Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #1 Skrevet 8. juli 2015 Nå er jeg kanskje litt uvitende men dette lurer jeg litt på. Når to foreldre som begge er hørselshemmede (helt døve) får en baby, hvordan hører de når babyen gråter om natten når de selv sover? Finnes det en slags alarm eller noe som vekker de? En slektning av meg som er døv har vekkerklokke som en vibrerende alarm under hodeputen. Bruker de noe sånt kanskje? Noen som vet? Jeg lurer bare fordi jeg oppriktig er nysgjerrig ☺😊☺ Anonymous poster hash: 9eca7...f6a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #2 Skrevet 8. juli 2015 Har lest om ett tilfelle, der brukte de babycall med vibrering. Anonymous poster hash: b76a7...838
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #3 Skrevet 8. juli 2015 Hvirdan lærer barnet å snakke? Anonymous poster hash: 4579a...989
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #4 Skrevet 8. juli 2015 Hvirdan lærer barnet å snakke? Anonymous poster hash: 4579a...989 Øvrig familie, barnehage, tv? Anonymous poster hash: b76a7...838
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #5 Skrevet 8. juli 2015 Har lurt på akkurat det samme som deg HI. Og hva med brannalarm? Hvordan hører de den? Anonymous poster hash: 07d20...29f
Miss Honey Skrevet 8. juli 2015 #6 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #7 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;) Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #8 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;) Men når de sover da? Er jo ikke sikkert at de våkner av at brannalarmene blinker da? Anonymous poster hash: 07d20...29f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #9 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #10 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #11 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Men når de sover da? Er jo ikke sikkert at de våkner av at brannalarmene blinker da? Anonymous poster hash: 07d20...29f Da kan de ha vibrering i senga/ under hodeputa. Anonymous poster hash: 0e717...a54
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #12 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da???? Anonymous poster hash: 4579a...989
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #13 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da???? Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell. Anonymous poster hash: d8d14...b2f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #14 Skrevet 8. juli 2015 Hva er forskjellen? Jeg har aldri skjønt det Helen keller- opplegget? Anonymous poster hash: 4579a...989
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 8. juli 2015 #15 Skrevet 8. juli 2015 Jeg er døv på det ene øret og hadde babycall som var koblet til min seng. Gråt babyen vibrerte hele senga. Jeg har også vekkeklokke og brannalarm som er koblet til senga. Det finnes veldig mange hjelpemidler for døve.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #16 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #17 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241 Jeg burdte skrevet i første innlegget mitt at jeg var nesten helt døv da jeg begynte å snakke, jeg ble bare så irritert over at ene Anonyme skrev at døve er stumme. Noen er døvstumme ja, men å være døv er ikke ensbetydende med å være stum. Men altså jeg var fra jeg begynte å snakke døv på ene øra og veldig lite hørsel igjen på den andre øra. Fikk ikke med meg noe særlig. Begynte ikke med høreapparat før par år på barneskolen. Nå i voksen alder er jeg døv og må konstant lese på munn til den som snakker til meg. Grunnen til at jeg snakker normalt og treffer rett på ordene er fordi foreldrene mine satt veldig mye med meg og pirket på meg mens vi hadde taletrening. Jeg lærte hvordan ord skal formes med munnen ved at jeg holdt ene hånden på f.eks mammas munn og den andre på min munn slik at jeg kjente i håndflaten min hvordan mamma formet munnen når hun sa et ord og jeg apet etter henne ved å kjenne min munn forme seg etter ordet i håndflaten min. Og jeg hadde fast taletrening med logoped i flere år på barneskolen. For å lære å lese på munn og for å lære å snakke normalt. Overlegene og audiografene på sykehusene og Rikshospitalet er imponerte over talen min. De sier at det er pga. all den taletreningen som jeg gjennomgikk fra jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: d8d14...b2f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #18 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241 Jeg burdte skrevet i første innlegget mitt at jeg var nesten helt døv da jeg begynte å snakke, jeg ble bare så irritert over at ene Anonyme skrev at døve er stumme. Noen er døvstumme ja, men å være døv er ikke ensbetydende med å være stum. Men altså jeg var fra jeg begynte å snakke døv på ene øra og veldig lite hørsel igjen på den andre øra. Fikk ikke med meg noe særlig. Begynte ikke med høreapparat før par år på barneskolen. Nå i voksen alder er jeg døv og må konstant lese på munn til den som snakker til meg. Grunnen til at jeg snakker normalt og treffer rett på ordene er fordi foreldrene mine satt veldig mye med meg og pirket på meg mens vi hadde taletrening. Jeg lærte hvordan ord skal formes med munnen ved at jeg holdt ene hånden på f.eks mammas munn og den andre på min munn slik at jeg kjente i håndflaten min hvordan mamma formet munnen når hun sa et ord og jeg apet etter henne ved å kjenne min munn forme seg etter ordet i håndflaten min. Og jeg hadde fast taletrening med logoped i flere år på barneskolen. For å lære å lese på munn og for å lære å snakke normalt. Overlegene og audiografene på sykehusene og Rikshospitalet er imponerte over talen min. De sier at det er pga. all den taletreningen som jeg gjennomgikk fra jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Og forresten, strupen viberer faktisk når man er absolutt døv. Så derfor kauker jeg ikke som en tåkelur når jeg snakker. For jeg kjenner på vibreringen i strupen om jeg snakker for høyt ;-) Anonymous poster hash: d8d14...b2f
Mamma_til_2 Skrevet 8. juli 2015 #19 Skrevet 8. juli 2015 Noen som er døv kan faktisk prate helt fint,ikke alle er født døv!!! Og som det sies over det finnes mye hjelpemidler og baby/ barn lærer fort.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #20 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241 Jeg burdte skrevet i første innlegget mitt at jeg var nesten helt døv da jeg begynte å snakke, jeg ble bare så irritert over at ene Anonyme skrev at døve er stumme. Noen er døvstumme ja, men å være døv er ikke ensbetydende med å være stum. Men altså jeg var fra jeg begynte å snakke døv på ene øra og veldig lite hørsel igjen på den andre øra. Fikk ikke med meg noe særlig. Begynte ikke med høreapparat før par år på barneskolen. Nå i voksen alder er jeg døv og må konstant lese på munn til den som snakker til meg. Grunnen til at jeg snakker normalt og treffer rett på ordene er fordi foreldrene mine satt veldig mye med meg og pirket på meg mens vi hadde taletrening. Jeg lærte hvordan ord skal formes med munnen ved at jeg holdt ene hånden på f.eks mammas munn og den andre på min munn slik at jeg kjente i håndflaten min hvordan mamma formet munnen når hun sa et ord og jeg apet etter henne ved å kjenne min munn forme seg etter ordet i håndflaten min. Og jeg hadde fast taletrening med logoped i flere år på barneskolen. For å lære å lese på munn og for å lære å snakke normalt. Overlegene og audiografene på sykehusene og Rikshospitalet er imponerte over talen min. De sier at det er pga. all den taletreningen som jeg gjennomgikk fra jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Og forresten, strupen viberer faktisk når man er absolutt døv. Så derfor kauker jeg ikke som en tåkelur når jeg snakker. For jeg kjenner på vibreringen i strupen om jeg snakker for høyt ;-) Anonymous poster hash: d8d14...b2f Trenger ikke å være så hårsår, selv om du er døv, og ikke døvstum. Anonymous poster hash: 4579a...989
Miss Honey Skrevet 8. juli 2015 #21 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Er imponert over at du klarer å snakke så rent! Jobber med en som er døv og hun kan snakke tydelig nok til at vi forstår men det er lett å høre at hun er døv. I tillegg har hun aldri lært å skrive skikkelig. Bytter om på ord og mange ord mangler, hun oversetter liksom direkte fra tegnspråk så det kan være vanskelig å lese hva hun skriver;) men veldig kjekt å jobbe med henne, har lært mye tegnspråk så nå kan jeg kommunisere med andre døve også så det er veldig kjekt å kunne!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #22 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Er ingen som har sagt at alle døve er stumme. Anonym spurte hvordan barn lærer å snakke når foreldrene er STUMME! For når man er døv kan man jo snakke, men hva med når man er stum? Var det hun spurte om, les før du hisser deg opp Anonymous poster hash: 07d20...29f
Gjest Hercule Poirot Skrevet 8. juli 2015 #23 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241 Jeg burdte skrevet i første innlegget mitt at jeg var nesten helt døv da jeg begynte å snakke, jeg ble bare så irritert over at ene Anonyme skrev at døve er stumme. Noen er døvstumme ja, men å være døv er ikke ensbetydende med å være stum. Men altså jeg var fra jeg begynte å snakke døv på ene øra og veldig lite hørsel igjen på den andre øra. Fikk ikke med meg noe særlig. Begynte ikke med høreapparat før par år på barneskolen. Nå i voksen alder er jeg døv og må konstant lese på munn til den som snakker til meg. Grunnen til at jeg snakker normalt og treffer rett på ordene er fordi foreldrene mine satt veldig mye med meg og pirket på meg mens vi hadde taletrening. Jeg lærte hvordan ord skal formes med munnen ved at jeg holdt ene hånden på f.eks mammas munn og den andre på min munn slik at jeg kjente i håndflaten min hvordan mamma formet munnen når hun sa et ord og jeg apet etter henne ved å kjenne min munn forme seg etter ordet i håndflaten min. Og jeg hadde fast taletrening med logoped i flere år på barneskolen. For å lære å lese på munn og for å lære å snakke normalt. Overlegene og audiografene på sykehusene og Rikshospitalet er imponerte over talen min. De sier at det er pga. all den taletreningen som jeg gjennomgikk fra jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Og forresten, strupen viberer faktisk når man er absolutt døv. Så derfor kauker jeg ikke som en tåkelur når jeg snakker. For jeg kjenner på vibreringen i strupen om jeg snakker for høyt ;-) Anonymous poster hash: d8d14...b2f Så flott at du orket å svare på dette! Svært interessant å lese! Jeg merker at dette skulle jeg gjerne hatt større kunnskap om.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #24 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241 Jeg burdte skrevet i første innlegget mitt at jeg var nesten helt døv da jeg begynte å snakke, jeg ble bare så irritert over at ene Anonyme skrev at døve er stumme. Noen er døvstumme ja, men å være døv er ikke ensbetydende med å være stum. Men altså jeg var fra jeg begynte å snakke døv på ene øra og veldig lite hørsel igjen på den andre øra. Fikk ikke med meg noe særlig. Begynte ikke med høreapparat før par år på barneskolen. Nå i voksen alder er jeg døv og må konstant lese på munn til den som snakker til meg. Grunnen til at jeg snakker normalt og treffer rett på ordene er fordi foreldrene mine satt veldig mye med meg og pirket på meg mens vi hadde taletrening. Jeg lærte hvordan ord skal formes med munnen ved at jeg holdt ene hånden på f.eks mammas munn og den andre på min munn slik at jeg kjente i håndflaten min hvordan mamma formet munnen når hun sa et ord og jeg apet etter henne ved å kjenne min munn forme seg etter ordet i håndflaten min. Og jeg hadde fast taletrening med logoped i flere år på barneskolen. For å lære å lese på munn og for å lære å snakke normalt. Overlegene og audiografene på sykehusene og Rikshospitalet er imponerte over talen min. De sier at det er pga. all den taletreningen som jeg gjennomgikk fra jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Og forresten, strupen viberer faktisk når man er absolutt døv. Så derfor kauker jeg ikke som en tåkelur når jeg snakker. For jeg kjenner på vibreringen i strupen om jeg snakker for høyt ;-) Anonymous poster hash: d8d14...b2f Trenger ikke å være så hårsår, selv om du er døv, og ikke døvstum. Anonymous poster hash: 4579a...989 Du skulle bare visst hvor mye jeg har biti i meg i hele livet ang. døvheten. Så da har jeg lov en sjelden gang å være hårsår. Tar du slt med et smil kanskje? Anonymous poster hash: d8d14...b2f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #25 Skrevet 8. juli 2015 De har brannalarmer som blinker:) pg barnet lærer seg fort til at det ikke blir hørt om mor/far står med ryggen til;)Hvordan lærer barnet å snakke, når foreldrene er stumme?? Anonymous poster hash: 4579a...989 da lærer de det nok i bhg og av øvrig familie, mens foreldrene lærer barnet tegnspråk Anonymous poster hash: 07d20...29f For alle døve er stumme... Jeg er døv, men snakke klarer jeg helt fint. Man klarer faktisk ikke å høre på stemmen min at jeg er døv. Det sier iallefall folk. Og det samme gjør audiografer og overleger på ØNH. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Du hører ingenting, hvirdan har du lært å snakke da????Anonymous poster hash: 4579a...989 Jeg er ikke døvstum, bare døv. Det er en STOR forskjell.Anonymous poster hash: d8d14...b2f skjønner at det er stor forskjell. Men samtidig er det jo imponeredne om du snakker "reint" for det er jo veldig mange lyder som utgjør hvordan ordene høres ut. Så er vel kanskje derfor den over lurer på hvordan du har lært å snakke. For skjønner at man kan lære å si ord utfra å lese på munnen, men hvordan få lydene helt korrekt liksom? Veldig gøy at du tar å svarer, tror vi er veldig mange uvitne naive mennesker som helt skjønner hvordan alt går an Anonymous poster hash: a3efb...241 Jeg burdte skrevet i første innlegget mitt at jeg var nesten helt døv da jeg begynte å snakke, jeg ble bare så irritert over at ene Anonyme skrev at døve er stumme. Noen er døvstumme ja, men å være døv er ikke ensbetydende med å være stum. Men altså jeg var fra jeg begynte å snakke døv på ene øra og veldig lite hørsel igjen på den andre øra. Fikk ikke med meg noe særlig. Begynte ikke med høreapparat før par år på barneskolen. Nå i voksen alder er jeg døv og må konstant lese på munn til den som snakker til meg. Grunnen til at jeg snakker normalt og treffer rett på ordene er fordi foreldrene mine satt veldig mye med meg og pirket på meg mens vi hadde taletrening. Jeg lærte hvordan ord skal formes med munnen ved at jeg holdt ene hånden på f.eks mammas munn og den andre på min munn slik at jeg kjente i håndflaten min hvordan mamma formet munnen når hun sa et ord og jeg apet etter henne ved å kjenne min munn forme seg etter ordet i håndflaten min. Og jeg hadde fast taletrening med logoped i flere år på barneskolen. For å lære å lese på munn og for å lære å snakke normalt. Overlegene og audiografene på sykehusene og Rikshospitalet er imponerte over talen min. De sier at det er pga. all den taletreningen som jeg gjennomgikk fra jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: d8d14...b2f Og forresten, strupen viberer faktisk når man er absolutt døv. Så derfor kauker jeg ikke som en tåkelur når jeg snakker. For jeg kjenner på vibreringen i strupen om jeg snakker for høyt ;-) Anonymous poster hash: d8d14...b2f Så flott at du orket å svare på dette! Svært interessant å lese! Jeg merker at dette skulle jeg gjerne hatt større kunnskap om. Takk for det :-) Anonymous poster hash: d8d14...b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå