Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #26 Skrevet 6. juli 2015 Min søster er nyutdannet sykepleier og hun har nå søkt seg jobb i en bitteliten kommune - og det er genialt! - Hun skal være ansatt i 2 år og da betaler de ned studiegjelden hennes. - Kommunen finner en bolig - Hun bor billig - 100% stilling.Hvis man gjør som henne så har datteren din to år på å sitte å spinke å spare. Anonymous poster hash: e0834...8a0
Leeloo76 Skrevet 6. juli 2015 #27 Skrevet 6. juli 2015 Skal alle ungene ut på boligmarkedet nå? Bor de på samme sted, eller spredt? Jeg ville sjekket muligheten for å kausjonere kun for det hun mangler på 15%, og så kan hun ha avdragsfrihet på de resterende 85% i mens hun betaler ned så mye hun bare klarer på de 15% slik at kausjonene kan slettes og dere er frie til å kausjonere for nestemann. Jeg skjønner faktisk unge mennesker som synes det er surt å kaste penger ut av vinduet i årevis samtidig som prisene bare stiger når de i utgangspunktet harinntekt til å klare et lån. Bor noen av ungene i samme by kan de ev. kjøpe sammen, og så selge og dele et ev. overskudd om noen år. Hun bør også, som andre nevner, sjekke Husbanken og startlån.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #28 Skrevet 6. juli 2015 Skal alle ungene ut på boligmarkedet nå? Bor de på samme sted, eller spredt? Jeg ville sjekket muligheten for å kausjonere kun for det hun mangler på 15%, og så kan hun ha avdragsfrihet på de resterende 85% i mens hun betaler ned så mye hun bare klarer på de 15% slik at kausjonene kan slettes og dere er frie til å kausjonere for nestemann. Jeg skjønner faktisk unge mennesker som synes det er surt å kaste penger ut av vinduet i årevis samtidig som prisene bare stiger når de i utgangspunktet harinntekt til å klare et lån. Bor noen av ungene i samme by kan de ev. kjøpe sammen, og så selge og dele et ev. overskudd om noen år. Hun bør også, som andre nevner, sjekke Husbanken og startlån. Nei alle barna skal ikke på boligmarkedet nå. Nr. 2 er student og samboer. Det er derfor ikke aktuelt at de kjøper noe sammen. Jeg har snakket med med datteren min og hun skal snakke med kommunen om startlån. Det var noe hverken jeg eller hun hadde tenkt på. Vi skal også snakke med banken om det er mulig for oss å kausjonere for deler av lånet. Var ikke klar over at det var en mulighet. Tusen takk for godt svar! Anonymous poster hash: d1164...850
HvittHus Skrevet 6. juli 2015 #29 Skrevet 6. juli 2015 Skal alle ungene ut på boligmarkedet nå? Bor de på samme sted, eller spredt? Jeg ville sjekket muligheten for å kausjonere kun for det hun mangler på 15%, og så kan hun ha avdragsfrihet på de resterende 85% i mens hun betaler ned så mye hun bare klarer på de 15% slik at kausjonene kan slettes og dere er frie til å kausjonere for nestemann. Jeg skjønner faktisk unge mennesker som synes det er surt å kaste penger ut av vinduet i årevis samtidig som prisene bare stiger når de i utgangspunktet harinntekt til å klare et lån. Bor noen av ungene i samme by kan de ev. kjøpe sammen, og så selge og dele et ev. overskudd om noen år. Hun bør også, som andre nevner, sjekke Husbanken og startlån. Nei alle barna skal ikke på boligmarkedet nå. Nr. 2 er student og samboer. Det er derfor ikke aktuelt at de kjøper noe sammen. Jeg har snakket med med datteren min og hun skal snakke med kommunen om startlån. Det var noe hverken jeg eller hun hadde tenkt på. Vi skal også snakke med banken om det er mulig for oss å kausjonere for deler av lånet. Var ikke klar over at det var en mulighet. Tusen takk for godt svar! Anonymous poster hash: d1164...850 Da sønnen vår skulle kjøpe leilighet, kausjonerte vi for det som manglet opp til egenandelen. Denne delen av lånet ble betalt ned først, så vi var kun kausjonister i vel halvannet år, før kausjonen ble slettet. Som din datter måtte sønnen vår flytte på kort varsel da utleier skulle selge, og siden han allikevel skulle kjøpe året etter, ble det til at planene ble rykket frem i tid. Har dere mulighet ville jeg kausjonert for henne slik at hun kommer seg inn på boligmarkedet, og så kan hun heller starte med en liten leilighet og jobbe seg oppover.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #30 Skrevet 6. juli 2015 Skal alle ungene ut på boligmarkedet nå? Bor de på samme sted, eller spredt? Jeg ville sjekket muligheten for å kausjonere kun for det hun mangler på 15%, og så kan hun ha avdragsfrihet på de resterende 85% i mens hun betaler ned så mye hun bare klarer på de 15% slik at kausjonene kan slettes og dere er frie til å kausjonere for nestemann. Jeg skjønner faktisk unge mennesker som synes det er surt å kaste penger ut av vinduet i årevis samtidig som prisene bare stiger når de i utgangspunktet harinntekt til å klare et lån. Bor noen av ungene i samme by kan de ev. kjøpe sammen, og så selge og dele et ev. overskudd om noen år. Hun bør også, som andre nevner, sjekke Husbanken og startlån. Nei alle barna skal ikke på boligmarkedet nå. Nr. 2 er student og samboer. Det er derfor ikke aktuelt at de kjøper noe sammen. Jeg har snakket med med datteren min og hun skal snakke med kommunen om startlån. Det var noe hverken jeg eller hun hadde tenkt på. Vi skal også snakke med banken om det er mulig for oss å kausjonere for deler av lånet. Var ikke klar over at det var en mulighet. Tusen takk for godt svar! Anonymous poster hash: d1164...850 Da sønnen vår skulle kjøpe leilighet, kausjonerte vi for det som manglet opp til egenandelen. Denne delen av lånet ble betalt ned først, så vi var kun kausjonister i vel halvannet år, før kausjonen ble slettet. Som din datter måtte sønnen vår flytte på kort varsel da utleier skulle selge, og siden han allikevel skulle kjøpe året etter, ble det til at planene ble rykket frem i tid. Har dere mulighet ville jeg kausjonert for henne slik at hun kommer seg inn på boligmarkedet, og så kan hun heller starte med en liten leilighet og jobbe seg oppover. Hvis vi får til en slik ordning så er det helt supert! Takk for godt svar! skal legge dette frem for banken :-) Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #31 Skrevet 25. august 2015 Da har hun vært i banken og fått innvilget lån uten at vi må kausjonere hun vil ikke få så veldig stor leilighet for pengene men nok stor for en person Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #32 Skrevet 25. august 2015 Nå er jeg 37 år, og jeg kom ikke inn på boligmarkedet før jeg var 25 år, og kjøpte sammen med mannen min. Vi måtte ha to inntekter, kjøpe noe lite, langt ute på bygda. Jeg skulle så gjerne selv ha bodd i Oslo, men måtte flytte 30 min utenfor Oslo med tog, for å finne noe jeg hadde råd til. Var sist gang jeg kjøpte som 32 åring, da hadde jeg 700 000 i egenkapital og. De unge kan ikke forvente at de skal få kjøpe, og kjøpe i sentrum. Jeg har mange venninner på min alder som leier, og de har barn. For de har bare ikke råd til å kjøpe seg noe. Så det er ikke bare stakkars de unge. Anonymous poster hash: 0e6b0...bab
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #33 Skrevet 25. august 2015 Hvorfor har hun ikke jobbet og spart om ved sidemann skolegangen? Hun kunne jobbet minst 10 år, og med veldig lite sparing hver måned hatt mer enn nok penger.. Anonymous poster hash: 2dc97...ade
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #34 Skrevet 25. august 2015 Jeg er i 20-årene, er nyutdannet, har spart opp 100.000 på bsu opp gjennom årene og har nettopp flyttet hjem til foreldrene mine igjen for å spare opp mer EK. Veldig kjipt å bo hjemme etter å ha vært selvstendig i flere år. Men må ofre litt for å få råd. Har i tillegg mye studiegjeld :-/ Anonymous poster hash: d85e2...d1f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #35 Skrevet 25. august 2015 Nå er jeg 37 år, og jeg kom ikke inn på boligmarkedet før jeg var 25 år, og kjøpte sammen med mannen min. Vi måtte ha to inntekter, kjøpe noe lite, langt ute på bygda. Jeg skulle så gjerne selv ha bodd i Oslo, men måtte flytte 30 min utenfor Oslo med tog, for å finne noe jeg hadde råd til. Var sist gang jeg kjøpte som 32 åring, da hadde jeg 700 000 i egenkapital og. De unge kan ikke forvente at de skal få kjøpe, og kjøpe i sentrum. Jeg har mange venninner på min alder som leier, og de har barn. For de har bare ikke råd til å kjøpe seg noe. Så det er ikke bare stakkars de unge. Anonymous poster hash: 0e6b0...bab Neida jeg mener ikke at det er synd på de unge. Alle har godt av å jobbe og som jeg har nevnt tidligere så er hun ung og sprek og har absolutt kapasitet til å jobbe 100%+++. Hun har heller ikke store krav til standard og størrelse, det eneste kravet er at hun kommer seg på jobb via offentlig transport både på kveldstid og i helgene. En periode bodde hun slik til at hun måtte ta drosje for å rekke tidligvakten i helgene. Det blir for dyrt i lengden. Men nå har hun altså fått lån er vel fornøyd med det :-) Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #36 Skrevet 25. august 2015 Hvorfor har hun ikke jobbet og spart om ved sidemann skolegangen? Hun kunne jobbet minst 10 år, og med veldig lite sparing hver måned hatt mer enn nok penger.. Anonymous poster hash: 2dc97...ade Klart man må jobbe ved siden av studiene! Men hun ble ikke rik for det. Husleien til hybel både på studiestedet og på praksisstedet tok hele stipendet /lånet og vel så det. Da går inntekten med til mat og hushold. Men flott at du klarte å spare litt ekstra :-) Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #37 Skrevet 25. august 2015 Vi er 26 og startet ikke sparing før for to år siden ca. Har nå 100 000. Ingen familie som hjelper til. Kanskje er vi på boligmarkedet når vi er 30..ikke synd på oss. Vi leier billig heldigvis. Anonymous poster hash: 043ac...709
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #38 Skrevet 25. august 2015 Vi er 26 og startet ikke sparing før for to år siden ca. Har nå 100 000. Ingen familie som hjelper til. Kanskje er vi på boligmarkedet når vi er 30..ikke synd på oss. Vi leier billig heldigvis. Anonymous poster hash: 043ac...709 Hvis man er heldig å få tak i en billig hybel / leilighet slik at man har mulighet til å spare så jo det kjempebra. Min mening er at når leieprisene neste er like høy som det man må betale for å eie så er det vel bare å komme seg inn på boligmarkedet hvis man har mulighet til det. Hi Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #39 Skrevet 25. august 2015 En enslig person uten bil med 24 000 utbetalt i mnd og 7500 i husleie inkl strøm bør klare å spare MINST 5000 kr pr mnd. Gjerne mer! Da har hun likevel 11 500 kr igjen å leve for, det er plenty. Hun kan spare 10 000 i mnd også å likevel leve helt ok om hun ikke har bil. Anonymous poster hash: 409ab...4f8
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #40 Skrevet 25. august 2015 Så godt at hun fikk seg lån! Og at hun slapp å flytte inn til dere. Selv om man vet at det er en begrenset periode så er det litt nederlag å flytte hjem igjen etter å ha bodd for seg selv (been there, done that). 😊 Anonymous poster hash: cf933...625
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #41 Skrevet 25. august 2015 Så godt at hun fikk seg lån! Og at hun slapp å flytte inn til dere. Selv om man vet at det er en begrenset periode så er det litt nederlag å flytte hjem igjen etter å ha bodd for seg selv (been there, done that). Anonymous poster hash: cf933...625 Hun hadde selvfølgelig fått kommet hjem igjen, men vi bor nesten 50 mil unna. Hun har lyst å bo i byen hun jobber for hun trives både på jobb og i byen. Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #42 Skrevet 25. august 2015 En enslig person uten bil med 24 000 utbetalt i mnd og 7500 i husleie inkl strøm bør klare å spare MINST 5000 kr pr mnd. Gjerne mer! Da har hun likevel 11 500 kr igjen å leve for, det er plenty. Hun kan spare 10 000 i mnd også å likevel leve helt ok om hun ikke har bil. Anonymous poster hash: 409ab...4f8 Helt enig! regnestykket til banken viste at hun klarer å forsvare ett lån på godt over 2 mill (hun får lån på 2,3, men satser på å finne noe til under den prisen). Nå har hun fått tak leie en leilighet (9000 i mnd) så hun har "kjøpt" seg litt tid og trenger ikke hoppe på det første tilbudet. Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #43 Skrevet 25. august 2015 Vi er 26 og startet ikke sparing før for to år siden ca. Har nå 100 000. Ingen familie som hjelper til. Kanskje er vi på boligmarkedet når vi er 30..ikke synd på oss. Vi leier billig heldigvis. Anonymous poster hash: 043ac...709 Hvis man er heldig å få tak i en billig hybel / leilighet slik at man har mulighet til å spare så jo det kjempebra. Min mening er at når leieprisene neste er like høy som det man må betale for å eie så er det vel bare å komme seg inn på boligmarkedet hvis man har mulighet til det. Hi Anonymous poster hash: d1164...850 Vi har vært veldig heldig. Leier via svigers, utfor byen. 140 kvm enebolig (2 unger). I byen som er en halv time unna med bil betaler folk 20-25 000 i leie av enebolig, vi betaler 5500,-. Vi har bil, så og bo i distriktet går fint. Leiepris i de fleste byer er hårreisende. Anonymous poster hash: 043ac...709
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #44 Skrevet 25. august 2015 Hadde vært fint om hun ville flytte tilbake til hjem bygda. Her får du en enebolig på 150 -200 kvm for 2 -2,5 mill mens i byen hvor hun leter koster en leilighet 35-45 kvm 2 mill. Anonymous poster hash: d1164...850
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #45 Skrevet 25. august 2015 Hadde vært fint om hun ville flytte tilbake til hjem bygda. Her får du en enebolig på 150 -200 kvm for 2 -2,5 mill mens i byen hvor hun leter koster en leilighet 35-45 kvm 2 mill. Anonymous poster hash: d1164...850 Hvilken by bor hun i? Det var jo helt sinnsyke priser! Bor i Bergen og her får man kjøpt 3 roms leiligheter på 65 kvm og oppover for den prisen Anonymous poster hash: 3d905...a1c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #46 Skrevet 25. august 2015 Jeg er også sykepleier. Kjøpte min første bolig da jeg var 30. Man kan ikke forvente å få seg egen bolig rett etter endt utdanning! Jeg er enig med en annen her, hun bør klare å legge til side 10000 i mnd og fortsatt leve godt Anonymous poster hash: 681bc...29a
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #47 Skrevet 25. august 2015 Jeg er også sykepleier. Kjøpte min første bolig da jeg var 30. Man kan ikke forvente å få seg egen bolig rett etter endt utdanning! Jeg er enig med en annen her, hun bør klare å legge til side 10000 i mnd og fortsatt leve godt Anonymous poster hash: 681bc...29a Nå leier hun litt dyrere (9000 i mnd) og da tror jeg ikke hun vil klare å spare like mye som tidligere, men hun bør absolutt til å klare mellom 6000 -9000. Som sagt så har hun spart en god del på BSU, men hadde ikke 300000 i egenkapital da hun var i banken. grunnen til at hun fikk lån var at banken så at hun hadde vist at hun var flink til å spare til tross for at hun ikke hadde hele egenkapitalen.Fordelen med å kjøpe er at hun mest sannsynlig kan selge om noen år og få god avkastning (iallefall hvis boligmarkedet holder seg slik det er nå i byen hun bor i ) Anonymous poster hash: d1164...850
Katta82 Skrevet 25. august 2015 #48 Skrevet 25. august 2015 Anbefale å bare hoppa i ein vidareutdanning som har deltidsløp så snart som mulig. E ein strukturert og ikkje sette seg krav om toppkarakterar får ein etter kort tid ein god del høgare lønn og høgare betalingsevne!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #49 Skrevet 25. august 2015 Anbefale å bare hoppa i ein vidareutdanning som har deltidsløp så snart som mulig. E ein strukturert og ikkje sette seg krav om toppkarakterar får ein etter kort tid ein god del høgare lønn og høgare betalingsevne! Man kommer ikke inn på videreutdanning uten arbeidserfaring... Med unntak av videreutdanning i psykisk helsevern. I tillegg vil hun jo få mer lån fra Lånekassen, så det tar en stund før det lønner seg Anonymous poster hash: 681bc...29a
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #50 Skrevet 25. august 2015 Jeg er også sykepleier. Kjøpte min første bolig da jeg var 30. Man kan ikke forvente å få seg egen bolig rett etter endt utdanning! Jeg er enig med en annen her, hun bør klare å legge til side 10000 i mnd og fortsatt leve godt Anonymous poster hash: 681bc...29a Nå leier hun litt dyrere (9000 i mnd) og da tror jeg ikke hun vil klare å spare like mye som tidligere, men hun bør absolutt til å klare mellom 6000 -9000. Som sagt så har hun spart en god del på BSU, men hadde ikke 300000 i egenkapital da hun var i banken. grunnen til at hun fikk lån var at banken så at hun hadde vist at hun var flink til å spare til tross for at hun ikke hadde hele egenkapitalen.Fordelen med å kjøpe er at hun mest sannsynlig kan selge om noen år og få god avkastning (iallefall hvis boligmarkedet holder seg slik det er nå i byen hun bor i ) Anonymous poster hash: d1164...850 Det er sant. Veldig god investering som høyst sannsynlig lønner seg på sikt. Hvis hun er enslig, går det også an å kjøpe med en venninne Anonymous poster hash: 681bc...29a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå