. I tillegg arver minste fra to av eldstes kamerater - noe som gjør at han har mer enn nok av alt. Vi sorterer grovt og sender det vi ikke vil bruke videre til fretex, så her skummes fløten. Men nå er minsten 7 år, og synes det er urettferdig at storebror får nye klær. Hadde begge med i butikken fordi eldste trengte et par hettejakker og t skjorter. Minste fikk velge en t skjorte for at han også skulle få noe nytt, men hettejakke som han ville ha trenger han ihvertfall ikke og jeg sa nei. Han har nok 20 stk liggende i skapet. Prøver å lære ungene at de får etter behov, og at vi ikke kjøper ting vi ikke trenger. Jeg pleier også å "snike" klærne til eldste på plass etter at de er kjøpt, og ikke gjøre noe nummer ut av det. Men han er likevel obs på når storebror kommer med noe nytt. Hvordan gjør dere andre dette ? Noe får han selvsagt nytt han også, men det er ikke så mye sammenlignet med eldste. Anonymous poster hash: 7cc14...b24
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #2 Skrevet 21. juli 2015 Her arver eldste etter sitt søskenbarn, så alle er såre fornøyd med sine "nye" klær.. Kanskje du kunne kjøpe brukt til eldstemann? Anonymous poster hash: 39472...332
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 Tenker det er rimelig urettferdig om det ene barnet får alt nytt og det andre barnet nesten kun har arvetøy Anonymous poster hash: 0792e...fea
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 Tenker det er rimelig urettferdig om det ene barnet får alt nytt og det andre barnet nesten kun har arvetøy Anonymous poster hash: 0792e...fea Ja det er nettopp det, men samtidig er det jo unødvendig å kjøpe ny jakke når han har tre nesten ubrukte arvejakker på vent. For eksempel. Sko får han selvsagt nytt, og da får han være med og velge helt selv hva han vil ha. Det samme om det er noe annet han trenger, men som regel har han i overflod. HI Anonymous poster hash: 7cc14...b24
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Tenker det er rimelig urettferdig om det ene barnet får alt nytt og det andre barnet nesten kun har arvetøy Anonymous poster hash: 0792e...fea Ja det er nettopp det, men samtidig er det jo unødvendig å kjøpe ny jakke når han har tre nesten ubrukte arvejakker på vent. For eksempel. Sko får han selvsagt nytt, og da får han være med og velge helt selv hva han vil ha. Det samme om det er noe annet han trenger, men som regel har han i overflod. HI Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Det er jo unødvendig å kjøpe nytt til eldste også.. Anonymous poster hash: 8ca30...6ba
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Brukt er bra, men det kan føles veldig urettferdig for den som arver. Mamma arvet alltid klær etter brødrene sine, mens lillesøsteren hennes fikk nye, fordi hun var så mye mindre enn dem og deres klær ikke passet. Hun husker det fremdeles som veldig sårt. Anonymous poster hash: 321f3...15e
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Kan jeg spørre hvor gammel han var før det ble sårt? Vi har en gutt og en jente. Gutten arver av fetteren sin og er strålende fornøyd hver gang han får "nye" klær. Han får så godt som ingenting helt nytt (nesten bare sko). Jenta får alt nytt da hun ikke har noen å arve fra. Jeg pleier å ta med eldste alene til byen når hun trenger noe nytt slik At det ikke blir så synlig. Jeg synes det er tullete å kjøpe nytt bare for å kjøpe nytt når de har mer enn nok. Anonymous poster hash: ec9b9...58f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #8 Skrevet 21. juli 2015 Tenker det er rimelig urettferdig om det ene barnet får alt nytt og det andre barnet nesten kun har arvetøy Anonymous poster hash: 0792e...fea Ja det er nettopp det, men samtidig er det jo unødvendig å kjøpe ny jakke når han har tre nesten ubrukte arvejakker på vent.For eksempel. Sko får han selvsagt nytt, og da får han være med og velge helt selv hva han vil ha. Det samme om det er noe annet han trenger, men som regel har han i overflod. HI Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Det er jo unødvendig å kjøpe nytt til eldste også.. Anonymous poster hash: 8ca30...6ba Har du barn som arver etter eldste selv ? Anonymous poster hash: 7cc14...b24
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #9 Skrevet 21. juli 2015 Skjønner yngste veldig godt. Som liten var jeg mellomst. Jeg arvet nesten alle klærne mine fra min søster, og etter jeg hadde hatt dem var de utslitte så min lillesøster fikk nytt.... Husker en barndom hvor jeg nesten aldre fikk velge klær jeg likte, men det fikk mine søsken, og jeg hadde en helt annen smak enn min storesøster... Anonymous poster hash: d029f...3fa
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #10 Skrevet 21. juli 2015 Kan jeg spørre hvor gammel han var før det ble sårt? Vi har en gutt og en jente. Gutten arver av fetteren sin og er strålende fornøyd hver gang han får "nye" klær. Han får så godt som ingenting helt nytt (nesten bare sko). Jenta får alt nytt da hun ikke har noen å arve fra. Jeg pleier å ta med eldste alene til byen når hun trenger noe nytt slik At det ikke blir så synlig. Jeg synes det er tullete å kjøpe nytt bare for å kjøpe nytt når de har mer enn nok. Anonymous poster hash: ec9b9...58f Fra 6 årsalderen har han kommentert dette fra tid til annen. Eldste er fire år eldre. Han er kjempeglad når han får poser med klær fra eldstes kamerater, og elsker å ta på seg disse klærne da han ser veldig opp til de store og synes det er kult å arve deres klær. Men han vil ha nytt i tillegg når han ser eldste får noe nytt. HI Anonymous poster hash: 7cc14...b24
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #11 Skrevet 21. juli 2015 I-landsproblem. Anonymous poster hash: 5f8d1...548
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #12 Skrevet 21. juli 2015 Tror vel det gjenspeiler et verdisett. Hvis dere selv syns nytt er finere enn brukt, vil det BLI finere. Her syns lillebror det er fantastisk å arve, for ingen klær i verden er tøffere enn dem storebror har brukt. Det kan ikke sammenlignes at en jente arver fra to eldre brødre og syns det er sårt. Da må man ta med i betraktningen at hun nok har et ønske om litt mer feminine klær i tillegg. Anonymous poster hash: 1c69d...a9d
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 hmm... kanskje du skulle la vær å arve enkelte plagg f.eks. jakke slik at minsten får valgt ut det han ønsker seg? Anonymous poster hash: 9fad6...6fb
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 I-landsproblem. Anonymous poster hash: 5f8d1...548 Ja, det er jeg fullstendig klar over. Men jeg velger likevel å spørre her inne hva dere som har samme "problemstilling" gjør. Ikke noe verre det enn å spørre hvilken barnevogn man skal velge vel? Det må vel være lov? Anonymous poster hash: 7cc14...b24
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Jeg måtte arve fra mine brødre. Jeg fikk sjeldent noe nytt... Det var veldig sårt. Men nå arvet jeg fra gutter, det har nok mye å si for min del. Jeg tenker at du kanskje kan gi noe av klærne han nå arver, til Fretex ol., og kjøper mer nye klær til ham. Anonymous poster hash: 59d0b...600
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #16 Skrevet 21. juli 2015 I-landsproblem. Anonymous poster hash: 5f8d1...548 Ja, det er jeg fullstendig klar over. Men jeg velger likevel å spørre her inne hva dere som har samme "problemstilling" gjør. Ikke noe verre det enn å spørre hvilken barnevogn man skal velge vel? Det må vel være lov? Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Har ikke sagt noe om at det ikke er lov, har jeg vel? Jeg har gutt og jente som begge arver etter eldre fettere/kusiner. Om dette en dag blir et problem kommer jeg til å løse det på følgende måte: Fortelle dem at vi godt kan bruke penger på nye klær, men da er det på bekostning av badeland, lekeland, kino, nye spill osv. Da tenker jeg det løser seg ganske så greit. Har god nok økonomi til begge deler, men synes det er tåpelig på så utrolig mange plan å kjøpe nye klær når man allerede har fullt brukbare. Dessuten vil jeg ikke ha bortskjemte unger med skakkjørte verdier og feil fokus. Anonymous poster hash: 5f8d1...548
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #17 Skrevet 21. juli 2015 Da jeg var mindre arvet jeg klær fra min kusine! Synes det var såååå stas!!! Merkelig det at barn i dag ikke synes det er stas med arvet klær fr familie? Anonymous poster hash: c8f75...c1b
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #18 Skrevet 21. juli 2015 I-landsproblem. Anonymous poster hash: 5f8d1...548 Ja, det er jeg fullstendig klar over.Men jeg velger likevel å spørre her inne hva dere som har samme "problemstilling" gjør. Ikke noe verre det enn å spørre hvilken barnevogn man skal velge vel? Det må vel være lov? Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Har ikke sagt noe om at det ikke er lov, har jeg vel? Jeg har gutt og jente som begge arver etter eldre fettere/kusiner. Om dette en dag blir et problem kommer jeg til å løse det på følgende måte: Fortelle dem at vi godt kan bruke penger på nye klær, men da er det på bekostning av badeland, lekeland, kino, nye spill osv. Da tenker jeg det løser seg ganske så greit. Har god nok økonomi til begge deler, men synes det er tåpelig på så utrolig mange plan å kjøpe nye klær når man allerede har fullt brukbare. Dessuten vil jeg ikke ha bortskjemte unger med skakkjørte verdier og feil fokus. Anonymous poster hash: 5f8d1...548 "Problemet" her er jo at bare den ene arver. Mens eldste har ingen å arve etter, så han får det meste nytt. Så lenge begge dine arver er det jo likt. Jeg forklarer lillebror at han har masse fra før, og dermed ikke trenger nytt. Han er veldig glad for å arve også. Men han føler likevel på det når eldste får nye klær. Anonymous poster hash: 7cc14...b24
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #19 Skrevet 21. juli 2015 Da jeg var mindre arvet jeg klær fra min kusine! Synes det var såååå stas!!! Merkelig det at barn i dag ikke synes det er stas med arvet klær fr familie? Anonymous poster hash: c8f75...c1b Jo, om du leser hva jeg skriver i svarene over her, så synes lillebror det er stas å arve og elsker å pakke opp posene med klær fra eldstes venner. Men han føler likevel litt på det når eldste får nytt... Anonymous poster hash: 7cc14...b24
SuperFries Skrevet 21. juli 2015 #20 Skrevet 21. juli 2015 Jeg brukte mine brors klær, for vi hadde lite penger. Har da ikke tatt skade av det, selv om det selvsagt var kjipt der og da.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #21 Skrevet 21. juli 2015 Siden han selv tar det opp, så skjønner du jo at det er sårt for han. Her kjører vi en mellomvariant. Han arver det som ikke kastes, men får også mye nytt og fint. I stedet for å kjøpe 3 jakker til eldste, kan du kjøpe 1 til dem hver, evt 2 til eldste og 1 ny til minste. De vil jo også vise sin identitet og vise seg ny og fin. Det er jo vanlig i Norge, og da føler man seg annerledes om man selv bare har brukte klær. Bruker du bare brukte klær selv? Anonymous poster hash: 78c15...ed0
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #22 Skrevet 21. juli 2015 I-landsproblem. Anonymous poster hash: 5f8d1...548 Ja, det er jeg fullstendig klar over.Men jeg velger likevel å spørre her inne hva dere som har samme "problemstilling" gjør. Ikke noe verre det enn å spørre hvilken barnevogn man skal velge vel? Det må vel være lov? Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Har ikke sagt noe om at det ikke er lov, har jeg vel?Jeg har gutt og jente som begge arver etter eldre fettere/kusiner. Om dette en dag blir et problem kommer jeg til å løse det på følgende måte: Fortelle dem at vi godt kan bruke penger på nye klær, men da er det på bekostning av badeland, lekeland, kino, nye spill osv. Da tenker jeg det løser seg ganske så greit. Har god nok økonomi til begge deler, men synes det er tåpelig på så utrolig mange plan å kjøpe nye klær når man allerede har fullt brukbare. Dessuten vil jeg ikke ha bortskjemte unger med skakkjørte verdier og feil fokus. Anonymous poster hash: 5f8d1...548 "Problemet" her er jo at bare den ene arver. Mens eldste har ingen å arve etter, så han får det meste nytt. Så lenge begge dine arver er det jo likt. Jeg forklarer lillebror at han har masse fra før, og dermed ikke trenger nytt. Han er veldig glad for å arve også. Men han føler likevel på det når eldste får nye klær. Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Men at han "føler litt på det"... Er det egentlig så problematisk? Det kan umulig være traumatiserende tenker jeg... Kan du ikke bare forklare ham hvorfor det er fint at han arver (sparer penger, miljø osv)? La ham velge seg ut et kult plagg en gang i blant da. Anonymous poster hash: 5f8d1...548
Nyttårs barn Skrevet 21. juli 2015 #23 Skrevet 21. juli 2015 Går kanskje an å legge seg på et mellomnivå. Jeg har gutt og fire år yngre søster. Hun arver masse av han, selv sko arver hun om de er lite brukt og passer. Men kjøper også endel nytt til henne, typiske jenteklær selvfølgelig men og litt "unødvendig" nytt. Synes det er koselig og vil at hun skal ha klær som er kjøpt til henne også.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #24 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har også to gutter,to tette. Den minste tar over brorens klær året etter storebroren. De er 3og 4. Vi har ikke så store problemer enda,lillebroren legger merke når storebroren får noe nytt. Jeg prøver å tone ned når storebroren får noe nytt og tar med bare lillebroren når han får noe nytt. Jeg gjør stas ut av det. Jeg prøver å balansere litt på den måten. Vanligvis kjøper jeg bare klær til storebroren og legger det i skapet som om det har alltid vært der. Anonymous poster hash: d5873...c20
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2015 #25 Skrevet 21. juli 2015 I-landsproblem.Anonymous poster hash: 5f8d1...548 Ja, det er jeg fullstendig klar over.Men jeg velger likevel å spørre her inne hva dere som har samme "problemstilling" gjør.Ikke noe verre det enn å spørre hvilken barnevogn man skal velge vel?Det må vel være lov?Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Har ikke sagt noe om at det ikke er lov, har jeg vel?Jeg har gutt og jente som begge arver etter eldre fettere/kusiner. Om dette en dag blir et problem kommer jeg til å løse det på følgende måte: Fortelle dem at vi godt kan bruke penger på nye klær, men da er det på bekostning av badeland, lekeland, kino, nye spill osv. Da tenker jeg det løser seg ganske så greit.Har god nok økonomi til begge deler, men synes det er tåpelig på så utrolig mange plan å kjøpe nye klær når man allerede har fullt brukbare.Dessuten vil jeg ikke ha bortskjemte unger med skakkjørte verdier og feil fokus.Anonymous poster hash: 5f8d1...548 "Problemet" her er jo at bare den ene arver. Mens eldste har ingen å arve etter, så han får det meste nytt. Så lenge begge dine arver er det jo likt. Jeg forklarer lillebror at han har masse fra før, og dermed ikke trenger nytt. Han er veldig glad for å arve også. Men han føler likevel på det når eldste får nye klær. Anonymous poster hash: 7cc14...b24 Det er nå ellers ganske tydelig hva du selv syns også, da. Hadde du trodd det skulle gå ham hus forbi...? Anonymous poster hash: 1c69d...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå