Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #26 Skrevet 8. juli 2015 Det bør virkelig være en annen utvei enn å søke studielån allerede nå. At jenta skal bli sittende med gjeld etter videregående- når hun bor hjemme er hårreisende. Da bør selvfølgelig mat i kantine prioriteres bort. Anonymous poster hash: 24190...686
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #27 Skrevet 8. juli 2015 Mat i kantinen?? Alvorlig?!? Anonymous poster hash: 392d6...fe6 Jadda, de fattige har det godt! Anonymous poster hash: c3b37...cc1 Ja ikke vet jeg....vi har ok lønn begge to men vårt eldste som gjerne vil kjøpe skolemat i kantinen får ikke det. Det er sløsing med penger! Anonymous poster hash: 392d6...fe6 Jeg skjønner at ungdommen synes det er koselig å handle i kantina, så min sønn får 30 kr på fredager til kantinemat, de andre dagene må han ha matpakke. Må ikke være enten eller... Anonymous poster hash: 51246...a94
HvittHus Skrevet 8. juli 2015 #28 Skrevet 8. juli 2015 (endret) Søke studielån, ikke bare stipend? Elever under 18 på VGs får ikke lenger søke lån så lenge de bor hjemme. Endret 8. juli 2015 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #29 Skrevet 8. juli 2015 Du får mange svar her som ikke er videre sympatiske... Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon for dere, men å henge opp lapper på nærbutikker og barnehager om at jenta ønsker småjobber, både faste og enkeltjobber er veldig lurt Hun kan også ta kontakt med veileder på skolen for hjelp til å finne måter å klare dette på, samme kan du på NAV og få økonomisk veiledningshjelp Lykke til! Anonymous poster hash: 2cf62...947
sug lut Skrevet 8. juli 2015 #30 Skrevet 8. juli 2015 Søke studielån, ikke bare stipend? Elever under 18 på VGs får ikke lenger søke lån så lenge de bor hjemme. Aha, det visste jeg ikke, takk.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #31 Skrevet 8. juli 2015 12 åringen min har jobbet gratis to ettermiddager i uken i en barnehage. Vi syntes ikke han skulle spille så mye, han gjør lekser veldig kjapt og hadde for mye fritid! Trener 4 ganger i uken. Så vi ringte til en barnehage og to dager 3 timer hver gang er de i barnehagen. Leker, setter i gang aktiviteter, leser bøker osv. Ungene synes det er SÅ stas og venter ved porten når de kommer. Personalet sier det er mye hjelp i de og gutta stortrives! Gutta utvikler seg mye selv på dette og fikk en flott attest å ta med seg videre fra styreren! De har igså fått beskjed om at de kan fortsette neste år viss de vil, det kommer an på leksemengden! Mange jenter på samme alder sitter barnevakt. Legg ut på din og faren sin Facebook at datteren ønsker barnevaktjobber. Kanskje er det noen som trenger en ungdom til å aktivisere og se etter barn nå i sommerferien? Det finnes vel kanskje en småjobbsentral i nærheten. Her møter ungdom opp på fritidsklubben og så blir de fordelt til ulike jobber og får betalt. Sjekk i nabolaget, hundepass, paddington av hamster, katt, fugl nå i ferien? Ta inn posten, vanne blomster, klippe plenen? Send ut en lapp i postkassene, helst med bilde og hvem datteren din er! Datteren din har vel fått ukepenger av deg tidligere? Du må jo fortsette å betale det barnet trenger selv om hun blir eldre. Se luksusfellen, få tips der. Har du forbrukslån siden du sier du begynte å slite og henge etter når du gikk på aap? Hør med banken om å få refinansiert disse inn i huslånet. Selg bilen og bli kvitt gjeld. Hvor langt er det for datteren din til skole og fritidsaktiviteter? Kan hun sykle? Bor far nærmere enn deg? Anonymous poster hash: 36cfb...31c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #32 Skrevet 8. juli 2015 Hun har prøvd å søke jobber i månedsvis, de får ikke gratis busskort til videregående skole her vi bor. Du som skrev dere skal klage, er du i lignende situasjon? På hvilket grunnlag skal du klage ? Anonymous poster hash: 6ca9d...72f Ja,min datter fikk ikke stipend nå for siste året pga regelendringene.Vi har null kontakt med faren,ikke hatt på 10 år da han er alkoholiker og alvorlig psykisk syk. Han har aldri bidratt eller hjulpet til med noe. Datteren min ville prøve å klage ved å forklare situasjonen. Alt kan dokumenteres så vi gjør et forsøk hvertfall. Lykke til i deres situasjon. Anonymous poster hash: 105be...e0f
nasse nøffen Skrevet 8. juli 2015 #33 Skrevet 8. juli 2015 Søke studielån, ikke bare stipend? Elever under 18 på VGs får ikke lenger søke lån så lenge de bor hjemme. Aha, det visste jeg ikke, takk. De får ikke når de er over 18 heller tror jeg faktisk, dersom de går på vgs. Da er det foreldrenes plikt å forsørge de.
sug lut Skrevet 8. juli 2015 #34 Skrevet 8. juli 2015 Søke studielån, ikke bare stipend? Elever under 18 på VGs får ikke lenger søke lån så lenge de bor hjemme. Aha, det visste jeg ikke, takk. De får ikke når de er over 18 heller tror jeg faktisk, dersom de går på vgs. Da er det foreldrenes plikt å forsørge de. Ok, det gir jo mening på et vis, om enn ikke øknomisk, og jeg vet om venners barn hvor bidragsplikt har blitt opprettholdt etter 18 av nettopp den grunnen at de har krav på det til vgs er ferdig så du har nok rett i det.
kristinehufine Skrevet 8. juli 2015 #35 Skrevet 8. juli 2015 Tror dere det er lett for ungdom å få jobb ?HI,dere kan klage,det skal vi. Anonymous poster hash: 105be...e0f Jeg var den anonyme som skrev hun kunne få seg jobb over. Er 26 selv, så er ikke så mange årene siden jeg var ung og uerfaren uten utdanning. Fikk jobb lett. Aldri hatt noe problemer med det! Når jeg teller etter har jeg hatt 6 jobber som har vært av fast type siden jeg var 14. To av de er dette siste året. Selvfølgelig kan de klage og kanskje få noe grunnstipend, og jeg mener at foreldre skal forsørge barna sine til de er atten! Men. Når det ikke er mulig og de sliter økonomisk ser jeg ikke hvorfor ungdommen ikke skal gå rundt i butikker, kiosker, gatekjøkken, klesbutikker for å prøve å få en jobb. Mener absolutt ikke at hun skal forsørge seg selv. Men mobiltelefonen kan hun f.eks betale selv? Jeg fikk nettbank tidlig og betalte min egen telefonregning fra jeg var 15 år. Da ble jeg mer forsiktig med bruken også. Dessuten kan det være smart å jobbe opp en sparekonto så hun har penger til lappen, moped evt? Ikke så lett for en tenåring å se verdien av en sparekonto, men så fort det nærmer seg 18 og billappen vil hun forstå hvorfor hun har jobbet. Hvis faren ikke har ungene så mye og mor sliter syns jeg faktisk han kan betale busskortet også!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #36 Skrevet 8. juli 2015 Men har utgiftene på barnet økt voldsomt siden ungdomsskolen? Det er nå engang slik at foreldrene har plikt til å forsørge barna sine ut vgs, ikke noe nytt i det. Busskort og lommepenger må en 15-åring ha også, på lik linje med en 16- og 17-åring. Kan ikke helt skjønne at byrden plutselig blir større ved at barnet begynner på vgs. Hva med å avertere tjenester på oppslagstavler i butikker og postkassestativ? Husvask, hagerydding, gressklippeng, snømåking (når gressklippesesongen er vel forbi), barnepass, handlehjelp? Anonymous poster hash: 37fc2...82e
HvittHus Skrevet 8. juli 2015 #37 Skrevet 8. juli 2015 Men har utgiftene på barnet økt voldsomt siden ungdomsskolen? Det er nå engang slik at foreldrene har plikt til å forsørge barna sine ut vgs, ikke noe nytt i det. Busskort og lommepenger må en 15-åring ha også, på lik linje med en 16- og 17-åring. Kan ikke helt skjønne at byrden plutselig blir større ved at barnet begynner på vgs. Anonymous poster hash: 37fc2...82e Her vi bor er bussen gratis fram til VGS. Deretter betaler ungdommen 310 i måneden for ungdomskort. Dessuten må man betale alt skoleutstyr bortsett fra lærebøkene og pcen. Ikke mye kan man kanskje si, men jeg kjenner familier hvor disse få hundrelappene rakner budsjettet. Det er mange familier der ute som lever så marginalt økonomisk at slike småutgifter skaper store problemer. TS: Kan du ta en tur til NAV for økonomisk rådgivning?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #38 Skrevet 8. juli 2015 Men har utgiftene på barnet økt voldsomt siden ungdomsskolen? Det er nå engang slik at foreldrene har plikt til å forsørge barna sine ut vgs, ikke noe nytt i det. Busskort og lommepenger må en 15-åring ha også, på lik linje med en 16- og 17-åring. Kan ikke helt skjønne at byrden plutselig blir større ved at barnet begynner på vgs. Hva med å avertere tjenester på oppslagstavler i butikker og postkassestativ? Husvask, hagerydding, gressklippeng, snømåking (når gressklippesesongen er vel forbi), barnepass, handlehjelp? Anonymous poster hash: 37fc2...82e Da jeg gikk på vgs måtte man i hvertfall kjøpe skolebøkene selv, og det ble jo endel tusen.. (er endel år siden det da, så mulig det er endret). Busskort måtte vi også betale, både på ungdomsskolen og vgs (pga km, men for lagt å gå) Anonymous poster hash: f92e0...f7d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #39 Skrevet 8. juli 2015 Så når man har får helse problemer som gir midlertidige økonomiske problemer så skal barna flytte til far, for en god løsning. Ikke tenkt på at far har vært totalt fraværende og bor mange timer unna. Han hadde fått latterkrampe om han hadde fått forespørsel å betale busskort. Enkelte her inne bare antar at far er oppegående foreldre. Slik er det ikke alltid. Men nå løser det seg, min mor har sagt hun vil betale og gi henne liten sum lommepenger i måneden. Om 8 måneder så har jeg rettet opp økonomien og det blir en lettelse. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #40 Skrevet 8. juli 2015 Bra det ordnet seg. Tenkte å bidra at jeg fikk min første jobb som 13 åring, mor sluttet med lommepenger til oss barna da vi fylte 13 og vi fikk ettermiddagsjobb med avis levering + barnevakt. Anonymous poster hash: 920ce...c4b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #41 Skrevet 8. juli 2015 Så når man har får helse problemer som gir midlertidige økonomiske problemer så skal barna flytte til far, for en god løsning. Ikke tenkt på at far har vært totalt fraværende og bor mange timer unna. Han hadde fått latterkrampe om han hadde fått forespørsel å betale busskort. Enkelte her inne bare antar at far er oppegående foreldre. Slik er det ikke alltid. Men nå løser det seg, min mor har sagt hun vil betale og gi henne liten sum lommepenger i måneden. Om 8 måneder så har jeg rettet opp økonomien og det blir en lettelse. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f Da syns jeg ungdommen heller bør jobbe for mormor! Vaske vindu, vaske hus, klippe gress eller noe annet fast. Da får ungdommen lære å tjene litt penger og mor or får litt hjelp igjen! Anonymous poster hash: 36cfb...31c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #42 Skrevet 8. juli 2015 Så når man har får helse problemer som gir midlertidige økonomiske problemer så skal barna flytte til far, for en god løsning. Ikke tenkt på at far har vært totalt fraværende og bor mange timer unna. Han hadde fått latterkrampe om han hadde fått forespørsel å betale busskort. Enkelte her inne bare antar at far er oppegående foreldre. Slik er det ikke alltid. Men nå løser det seg, min mor har sagt hun vil betale og gi henne liten sum lommepenger i måneden. Om 8 måneder så har jeg rettet opp økonomien og det blir en lettelse. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f Da syns jeg ungdommen heller bør jobbe for mormor! Vaske vindu, vaske hus, klippe gress eller noe annet fast. Da får ungdommen lære å tjene litt penger og mor or får litt hjelp igjen! Anonymous poster hash: 36cfb...31c Det der syns jeg var en aldeles utmerket ide! Anonymous poster hash: e252c...ea6
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #43 Skrevet 8. juli 2015 Bra det ordnet seg, men du bør virkelig prøve få en ordning med kreditorer. Evt refinansiere bolig og få unna slik gjeld. At det er så lite rom i økonomien at en ikke har råd til busskort for å få barn på skolen er bekymringsverdig. At andre her i tråden begynte jobbe når de var veldig unge betyr ikke at en kan skrive ansvaret fra seg. Du har fremdeles forsørgeransvar til hun er ferdig med videregående, selv om andre begynte jobbe når de var 12 år. Anonymous poster hash: 24190...686
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #44 Skrevet 8. juli 2015 Det er midlertidig situasjon, vi må bare klare oss 8 mnd til så blir det mye romsligere. Holder på å betale de siste avbetalingene på et lån. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f
Yellow Brick Road Skrevet 9. juli 2015 #45 Skrevet 9. juli 2015 Så fint at det ordnes seg. Men jeg synes faktisk at du skal gjøre en avtale med din mor og barnet at hun må jobbe for disse pengene. Det er en vinn-vinn situasjon, og god lærdom for datteren din. Min niese jobber som vaskehjelp for min mor, nettopp fordi min søster og mannen er inne i en vanskelig økonomisk situasjon og har problemer med å gi henne lommepenger. Min mor, som lenge har snakket om at hun skulle få seg vaskehjelp, fant ut at nå var det tid for det, og tilbød min niese jobben. Det forutsetter selvfølgelig at man bor i nærheten av hverandre da.
husetfullt Skrevet 9. juli 2015 #46 Skrevet 9. juli 2015 Men du får vel fortsatt bidrag fra far? Her har ikke mine fått stipend, siden nye mannen min tjener 400 000. Men siden vi er i gjeldsordning., så har vi ikke akkurat hatt for mye å rutte med. Etternye regler nå, så kommer minste til å få minstestipendet siste året. Så for oss ble endringen bra. (Far betaler ikke bidrag, så jeg får 1100 i forskudd)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå