Gå til innhold

Vi som har fått baby i juni og juli 2015 :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er bok noe sånt her og, utenom hvis han sover lengre, det hender han gjør hvis vi er på farten. Om natta går det fem timer i første strekk hvis jeg er heldig. Er vel vanlig at man ammer ofte, morsmelk er jo lett fordøyelig og metter ikke så lenge. Noen ganger er det bare en skvett som skal til også, her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan trives deres små med å ligge for seg selv nå? Viser de noen interesse for å se på leker o.l? Her vil lillemann helst være inntil meg til enhver tid, og det er veldig vanskelig å få han til å sove for seg selv på dagtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan trives deres små med å ligge for seg selv nå? Viser de noen interesse for å se på leker o.l? Her vil lillemann helst være inntil meg til enhver tid, og det er veldig vanskelig å få han til å sove for seg selv på dagtid...

Han er veldig selskapssyk , men kan ligge en ørliten stund med babygym el nå. Ligger og titter på det som henger der. I dag fikk jeg vaska gulvene mens han satt i vippestol og så på, måtte bare prate med han og vippe han litt av og til! Soving er veldig opp og ned, er jeg på farten med bil eller vogn kan han sove i timevis, hjemme er det ikke like lett. Han kan sovne i babynest på sofaen, men sover stort sett maks en time.

 

Her om dagen rulla han seg fra mage til rygg, tre ganger på rappen! Trodde ikke mine egne øyne. Men han glemte visst like fort hvordan han gjorde det, for han har ikke gjentatt det senere 😉

 

Hvordan går det forresten med skrikingen? Her går det stortsett greit nå, men han har enkelte dager som han strever enda.

Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis går det mye bedre med skrikingen... Han er en følsom liten fyr, så det skal så lite til for å vippe han ut av balanse. Han tåler mye mindre av alt enn storebror gjorde.. Storebror sov seg gjennom det meste,han her derimot er så var for alle inntrykk og våkner av alle lyder..

Jaggu er de forskjellige disse små.

Han her snudde seg også fra mage til rygg, men jeg vil vel egentlig heller kalle det velting- hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan trives deres små med å ligge for seg selv nå? Viser de noen interesse for å se på leker o.l? Her vil lillemann helst være inntil meg til enhver tid, og det er veldig vanskelig å få han til å sove for seg selv på dagtid...

Han har blitt mye flinkere på bare 1 uke, nå kan han ligge en stund alene uten å protestere. Dette er på dagtid, når han er litt trøtt om kvelden er han som limt oppå meg. Da er ingenting bedre enn å ligge tett inntil mamma. Han er ikke så opptatt av leker enda, men veldig opptatt av hendene sine. Har kjøpt bitering til ham, men de skjønner han ikke vitsen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis går det mye bedre med skrikingen... Han er en følsom liten fyr, så det skal så lite til for å vippe han ut av balanse. Han tåler mye mindre av alt enn storebror gjorde.. Storebror sov seg gjennom det meste,han her derimot er så var for alle inntrykk og våkner av alle lyder..

Jaggu er de forskjellige disse små.

Han her snudde seg også fra mage til rygg, men jeg vil vel egentlig heller kalle det velting- hehe..

Ja han velta jo bare her og, men så gjorde han det to ganger til ved å skyve fra med ene handa fordi han skjønte hvordan han skulle gjøre det😊 Men som sagt, neste gang han lå på magen hadde han glemt det.

Ja de er forskjellig, storebror her var verdens blidere, han her er litt mer variabel i humøret kan man si. Denne sover også mye bedre på natta, og er ikke like gal etter pupp som broren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover han som en stein om natta enda. Legger han ca. 20-21 og da sovner han alene til jeg legger meg og frem til jeg står opp. Noen ganger får jeg til og med en time alene på morgenen om jeg mater han og sniker meg ut på morgenkvisten :P Blir med ca. 2 matinger og bleieskift per natt.

 

På dagen derimot sovner han mye med mindre om ikke jeg tar han inn på soverommet og legger meg med han. Da kan han sove så lenge jeg sover eller 30-60 min alene. På trilleturer kan han sove alt fra 1 time til 3 timer. Hjemme har vi vogndelen på stuen og der kan han småsove, men hovedsaklig er det meg han vil sove på.

 

Ellers er han mye mer våken, pludrer, ler og supernysgjerrig :) Han følger leker med blikket og han er helt forhekset av uroene jeg har kjøpt. Har et over stellebordet og en ved vogndelen og han ligger og ler og smiler av dyrefigurene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille fis sov alene i sengen sin for første gang natt til i går! Det var veldig uvant men mindre traumatisk (for meg) enn jeg trodde det skulle være. Natt til i dag ble det til at hun sov med meg igjen, hun ville ikke bli lagt ned i sengen de ørten gangene jeg prøvde selv om hun hadde bæsjet, fått ny bleie og fått pupp et par ganger. Vil ikke tvinge henne siden hun bare er 7 uker men kommer til å fortsette å prøve å legge henne der. Nå sover hun fra ca midnatt og helt til en gang mellom 5 og 7. Da vi begge ganske klare for å ordne litt pupp :legrine:

 

Ellers er hun mer og mer interessert i alt som skjer rundt henne. Hun elsker å kikke på rotet på skjenken vår og i dag er pappa hjemme. Helt forelsket er hun, kikker med store øyne og elsker å få oppmerksomhet. Hun har så vidt begynt å lage mer avanserte lyder og føler seg nok som en stor jente som får være med på samtaler og sånn! :hjerte:

 

Hun sover fortsatt en del om dagen. Vanligvis 2-3 timer, av og til litt mer. I går og i forgårs var hun ikke i form og sov omtrent hele dagen. Hun var våken noen timer men stort sett bare amming og soving. Hun var våken litt på kvelden igjen da. Får se om hun kjører samme løpet i dag (høres ikke sånn ut, noen som babler og knirker i vogna :legrine:) I dag skal vi på 6 ukerskontrollen (rakk ikke timen forrige uke) så det blir litt spennende. :-)

 

Herrlighet så herlig det er med unger, jeg gleder meg til alt jeg skal oppleve altså! Og så gleder jeg meg til å lage fler :hjerter:

Endret av PersilleBlomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här har vi en som också tycker om att titta på saker, och snackar med allt och alla! Väldigt pratig liten kille vi har fått :). Han ler och skrattar och hans favorit er en svart prick i taket vid skötbordet. Han ligger och flirtar och snacker med den och kan ligga där väldigt länge. Vi har ett väldigt stort skötbord så det är skönt att vi kan lägga honom där i några minuter utan att vara rädda för att han ska trilla ned (helt umulig). Så där ligger han ibland och har det bra ;).

 

Han gillar INTE att ligga på mage, så det har jag gett opp. Han håller hodet själv när han sitter och är i armarna, så han är stark. Han ligger gärna på rygg och leker med babygymmet, men det er snack om tops 30 minutter.

 

Ska prova babysång någon dag, tror han kan gilla det eftersom han gillar andra bebisar och framför allt att spana in andra mammor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här har vi en som också tycker om att titta på saker, och snackar med allt och alla! Väldigt pratig liten kille vi har fått :). Han ler och skrattar och hans favorit er en svart prick i taket vid skötbordet. Han ligger och flirtar och snacker med den och kan ligga där väldigt länge. Vi har ett väldigt stort skötbord så det är skönt att vi kan lägga honom där i några minuter utan att vara rädda för att han ska trilla ned (helt umulig). Så där ligger han ibland och har det bra ;).

 

Han gillar INTE att ligga på mage, så det har jag gett opp. Han håller hodet själv när han sitter och är i armarna, så han är stark. Han ligger gärna på rygg och leker med babygymmet, men det er snack om tops 30 minutter.

 

Ska prova babysång någon dag, tror han kan gilla det eftersom han gillar andra bebisar och framför allt att spana in andra mammor :D

Min elsker ikke akkurat å ligge på magen han heller, men for hver dag holder han ut litt lengre. De må bare bli vant. Det er viktig for utviklingen av motorikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken prevensjon velger dere nå etter fødsel? Frister lite med lege og spiral..... Tips?

 

Anonymous poster hash: a5a14...8b0

Har fått resept på hormonspiral men har ikke satt den inn enda. Har ikke tenkt så mye på sex med all skrikinga akkurat... Kanskje på tide å komme i gang igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skulle sette inn hormonspiral idag, men siden jeg fremdeles spotter litt etter 8 uker måtte jeg til UL hos gynekolog for å sjekke for rester før jeg fikk satt den inn.

 

Håper det ikke er noe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet att det sägs att det är viktigt för motoriken, men jag tror det är bättre med en glad bebis. Ser inte hur två sekunder på mage ska kunna hjälpa. Han får ligga på mage när han vill, tills dess får han ligga på rygg och sprattla som han vill. :) Själv kröp jag aldrig, men jag var tidig med att gå ändå... så tror inte man ska vara så hård med alla rekommendationer. Tror det är bättre att lyssna på bebisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være "ligge på magen politi", men det er viktig at barnet skal innom å krabbe før de går. Storebror her hatet å ligge på magen, og krabbet ikke- men ålte seg fremover. Vi ga opp kampen om at han skulle ligge på magen, og angrer på det i dag. Flere år senere viste det seg at han hadde låsninger i bekken og rygg. Han har slitt med dette, og det går blant annet ut over ballferdigheter o.l. Han går nå i 1.kl.

Med lillebror her er jeg i dag mye mer opplyst i fht utvikling av motorikk, og ville søkt faghjelp hos fysio eller lignende hvis han viste stort ubehag ved å ligge på magen.

Endret av Lavidabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet att det sägs att det är viktigt för motoriken, men jag tror det är bättre med en glad bebis. Ser inte hur två sekunder på mage ska kunna hjälpa. Han får ligga på mage när han vill, tills dess får han ligga på rygg och sprattla som han vill. :) Själv kröp jag aldrig, men jag var tidig med att gå ändå... så tror inte man ska vara så hård med alla rekommendationer. Tror det är bättre att lyssna på bebisen...

Poenget er at etterhvert vil han tåle å ligge litt lengre, hvis det da ikke er låsninger eller lignende, som Lavidabella sier. Min var akkurat sånn han og, ble illsint hvis han ble lagt på magen. Men etter å ha lagt han ned bittelitt hver dag, har tatt han opp når han skriker, kan han nå ligge flere minutter og løfte på hodet og strekke seg. De blir jo etterhvert sterkere uansett, og da synes de ikke det er like ille. Du gjør selvsagt som du selv vil, men det er jo ikke uten grunn at det anbefales. Babyer vil feks selv ofte sitte, men det betyr ikke at det er bra for dem når de er så små. Et tips jeg fikk av fysio på helsestasjonen er å legge han på rygg først, også rulle han forsiktig over, slik at han får erfare den bevegelsen på en måte, det kan minske noe av motviljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet att det sägs att det är viktigt för motoriken, men jag tror det är bättre med en glad bebis. Ser inte hur två sekunder på mage ska kunna hjälpa. Han får ligga på mage när han vill, tills dess får han ligga på rygg och sprattla som han vill. :) Själv kröp jag aldrig, men jag var tidig med att gå ändå... så tror inte man ska vara så hård med alla rekommendationer. Tror det är bättre att lyssna på bebisen...

Husk at babyen ikke vet sitt eget beste. Her blir mini mindre og mindre sint for hver gang. Nå det sjeldent han griner lenger. Det er jo ikke vondt, bare uvant og så koster det mye krefter. Ikke bare blir nakken sterkere, men motorikken blir bedre, mindre sjanse for låsninger( tenk om du kún lå på rygg. Baby trenger variasjon)

 

Ditt valg selvsagt, men det er til babyens beste.

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jag vet att det sägs att det är viktigt för motoriken, men jag tror det är bättre med en glad bebis. Ser inte hur två sekunder på mage ska kunna hjälpa. Han får ligga på mage när han vill, tills dess får han ligga på rygg och sprattla som han vill. :) Själv kröp jag aldrig, men jag var tidig med att gå ändå... så tror inte man ska vara så hård med alla rekommendationer. Tror det är bättre att lyssna på bebisen...

Husk at babyen ikke vet sitt eget beste. Her blir mini mindre og mindre sint for hver gang. Nå det sjeldent han griner lenger. Det er jo ikke vondt, bare uvant og så koster det mye krefter. Ikke bare blir nakken sterkere, men motorikken blir bedre, mindre sjanse for låsninger( tenk om du kún lå på rygg. Baby trenger variasjon)

 

Ditt valg selvsagt, men det er til babyens beste.

Jeg mener å lese Bellelon skrev at babyen er sterk i nakken når hun holder ham, noe som tyder på at de trener ved å bære ham isteden. Det sa min jordmor er like bra trening som å ligge på gulvet. Det finnes mange måter man kan trene på å styrke motorikken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er mange måter å trene på. Det viktigste er variasjon, at de ikke blir holdt hele tiden. Mest mulig nede på gulvet sa fysio, slik blir de kjent med kroppen sin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jag vet att det sägs att det är viktigt för motoriken, men jag tror det är bättre med en glad bebis. Ser inte hur två sekunder på mage ska kunna hjälpa. Han får ligga på mage när han vill, tills dess får han ligga på rygg och sprattla som han vill. :) Själv kröp jag aldrig, men jag var tidig med att gå ändå... så tror inte man ska vara så hård med alla rekommendationer. Tror det är bättre att lyssna på bebisen...

Husk at babyen ikke vet sitt eget beste. Her blir mini mindre og mindre sint for hver gang. Nå det sjeldent han griner lenger. Det er jo ikke vondt, bare uvant og så koster det mye krefter. Ikke bare blir nakken sterkere, men motorikken blir bedre, mindre sjanse for låsninger( tenk om du kún lå på rygg. Baby trenger variasjon)

 

Ditt valg selvsagt, men det er til babyens beste.

Jeg mener å lese Bellelon skrev at babyen er sterk i nakken når hun holder ham, noe som tyder på at de trener ved å bære ham isteden. Det sa min jordmor er like bra trening som å ligge på gulvet. Det finnes mange måter man kan trene på å styrke motorikken:)

Min virker sterk når jeg holder han, men han er betydelig svakere på gulvet og det er der han etterhvert skal lære seg å krabbe.

 

Motorikken blir bedre på bakken da de kan bevege seg mye friere enn når de må holdes.

 

Men enhvers valg selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille løfter seg godt opp på magen, har hele brystkassen opp fra gulvet. Det er ikke favorittstillingen, så hun ruller fort rundt på rygg igjen. Hun ruller begge veier. Hun våkna på magen i babynestet i morges, så jeg må sjekke henne noen ganger iløpet av natta. Ellers liker hun babygymmen. Ligger å slår på lekene :)Men det varer toppen 15 min, så vil hun ha mammakos. Hun elsker babysvømming, ligger å flirer i vannet. Denne uka dykka hun for første gang. Hun er veldig pratsom og lattermild. Hun er rett og slett herlig!! Sover godt og har funnet en god rutine på dag og natt, men mangler litt rutiner på ettermiddag og kveld. I kveld sover hun i vugga, og virker som hun trives der. Vi har også bedsidecrib.

Hun våkner alltid med et smil istedenfor et skrik, som storesøster. Og så er hun tålmodig :)

Endret av ØYNE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille løfter seg godt opp på magen, har hele brystkassen opp fra gulvet. Det er ikke favorittstillingen, så hun ruller fort rundt på rygg igjen. Hun ruller begge veier. Hun våkna på magen i babynestet i morges, så jeg må sjekke henne noen ganger iløpet av natta. Ellers liker hun babygymmen. Ligger å slår på lekene :)Men det varer toppen 15 min, så vil hun ha mammakos. Hun elsker babysvømming, ligger å flirer i vannet. Denne uka dykka hun for første gang. Hun er veldig pratsom og lattermild. Hun er rett og slett herlig!! Sover godt og har funnet en god rutine på dag og natt, men mangler litt rutiner på ettermiddag og kveld. I kveld sover hun i vugga, og virker som hun trives der. Vi har også bedsidecrib.

Hun våkner alltid med et smil istedenfor et skrik, som storesøster. Og så er hun tålmodig :)

 

Så herlig at hun våkner med et smil :) Samme gjør min - er utrolig lite skrik! Hvilke rutiner har dere på natt/dag? Her sovner mini stort sett mellom 2300-0030 og sover 6 timer - våken en time og sover to timer til :) på dagtid er han maks våken en time i slengen før han må sove litt igjen. Liker seg på magen, men ingen rulling ennå. Babygym er ikke så interessant heller.

 

Anonymous poster hash: a5a14...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille løfter seg godt opp på magen, har hele brystkassen opp fra gulvet. Det er ikke favorittstillingen, så hun ruller fort rundt på rygg igjen. Hun ruller begge veier. Hun våkna på magen i babynestet i morges, så jeg må sjekke henne noen ganger iløpet av natta. Ellers liker hun babygymmen. Ligger å slår på lekene :)Men det varer toppen 15 min, så vil hun ha mammakos. Hun elsker babysvømming, ligger å flirer i vannet. Denne uka dykka hun for første gang. Hun er veldig pratsom og lattermild. Hun er rett og slett herlig!! Sover godt og har funnet en god rutine på dag og natt, men mangler litt rutiner på ettermiddag og kveld. I kveld sover hun i vugga, og virker som hun trives der. Vi har også bedsidecrib.

Hun våkner alltid med et smil istedenfor et skrik, som storesøster. Og så er hun tålmodig :)

Skikkelig liten spreking 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...