Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #1 Skrevet 7. juli 2015 Foran og i hver ferie kommer det metervis med spalteplass om feriepress. De fleste artiklene handler om folk som ikke har råd til å reise 1-3 uker til Syden og hvor synd det er på dem, de blir regelrett mobbet og frosset ut, men er det sånn? I vår omgangskrets er det hytteferier, gårdsferier, besøk hos besteforeldrene, telttur i skog og fjell, campingtur, sydenturer, Danmark og Sverige turer og noen har hjemmeferier, men alle har en flott ferie. Feriene handler om kvalitetstid med familien sin og det å ha tid til venner. Trenden blant våre venner er faktisk at vi er mer hjemme i Norge og distriktet vårt i feriene, telt, campingvogn og hytteturer er faktisk mer populært. Har du eller kjenner du noen som opplever feriepress jmf hva pressen beskriver? Anonymous poster hash: 397ff...b3c
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #2 Skrevet 7. juli 2015 Hos oss er det også fler som er hjemme og koser seg, danmark, camping osv. Skjønner ikke hvorfor man vil til "syden" midt i den deilige norske sommeren Anonymous poster hash: 72f17...83f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #3 Skrevet 7. juli 2015 Jeg tror kanskje det oppleves som et større press for de som vil men ikke har råd, enn for de som har råd men velger å gjøre noe annet. Anonymous poster hash: fa02e...745
klg,2 boys now:) Skrevet 7. juli 2015 #4 Skrevet 7. juli 2015 Her er presset blandt de voksne. Husker vi skulle "bare" på hyttetur ett år og syntes nabo gutten at vi var så heldige,han skulle bare til Kreta han...litt ironisk siden moren hele tiden gjorde ett stort nummer av at de skulle til KRETA og vi "bare" på hytta. Hun kom stadig med sparetips til meg for hvordan vi også kunne få råd til Kreta tur🙈var ikke økonomi som avgjorde ferievalget for oss.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #5 Skrevet 7. juli 2015 Hos oss er det også fler som er hjemme og koser seg, danmark, camping osv. Skjønner ikke hvorfor man vil til "syden" midt i den deilige norske sommerenAnonymous poster hash: 72f17...83f Fordi "den deilige sommeren" ikke finnes i hele landet vårt. Anonymous poster hash: b5b60...59d
3døtre1sønn Skrevet 7. juli 2015 #6 Skrevet 7. juli 2015 Her er det vel 50/50 syden/camping... Presset kommer nok fra folk som dyrker det materielle.... "viktig å reise til riktig sted"... oh well, de om det!
3døtre1sønn Skrevet 7. juli 2015 #7 Skrevet 7. juli 2015 Hos oss er det også fler som er hjemme og koser seg, danmark, camping osv. Skjønner ikke hvorfor man vil til "syden" midt i den deilige norske sommerenAnonymous poster hash: 72f17...83f Fordi "den deilige sommeren" ikke finnes i hele landet vårt.Anonymous poster hash: b5b60...59d Ifjor hadde Sunnmøre sommer for første gang på ca 4 år!! Året før kunne ungene gå i shorts 1 dag i mai og to i juni! DERFOR!!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #8 Skrevet 7. juli 2015 Ungene eller jeg har aldri opplevd noe feriepress. Hverken da vi bodde i Bergen eller nå når vi bor i Oslo. I fjor var vi Kreta, i år blir det telting på campingplasser rundt om i Norge der vi legger turen innom besteforeldre. Naboene med barn har også varierte ferier. Vi hadde faktisk nylig en diskusjon i vennegjengen for kort tid siden om akkurat dette, og ingen kjente seg igjen i feriepresset. Og i vennegjengen min er det noen som drar til syden hvert år, mens noen drar på camping/biltur hvert år (selv om de har mer enn nok råd til sydenturer). Anonymous poster hash: 2bff1...924
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #9 Skrevet 7. juli 2015 Aldri opplevd feriepress, og det er de færreste av de jeg kjenner som reiser til syden, eller utenlands generelt, hvert eneste år. Standarden er ferie i Norge, på hytta, campingplassen, til ei bygd eller lignende. Jeg kan vel telle på to hender hvor mange ganger jeg har vært i syden selv gjennom hele mitt liv, inkludert barndommen. Selvfølgelig er det kjekt å reise og oppleve, men min mor hadde ikke råd til slik luksus, og jeg selv har heller ikke råd hvert år. Somrene blir tilbrakt på stranda i nærområdet, på campingplassen eller hytta til familie som begge deler ikke ligger mer enn en 20 minutters kjøretur hjemmefra. En tur innover Sognefjorden blir det nesten stort sett hvert år også, men det er alt. Aldri hørt fra noen at det er "bare", eller "stakkars". Anonymous poster hash: ff8bb...b81
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #10 Skrevet 7. juli 2015 Siden mai har det tikket inn 250 000 på konto. Føler oss litt rike, men vi velger ikke sydenferie av den grunn? Ikke selv om ungene maser. Det blir å dra hjem til familie som bor langt unna. Litt campingkos, litt strandliv, kanskje litt shopping. Driter en lang i hele statusgreia For tenåringer kan det være press, men for normale voksne? Må være i spesielle miljøer der man gjør alt for å hevde seg. Jobber i en liten bedrift der sjefene har millionlønn, ingen skulle til syden i sommer.. Hvem reiser til syden? Rosabloggerne føler jeg i mediebildet.. Anonymous poster hash: 4a3c4...69e
Mandala Skrevet 7. juli 2015 #11 Skrevet 7. juli 2015 Jeg kjenner heller ikke igjen det med feriepress. Barna mine kan selvsagt komme med ferieønsker, men i år som vi ikke har andre planer enn hytta, så er dem ikke misfornøyde med det. Ikke syns de det er flaut, pinlig eller teit heller. Tror egentlig at de knapt vet hvor vennene skal reise jeg, det er i grunn ikke særlig interessant for dem. De er skolebarn.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #12 Skrevet 7. juli 2015 Hos oss er det også fler som er hjemme og koser seg, danmark, camping osv. Skjønner ikke hvorfor man vil til "syden" midt i den deilige norske sommeren Anonymous poster hash: 72f17...83f Du har åpenbart aldri tilbrakt sommeren din i Bergen! *titte ut på regn og 12 grader* Jeg føler heller ikke noe på presset, og heller ikke det "stresset" som mange skriver om. For meg er faktisk ferie en ferie. Selv om jeg er hjemme mesteparten av tiden, er det en fin tid. Vi reiser vanligvis bort i 10-15 dager, og vi er gode på å slappe av, senke skuldrene og ikke ha så høye forventinger. Anonymous poster hash: 15914...a1d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #13 Skrevet 7. juli 2015 Jeg lurer også på om det er medieskapt. Ser at mange oppegående nå foretrekker ferie hjemme i Norge og nabolandene. Tror det er på vei til å bli trendy å feriere miljøvennlig og "nedpå". Prioritere samvær og opplevelser sammen som fjellturer, lek i fjæra, bondegårdsferie etc fremfor parasoldrinker og fleskesteking på stranden. Mer bærekraftig og sunt, og deilig oppfylling av gode barndomsminner. Anonymous poster hash: 09046...4cd
Leirha Skrevet 7. juli 2015 #14 Skrevet 7. juli 2015 For meg virker det som dette feriepresset du snakker om, handler om ALL bortreising, da inkludert hyttetur, tellttur, Danmarkstur, sydentur, alt. Vi føler selv ikke noe stort press på å reise til syden, hvis det er det som er "ferie", vi kunne like godt hatt noen uker på en hytte, det er bare det å komme seg litt bort som er digg, la ungene oppleve noe.I fjor hadde vi storferie med to uker i syden alle 5, i år tok vi en uke til Danmark.Neste år blir det gjerne en bobilferie gjennom europa, hvis vi sparer opp...Eller kanskje vi leier hytte noen uker?Eller kanskje telt i hagen....?Kanskje tar vi en langhelg til Disneyland Paris på høsten/våren?Eller kasnkje vi tar en Norgestur og besøker familie... Eller kanskje vi blir hjemme.... Og bare reiser på stranden, lekeland, fornøyelsespark i nærheten.For oss handler det om å oppleve noe, en to dagers biltur, en Thailandstur på 5 uker, egentlig bare det å oppleve å ikke bare sitte hjemme hele sommeren.Er det knallfint vær her hjemme så er det jo ingen bedre plass å være
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #15 Skrevet 7. juli 2015 Jeg kjenner på presset hvertfall, uansett hvem som har skapt det. Vi fikk barn unge, og har hatt annet å bruke penger på enn dyre ferier..Det har ikke vært et tema før i år, men denne sommeren drar jammen omtrent alle vi kjenner til USA, Afrika, Italia og minst 2 uker i "syden". Jeg har akkurat begynt i ny jobb og har ikke krav på ferie,og mannen min har høysesong i sin bransje og tar derfor ikke fri nå. Jeg jobber fra hjemmekontor så har masse tid med barna våre hjemme til kos, men det blir utrolig merkelig stemning blandt folk når det kommer frem at den lengste turen vi skal ha i sommer er 6 dager i Danmark. Jeg synes det er trist! Jeg er så lykkelig over ny jobb, men føler meg bare dum når alle andre skal hit og dit :-( Anonymous poster hash: 2366f...c61
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #16 Skrevet 7. juli 2015 Jeg tror kanskje det oppleves som et større press for de som vil men ikke har råd, enn for de som har råd men velger å gjøre noe annet. Anonymous poster hash: fa02e...745 Helt enig. Vi har råd til utenlandstur (om enn ved stramme prioriteringer-er nyetablerte), men vi har ikke noe lyst til å dra utenlands nå. Teltferie og hyttetur er ferie vi liker. Og vi er heldige som har familie med hytte på begge sider. Føler ingen press. Men vi har jo valgt dette selv. Anonymous poster hash: c545b...b7d
sug lut Skrevet 7. juli 2015 #17 Skrevet 7. juli 2015 Jeg kjenner på presset hvertfall, uansett hvem som har skapt det. Vi fikk barn unge, og har hatt annet å bruke penger på enn dyre ferier..Det har ikke vært et tema før i år, men denne sommeren drar jammen omtrent alle vi kjenner til USA, Afrika, Italia og minst 2 uker i "syden". Jeg har akkurat begynt i ny jobb og har ikke krav på ferie,og mannen min har høysesong i sin bransje og tar derfor ikke fri nå. Jeg jobber fra hjemmekontor så har masse tid med barna våre hjemme til kos, men det blir utrolig merkelig stemning blandt folk når det kommer frem at den lengste turen vi skal ha i sommer er 6 dager i Danmark. Jeg synes det er trist! Jeg er så lykkelig over ny jobb, men føler meg bare dum når alle andre skal hit og dit :-( Anonymous poster hash: 2366f...c61 Da handler det virkelig mer om din manglende selvtillit som du projiserer på andre (som i bunn og grunn gir en lang faen i hvordan andre ferierer) enn om ferien.
Fandens Oldemor Skrevet 7. juli 2015 #18 Skrevet 7. juli 2015 Nei, jeg føler ikke noe press. Men ser bl.a. her inne at det ikke lenger holder med "sydentur", det er liksom litt lower end. Florida, vingårder eller å ha feriehus i Franrike er tydeligvis viktig. For meg er ferie lik tid til overs, samme hvor.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #19 Skrevet 7. juli 2015 Det er ett press, men om en velgere å være endel av det eller ei er jo opp til hveer enkel. Jeg fikk mange spm om hva vi skulle i ferien og folk fikk sjokk da jeg svart: aner ikke, selv den dagen jeg gikk ut i ferie. Nå har jeg siste uke med ferie og vi har storkost oss, noe vi fortsatt gjør. Ungene har vært på tur med besteforeldre noen dager. Syklet, besøkt familie, vært på hytta og i det hele tatt kost seg. Vi har vært hjemme, tatt noen turer på hytta på besøk. Med unger her og der, dyr (ett dyr på hytta som ikke tåler at våre dyr er der, så da kan vi ikke være der. ) så har vi måtte ha basen hjemme. En unge dro til bestefar på andre siden av landet. En har fartet rundt med venner, og vi andre har funnet på masse sammen. Liseberrg har vi vært med noen venner. Idag har vi vært ett std vi aldri har vært, mann og barn ble furtene da det stengte. De ville være der lenger, tross at jeg fikk de motvillig med meg. I morra blir det bytur om været er greit. Markedsdag i en by like ved, det er kjempe koselig såfremt været er greit. Til uka begynner jeg på jobb igjen, da drar to av ungene til bestemor og bestefar på hytta. Vi kommer nok til å finne på mer i ferien, men hva og når aner vi ikke. Vi tar ting som det kommer og det passer oss best. Vi har planer om å få lånt oss en kano, så da kan vi ta oss turer i vannet som er like ved oss. Bade og kose oss hele dagen. Ungene var bekjymret over at vi ikke skulle gjøre noe i ferien, men den bekjymringen gikk fort over. Selv de dagene jeg snekkret og var ganske kjedelig hadde de det kjempe gøy. Hagen var full av unge, de lekte fra morgen til kveld. Vi laget god mat, sola skinte og alt var topp. Jeg tror ikke det har vært en dag i sommer der det bare har vært oss rundt middagsbordet når vi har vært hjemme, for her har det vært ørten unger inn og ut dørene hele tiden. Hu eldste som sjeldent har hatt venner på besøk de siste åra, igrunn ikke vært sosial de siste åra har hatt x ant venner på besøk, sent som tidlig. Kjmpe gøad vi valgte som vi gjorde, for hadde vi planlagt mye så hadde det ikke blitt slik. Anonymous poster hash: 91125...dfd
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #20 Skrevet 7. juli 2015 Jeg tror nok feriepresset kanskje blir tydeligere m tenåringer i hus. Vi har barneskolebarn, de bryr seg ikke. Spurte sønnen i fjerdeklasse hva Klassekompisene skulle i sommer, han hadde ikke peiling. Det hadde de ikke snakket et ord om. Anonymous poster hash: dbebc...15b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #21 Skrevet 7. juli 2015 Det er ett press, men om en velgere å være endel av det eller ei er jo opp til hveer enkel. Jeg fikk mange spm om hva vi skulle i ferien og folk fikk sjokk da jeg svart: aner ikke, selv den dagen jeg gikk ut i ferie. Nå har jeg siste uke med ferie og vi har storkost oss, noe vi fortsatt gjør. Ungene har vært på tur med besteforeldre noen dager. Syklet, besøkt familie, vært på hytta og i det hele tatt kost seg. Vi har vært hjemme, tatt noen turer på hytta på besøk. Med unger her og der, dyr (ett dyr på hytta som ikke tåler at våre dyr er der, så da kan vi ikke være der. ) så har vi måtte ha basen hjemme. En unge dro til bestefar på andre siden av landet. En har fartet rundt med venner, og vi andre har funnet på masse sammen. Liseberrg har vi vært med noen venner. Idag har vi vært ett std vi aldri har vært, mann og barn ble furtene da det stengte. De ville være der lenger, tross at jeg fikk de motvillig med meg. I morra blir det bytur om været er greit. Markedsdag i en by like ved, det er kjempe koselig såfremt været er greit. Til uka begynner jeg på jobb igjen, da drar to av ungene til bestemor og bestefar på hytta. Vi kommer nok til å finne på mer i ferien, men hva og når aner vi ikke. Vi tar ting som det kommer og det passer oss best. Vi har planer om å få lånt oss en kano, så da kan vi ta oss turer i vannet som er like ved oss. Bade og kose oss hele dagen. Ungene var bekjymret over at vi ikke skulle gjøre noe i ferien, men den bekjymringen gikk fort over. Selv de dagene jeg snekkret og var ganske kjedelig hadde de det kjempe gøy. Hagen var full av unge, de lekte fra morgen til kveld. Vi laget god mat, sola skinte og alt var topp. Jeg tror ikke det har vært en dag i sommer der det bare har vært oss rundt middagsbordet når vi har vært hjemme, for her har det vært ørten unger inn og ut dørene hele tiden. Hu eldste som sjeldent har hatt venner på besøk de siste åra, igrunn ikke vært sosial de siste åra har hatt x ant venner på besøk, sent som tidlig. Kjmpe gøad vi valgte som vi gjorde, for hadde vi planlagt mye så hadde det ikke blitt slik. Anonymous poster hash: 91125...dfd Ikke enig. Jeg svarer også aner ikke og ingen her reagerer på det. Overhodet ikke noe press her og vi bor i et strøk med mange med god råd. Anonymous poster hash: 37107...03c
Yellow Brick Road Skrevet 8. juli 2015 #22 Skrevet 8. juli 2015 Jeg tror mye er medieskapt. Vi tror at folk reiser mer på ferie enn det de gjør. Dvs. mange reiser på en eller annen form for ferie, men det kan godt være til besteforeldrene i nabokommunene eller på andre enkle og ikke så dyre ferier. Ganske mange er hjemme også. Men det er ikke de vi hører mest om, og her tror jeg vi alle har noe å tenke over. Klarer vi å være like "Wow, det høres fint ut" når noen forteller at de har vært hos farmor og farfar som når de har vært i Florida? Spesielt viktig er dette overfor barna, tenker jeg. Om et barn forteller meg at de "bare" har vært hjemme, kan jeg godt finne på å svare med at "ÅÅÅ, det høres deilig ut. Bare slappe av og kose dere hjemme" Voksne er flinke til å hause opp barn som er på "spennende" ferier, mens vi nesten overser de som ikke har vært på ferie. Skjerpings!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #23 Skrevet 8. juli 2015 Jeg kjenner ikke på presset (men har ikke tenåringsbarn da;) ). Vi er delvis hjemme og delvis på hyttetur i Finland. Mye kjekt å finne på hjemme som kan skape gode ferieminner:) Jeg har ikke flust med penger, men gjør så godt med det jeg har:) Anonymous poster hash: cee42...7cc
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #24 Skrevet 8. juli 2015 Ja, jeg tror det til en viss grad er mediskapt. Nå har jeg ikke veldig store barn enda, men har en på 10 år og ei på snart 8. Tror ikke de aner mye om hvor klassekameratene skal på ferie for å si det sånn. Vi har vanligvis pleid å ta ferien veldig på sparket og kjøre rundt i Norge, Sverige og Danmark og ta det en dag av gangen og kjøre etter været Ungene elsker det! I tillegg har vi tilgang på hytte på Hemsedal gjennom familien og landteder både i Sogn og i Nord-Norge, så hos oss har det vært mest "lokale" ferier I år hadde vi i utgangspunktet ingen planer og tenkte at vi skulle hive oss på hjul som vi alltid gjør og se hvor vi ender opp, men på grunn av det (så langt) elendige været har vi bestilt oss en ukes Italia-tur på sparket, bare for å "tørke opp" litt i dette høstværet vi har nå. På jobben snakker vi vel mer om ferieplaner enn det ungene gjør på skolen tror jeg, men likevel ikke på en måte at jeg føler det oppstår et press. Det er mer "rundt-lunsjbordet"-snakk og folk skal alt fra Cruise i Bahamas til å tilbringe hele sommeren på hytta 30 minutter unna. Føler nesten det er mer "press" på facebook ol i grunn. For der florerer det jo av bilder av "den lykkelige familien" på Thailand-ferie, i Florida og i syden. At folk våger å legge sånt ut på nett, for alle å se når de er borte fra hus og hjem, er jo en helt annen diskusjon, men men... Anonymous poster hash: 32922...a30
Nyttårs barn Skrevet 8. juli 2015 #25 Skrevet 8. juli 2015 Jeg tenker det er mer et press om dette for de som ikke har råd. De som egentlig kunne ha råd til utenlandsferie, men velger hytta eller camping føler heller ikke på dette presset, da er det selvvalgt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå