Gå til innhold

Vi krangler om leggerutiner...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er snart 16 mnd og ligger på eget rom. Idag sov hun en liten lur på formiddagen og den trenger hun. La henne 18.40 og hun sovnet nettopp. Jeg mener det er rett å legge henne ned, gi henne suss og koseklut og si natta, deretter gå ut. Gråting blir det jo, av og til setter jeg meg utfor rommet med døren på gløtt sånn at hun kan se jeg er i nærheten, men allikevel ikke gi oppmerksomhet. Ingen lys, ingen prating, helst ingen øyekontakt etter "natta". Han prater til henne, har lyset i gabgen på og sitter med henne til hun sovner. Han mener det funker fjell (idag gjorde det ikke det) hun legger seg kl 19 hver dag men gråter hun osv, kan han ha henne oppe til kl 20-21 (jeg jobber mye aften). Jeg mener at etter 19, skal hun IKKE ut av rommet hvis hun ikke er syk eller lignende. Har fått kommentarer slik som "du kan jo ikke legge din egen unge engang"! Sorry for ingen avsnitt. Vi skulle egentlig på fest i kveld men nå har vi kranglet, jeg har vondt i hodet e/2 timer legging og jeg er vel litt sur kan man si.

 

Anonymous poster hash: 86ffc...d49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, men det hjelper jo ikke dere i å bli enige...

 

Du får produsere 2-3 stykker til så skjønner kanskje mannen at et slikt opplegg er håpløst...

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

Skrevet

Sorry, men mannen din er en IDIOT!!

 

Hadde dere fulgt KUN ditt regime, hadde det sannsynligvis vært slutt med gråting for lenge siden!

 

Anonymous poster hash: d8581...180

Skrevet

Jeg synes ditt opplegg er kaldt.

 

Og til deg over, vi har 4 barn. Er hos alle til de sovner. Har aldri vært noe gråt, og det er virkelig ikke et håpløst opplegg med flere barn.

 

Anonymous poster hash: 2d70f...fb2

Skrevet

Jeg er enig med deg, men det hjelper jo ikke dere i å bli enige...

 

Du får produsere 2-3 stykker til så skjønner kanskje mannen at et slikt opplegg er håpløst...

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

Nei jeg skal f*en ikke ha flere :-D uansett så skulle jeg også si at barnet våkner minst en gang per natt og "krever" at vi sitter inne hos henne til hun sovner. Greier ikke roe seg selv! I natt var det fra 03-04. Han er egentlig flink med henne, men leggerutiner av han er ikke etter boka!!

 

 

Anonymous poster hash: 86ffc...d49

Skrevet

Jeg synes ditt opplegg er kaldt.

 

Og til deg over, vi har 4 barn. Er hos alle til de sovner. Har aldri vært noe gråt, og det er virkelig ikke et håpløst opplegg med flere barn.

 

Anonymous poster hash: 2d70f...fb2

Men nå tror jeg ikke ditt opplegg er det samme som mannen til HI? Slik jeg leser det bruker mannens opplegg 2-3 timer på å legge én unge.

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

Skrevet

 

Jeg synes ditt opplegg er kaldt.

 

Og til deg over, vi har 4 barn. Er hos alle til de sovner. Har aldri vært noe gråt, og det er virkelig ikke et håpløst opplegg med flere barn.

 

Anonymous poster hash: 2d70f...fb2

Men nå tror jeg ikke ditt opplegg er det samme som mannen til HI? Slik jeg leser det bruker mannens opplegg 2-3 timer på å legge én unge.

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

I så fall er det regning du ikke kan. Å legge barnet klokken 19 og kan være inne hos henne til 20-21 er i så fall 1-2 timer.

 

Anonymous poster hash: 20d77...3b8

Skrevet

Jeg synes ditt opplegg er kaldt.

 

Og til deg over, vi har 4 barn. Er hos alle til de sovner. Har aldri vært noe gråt, og det er virkelig ikke et håpløst opplegg med flere barn.

 

Anonymous poster hash: 2d70f...fb2

Jeg og er hos mine to på 3 og 5 til de sovner - det tar maks 10-15 min til vanlig👍

 

 

Anonymous poster hash: 05648...770

Skrevet

Jeg synes ikke man skal gå ut av rommet i det hele tatt hvis de gråter, men ellers er jeg enig med deg på en måte, HVIS du ikke må sitte utenfor rommet i laaaang tid hver kveld. Jeg gidder ikke sitte i timesvis inne på rommet til en på 16 mnd.  Sovner han ikke innen en halv time og sånn er det hver kveld hadde jeg latt han være oppe lenger eller kuttet ned på dagsøvnen. Jeg bar vår nr. to i søvn helt til han var 1,5 år og ammet nr. 1 i søvn til han var 20 mnd. Det funket super for da sovna dem i løpet av 5 minutter. Var ikke noe problem med avvenning da jeg slutta å amme eller ble for tung å bære. Jeg er egentlig fan av å gjøre det som får ungen til å sovne fortest mulig, iallfall fram til dem er 2 år. For fram til da er det uansett vanlig at ungen har perioder der de våkner flere ganger om kvelden og da blir man sittenede der nede hele kvelden hvis man ikke skal gå inn til ungen eller ta han opp etter "natta".

Skrevet

Vel,man får gjøre det som man synes er riktig selv. Jeg lar ikke min ligge og gråte og gir kos og nærhet når hun vil ha det. Synes en liten unge fortjener å føle seg trygg og elsket og ikke ligge alene og gråte. Hvorfor må hun absolutt legge seg 19 hver kveld? Jeg ser an ungen og legger til litt forskjellig tid ettersom hvilket behov hun har den dagen. Det er lett å merke på henne om hun er klar for å sove eller ikke. Noen ganger har hun opplevd mye, stått opp tidlig eller sovet lite på dagen og da legger hun seg kanskje 19, mens andre dager har hun kanskje ikke behov for å legge seg før 20. Og hvorfor må hun ikke få komme ut av rommet etter kl 19? Hva om hun ikke får sove, vil kose litt først, er tørst eller har mageknip? Synes at det er ok med rutiner, men ikke nødvendig å være så streng med en så liten unge synes jeg. I allefall ikke være så streng på litt kos og sitte i fanget. Synes pappaen høres snill og god ut jeg. Hva så om det tar en time lenger å legge de små noen ganger?



Anonymous poster hash: cbf84...905
Skrevet

 

 

Jeg synes ditt opplegg er kaldt.

 

Og til deg over, vi har 4 barn. Er hos alle til de sovner. Har aldri vært noe gråt, og det er virkelig ikke et håpløst opplegg med flere barn.

 

Anonymous poster hash: 2d70f...fb2

Men nå tror jeg ikke ditt opplegg er det samme som mannen til HI? Slik jeg leser det bruker mannens opplegg 2-3 timer på å legge én unge.

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

I så fall er det regning du ikke kan. Å legge barnet klokken 19 og kan være inne hos henne til 20-21 er i så fall 1-2 timer.

 

Anonymous poster hash: 20d77...3b8

Nå tror jeg ikke poenget var om det tok 1-2 timer eller 2-3 timer da...

 

Skrev fra mobil og orket ikke sjekke hovedinnlegget da jeg skrev.

 

Jeg er sikker på at også du forstår poenget hvis du legger godviljen til! 😄

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

Skrevet

Så du synes melk om natta er greit for en så stor "baby"? Er bare 1 mnd siden vi avvente ungen fra melk på flaske om natta og da hadde vi prøvd en stund..Ikke bra for tenner til barnet heller. Jeg synes det er dumt at hun ikke skal greie å finne søvnen selv, da hun våkner hver eneste natt! Tar ikke smokk heller mer. Sluttet for 6 mnd siden.

 

Anonymous poster hash: 86ffc...d49

Skrevet

Eg støtte mannen din!

 

Anonymous poster hash: 3fa5e...dbc

Skrevet

Synes for øvrig ingen av metodene blir rett jeg da men...

 

Her i huset har vi to barn, 2 og 3 år, legger de, gir de kosebamse/koseklut, brer over dyna, sier god natt og gir de en klem, skrur av hovedlyset, har en stol, et lite bord og en lampe ved soveroms døra, hvor vi sitter (den som legger de) Leser litt i en bok for de og sitter gjerne litt til om de ber om det, men sitter i stolen, sitter maks 20 min ekstra etter vi har lest boka. Samme rutine siden eldste var 1,5 år.. De sovner som regel før boka er lest, eller så er de rolige, og rett ved å sovne når vi er ferdige, er de våkene sier vi natta og går ut av rommet, så sant de ikke ber oss sitte ekstra. Funker godt, gir de trygghet i at vi er i nærheten, og de sovner før det er gått 30 min som regel, noen få ganger tar det ekstra tid, men da pga sykdom eller noe.



Anonymous poster hash: 4d1fa...029
Skrevet

 

Vel,man får gjøre det som man synes er riktig selv. Jeg lar ikke min ligge og gråte og gir kos og nærhet når hun vil ha det. Synes en liten unge fortjener å føle seg trygg og elsket og ikke ligge alene og gråte. Hvorfor må hun absolutt legge seg 19 hver kveld? Jeg ser an ungen og legger til litt forskjellig tid ettersom hvilket behov hun har den dagen. Det er lett å merke på henne om hun er klar for å sove eller ikke. Noen ganger har hun opplevd mye, stått opp tidlig eller sovet lite på dagen og da legger hun seg kanskje 19, mens andre dager har hun kanskje ikke behov for å legge seg før 20. Og hvorfor må hun ikke få komme ut av rommet etter kl 19? Hva om hun ikke får sove, vil kose litt først, er tørst eller har mageknip? Synes at det er ok med rutiner, men ikke nødvendig å være så streng med en så liten unge synes jeg. I allefall ikke være så streng på litt kos og sitte i fanget. Synes pappaen høres snill og god ut jeg. Hva så om det tar en time lenger å legge de små noen ganger?

 

Anonymous poster hash: cbf84...905

Jeg gir kos og nærhet inne på rommet. Melk får hun før senga. Ungen har overhodet ikke vondt, og ler hvis hun blir tatt opp av senga.

 

 

Anonymous poster hash: 86ffc...d49

Skrevet

Jenta blir jo totalt forvirra når dere gjør forskjellige ting! Dere må samkjøre. Siden dere er på heeeelt feil kurs allerede vil det nok bli litt gråting den første tiden, men det går over. Barnet er 16 mnd og må lære seg å finne søvnen selv. Jeg ville gått ut og inn sv rommet ca. hvert andre minutt (bruk klokke). Du trenger ikke være kald, men konsekvent. Legg barnet ned, stryk på det, gi øyenkontakt og si at nå er det natten. Så går du ut igjen med en gang. Gjør dette til hun sovner.

 

Til dere som sitter med store barn til de sover, hvorfor? Et trygt barn klarer å finne søvnen og roen selv i senga si. Barnet blir ikke nødvendigvis tryggere dersom du sitter der til det sover, heller tvert imot på lang sikt.

 

Jenta mi på 18 mnd gråter aldri når hun legger seg. Vi har vært bevisste på gode og faste leggerutiner siden hun var liten baby så hun vet hva som skal skje etter tannpussen. Selvfølgelig protesterer hun noen ganger når vi går inn på soverommet, men hun roer seg fort i fanget mitt mens vi synger nattasangene. Hun legges våken i senga og sover der selv. Noen få ganger begynner hun å gråte etter at hun har lagt seg. Da får hun komme opp og får litt kos før vi legger henne igjen (våken) og hun sovner. Vil bare legge til at vi har tre barn. Stakkar førstemann gjorde vi alt feil med hehe..., men vi har lært on the hard way ;) vugge barnet til det sovner funker ikke i lengden, trust me!

 

Anonymous poster hash: cf3e4...994

Skrevet

Hva med en mellomting?

Jeg la min gutt på rommet, ofte med litt musikk. En eller to sanger med lav lyd. Lot døra stå oppe og lyset på i gangen. Passet på å lage litt lyd med å pussle rundt med litt husarbeid, da hørte han at jeg var i nærheten. Ropte han så svarte jeg, men gikk ikke inn om jeg kunne unngå det. Skjelden skriking eller misnøye, men det kunne ofte gå en halvtime før han sovnet.

God stemning og lite stress.

 

Anonymous poster hash: 215b5...883

Skrevet

Jenta blir jo totalt forvirra når dere gjør forskjellige ting! Dere må samkjøre. Siden dere er på heeeelt feil kurs allerede vil det nok bli litt gråting den første tiden, men det går over. Barnet er 16 mnd og må lære seg å finne søvnen selv. Jeg ville gått ut og inn sv rommet ca. hvert andre minutt (bruk klokke). Du trenger ikke være kald, men konsekvent. Legg barnet ned, stryk på det, gi øyenkontakt og si at nå er det natten. Så går du ut igjen med en gang. Gjør dette til hun sovner.

 

Til dere som sitter med store barn til de sover, hvorfor? Et trygt barn klarer å finne søvnen og roen selv i senga si. Barnet blir ikke nødvendigvis tryggere dersom du sitter der til det sover, heller tvert imot på lang sikt.

 

Jenta mi på 18 mnd gråter aldri når hun legger seg. Vi har vært bevisste på gode og faste leggerutiner siden hun var liten baby så hun vet hva som skal skje etter tannpussen. Selvfølgelig protesterer hun noen ganger når vi går inn på soverommet, men hun roer seg fort i fanget mitt mens vi synger nattasangene. Hun legges våken i senga og sover der selv. Noen få ganger begynner hun å gråte etter at hun har lagt seg. Da får hun komme opp og får litt kos før vi legger henne igjen (våken) og hun sovner. Vil bare legge til at vi har tre barn. Stakkar førstemann gjorde vi alt feil med hehe..., men vi har lært on the hard way ;) vugge barnet til det sovner funker ikke i lengden, trust me!

 

Anonymous poster hash: cf3e4...994

Takk for svar :-) denne metoden har jeg prøvd faktisk. Nå har vi hatt en prat om å bli mer samkjørte, men svært vanskelig når jeg er "streng" og konsekvent og han er soft og plukket henne opp og prater til henne med vanlig stemme som det skulle vært dag!

 

 

Anonymous poster hash: 86ffc...d49

Skrevet

Jenta blir jo totalt forvirra når dere gjør forskjellige ting! Dere må samkjøre. Siden dere er på heeeelt feil kurs allerede vil det nok bli litt gråting den første tiden, men det går over. Barnet er 16 mnd og må lære seg å finne søvnen selv. Jeg ville gått ut og inn sv rommet ca. hvert andre minutt (bruk klokke). Du trenger ikke være kald, men konsekvent. Legg barnet ned, stryk på det, gi øyenkontakt og si at nå er det natten. Så går du ut igjen med en gang. Gjør dette til hun sovner.

 

Til dere som sitter med store barn til de sover, hvorfor? Et trygt barn klarer å finne søvnen og roen selv i senga si. Barnet blir ikke nødvendigvis tryggere dersom du sitter der til det sover, heller tvert imot på lang sikt.

 

Jenta mi på 18 mnd gråter aldri når hun legger seg. Vi har vært bevisste på gode og faste leggerutiner siden hun var liten baby så hun vet hva som skal skje etter tannpussen. Selvfølgelig protesterer hun noen ganger når vi går inn på soverommet, men hun roer seg fort i fanget mitt mens vi synger nattasangene. Hun legges våken i senga og sover der selv. Noen få ganger begynner hun å gråte etter at hun har lagt seg. Da får hun komme opp og får litt kos før vi legger henne igjen (våken) og hun sovner. Vil bare legge til at vi har tre barn. Stakkar førstemann gjorde vi alt feil med hehe..., men vi har lært on the hard way ;) vugge barnet til det sovner funker ikke i lengden, trust me!

 

Anonymous poster hash: cf3e4...994

Ungene her på 2 og 3 år, får høre natta historie før vi går ut av rommet, det tar 10 minutter, sitter med glede opp til 20 minutter ekstra om ungene spør om det, er sjeldent de gjør det, men gjør det gjerne.. Handler ikke om at de ikke skal kunne finne roen selv, men å gi litt ekstra kos til kvelden, i en nok så hektisk hverdag.. Sønnen sovner som regel ikke på de 10 minuttene med historie fortelling, av og til gjør ingen av de det, men de gir ikke motmæle når vi går ut av rommet og sier god natt en siste gang, har vi hatt lite med tid sammen, så ber de oss sitt litt ekstra. Med andre ord: Handler ikke om å finne trygghet, men å få litt ekstra tid sammen, ser ikke noe problem i det.

 

Anonymous poster hash: 4d1fa...029

Skrevet

 

 

Takk for svar :-) denne metoden har jeg prøvd faktisk. Nå har vi hatt en prat om å bli mer samkjørte, men svært vanskelig når jeg er "streng" og konsekvent og han er soft og plukket henne opp og prater til henne med vanlig stemme som det skulle vært dag!

 

 

Anonymous poster hash: 86ffc...d49

 

Det er derfor jeg delte vår metode, den er jo en mellomting mellom deres, hvor man er inne hos ungen, og med det nærhet, slik mannen din vil, men likevel gir det "rom" slik du gjør.. :)

 

Anonymous poster hash: 4d1fa...029

Skrevet

Vi har pleid å sitte hos barna når de har vært så små. Det kan ta tid i perioder, men de har i hvert fall aldri grått seg i søvn.

 

Men om dere bytter på å legge og gjør ting på forskjellige måter, mener jeg at ungen er såpass stor at hun skjønner det. Hvis mannen din synes det er koselig å sitte der i lange tider, ser jeg egentlig ikke helt problemet (selvsagt - ned mindre dere skal på fest).

Skrevet

Har aldri vært fan av å la barnet ligge alene og gråte seg i søvn!!

 

Jeg har tre barn, alle ble ammet i søvn til de var nesten 1, sovnet med en av hos sittende hos seg til de var ca2-3 (det går bare mindre og mindre tid før de sovner, for de er trygge!) og etter det har jeg lest bok og synget litt mens jeg har barnet på fanget under dyna, sagt god natt og barnet sover omtrent før jeg er ute av rommet. Selv om jeg har "skjemt de bort" med nærhet og trygghet siden de ble født er det altså ingen problem å legge de!

 

Hadde ikke hatt hjerte til å sitte utenfor rommet og høre barnet mitt gråte seg i søvn!!

 

Anonymous poster hash: 2f007...ec1

Skrevet

Her har vi prøvd og feilet, men ALDRI latt barna bli igjen alene på rommet mens de gråter.

Løsningen her ble å sitte rett ved soveroms døra, etter vi har fått de til sengs, paset på at rett bamse er på plass og gitt de klem og sakt natta. Leser et lite eventyr, gir de en kos til om de er våkene og ønsker det, skrur av leselyset vi bruker, og går ut av rommet, stødig som fjell :) Dette har vi gjort i 1,5 år nå, og er vi der hvor de som oftest sovner mens vi leser, eller rett etter. I starten var det litt frem og tilbake mellom soverommet deres og stua, men var en fin overgang :)

 

Dere er uenige, dere begge står på deres side av leggerutinen, dere må rett og slett gå for en mellomting, gå fra normen deres, og start på nytt, se hva som fungerer best for dere som en hel familie, ikke hva som funker for deg og ungen, eller for far og ungen.

Skrevet

 

 

 

Jeg synes ditt opplegg er kaldt.

 

Og til deg over, vi har 4 barn. Er hos alle til de sovner. Har aldri vært noe gråt, og det er virkelig ikke et håpløst opplegg med flere barn.

 

Anonymous poster hash: 2d70f...fb2

Men nå tror jeg ikke ditt opplegg er det samme som mannen til HI? Slik jeg leser det bruker mannens opplegg 2-3 timer på å legge én unge.

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

I så fall er det regning du ikke kan. Å legge barnet klokken 19 og kan være inne hos henne til 20-21 er i så fall 1-2 timer.

 

Anonymous poster hash: 20d77...3b8

Nå tror jeg ikke poenget var om det tok 1-2 timer eller 2-3 timer da...

 

Skrev fra mobil og orket ikke sjekke hovedinnlegget da jeg skrev.

 

Jeg er sikker på at også du forstår poenget hvis du legger godviljen til! 😄

 

Anonymous poster hash: 9ce8f...f57

Og jeg er sikker på at du forsto poenget til hun du svarte også. Poenget hennes var vel heller ikke hvor lang tid det tok men tryggheten barna får ved at foreldrene ikke går når de gråter.

 

Anonymous poster hash: 20d77...3b8

Skrevet

Hva med en gyllen middelvei barn skal ikke gråte seg I seng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...