Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #1 Skrevet 6. juli 2015 Nabogutten er her ofte på besøk, og er hele tiden sulten.. Bruker alltid å sette fram litt frukt el når barna har besøk, men denne gutten strekker det litt langt. Vil ha kjeks i tillegg, saft å drikke, lurer på om vi har middag... Hva gjør dere? Sier at de må spise hjemme? Har ikke noe problem med å mette noen munnen ekstra, men kjenner st dette begynner å irritere meg. Anonymous poster hash: 7e205...b63
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #2 Skrevet 6. juli 2015 Send han hjem når det er middagstid? Anonymous poster hash: eb3b9...9c8
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 6. juli 2015 #3 Skrevet 6. juli 2015 Jeg var nok et sånt barn, det ingen visste var at jeg ikke fikk skikkelig mat hjemme. Det var knekkebrød og brunost til alle måltider.. Vet du noe særlig om hvordan han har det hjemme? Om han bare er konstant sulten, men får middag hjemme i tillegg ville jeg snakket med foreldrene for å høre hva som er greit at han får hos deg. Prøv å ta det med et smil, si at dere ikke skal ha middag akkurat nå og at det som er fremme er det de får!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #4 Skrevet 6. juli 2015 Om det er nabogutten, kan du jo fint svare at han kan stikke hjem for å spise litt mat om han er sulten? Anonymous poster hash: 55583...3fa
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #5 Skrevet 6. juli 2015 Tar en prat med han og forklarer at det er ufint å be om mat borte. Og at i utgangspunktet skal han spise hjemme hver dag. I tillegg ville jeg informert mor om samtalen dere har hatt slik at det ikke blir noen misforståelser. Anonymous poster hash: d2436...4fc
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #6 Skrevet 6. juli 2015 Jeg gir brødskiver eller middag til de som er her. Saft får de av og til, men vanligvis vann. Frukt og is når det passer og "aldri" kjeks. Anonymous poster hash: e8dd5...ba8
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #7 Skrevet 6. juli 2015 Jeg har ei slik jente som gjeeeerne vil spise hos andre og heldigvis så vet jeg det. Derfor sier jeg bestandig at de skal bare sende henne hjem viss hun er sulten Anonymous poster hash: da534...f0a
klg,2 boys now:) Skrevet 6. juli 2015 #8 Skrevet 6. juli 2015 Sånn er det her også😖 Men her er det søskenpar som kommer og sier de SKAL ha frokostblanding,kjekse,is om det står noe på bordet tar de bare(kaster seg over og tømmer,i det de kommer inn døren). Jeg svaret at vi har nettopp spist og neste måltid er f eks lunsj og det er klokka ... Og da skal vi ha brødskiver f eks.da kommer det huff og hvorfor det????ser dere har kjekse....kjenner det koker i meg innimellom,makan til frekke unger.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #9 Skrevet 6. juli 2015 Ikke min sønn vel? Neida, han ville ikke mast på de tingene, men han er kronisk sulten og er mye hos venner. Hvor gammel er han da, og kjenner du foreldrene? Dersom han er "liten", altså under 8-9 år og du kjenner foreldrene, så hadde jeg tatt det opp med dem på en hyggelig måte. F.eks. spurt om de kunne sørge for at han fikk i seg skikkelig med mat før han kom bort til dere. Dersom det er et eldre barn og/eller du ikke kjenner foreldrene så godt, hadde jeg enten servert ham noe han blir mer mett av (en dobbeltskive el.), eller bedt ham gå hjem for å spise og sagt at han kan komme tilbake siden. Nå er det uansett slik at noen barn er mer sultne enn andre. Min 13-åring spiser kronisk føles det som. Han kan spise masse frokost, så er ha sulten igjen etter 1-2 timer og spiser en tidlig lunjs. Deretter er han på nyt sulten osv. Det er ikke uvanlig at han kan lempe innpå 2-3 store middagsporsjoner og likevel være skrubbsulten igjen etter et par timer og spise 2-3 måltider med kveldsmat. Jeg kan ikke annet enn å tenke at han må jo nødvendigvis spise en del når han er hos venner også. Men så spiser også vennene hans hos oss da. Anonymous poster hash: 61b59...44c
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #10 Skrevet 6. juli 2015 Datteren min har også en slik venninne, de er nå 8 år. Jeg ler litt av det jeg da, og svarer det samme til henne som jeg ville svart mine egne unger om det var de som maste... Hun var her forrige dagen og her er et lite utdrag av hva hun spurte om -Har dere noe godteri? -Kan vi få penger til å gå på butikken og kjøpe tyggis? -Har dere potetgull -Hva skal dere ha til middag, kan jeg spise her? -Kan jeg overnatte? -Jeg er tørst, kan jeg få brus? -Når skal dere på ferie, kan jeg være med? Dere har jo plass til et ekstra barn i bilen! -Jeg er sulten jeg, kan jeg få noe mat? -Kan vi få is, dere har vel is i fryseren? En samtale vi hadde da jeg skulle lage lunsj til dem: Jeg: Hva vil du ha på brødskiven? Hun: Jeg vil heller ha grillpølser jeg. Jeg: Vil du ha et glass saft? Hun: Har du ikke brus? Det er jo litt vittig Jeg sier bare nei, er de tørste kan de finne seg et glass vann og neste måltid er om f.eks en time så de får ikke mat nå. Nei, vi spiser ikke godteri midt på dagen på en hverdag. Nei, du kan ikke være med oss på ferie. Jeg gir venner mat til måltidene, men bare om det er avklart med foreldrene. De minste barna (barnehagealder) sender jeg en mld til foreldrene og spør om det er greit at de spiser her eller om de har andre planer og de større barna må ringe hjem og spørre først. Ofte får de beskjed om å komme hjem å spise fordi foreldrene har laget eller skal lage mat der, men noen ganger er det greit å spise borte og dette går gjerne opp i opp så mine spiser noen ganger der og vennene spiser noen ganger her. Det er bare koselig. Anonymous poster hash: a0e82...b75
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #11 Skrevet 6. juli 2015 Datteren min har også en slik venninne, de er nå 8 år. Jeg ler litt av det jeg da, og svarer det samme til henne som jeg ville svart mine egne unger om det var de som maste... Hun var her forrige dagen og her er et lite utdrag av hva hun spurte om -Har dere noe godteri? -Kan vi få penger til å gå på butikken og kjøpe tyggis? -Har dere potetgull -Hva skal dere ha til middag, kan jeg spise her? -Kan jeg overnatte? -Jeg er tørst, kan jeg få brus? -Når skal dere på ferie, kan jeg være med? Dere har jo plass til et ekstra barn i bilen! -Jeg er sulten jeg, kan jeg få noe mat? -Kan vi få is, dere har vel is i fryseren? En samtale vi hadde da jeg skulle lage lunsj til dem: Jeg: Hva vil du ha på brødskiven? Hun: Jeg vil heller ha grillpølser jeg. Jeg: Vil du ha et glass saft? Hun: Har du ikke brus? Det er jo litt vittig Jeg sier bare nei, er de tørste kan de finne seg et glass vann og neste måltid er om f.eks en time så de får ikke mat nå. Nei, vi spiser ikke godteri midt på dagen på en hverdag. Nei, du kan ikke være med oss på ferie. Jeg gir venner mat til måltidene, men bare om det er avklart med foreldrene. De minste barna (barnehagealder) sender jeg en mld til foreldrene og spør om det er greit at de spiser her eller om de har andre planer og de større barna må ringe hjem og spørre først. Ofte får de beskjed om å komme hjem å spise fordi foreldrene har laget eller skal lage mat der, men noen ganger er det greit å spise borte og dette går gjerne opp i opp så mine spiser noen ganger der og vennene spiser noen ganger her. Det er bare koselig. Anonymous poster hash: a0e82...b75 For et utrolig uhøflig barn!! Anonymous poster hash: c6280...64a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #12 Skrevet 6. juli 2015 Datteren min har også en slik venninne, de er nå 8 år. Jeg ler litt av det jeg da, og svarer det samme til henne som jeg ville svart mine egne unger om det var de som maste... Hun var her forrige dagen og her er et lite utdrag av hva hun spurte om -Har dere noe godteri? -Kan vi få penger til å gå på butikken og kjøpe tyggis? -Har dere potetgull -Hva skal dere ha til middag, kan jeg spise her? -Kan jeg overnatte? -Jeg er tørst, kan jeg få brus? -Når skal dere på ferie, kan jeg være med? Dere har jo plass til et ekstra barn i bilen! -Jeg er sulten jeg, kan jeg få noe mat? -Kan vi få is, dere har vel is i fryseren? En samtale vi hadde da jeg skulle lage lunsj til dem: Jeg: Hva vil du ha på brødskiven? Hun: Jeg vil heller ha grillpølser jeg. Jeg: Vil du ha et glass saft? Hun: Har du ikke brus? Det er jo litt vittig Jeg sier bare nei, er de tørste kan de finne seg et glass vann og neste måltid er om f.eks en time så de får ikke mat nå. Nei, vi spiser ikke godteri midt på dagen på en hverdag. Nei, du kan ikke være med oss på ferie. Jeg gir venner mat til måltidene, men bare om det er avklart med foreldrene. De minste barna (barnehagealder) sender jeg en mld til foreldrene og spør om det er greit at de spiser her eller om de har andre planer og de større barna må ringe hjem og spørre først. Ofte får de beskjed om å komme hjem å spise fordi foreldrene har laget eller skal lage mat der, men noen ganger er det greit å spise borte og dette går gjerne opp i opp så mine spiser noen ganger der og vennene spiser noen ganger her. Det er bare koselig. Anonymous poster hash: a0e82...b75 For et utrolig uhøflig barn!! Anonymous poster hash: c6280...64a Ja, det er hun. På mange måter veldig preget av å være eneste barnet til et ektepar som var oppe i 40-årene da de fikk henne. Veldig etterlengtet, veldig bortskjemt og forkjælt. Men hun er også veldig søt, veldig morsom, full av påfunn og livlig energi, aldri kjedelig å leke med. Hun liker å være her, selv om hun her blir behandlet helt likt som mine to jenter, må vente på tur, får ikke viljen sin, blir snakket til og satt på plass, må tåle et nei osv så jeg regner med at hun etterhvert som hun vokser til nok lærer seg de sosiale kodene litt bedre Anonymous poster hash: a0e82...b75
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #13 Skrevet 6. juli 2015 Send han hjem til middagstid. Si nei til masete halvfrekke spm. Anonymous poster hash: e2d3d...a40
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #14 Skrevet 6. juli 2015 Jeg har også et slikt nabobarn. Det vil si de fleste barn vil jo gjerne ha noe snacks, uansett. Så jeg gir de det samme jeg gir mitt barn, med mindre det er middag. Det er snakk om de nærmeste naboene, så om de er skikkelig sulten kan de gå hjem selv. Men dette ene barnet går gjerne i kjøleskapet og ser etter mat selv. Og er det noe oppå benken, så forsyner hun seg. Hun vet hun ikke får lov, for hun forsøker å skjule det. Hun gir jeg aldri mat, for det er tydelig at hun har et problem med mat. Hun er 5 år og overvektig. Når hun spør etter mat, sier jeg bare at "nei, vi spiser ikke nå". Om hun sier hun er sulten, sier jeg at da må hun gå hjem og spise. Jeg mener det også. Jeg lager nok mat og smører nok brødskiver, om jeg ikke skal fore naboungene også, det gidder jeg ikke. I tillegg irriterer det meg at hun er så uhøflig hele tiden. Anonymous poster hash: f523a...958
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #15 Skrevet 6. juli 2015 Tilby brødskiver/knekkebrød/frokostblanding i stedet for frukt. Det metter så mye mer. Frukt kan trigge sult mer enn det metter. Bedre å tilby ett ordentlig måltid, enn at barna egen tida er småsultne. Anonymous poster hash: 48fc4...367
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #16 Skrevet 6. juli 2015 Igjen .... Send frekke masete unger hjem. IKKE mett dem opp på frokostblanding for buhu frukt metter ikke... Anonymous poster hash: e2d3d...a40
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #17 Skrevet 6. juli 2015 Skjønner ikke at dere synes dette er frekt. Et barn er et barn. Jeg elsker at barna mine har venner på besøk, eldste er vare 7 år så de skjønner vel ikke helt at det er litt på kanten å spør om alt mulig hele tiden. Noen er bare sånn og jeg synes det er helt greit. Det jeg derimot synes er frekke barn er en jente som var på besøk som prøvde å stjele pengene til datteren min. De får bare leke ute nå. Hun har ødelagt veldig mye, men kan ikke stenge henne totalt ute heller. Har heldigvis begynt å høre etter når jeg snakker til henne og blitt en del roligere. Hun har adhd så er vel pga det? Anonymous poster hash: fe63a...27f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #18 Skrevet 6. juli 2015 Mine barn liker å spise borte. De spiser veldig variert hjemme også. Jeg passer på å gi dem mat før vi skal på besøk men av og til er de bare overbegeisret for å prøve nye ting. Feks. Stappet storebroren på 4 år all sjokolade fra onkelen hans satte frem ved besøk hjemme hos han. Flaut. Anonymous poster hash: bfd3f...613
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #19 Skrevet 6. juli 2015 Mine barn liker å spise borte. De spiser veldig variert hjemme også. Jeg passer på å gi dem mat før vi skal på besøk men av og til er de bare overbegeisret for å prøve nye ting. Feks. Stappet storebroren på 4 år all sjokolade fra onkelen hans satte frem ved besøk hjemme hos han. Flaut. Anonymous poster hash: bfd3f...613 Så veldig dårlig formulert nest siste setning...men dere forsår poenget vel. Anonymous poster hash: bfd3f...613
Superdolly Skrevet 6. juli 2015 #20 Skrevet 6. juli 2015 Jeg setter grenser som passer for meg og min familie. Har jeg satt fram frukt, er det frukt de får. Er de tørste, får de tilbud om vann. Vil de ikke ha vann, så får de være tørste da. I vårt hjem er ikke saft eller brus hverdagsdrikke. Jeg er også streng på matservering mellom måltidene, og tar ikke femøre for å avslå når unger maser om kjeks eller godteri. Jeg kan fint si nei på en hyggelig men bestemt måte. Blir det for mye, og bare enveis, ville jeg ikke hatt problemer med å sende et barn hjem for å spise. Sånn i utgangspunktet ville jeg tatt det opp med foreldrene, på en hyggelig og positiv måte, at sønnen deres så veldig gjerne ville spise hos oss og hvordan de ville at jeg skulle håndtere dette. Ut i fra deres reaksjon ville jeg håndtert det på en måte som passer meg. Det vil si at dersom foreldrene sier at det er helt greit, bare gi ham mat, ville han fått tilbud om for eksempel frukt når de andre fikk, eller middag eller lunsj innimellom om det passet slik. Jeg ville ikke gitt etter for mas om saft, kjeks eller snop, for det får ikke mine egne barn i ubegrensede mengder på en hverdag.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #21 Skrevet 6. juli 2015 Hører det ikke med i oppdragelsen å lære barn å oppføre seg borte? Når man har begynt på skolen evner de å forstå at slik oppførsel ikke er ok. Anonymous poster hash: d2436...4fc
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #22 Skrevet 6. juli 2015 Sett grenser! Si at det er uhøflig å spørre etter mat som ikke er satt frem, og at barnet neppe visste det før nå. "Derfor gjør det ikke noe om at du spurte nå, men ikke gjør det igjen er du snill". "Du kan få vann om du er tørst." "Nå skal vi spise om 10 minutter, så da må dere rydde opp og avslutte leken før du drar hjem." Anonymous poster hash: 41dc6...9a7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #23 Skrevet 6. juli 2015 Mine barn liker å spise borte. De spiser veldig variert hjemme også. Jeg passer på å gi dem mat før vi skal på besøk men av og til er de bare overbegeisret for å prøve nye ting. Feks. Stappet storebroren på 4 år all sjokolade fra onkelen hans satte frem ved besøk hjemme hos han. Flaut. Anonymous poster hash: bfd3f...613 Men hvis fireåringen forsyner seg med så mye sjokolade, så må jo du som mor begrense ham. Det er foreldrenes oppgave å lære barna normal høflighet og folkeskikk når de er på besøk, som feks å ikke forsyne seg før verten har sagt versågod, og ikke ta all sjokoladen som er satt frem fordi det finnes andre der som også kanskje vil ha. Anonymous poster hash: 76cb5...d3e
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #24 Skrevet 6. juli 2015 Noen barn inkludert mine har fått beskjed om å spørre når de er borte, ellersi ifra om de er sulten eller tøste. Samme sier jeg til besøk vi har, er du sulten si ifra. Positivt at barn tørr spørre og ikke går tom for energi. Klart de prøver seg mulig deres barn gjør andre steder å☺ At barn tørr er jo tegn på trygghet og ikke nødvendigvis frekkhet. Anonymous poster hash: 0d95b...8dd
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #25 Skrevet 6. juli 2015 Noen barn inkludert mine har fått beskjed om å spørre når de er borte, ellersi ifra om de er sulten eller tøste. Samme sier jeg til besøk vi har, er du sulten si ifra. Positivt at barn tørr spørre og ikke går tom for energi. Klart de prøver seg mulig deres barn gjør andre steder å☺ At barn tørr er jo tegn på trygghet og ikke nødvendigvis frekkhet. Anonymous poster hash: 0d95b...8dd Det er jo forskjell på å spørre om noe å drikke, og på å spørre (eller nærmest forlange) om å få brus, eller å si at man er sulten, få tilbud om brødskive og heller be om grillpølser... Eller hva? Anonymous poster hash: 76cb5...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå