Gå til innhold

Har vi for lang skoleferie i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at skolesagen skulle vært litt lengere enn til kl 13.15. 8 ukers sommerferie er mye med tanke på samfunnet vi lever i. Jeg har 5 ukers ferie. Hva med de 3 siste? Hvem skal ha barnet mitt? SFO ? Det er bare en oppbevaring i skolegården i 3 lange sommeruker. ( jeg vet det, jobber i en SFO og hater feriene) i Oslo skolene gjør de i det minste noe reiser på turer etc. Men i kommunen min gjør vi ikke sånt for det koster penger.

Skolerefrien skulle vært 6 uker og de 2 siste ukene fleksible. Slik at foreldre selv kan ta de når det passer.

Anonymous poster hash: 90fcb...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at skolesagen skulle vært litt lengere enn til kl 13.15. 8 ukers sommerferie er mye med tanke på samfunnet vi lever i. Jeg har 5 ukers ferie. Hva med de 3 siste? Hvem skal ha barnet mitt? SFO ? Det er bare en oppbevaring i skolegården i 3 lange sommeruker. ( jeg vet det, jobber i en SFO og hater feriene) i Oslo skolene gjør de i det minste noe reiser på turer etc. Men i kommunen min gjør vi ikke sånt for det koster penger.

Skolerefrien skulle vært 6 uker og de 2 siste ukene fleksible. Slik at foreldre selv kan ta de når det passer.

La meg gjette; du jobber i Vestby? Ikke mye tilbud via SFO her, verken i ferien eller hverdagene (med mindre du digger perling).

Anonymous poster hash: fca22...620

Skrevet

Skoleferiene er alt for lange. Selv om en del barn er store nok til å være hjemme alene mens noen er på SFO, så blir dagene hjemme alene ofte veldig lange. Alle har ferie forskjellige tider. Fellesferie er ikke fellesferie lenger. Det er bare et navn som henger igjen fra "gammelt" av.

4 uker ferie hadde vært nok om sommeren, men da vil alle foreldre bli styrt med ferie og da hadde det blitt unntakstilstander vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 1fa9a...9af

Skrevet

Jeg tenker om det blir mindre lekser hadde jeg absolutt stemt for nesten hav enn det måtte være!

Så mye lekser gjør at barna ofte ikle rekker noe annet etter skolen.

Ferien kan godt

Bli

Kortere barna vil jo få bedre tid på hverdager.

Gruer

Meg til jeg får store barn som trenger hjelp

Med matten av meg,

Da kan jeg faktisk ikke hjelpe de. :/

6 uker ferie og færre lekser hjenme er helt supert!

Elsker dette

Innlegget

Det er som

Et dikt.

Jeg er enig!

Lekser er

En forstyrrelse som

Ikke fremmer læring.

Lesker

Eksler

Skeler

Kelser

Lekser!

Ha ha!

Visste nok

at

det bodde

en poet

i

deg.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg tenker om det blir mindre lekser hadde jeg absolutt stemt for nesten hav enn det måtte være!

Så mye lekser gjør at barna ofte ikle rekker noe annet etter skolen.

Ferien kan godt

Bli

Kortere barna vil jo få bedre tid på hverdager.

Gruer

Meg til jeg får store barn som trenger hjelp

Med matten av meg,

Da kan jeg faktisk ikke hjelpe de. :/

6 uker ferie og færre lekser hjenme er helt supert!

Elsker dette

Innlegget

Det er som

Et dikt.

Jeg er enig!

Lekser er

En forstyrrelse som

Ikke fremmer læring.

Lesker

Eksler

Skeler

Kelser

Lekser!

Ha ha!

Visste nok

at

det bodde

en poet

i

deg.

Du er min

Nipsirasjon

Pinsirasjon

Snipirasjon

Ropanisjin

Sjopinirans

Inspirasjon!

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Hva har lekser med lengde på ferie å gjøre? Ingenting.  Lekser er en gammeldags uskikk som henger igjen fra andre tider enn det vi lever i nå.

Nei, lengden på sommerferien er akkurat passe.  Det er ikke bare ungene som skal ha ferie, men mesteparten av Norge skal avvikle 3 uker ferie hver også.  Det trenger vi minst 8 uker på å gjøre.

Punkt 3, når det gjelder lengden på høstferie og vinterferie (og ev. juleferie) så burde det vært fleksibelt skoleår slik at foreldrene selv kunne bestemme når barna skal ha de to siste ferieukene.   Da hadde flere unger sluppet å være så mye på sfo i løpet av skoleåret. Det er jo en grunn til at vi har ferie, og da er det synd at ungene ikke skal få det også, i alle fall noen dager i løpet av skoleåret.

Skrevet

La meg gjette; du jobber i Vestby? Ikke mye tilbud via SFO her, verken i ferien eller hverdagene (med mindre du digger perling).

Anonymous poster hash: fca22...620

Sånn er det flere steder. Heldigvis litt bedre nå som de har fått ny leder på sfo, nå får de iallfall være ute på morgenen før skolen - det fikk de ikke da min eldste gikk der!

Skrevet

Syns sommerferielengden er grei, selv om jeg skjønner at det kan være vanskelig for enkelte familier. Høstferie syns jeg også er greit for avbrekket i skolehverdagen sin del. Mens vinterferien kan godt sløyfes og heĺler deles opp til å forlenge jule- og påskeferien og langhelger i forbindelse med alle fridager i mai (er ikke sikker men tror ikke alle har fri den inneklemte fredagen etter kristi himmelfart?). Høsten er lang og mørk mens på våren har man jo påske og alle fridagene i mai.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...