Gå til innhold

Du som har tatt mannens etternavn...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du fremdeles tatt navnet dersom det hadde vært et etternavn du ikke likte? Enten fordi det er et kjedelig -sen-navn eller et mindre pent etternavn?



Anonymous poster hash: 71af5...e66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da hadde jeg prøvd å få ham til å ta mitt etternavn i stedet. Synes det er koselig å ha samme etternavn, men vil ikke ha et stygt navn. :P



Anonymous poster hash: 986f0...95d
Skrevet

Likar bedre det namnet eg hadde før, og hadde eg visst kor vanskelig det skulle bli å venne seg til eit nytt namn hadde eg kanskje ikkje byta. Men det var viktigare å ha samme namn som ungane mine enn å ha samme namn som far min (mor mi byta ikkje namn), og eg synes det er nok med eitt etternamn. Så, ja eg hadde nok byta til eit -sen-namn om mannen hadde hatt det. Men hadde han heitt Sæd, Homo eller Bleie hadde det vore han som hadde måtta byta namn. Slik stoda var hadde han sterkare tilknytning til namnet sitt (gardsnamn) enn eg.

Skrevet

Nei.

 

Vi hadde begge ganske sjeldne etternavn, men de var begge tunge og lange med mange konsonanter så det ble uaktuelt å ha de etter hverandre. Så da ble det hans siden jeg har mye større familie enn han og vårt navn er garantert at blir videreført av andre..

 

Hadde han hatt et kjedelig -sen navn hadde vi tatt mitt.



Anonymous poster hash: a9118...5b8
Skrevet

Jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn for det ville jeg ikke kvitte meg med. Mannen har et kjedelig -sen navn som jeg tok og jeg tok det siden jeg ville ha samme etternavn som mann og barn. Barna har også mitt mellomnavn

 

Anonymous poster hash: 1b54b...85f

Skrevet

Jeg skal gifte meg i august, og vi skal ta hverandres navn, med bindestrek i midten. Barna våre har allerede dette sammensatte navnet.

 

Vi har ganske så ulike navn, men de passer likevel godt sammen. Om mannen hadde et navn som ikke passet med mitt, så hadde jeg nok bare beholdt mitt eget. Det hadde aldri vært et alternativ å bare ta mannens navn, jeg er jo ikke hans eiendom.

 

Anonymous poster hash: 5fb96...c6f

Skrevet

Jeg nektet å ta min eksmanns navn da han nektet at vi skulle ta begges etternavn, og jammen nektet jeg at barna skulle ha hans etternavn også. Og nå bor jeg og barna sammen som en familie med samme etternavn, og min eksmann sitter alene med sitt etternavn og ser barna en sjelden gang da barna ønsker minimal kontakt med han 😊

 

Anonymous poster hash: f583c...2e8

Skrevet

Her tok jeg mannens etternavn selvom han har et -sen navn. Det er naturlig å det eneste rette å ta mannens etternavn når man har felles barn og er gift. Par som er gift med felles barn og ulike etternavn ser jeg ikke på som en ekte familie.

 

Anonymous poster hash: 7ec61...2e2

Skrevet

Her tok jeg mannens etternavn selvom han har et -sen navn. Det er naturlig å det eneste rette å ta mannens etternavn når man har felles barn og er gift. Par som er gift med felles barn og ulike etternavn ser jeg ikke på som en ekte familie.

 

Anonymous poster hash: 7ec61...2e2

Pass deg nå! Dette er minefelt, de luxe. Selv om jeg har tatt min manns etternavn, så ser jeg ikke på det som noen fasit. Men jeg er absolutt ingen tilhenger av lange navn, derfor har våre barn ett fornavn og ett etternavn.

 

Anonymous poster hash: fee22...8c5

Skrevet

Vanskelig å sette seg inn i det uten å ha vært i situasjonen så det vet jeg ikke...

 

Både mannen og jeg har beskyttede etternavn som få heter i Norge. Vi har begge etternavnene begge to, med bindestrek

 

Anonymous poster hash: 9325d...28f

Skrevet

Her tok jeg mannens etternavn selvom han har et -sen navn. Det er naturlig å det eneste rette å ta mannens etternavn når man har felles barn og er gift. Par som er gift med felles barn og ulike etternavn ser jeg ikke på som en ekte familie.

 

Anonymous poster hash: 7ec61...2e2

Eneste rette faktisk? Vel i mitt tilfelle så skal min mann ta mitt etternavn når vi gifter oss og barnet har mitt å. Eg har et spesielt etteenavn som eg ønsker å videreføre mens mannen min har et mer vanlig sen navn. Og uansett hvordan man gjør det er man ekte fam.

 

Anonymous poster hash: 2ea42...0d2

Skrevet

Jeg tar hans etternavn og mitt som mellomnavn. Barna har det samme som meg.

 

Etternavnet hans er sjeldent, og det har lang historie i slekten. I tillegg er det fint. Men det samme er mitt, så jeg ville beholde det og også gi det videre til barna så de har litt historie fra både mor og far i navnet. 

 

Det måtte ha vært grusomt fælt om jeg ikke skulle ha tatt det osm etternavn. Det er en stor del av familien og slekten hans og har betydning både for han og barna våre, og nå også meg. 



Anonymous poster hash: 6e6b7...201
Skrevet

Ja

 

Anonymous poster hash: 59674...4eb

Skrevet

Å gi barna to etternavn ser jeg ingen vits i, det er utrolig mange som gjør det.

Hva når den generasjonen barn som alle har to etternavn skal gifte seg da, skal de gi barna sine fire etternavn?



Anonymous poster hash: a9118...5b8
Skrevet

Han tok mitt etternavn og tror han hadde gjort det uansett siden han ville hete det samme som barna. Barna har kun mitt etternavn.

 

Anonymous poster hash: fce5b...077

Skrevet

Her tok jeg mannens etternavn selvom han har et -sen navn. Det er naturlig å det eneste rette å ta mannens etternavn når man har felles barn og er gift. Par som er gift med felles barn og ulike etternavn ser jeg ikke på som en ekte familie.

 

Anonymous poster hash: 7ec61...2e2

Snakk om å være kort mellom øra da! Du har sett at det står 2015 på kalenderen nå?

 

Hvorfor i all verden skulle det være mer riktig å ta mannen sitt etternavn enn å beholde sitt eget? Hvorfor er det i 2015 mer riktig at dama tar navnet til mannen enn motsatt?

 

Da jeg gifta meg hadde jeg hatt navnet mitt i 28 år. Mannen ville ikke bytte navn og da var det også uaktuelt for meg å bytte navn. Våres fire barn har mannen sitt etternavn som mellomnavn og mitt etternavn.

 

Vi er lykkelig gift, med hus, bil, fire barn, hytte osv. Så presterer du å si at vi ikke er en ordentlig familie fordi vi ikke har samme etternavn! Ja, ja sier en hel del om hvor selvstendig du er!

 

 

Anonymous poster hash: 1676a...42b

Skrevet

Vi gifter oss i august og jeg skal ikke ta hans. Barna har mitt mellomnavn og hans etternavn. Føler ikke noe behov for å bytte.

Skrevet

Vi tok mitt som mellomnavn, og hans som etternavn. Viktig for oss å kunne kalle oss familien..., og så gjelder det for oss alle.

 

Ingen bindestrek, da jeg ikke vil at barna skal være tvungne til to etternavn. Begge våre navn er sjeldne (50 og 70 som har de), og rekkefølgen ble bestemt av hva som klang best. Vi bestemte oss for hvordan vi ville ha det som nyforelska tenåringer 10 år før vi gifta oss.

 

Anonymous poster hash: 1f9c1...f00

Skrevet

Jeg hadde et kjedelig etternavn og er ganske vanlig og stygt et som Kolliderte med fornavn. Byttet da jeg var 19. Samboer har mitt gamle etternavn. Gifter vi oss vil jeg ikke bytte tilbake nei.

 

Anonymous poster hash: e76ca...c0a

Skrevet

 

Hadde du fremdeles tatt navnet dersom det hadde vært et etternavn du ikke likte? Enten fordi det er et kjedelig -sen-navn eller et mindre pent etternavn?

 

Anonymous poster hash: 71af5...e66

 

 

 

Jeg byttet navn til et -sen-navn, mannens etternavn. Jeg er selv fra Russland og med alle fordommene i Norge mot russiske damer vil jeg ikke ha russisk etternavn, så ja, jeg hadde skiftet etternavn uansett hvor kjedelig/stygt/rart det etternavnet var.

 

Anonymous poster hash: 44a73...245

Skrevet

 

Å gi barna to etternavn ser jeg ingen vits i, det er utrolig mange som gjør det.

Hva når den generasjonen barn som alle har to etternavn skal gifte seg da, skal de gi barna sine fire etternavn?

 

Anonymous poster hash: a9118...5b8

 

 

 

I mannens familie har broren og kona forskjellige -sen-etternavn. Alle barna har lange dobbeltnavn OG begge foreldrenes -sen-etternavn. Høres tungt og rart ut.

 

Anonymous poster hash: 44a73...245

Skrevet

Her har barna mitt etternavn mens jeg har mitt eget og mannens.

 

Anonymous poster hash: 5d2a6...f4a

Skrevet

Jeg hadde et sen-navn jeg likte godt. Men hans navn er et sjeldent familienavn, så da vant han. Selvom jeg syns navnet høres rart ut.

 

Anonymous poster hash: e1ee6...3f3

Skrevet

Her tok jeg mannens etternavn selvom han har et -sen navn. Det er naturlig å det eneste rette å ta mannens etternavn når man har felles barn og er gift. Par som er gift med felles barn og ulike etternavn ser jeg ikke på som en ekte familie.

 

Anonymous poster hash: 7ec61...2e2

 

 

Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å ta en annen persons navn bare fordi han tilfeldigvis har en penis! Jeg heter mitt eget navn, han heter sitt, barna har hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Ikke ett godt argument for at de skulle ha hans etternavn, snarere tvert i mort når du ser på hvor skjevfordelt dette er i Norge.

 

Vi er attpåtil en ekte familie som elsker hverandre høyt og det føles utrolig nok helt naturlig for oss :-)

Skrevet

Nei, jeg beholder pikenavnet mitt, siden det er mitt identitet. Ungene våres har mitt korte etternavn til mellomnavn og etternavn etter min kjære.

 

Anonymous poster hash: a05a1...3fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...