Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #1 Skrevet 7. juli 2015 De er så lure å endre reglene, nå bruker de person inntekten og ikke alminnelig inntekt som grunnlag. Null kroner i grunnstipend, jeg og faren tjener 700.000kr til sammen. Høres flott ut, ikke sant. Med huslånet, annen gjeld og som aleneforsørger til 3, så får jeg hjulene ikke til å gå rundt. Aner ikke hvor jeg skal finne 400kr i måneden til busskortet hennes nå. Null kroner i lommepenger for en tenåring blir populært. Dette passet bare så bra nå som jeg slåss med å klare inkasso regningene for å unngå betalingsanmerkning. Det stipendet var så fint å ha, det gikk til skolebussen og hun kunne være med på sosial livet. Kjøpe mat i kantina osv. Vet jeg syter men med nå går dette til helvete her. Var bedre når de brukte alminnelig inntekt for da tok de hensyn til oss med høy gjeld og mye renteutgifter. Og før dere kapper av meg hodet, mestparten av gjelden kommer ifra når jeg gikk på AAP, med 60% inntekt så klarte jeg ikke huslånet,mat, forsikring og strøm. Ble heldigvis friskere men sliter med å rette på økonomien. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #2 Skrevet 7. juli 2015 De er så lure å endre reglene, nå bruker de person inntekten og ikke alminnelig inntekt som grunnlag. Null kroner i grunnstipend, jeg og faren tjener 700.000kr til sammen. Høres flott ut, ikke sant. Med huslånet, annen gjeld og som aleneforsørger til 3, så får jeg hjulene ikke til å gå rundt. Aner ikke hvor jeg skal finne 400kr i måneden til busskortet hennes nå. Null kroner i lommepenger for en tenåring blir populært. Dette passet bare så bra nå som jeg slåss med å klare inkasso regningene for å unngå betalingsanmerkning. Det stipendet var så fint å ha, det gikk til skolebussen og hun kunne være med på sosial livet. Kjøpe mat i kantina osv. Vet jeg syter men med nå går dette til helvete her. Var bedre når de brukte alminnelig inntekt for da tok de hensyn til oss med høy gjeld og mye renteutgifter. Og før dere kapper av meg hodet, mestparten av gjelden kommer ifra når jeg gikk på AAP, med 60% inntekt så klarte jeg ikke huslånet,mat, forsikring og strøm. Ble heldigvis friskere men sliter med å rette på økonomien. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f Får de ikke gratis busskort? Hvor gammel er hun? Anonymous poster hash: c3b37...cc1
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #3 Skrevet 7. juli 2015 Hun kan vel finne seg en jobb å betale for busskortet selv? Hun er over tretten hvertfall. Jeg var 14 når jeg begynte å jobbe og tjente noen tusen i mnd hver mnd. Da kan hun også kjøpe seg andre ting hun ønsker som klær, sminke osv. Du skal selvfølgelig forsørge henne, men med dårlig inntekt i perioder bør hun vel kunne bidra med litt selv? 😊 Anonymous poster hash: d8af3...d03
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #4 Skrevet 7. juli 2015 Hun kan vel finne seg en jobb å betale for busskortet selv? Hun er over tretten hvertfall. Jeg var 14 når jeg begynte å jobbe og tjente noen tusen i mnd hver mnd. Da kan hun også kjøpe seg andre ting hun ønsker som klær, sminke osv. Du skal selvfølgelig forsørge henne, men med dårlig inntekt i perioder bør hun vel kunne bidra med litt selv? 😊 Anonymous poster hash: d8af3...d03 Amen Anonymous poster hash: c3b37...cc1
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #5 Skrevet 7. juli 2015 Tror dere det er lett for ungdom å få jobb ?HI,dere kan klage,det skal vi. Anonymous poster hash: 105be...e0f
HvittHus Skrevet 7. juli 2015 #6 Skrevet 7. juli 2015 (endret) Hun kan vel finne seg en jobb å betale for busskortet selv? Hun er over tretten hvertfall. Jeg var 14 når jeg begynte å jobbe og tjente noen tusen i mnd hver mnd. Da kan hun også kjøpe seg andre ting hun ønsker som klær, sminke osv. Du skal selvfølgelig forsørge henne, men med dårlig inntekt i perioder bør hun vel kunne bidra med litt selv? 😊 Anonymous poster hash: d8af3...d03 Det er ikke bare bare å skaffe seg en jobb når man er tenåring. Enkelte steder må du kjenne de rette menneskene for å få jobb, ellers kan du se langt etter noe som helst. Andre steder får du jobb, men så er det kanskje ikke like lett å komme seg til og fra jobben. Arbeidsgiverne vil gjerne ha myndige ungdommer i jobb. Da stiller du svakt som 15-17 åring. Min yngste fikk jobb i fjor. Den fikk hun pga en venninnes mor som gikk god for henne. Da hadde hun søkt jobber lenge. Hele senhøst, vinter og fram til mars måtte vi kjøre henne hjem fra jobb. Her går det nemlig ikke buss etter kl 1600. Mange av hennes jevnaldrende sitter uten sommerjobb nå. Markedet er nemlig mettet av andre mer voksne arbeidstakere. Endret 7. juli 2015 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #7 Skrevet 8. juli 2015 Det er virkelig ikke lett for tenåringer under 18 år å få jobb, vanskelig nok for de over 18 år. Her vi bor er det gjerne 300 søknader på stillinger, hvor man ikke trenger utdannelse. Sånn som butikk og barnehage. Og da ansetter jo matbutikken en over 18 år, som kan gjøre alt i butikken. Er grunnen til at dere ikke får, fordi de nå legger sammen mors og fars inntekt, selv om de er skilt og ikke bor sammen? For det blir et problem for meg, den dagen kommer. Jeg er ufør, minste sats. Og far tjener veldig bra, men klarer å få til å betale lite i bidrag. Og vil ikke hjelpe barna sine med en krone. Anonymous poster hash: 1bbad...f4a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #8 Skrevet 8. juli 2015 Hun har prøvd å søke jobber i månedsvis, de får ikke gratis busskort til videregående skole her vi bor. Du som skrev dere skal klage, er du i lignende situasjon? På hvilket grunnlag skal du klage ? Anonymous poster hash: 6ca9d...72f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #9 Skrevet 8. juli 2015 Vgs-elever skal ha gratis skyss til skolen, klag heller på det. Ellers kan hun prøve å få seg en jobb. Jeg fikk min første jobb da jeg var 12, byttet jobb da jeg var 15 og søkte en annen stilling og fikk den da jeg var 17. Dette er faktisk ikke så mange år siden. De to første jobbene var vaskejobber og den siste var en jobb hvor jeg passet barn på det lokale treningssenteret. Anonymous poster hash: 4b3b0...cf4
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #10 Skrevet 8. juli 2015 Vgs-elever skal ha gratis skyss til skolen, klag heller på det. Ellers kan hun prøve å få seg en jobb. Jeg fikk min første jobb da jeg var 12, byttet jobb da jeg var 15 og søkte en annen stilling og fikk den da jeg var 17. Dette er faktisk ikke så mange år siden. De to første jobbene var vaskejobber og den siste var en jobb hvor jeg passet barn på det lokale treningssenteret. Anonymous poster hash: 4b3b0...cf4 I Rogaland får ingen vgs elever gratis skyss. Istede får alle under 21 veldig billig ungdomskort som de kan bruke i hele fylket på tog, båt og buss. Anonymous poster hash: ebdac...a39
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #11 Skrevet 8. juli 2015 Dere fyller ikke kravene så enkelt er det. Er det slik at det nesten ikke går rundt måned etter måned må du kutte i forbruket. Er boligen for dyr må du selge. Blir forundret over at folk mener NAV skal hjelpe de ut av økonomisk uføre pga egne valg. Det må faktisk være noe i eget forbruk du kan kutte så ungen kommer seg på skolen. Anonymous poster hash: 2dbed...459
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #12 Skrevet 8. juli 2015 Jeg fikk ikke stipend da jeg begynte på vgs og det er ikke lenger tilbake enn i 2006. Jeg jobbet i en kiosk og tjente litt der. Busskort fikk jeg ikke siden jeg bodde akkurat innenfor grensa, men det betalte heldigvis mamma. Da jeg begynte siste året flyttet jeg hjemmefra og da fikk jeg kun bortebostipend på 3000,-/ måned og husleien min var på 2900,-/ måned. Pappa betalte barnebidrag så jeg hadde ca. 2000,- å leve for i mnd. utenom når mamma overførte litt en gang i blant. Uansett HI, ja, du kan klage, men datteren din kan også finne seg en jobb. Kiosk, sykle med reklame, barnepass m.m. Anonymous poster hash: a64cf...1ff
Husbygger Skrevet 8. juli 2015 #13 Skrevet 8. juli 2015 Ungdom I Rogaland får gratis skyss til videregående skole, hvis det er mer en 6 km mellom hjem og skole! Men det gjelder jo bare en reise til dagen tur/retur, så hun må kanskje ha ungdomsorganisasjoner utenom? http://www.rogfk.no/Vaare-tjenester/Utdanning/Videregaaende-skole/Elev/Skoleskyss
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #14 Skrevet 8. juli 2015 Sånn er det, har man ikke rett på stipend så har man ikke det, og da må man finne andre løsninger. Det er mulig å finne seg jobb om man virkelig vil, det gjelder bare å søke, søke og søke til man får napp. Anonymous poster hash: 98a3d...848
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #15 Skrevet 8. juli 2015 Ikke akkurat eget valg å ende på aap med 60% av tidligere lønn. Hvor skal det kuttes, har hull i mine sko, ikke kjøpt klær til meg selv på flere år, har ikke mobil abonnement, har blitt asosial for å spare penger. Går ikke engang til frisøren. Selger jeg huset så må jeg betale mer i husleie, i dette området så er det vanskelig med langtidsleie. Ja utrolig dårlig gjort å velge bli syk å havne i denne situasjonen. Håper ikke du ender der en dag Går med daglige smerter for med engang jeg klarte å pine meg igjennom dagene så begynte jeg å jobbe fullt igjen. Men lett å dømme andre når man aldri har vært i situasjonen selv. Les før dere svarer, jente har prøvd i månedsvis å få jobb. Nei ikke lov å syte når man ser løkken stramme enda hardere. Anonymous poster hash: 6ca9d...72f
Mamma_til_2 Skrevet 8. juli 2015 #16 Skrevet 8. juli 2015 (endret) Huff dette må være tøft for deg, men du er en mamma og du får det til på ett magisk vis! Men du kan jo prøve og klage på vedtaket om det er mulig, jenta de kan sitte barnevakt ol? Ser nå at du er aleneforsørger men fars inntekt er tatt med i beregningen, da kan hun søke om ekstra bidrag fra far da? Endret 8. juli 2015 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #17 Skrevet 8. juli 2015 Du får høre om faren kan betale busskort. Evt får ungene flytte til far om du ikke har råd til å forsørge dem. Anonymous poster hash: 36cfb...31c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #18 Skrevet 8. juli 2015 Det er virkelig ikke lett å få jobb for ungdom under 18 år, jeg har en tenåringssønn selv så det vet jeg. Men har datteren din prøvd å lage en "flyer" å legge i postkassene i nabolaget? Min sønn tjener faktisk noen kroner på det. Han har tre hus han klipper gresset for, eldre mennesker. Han får også litt småpenger for å ta inn post for en nabo som reiser veldig mye. Da en enslig mann i nabolaget ødela benet sitt fikk han penger for å lufte hunden hans. Besteforeldrene lønner han også for noen småjobber innimellom, som å stable inn all veden om høsten o.l. Forrige uke fikk han 100 kr for å støvsuge og vaske bilen til farmor utvendig og innvendig. Datteren til en venninne hang opp lapp med barnevakttjenester i barnehagen til familiens atpåkladd og har nå to faste steder hun er barnevakt hver uke. Anonymous poster hash: 51246...a94
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #20 Skrevet 8. juli 2015 Har du ikke råd til å ha barna, så må vel en, flere eller alle flytte inn til far? Ingen menneskerett å ha barna boende hos seg, når de har en oppegående far? Anonymous poster hash: c3b37...cc1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #21 Skrevet 8. juli 2015 Mat i kantinen?? Alvorlig?!? Anonymous poster hash: 392d6...fe6
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #22 Skrevet 8. juli 2015 Dersom avslaget på stipendet er basert på foreldrenes samlede inntekt, som er 700.000,- så bør vel faren bidra? Dere bor ikke sammen skjønner jeg? Jeg aner ikke noe om hvordan dette blir regnet ut og hva de legger vekt på, men har dere 50/50 omsorg? Hvis ikke skulle man jo tro at kun inntekten til den av foreldrene som hadde hovedomsorgen ble tatt med, eller? Anonymous poster hash: f92e0...f7d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #23 Skrevet 8. juli 2015 Mat i kantinen?? Alvorlig?!? Anonymous poster hash: 392d6...fe6 Jadda, de fattige har det godt! Anonymous poster hash: c3b37...cc1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #24 Skrevet 8. juli 2015 Mat i kantinen?? Alvorlig?!? Anonymous poster hash: 392d6...fe6 Jadda, de fattige har det godt! Anonymous poster hash: c3b37...cc1 Ja ikke vet jeg....vi har ok lønn begge to men vårt eldste som gjerne vil kjøpe skolemat i kantinen får ikke det. Det er sløsing med penger! Anonymous poster hash: 392d6...fe6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå