Gå til innhold

Retter dere på familie som sier navnet til barnet ditt feil??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså; de legger trykket i navnet feil.

Datteren min heter Helene, men familien til mannen sier HeLLene (med trykk på l)

Dette blir helt feil i hodet mitt, da hun ikke heter Hell(!)ene, men Helene...

Arg!!! :P

Si ifra mens hun fortsatt er baby? Eller bare let it go?

Anonymous poster hash: 3e467...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt ifra.

Skrevet

Jeg ville også ha sagt fra.

Vil tro det er en dialektgreie, men jeg ville likevel ha påpekt det. Om du ikke tar det nå så kommer hun for alltid å hete HeLLene...

Anonymous poster hash: 93aad...672
Skrevet

Jeg retter på når folk sier navnet feil. Også når de sier mitt navn feil også.

Anonymous poster hash: d83ac...6c2

Skrevet

Be mannen om å si fra neste gang de sier navnet.

Anonymous poster hash: dd35b...8f3

Skrevet

Kanskje ved det tilfellet hadde jeg gjort det.

Storesøster har et fransk navn med kort e, men noen sier navnet med lang e. Bryr meg ikke så mye om det

Anonymous poster hash: 7ff4f...095

Skrevet

Retter ikke på det, sånn vil det alltid være... Litt dialektavhengig.

Morer meg litt over min far og hans samboer da, pappa er fra Trondheim og heter Anders (uttalt akkurat sånn, inkludert d'en - for det gjør vi i trøndelag). Hans samboer er fra Oslo, og uttaler det som den største selvfølgelighet Anners, slik man gjør sørafor. Det skjærer litt i ørene når pappa alltid har hett Anders, men han har tilsynelatende aldri gjort noe forsøk på å rette på henne :P (de har vært sammen i femten-ish år, så jeg regner med det ikke plager ham nevneverdig)

De to uttaler også konsekvent min datters navn med østlands-tonefall, og selv om forskjellen i hennes tilfelle er knapt hørbar (kort navn) så er den der. Jeg gidder ikke prøve å "oppdra" dem på en bitteliten bagatell, det er måte på hva man skal bry seg om. Hadde det vært i klassen Anders/Anners ville jeg kanskje retta på det, men i hennes tilfelle er det bare en liten toneforskjell.

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Blir forskjellig når det er ulike dialekter i min omgangskrets.

Storm i vannglass.

Anonymous poster hash: bfd8a...462

Skrevet

Si ifra

Anonymous poster hash: e9710...6a3

Skrevet

For meg, som trønder, føles det bare rart å si Helene, jeg hadde sagt Hellene. Men samtidig, dersom det er veldig viktig for deg, og du hadde sagt fra, så hadde jeg respektert det :Nikke:

Har selv en sønn som heter Lu(u)kas, ikke Luk(k)as.

Anonymous poster hash: 81823...df2
Skrevet

Si ifra med en gang!! Og HVER gang, til de sier det korrekt!

...litt rart å ta det opp etter at de har sagt det feil lenge...

Anonymous poster hash: b0460...4f4

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke.

Min far gjør akkurat det samme med navnet til min datter (legger trykket feil plass). Men det er ikke noe vits å prøve å rette, han er for gammel til å lære. (Og det bryr meg ikke så mye)

Anonymous poster hash: 675d5...174

Skrevet

For meg, som trønder, føles det bare rart å si Helene, jeg hadde sagt Hellene. Men samtidig, dersom det er veldig viktig for deg, og du hadde sagt fra, så hadde jeg respektert det :Nikke:

Har selv en sønn som heter Lu(u)kas, ikke Luk(k)as.

Anonymous poster hash: 81823...df2

Trondhjemmer her og jeg sier Helene.:-)

Anonymous poster hash: bd9bc...cce

Skrevet

Nei, jeg retter ikke. Har en sønn som heter Jakob. Vi sier jaakob, men bryr meg ikke om noen sier jakkob.

Har ei venninne som heter eirin. Hun sier eirIIn, og nekter konsekvent å svare om noen sier EIrin, selv på skolen når vi hadde vikarer, så var hun konsekvent på å ikke reagere om de sa feil. Jeg synes det blir fryktelig slitsomt. Selv heter jeg Solbjørg, og responderer på alle som kaller meg noe med Sol, det være seg -veig, -vor, -borg eller noe annet. (Jeg svarer forøvrig på kun Bjørg også, men folk husker somregel sol-delen).

Anonymous poster hash: 56584...e36

Skrevet

Nei, jeg retter ikke. Har en sønn som heter Jakob. Vi sier jaakob, men bryr meg ikke om noen sier jakkob.

Har ei venninne som heter eirin. Hun sier eirIIn, og nekter konsekvent å svare om noen sier EIrin, selv på skolen når vi hadde vikarer, så var hun konsekvent på å ikke reagere om de sa feil. Jeg synes det blir fryktelig slitsomt. Selv heter jeg Solbjørg, og responderer på alle som kaller meg noe med Sol, det være seg -veig, -vor, -borg eller noe annet. (Jeg svarer forøvrig på kun Bjørg også, men folk husker somregel sol-delen).

Anonymous poster hash: 56584...e36

Enig med denne. Veldig slitsomt med folk som retter hele tiden. Det er jo ikke akkurat så vanskelig å forstå hvem de mener og det er jo ingen som uttaler andres navn feil for å være slemme

Anonymous poster hash: 675d5...174

Skrevet

Mamma rettet på pappa til han husket å si det riktig:-) Det var en liten forskjell. Jeg hadde fagtidsskrift unngått navn som noen av besteforeldrene har sagt veldig forskjellig. Hadde rettet på dem hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: b7b86...211

Skrevet

Navn uttales forskjellig på forskjellige dialekter, sånn er det jo bare. Jeg har selv et navn som uttales med samme forskjell som i hovedinnlegget av to av mine besteforeldre. Det blir litt mindre pent da, men samtidig så er det litt koselig at de på en måte har et "eget" navn på meg. ;) Det har alltid vært sånn, og jeg har aldri reagert negativt på det. Det er liksom det jeg heter når jeg er der.

Anonymous poster hash: 67e77...bc2
Skrevet

Mamma rettet på pappa til han husket å si det riktig:-) Det var en liten forskjell. Jeg hadde fagtidsskrift unngått navn som noen av besteforeldrene har sagt veldig forskjellig. Hadde rettet på dem hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: b7b86...211

Hehe, fagtidsskrift, jeg har også ny tlf som retter på alt for mye...

Anonymous poster hash: b8401...16a

Skrevet

Tror forresten ikke jeg ville rettet dem, bare gjort som jeg gjør foran barnet, gjentatt det riktig : "ja Heeleene, er veldig søt"

Anonymous poster hash: b8401...16a

Skrevet

For meg, som trønder, føles det bare rart å si Helene, jeg hadde sagt Hellene. Men samtidig, dersom det er veldig viktig for deg, og du hadde sagt fra, så hadde jeg respektert det :Nikke: Har selv en sønn som heter Lu(u)kas, ikke Luk(k)as. Anonymous poster hash: 81823...df2

Hellene her også! Og Anders, ikke Anners.

Anonymous poster hash: 48a1c...5fb

Skrevet

Jenta mi heter Olivia, og ei venninne ( samme dialekt som oss) sier Olivvia. Høres utrolig feil ut i moine ører. Jenta mi reagerer ikke selv når venninna mi roper henne. vi sier det, men det hjelper ikke. vi har bare sluttet å bry oss. Men jenta mi reagerer naturlig nok ikke enda. det får bare være slik til hun selv forstår at hun sier feil.  

Anonymous poster hash: 4cc30...524
Skrevet

Sier fra når nær slekt sier navnet til jenta mi feil, men ikke mer perifere folk. De uttaler det med en n istedenfor med to,eller blander inn en ekstra annen bokstav....

Skrevet

Sønnen min heter William.. Bestefaren sier Willem.. Det er så sykt irriterende! Men han klarer ikke å uttale navnet riktig!

Anonymous poster hash: 6ef67...f4e

Skrevet

Vi lot være å kalle sønnen vår Johan. For her vi bor uttales det Jo-Ann av den eldre garde. Men ja, jeg ville rettet på de.

Anonymous poster hash: 690b8...df9

Skrevet

Vi lot være å kalle sønnen vår Johan. For her vi bor uttales det Jo-Ann av den eldre garde. Men ja, jeg ville rettet på de.

Anonymous poster hash: 690b8...df9

Ha ha, har en Johan, og samme problem her. 

Anonymous poster hash: be6a4...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...