Gå til innhold

Julefeiring med svigers...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er lenge til jul men... Samboeren min vil veldig gjerne at vi reiser til hans bestemor og feirer der med hans foreldre og onkel. Barnet vårt er ca 1 år til jul. Jeg ønsker ikke å reise da jeg ikke kommer godt overens med svigers. De liker meg rett og slett ikke. De gjør alt for å komme på kant med meg.. Bare tanken på å feire jul med de, får det til å knyte seg i magen.. Og jul er MIN høytid. Jeg virkelig eeelsker jul! Er det slemt av meg å nekte å reise bort i jula?

Anonymous poster hash: 39c2e...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egoistisk i hvertfall!!

Anonymous poster hash: 8f1ef...3b9
Skrevet

Nei, du skal beholde julegleden din!

Med nytt barn er det på tide å danne egne tradisjoner :)

....og kaaanskje en utstrakt hånd til svigers i romjulen?

Anonymous poster hash: 6af9a...51f

Skrevet (endret)

Må dere dra?

Etter at vi fikk barn er vi hjemme på julaften. Med baby og små barn er det reisepause på julaften i våre familier. Vi har hatt svigersjul hos oss. Og min familie har vært her på julaften. Men det aller mest stressfrie var da vi hadde julaften alene. Det var nydelig. Var fint å skape vår egen julaften med våre egne juletradisjoner.

Nå er vi alene på julaften. Altså, vi har julemiddagen i fred, det er helt greit at familie kommer innom en kjapp tur for å levere gave og si god jul. Resten av jula er vi veldig sosiale.

Endret av Stridsmøy
Skrevet

Unnskyld meg, men jula er ikke DIN høytid lenger, nå når du har familie så er den DERES høytid.

Anonymous poster hash: f6ae4...094

Skrevet

Unnskyld meg, men jula er ikke DIN høytid lenger, nå når du har familie så er den DERES høytid.

Litt uenig med deg... Skal man aldri få skape sin egen julaften med egne juletradisjoner sammen med mann og barn? Skal man alltid føye seg etter den eldre generasjonen i familien? Det er litt urettferdig, for den eldre generasjonen har fått lage egne juletradisjoner mellom den enda eldre generasjonen og den yngre.

Skrevet

Samliv handler om kompromisser. Så ja. Du må dra. Og så kan du nekte noen år. 

Skrevet

Synes faktisk at du må dra. Men slettes ikkje kvart år.

Skrevet

Jeg har satt beina ned i forhold til å feire julekvelden borte, men dette gjelder både min familie og svigerfamilien.

Alle er hjertelig velkommen til oss på julekvelden, men barna skal få lov til å finne juleroen hjemme og så kan andre komme til dem hvis de ønsker. 

Dette har vi praktisert i 4 år nå, og huset har vært fylt opp med familie hver julekveld.

Anonymous poster hash: 5fde0...f13
Skrevet

Vet mannen din hvordan ståa er mellom deg og hans foreldre? Jeg tenker også at å feire jul hjemme og å skape sine egne tradisjoner når man har fått barn er helt innafor, og eventuelt heller invitere familie hjem til seg om man har plass til det og lyst. Jeg syns det hadde vært et fryktelig styr hvis vi måtte reise langt av gårde med barna for å feire jul hos noen som ikke har barn, da hadde det vært bedre å få besøket hjem til seg. Sånn gjør vi det, og det syns både vi og svigers/våre foreldre er helt supert. Nå bort vi ganske nærmt både mine og mannens foreldre da, men de overnatter noen netter i julen.

Som flere over her sier, så handler samliv om kompromisser og å gi og ta, og det syns jeg bør virke begge veier. Snakk med mannen din om dette dersom han ikke vet hvordan du føler omkring dette, eventuelt få til et kompromiss i forhold til hvor lenge dere skal være der, om de kan komme til dere ol. Det er jo sånn at når man flytter sammen og får barn sammen, så må man noen ganger gjøre familie-ting man kanksje ikke syns er helt ideelt, og så svelger man unna den og kommer seg gjennom det, men forsøk nå å snakk sammen om dette først tenker jeg. Er det et alternativ å dra på besøk i romjulen i stede for å feire julaften der for eks?

Anonymous poster hash: 8db92...b71
Skrevet

Vil mannen at du skal dra til hans foreldre, når han ser at de behandler deg dårlig?

Det blir vel gjerne litt sånn annenhvert år, med mine og dine foreldre, men når ungene blir litt større kan dere jo begynne å feire selv hjemme, og be inn de dere vil, for så mange dager dere vil.

Hvis svigers driver åpenlys mobbing og er skikkelig drittsekker synes jeg ikke du må dra. Da burde samboeren din sette ned foten og bli hjemme med deg.

Anonymous poster hash: 1052e...f46
Skrevet

Jeg synes du må dra. Du har ikke tenkt på at han kanskje vil feire med sine besteforeldre før de går bort? og at de ønsker å se sitt oldebarn ?? du er ganske egoistisk synes jeg.....noen kameler må du svelge, og det er du som har valt de som fine svigerforeldre....husk ordtaket....man kan du velge, men ikke svigerforeldre.....

Anonymous poster hash: 3756b...e31
Skrevet

Samliv handler om kompromisser. Så ja. Du må dra. Og så kan du nekte noen år.

Ingen må dra til noen idioter som hater deg. Man velger sin familie.

Hi, hvis samboeren din vil ødelegge jula for deg, så si til ham at han i forkant skal ta en oppvask med sine foreldre, og vær klar på det at du har nulltoleranse for ALT ANNET ENN hyggelig oppførsel!

Ikke vær redd for å dra hjem hvis de er frekke, ikke vær redd for å svare dem eller "ødelegge jula", den er allerede ødelagt sekundet du setter foten innenfor deres hjem..

Anonymous poster hash: 3bf6b...5ef

Skrevet

Vet det er lenge til jul men... Samboeren min vil veldig gjerne at vi reiser til hans bestemor og feirer der med hans foreldre og onkel. Barnet vårt er ca 1 år til jul. Jeg ønsker ikke å reise da jeg ikke kommer godt overens med svigers. De liker meg rett og slett ikke. De gjør alt for å komme på kant med meg.. Bare tanken på å feire jul med de, får det til å knyte seg i magen.. Og jul er MIN høytid. Jeg virkelig eeelsker jul! Er det slemt av meg å nekte å reise bort i jula?

Jeg syns absolutt ikke du er slem som nekter å reise bort i jula. Du og samboeren din bør snakke sammen og du bør si at du fra nå av ønsker at dere, nå som dere har fått barn, feirer julen hjemme. Om dere vil/blir enige om det, så kan dere invitere begges familier til å komme og feire med dere. Ingen skal tvinges til å feire julaften med mennesker som ikke vil dem vel, så nei, du er verken egoistisk eller slem som ikke ønsker å tilbringe julen med svigerforeldre som ikke er greie med deg. 

Jeg regner med det er et stykke å reise til samboerens bestemor? Kan det være et alternativ å dra dit i romjulen? Det kan jo være et greit kompromiss, som gjør at du får førjulstiden og julaften hjemme, samtidig som svigers får sitt i løpet av julen.

Anonymous poster hash: 71550...d1b

Skrevet

Ja, det tar 3 timer å kjøre dit. Jeg håper han kan se at det beste for alle er om vi starter våre egne tradisjoner. foreldrene hans driver aktiv mobbing når han ikke ser/hører men benekter alt som mistolking om jeg/han tar det opp med dem.

Jeg mente at jul er en viktig høytid for meg og at jeg ønsker at sønnen min skal føle det samme. Jul er en tid hvor man samler familie og har det hyggelig sammen. Men for min del så VET jeg at det ikke blir hyggelig om vi reiser dit i jula.. Jeg er åpen for å dra dit i romjulen.

Og ja, jeg vet man kan velge svigerforeldre... Men i dette tilfellet så har de ikke vist sitt sanne jeg før det har gått noen år, og det har blitt verre siden vi fikk barn sammen. De takler ikke å "miste" sønnen sin. De mener de er det viktigste i min sambo sitt liv, ikke sønnen vår og jeg...

Skrevet

Det er jeg da fullstendig klar over. Det var bare for å si at jeg setter jul høyere enn andre høytider og ønsker å skape tradisjoner og minner til min sønn som gjør at han får de samme følelsene for julen. Jul er til for barna! Jeg vil bare ha det ok også...

Skrevet

Litt uenig med deg... Skal man aldri få skape sin egen julaften med egne juletradisjoner sammen med mann og barn? Skal man alltid føye seg etter den eldre generasjonen i familien? Det er litt urettferdig, for den eldre generasjonen har fått lage egne juletradisjoner mellom den enda eldre generasjonen og den yngre.

Det jeg mente var DERES som i den lille familiens, ikke hva den eldre generasjonen skulle mene.

Skrevet

Har han fått med seg at det er så dårlig forhold mellom dere?

Vanlig er vel uansett annenhver jul hos hver sine foreldre eller at dere starter egen tradisjon om julefeiring hjemme og så kan svigers komme til dere.

Skrevet

For bestemoras skyld ville jeg ha svelget noen kameler.

Anonymous poster hash: ee1cc...dbf

Skrevet

For bestemoras skyld ville jeg ha svelget noen kameler. Anonymous poster hash: ee1cc...dbf

(Dvs hun som er barnets oldemor. Det er man ikke i så mange år.)

Anonymous poster hash: ee1cc...dbf

Skrevet

Syns dere kan bytte på annethvert år. Det gjør vi, og det er mest rettferdig syns jeg! Om du kommer overens med de eller ikke er det tydeligvis noe han ønsker, jeg ville gjort det for min mann. Men fortell hva du føler, han bør kunne forsvare deg om de er ufine.

Skrevet

Feir hjemme hos dere selv, aldri om jeg ville feire jula hos noen som ikke liker meg.

Anonymous poster hash: b3c12...84e

Skrevet

Jeg har aldri feiret hos svigers og har ingen planer om det heller. Vi feirer hjemme, alle er invitert. Reiser til dem 2juledag

Anonymous poster hash: 46214...b64

Skrevet

Reis i år, feir neste år med dine.. Så kan dere tredje året si at "nei, nå er barnet så stort at dere vil begynne å feire hjemme med dere selv og lage egne tradisjoner.

Noen kameler synes jeg man kan svelge.. Men man må ikke svelge de største med masse hengende pels og store pukler 😉

Skrevet

da får du bli hjemme og far og barnet dra, er man samboer eller gift, må man ta anhver år 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...