*Miss Marple* Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 http://www.vg.no/nyheter/meninger/skole-og-utdanning/aatte-uker-sommerferie-er-for-lenge/a/23487976/ Jeg syns hun har flere gode poeng. Hva med litt flere skoledager og mindre hjemmelekser? 6 uker ferie, er det nok? Det er ikke tvil om at 8-9 uker ferie er utfordrende for de fleste familier. De fleste av oss har 4 uker fri om sommeren, og for de som ikke har familie i nærheten kan det medføre at familien får veldig lite ferie sammen når de skal dekke opp alle ukene. Og da faller hensikten med ferie mye bort, i mine øyne. Det er jo det som er så nydelig, å ha lange uker sammen og gjøre helt andre ting enn ellers i året.
Miljøterrorpeuten Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Kunne godt kortet ned sommerferien litt, men da ville jeg økt de andre feriene Kunne hatt 2 uker høstferie og vinterferie for eksempel.....
Villbringebringebær Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 Jeg tenker om det blir mindre lekser hadde jeg absolutt stemt for nesten hav enn det måtte være! Så mye lekser gjør at barna ofte ikle rekker noe annet etter skolen. Ferien kan godt Bli Kortere barna vil jo få bedre tid på hverdager. Gruer Meg til jeg får store barn som trenger hjelp Med matten av meg, Da kan jeg faktisk ikke hjelpe de. :/ 6 uker ferie og færre lekser hjenme er helt supert!
*Miss Marple* Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2015 Kunne godt kortet ned sommerferien litt, men da ville jeg økt de andre feriene Kunne hatt 2 uker høstferie og vinterferie for eksempel..... Men da flytter man jo bare problemet vedr hverdagskabalen? Det er ikke mange av oss som kan ta fri to uker hver høst og vinter i tillegg til 4 uker fri om sommeren. Men mtp læring og at de glemmer iløpet av sommerferien er jo det en tanke.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Flere skoledager, mindre lekser. Hehehe, prøv å foreslå det for lærerene? De hadde gått rett ut i streik med en gang.. Anonymous poster hash: 36480...c89
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #6 Skrevet 13. juli 2015 Kunne godt kortet ned sommerferien litt, men da ville jeg økt de andre feriene Kunne hatt 2 uker høstferie og vinterferie for eksempel..... Men da flytter man jo bare problemet vedr hverdagskabalen? Det er ikke mange av oss som kan ta fri to uker hver høst og vinter i tillegg til 4 uker fri om sommeren. Men mtp læring og at de glemmer iløpet av sommerferien er jo det en tanke. Tja, sant det da.... men man får det vel til å gå opp? Med tanke på at folk får det til på sett og vis nå også....? SFO pleier jo å være oppe i en del ferier da,så om SFO hadde vært åpent 2 uker i høstferie og vinterferie ville det jo løst seg greit Er litt i mot å ta vekk ferieuker for barna, tenker at de trenger den ferien de har. Er slitsomt for de minste med skolehverdag og hverdag generelt. Men synes som sagt ikke sommeren nødvendigvis trenger å være så lang. Litt redd for at om man fjerner ferieuker vil det bli et stort skille mellom barna hvor noen har masse deilig ferie med familie og andre får mye mindre da foreldrene heller vil prioritere å jobbe.... Anonymous poster hash: e3c78...828
Miljøterrorpeuten Skrevet 13. juli 2015 #7 Skrevet 13. juli 2015 Kunne godt kortet ned sommerferien litt, men da ville jeg økt de andre feriene Kunne hatt 2 uker høstferie og vinterferie for eksempel..... Men da flytter man jo bare problemet vedr hverdagskabalen? Det er ikke mange av oss som kan ta fri to uker hver høst og vinter i tillegg til 4 uker fri om sommeren. Men mtp læring og at de glemmer iløpet av sommerferien er jo det en tanke. Tja, sant det da.... men man får det vel til å gå opp? Med tanke på at folk får det til på sett og vis nå også....? SFO pleier jo å være oppe i en del ferier da,så om SFO hadde vært åpent 2 uker i høstferie og vinterferie ville det jo løst seg greit Er litt i mot å ta vekk ferieuker for barna, tenker at de trenger den ferien de har. Er slitsomt for de minste med skolehverdag og hverdag generelt. Men synes som sagt ikke sommeren nødvendigvis trenger å være så lang. Litt redd for at om man fjerner ferieuker vil det bli et stort skille mellom barna hvor noen har masse deilig ferie med familie og andre får mye mindre da foreldrene heller vil prioritere å jobbe.... Anonymous poster hash: e3c78...828 Skulle ikke være anonym da
*Miss Marple* Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2015 Kunne godt kortet ned sommerferien litt, men da ville jeg økt de andre feriene Kunne hatt 2 uker høstferie og vinterferie for eksempel..... Men da flytter man jo bare problemet vedr hverdagskabalen? Det er ikke mange av oss som kan ta fri to uker hver høst og vinter i tillegg til 4 uker fri om sommeren. Men mtp læring og at de glemmer iløpet av sommerferien er jo det en tanke. Tja, sant det da.... men man får det vel til å gå opp? Med tanke på at folk får det til på sett og vis nå også....? SFO pleier jo å være oppe i en del ferier da,så om SFO hadde vært åpent 2 uker i høstferie og vinterferie ville det jo løst seg greit Er litt i mot å ta vekk ferieuker for barna, tenker at de trenger den ferien de har. Er slitsomt for de minste med skolehverdag og hverdag generelt. Men synes som sagt ikke sommeren nødvendigvis trenger å være så lang. Litt redd for at om man fjerner ferieuker vil det bli et stort skille mellom barna hvor noen har masse deilig ferie med familie og andre får mye mindre da foreldrene heller vil prioritere å jobbe.... Anonymous poster hash: e3c78...828 Det skillet finnes vel allerede? Noen barn må gå på SFO halve sommeren, mens noen barn få spredd ferien over hele sommeren. Det vil alltid være forskjell på familiene, men å korte ned ferien tror jeg kan hjelpe på sånn at flere faktisk får feriere sammen som familie. Jeg tror heller ikke at barna hadde merket så stor forskjell på om de har 6 eller 8 uker fri. Det er lenge fri uansett og tid nok til å samle krefter og nyte sommeren. Da tror jeg at mindre/ingen lekser gir mer utslag i en travel hverdag for de små.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 Nei, den er ikke for lang! Etter mnd med kaldt og mørkt vær må man få tid til å hvile ut og gjøre annet! Anonymous poster hash: c66b1...198
*Miss Marple* Skrevet 13. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2015 Flere skoledager, mindre lekser. Hehehe, prøv å foreslå det for lærerene? De hadde gått rett ut i streik med en gang.. Anonymous poster hash: 36480...c89 Det tror jeg faktisk ikke at de hadde. Klart at man må finne en måte de kan få tatt avspaseringen sin på (du vet vel at lærere også har 5 uker ferie som alle oss andre? Resten har de jobbet seg opp som avspasering gjennom skoleåret), men jeg tror at de fleste lærere hadde vært villige til å korte ned sommerfri om det kunne føre til en bedre skole. Jeg har faktisk såpass tiltro til dem som utdanner seg for å ta vare på ungene våre.
Gjest Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 For min del kunne vi ha kuttet ut både høst og vinterferie og heller gått til fri litt tidligere til jul feks. Og event som noen skoler har, at foreldrene selv kan velge når ungene skal ha fri ( mot at høst og vinterferie blir kuttet) Før het det jo potetferie ( høstferien) og kan huske de første årene på skolen så var det kun 3 dager fri
Miljøterrorpeuten Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 Kunne godt kortet ned sommerferien litt, men da ville jeg økt de andre feriene Kunne hatt 2 uker høstferie og vinterferie for eksempel..... Men da flytter man jo bare problemet vedr hverdagskabalen? Det er ikke mange av oss som kan ta fri to uker hver høst og vinter i tillegg til 4 uker fri om sommeren. Men mtp læring og at de glemmer iløpet av sommerferien er jo det en tanke. Tja, sant det da.... men man får det vel til å gå opp? Med tanke på at folk får det til på sett og vis nå også....? SFO pleier jo å være oppe i en del ferier da,så om SFO hadde vært åpent 2 uker i høstferie og vinterferie ville det jo løst seg greit Er litt i mot å ta vekk ferieuker for barna, tenker at de trenger den ferien de har. Er slitsomt for de minste med skolehverdag og hverdag generelt. Men synes som sagt ikke sommeren nødvendigvis trenger å være så lang. Litt redd for at om man fjerner ferieuker vil det bli et stort skille mellom barna hvor noen har masse deilig ferie med familie og andre får mye mindre da foreldrene heller vil prioritere å jobbe.... Anonymous poster hash: e3c78...828 Det skillet finnes vel allerede? Noen barn må gå på SFO halve sommeren, mens noen barn få spredd ferien over hele sommeren. Det vil alltid være forskjell på familiene, men å korte ned ferien tror jeg kan hjelpe på sånn at flere faktisk får feriere sammen som familie. Jeg tror heller ikke at barna hadde merket så stor forskjell på om de har 6 eller 8 uker fri. Det er lenge fri uansett og tid nok til å samle krefter og nyte sommeren. Da tror jeg at mindre/ingen lekser gir mer utslag i en travel hverdag for de små. Kanskje.... men tror mange finner andre løsninger for barna da de føler et visst press i sommerferien.... tror det vil være enklere å ikke ta ferie med barna ellers. TROR jeg Jeg er jo også en av de som i utgangspunktet er for lekser da.... så lenge det er en overkommelig mengde. Ser på det som en fin mulighet til å være delaktig og følge med på mitt barns utvikling ift skolearbeid hver dag. På den måten får jeg sett hva han klarer fint og hva han synes er vanskelig fra dag til dag og kapittel til kapittel. Tenker at å fjerne lekser vil være positivt for noen, men veldig negativt for andre. Igjen tror jeg at det vil føre til at en del foreldre vil melde seg enda mer ut av barnas liv og hverdag. Det positive er selvsagt at det vil kunne jevne ut noen forskjeller blant barna da alle vil få den samme oppfølgingen.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #13 Skrevet 13. juli 2015 Jeg tror det er veldig bra for barna å ha et langt avbrekk fra skole og alle kravene som stilles til dem der. Så får heller vi voksne tilpasse oss og planlegge godt. Når barna kommer opp i 3-4 klasse klarer de mye selv. Da tåler de godt å ha fri uten voksne rundt seg hele tiden. De første årene på skolen får heller SFO være en løsning for dem som ikke har bedre alternativer. Det dreier seg uansett ikke om mange sommerferier, for hvert barn,hvor dette er noe stort problem. Anonymous poster hash: 8a947...23a
beef sister Skrevet 13. juli 2015 #14 Skrevet 13. juli 2015 Nei, jeg synes det er fint med lange sommerferier. Mine barn har flere feriedager i løpet av et år enn elever ved offentlige skoler i området, og jeg ser på det som noe av det mest positive med skolen de går på. Avbrekk er viktig, og det er ikke nødvendig at all fritid er kvalitetstid med familien.
Nyttårs barn Skrevet 13. juli 2015 #15 Skrevet 13. juli 2015 Jeg synes barna skal få ha skoleferien Barndommen er kort, og livet er langt... Ferie handler om mer enn å reise bort, det er et avbrekk i en ofte full hverdag. Ungene vokser sånn i skoleferien, og ikke bare i cm, de trenger et pusterom for å bli klare til et nytt skoleår. Vi ser jo ofte at barn tar nye skritt i løpet av en lang sommer, de lærer å sykle, svømme, kutter bleia, ovenatter borte, er kanskje på en liten utflukt uten mamma og pappa.. Synes heller vi voksne skulle kutte ned på jobbing de få årene dette er snakk om og prioritere mindre hus, bil og annet man ikke måha. (og JA, jeg vet at alle ikke har muligheten, men jeg ser at mange faktisk har den)
Firekids Skrevet 13. juli 2015 #16 Skrevet 13. juli 2015 Synes 6 uker ville vært nok. Nå bruker vi mye penger på leirer de siste ukene før skolestart og bruker besteforeldre mye.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #17 Skrevet 13. juli 2015 Skolebarna/ungdommen trenger sommerferien slik den er eller et par uker til. Anonymous poster hash: 9fde2...d60
Gjest Antarctica Skrevet 13. juli 2015 #18 Skrevet 13. juli 2015 Jeg tenker om det blir mindre lekser hadde jeg absolutt stemt for nesten hav enn det måtte være! Så mye lekser gjør at barna ofte ikle rekker noe annet etter skolen. Ferien kan godt Bli Kortere barna vil jo få bedre tid på hverdager. Gruer Meg til jeg får store barn som trenger hjelp Med matten av meg, Da kan jeg faktisk ikke hjelpe de. :/ 6 uker ferie og færre lekser hjenme er helt supert! Elsker dette Innlegget Det er som Et dikt. Jeg er enig! Lekser er En forstyrrelse som Ikke fremmer læring. Lesker Eksler Skeler Kelser Lekser!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #19 Skrevet 13. juli 2015 I Sverige er det 10 uker sommerferie (for lang) og i Danmark 6 uker (for kort), så syns de 8 ukene vi har her er akkurat passe! Anonymous poster hash: 0f592...4f7
Elsker livet Skrevet 13. juli 2015 #20 Skrevet 13. juli 2015 Skal jeg si hva jeg ønsker for vår familie så var det at barna fikk 5-6 uker ferie om sommeren, og heller utvidet høstferien og vinterferien med en uke ekstra. Jeg føler vi har behov for et avbrekk fra hverdagen i vinterhalvåret, men syns en uke er for kort da vi gjerne vil reise litt, og helst langt. Om sommeren kan ikke mannen ta ut alle ferieukene sine, i mange år har han ikke tatt ferie om sommeren, og vi får da mye kortere tid sammen hele familien. Jeg er hjemmeværende så vi har ingen problemer med at barna blir alene hjemme eller vi må finne noen til å se etter dem. Lekser vil jeg gjerne beholde. For oss er det en fin måte å følge opp barna og få mer innblikk i hva de jobber med. Jeg tror også de har utbytte av den tiden de gjør lekser og faktisk kan lære det de skal lære på den tiden de trenger. På skolen blir de gjerne ferdig med oppgavene før den estimerte tiden, eller motsatt, at de ikke får gjort seg ferdig med et tema før de går over på ett nytt.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #22 Skrevet 13. juli 2015 I Sverige er det 10 uker sommerferie (for lang) og i Danmark 6 uker (for kort), så syns de 8 ukene vi har her er akkurat passe! Anonymous poster hash: 0f592...4f7 I Danmark er den 7 uker. Ikke så veldig stor forskjell, altså. I England er den 6 uker. Anonymous poster hash: 82dae...ecd
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #23 Skrevet 13. juli 2015 Flere skoledager, mindre lekser. Hehehe, prøv å foreslå det for lærerene? De hadde gått rett ut i streik med en gang.. Anonymous poster hash: 36480...c89 Det tror jeg ikke. Lekser skal både forberedes, rettes og gis tilbakemelding på, så det er ikke sikkert leksekutt og mer skole gir så mye mer arbeid for lærere. Anonymous poster hash: fca22...620
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #24 Skrevet 13. juli 2015 Flere skoledager, mindre lekser. Hehehe, prøv å foreslå det for lærerene? De hadde gått rett ut i streik med en gang..Anonymous poster hash: 36480...c89 Det tror jeg ikke. Lekser skal både forberedes, rettes og gis tilbakemelding på, så det er ikke sikkert leksekutt og mer skole gir så mye mer arbeid for lærere. Anonymous poster hash: fca22...620 Jeg er lærer og syns ikke lekser gir noen generell læringseffekt, og ser ikke heller at leksefri skole skal være noen ulempe for dem som jobber i skolen. Lengden på ferien slik den er i dag, er heller ikke noen fordel for oss, den betyr jo at alle avspaseringsdager er bundet til juni, juli og august. Anonymous poster hash: 82dae...ecd
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2015 #25 Skrevet 13. juli 2015 Håper virkelig ikke vi utvider andre ferier! Synes også lekser bør bli. Ekstremt mye fri (avspasering og ferie) er jo et gode ved læreryrket. Lærere skal bare vite at vi er mange her ute som jobber mer enn 40 timer per uke og som verken får overtidsbetalt eller avspasering. Og hun uinspirerte dama som er klasseforstander i min sønns klasse, aldri i verden om hun jobber 40 timers uke, ville overraske meg om hun kom over 35. Så jeg tror noen lærere gjør seg fortjent til alle disse friukene, men jammen tror jeg noen skylder arbeidstimer! Anonymous poster hash: 1ab05...7c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå