Gå til innhold

Hvorfor deler du opp ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder dere som gjør dette da selvsagt, ikke dere som ikke gjør dette.

Hva som gjør at dere f.eks. skriver "syltetøy glass", "vann pistol", "fiske boller" osv? Er det fordi dere synes det er enklere å lese? At dere ikke kan reglen om at alle substantiver og adjektiver som uttales som ett ord også skal skrives som ett ord, eller hva?

Det bare forundrer meg litt, derfor spør jeg. At folk roter med og/å, komma osv kan jeg i mye større grad forstå, men manglende sammenskriving synes jeg er så rart.

Anonymous poster hash: 3da49...88c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de ikke kan lese. For enhver som leser det de skriver høyt vil få en helt meningsløs setning, siden å dele opp ordene påvirker intonasjonen og setningsmelodien.

Skrevet

Fordi de ikke kan lese. For enhver som leser det de skriver høyt vil få en helt meningsløs setning, siden å dele opp ordene påvirker intonasjonen og setningsmelodien.

Problemet ligger vel heller i at de trekker ordene sammen når de leser den opp slik at setningsmelodien likevel lyder riktig i deres ører. Det er vel mer hvorfor de da likevel gjør det, nettopp fordi de åpenbart vet at ordet skal trekkes sammen, men da altså likevel velger å dele det opp skriftlig.

HI

Skrevet

Problemet ligger vel heller i at de trekker ordene sammen når de leser den opp slik at setningsmelodien likevel lyder riktig i deres ører. Det er vel mer hvorfor de da likevel gjør det, nettopp fordi de åpenbart vet at ordet skal trekkes sammen, men da altså likevel velger å dele det opp skriftlig.

HI

Slurv og slaskeri og null språkøre. De samme menneskene er nemlig komplett ute av stand til å forstå at på engelsk skal man IKKE trekke sammen, eller i alle fall i veldig liten grad. Altså klarer de å gjøre det feil på engelsk også. Gratulerer.

Skrevet

Hva som gjør at dere f.eks. skriver "syltetøy glass", "vann pistol", "fiske boller" osv? Er det fordi dere synes det er enklere å lese? At dere ikke kan reglen om at alle substantiver og adjektiver som uttales som ett ord også skal skrives som ett ord, eller hva?

Det bare forundrer meg litt, derfor spør jeg. At folk roter med og/å, komma osv kan jeg i mye større grad forstå, men manglende sammenskriving synes jeg er så rart.

Jeg deler ikke opp ord intuitivt, ikke fordi jeg kan regelen. Men nå kan jeg den, tusen takk for info:-) Den blir nyttig når jeg skal hjelpe mine barn med skolearbeidet. Jeg sliter faktisk med at jeg aldri lærte meg reglene for rettskriving ordentlig på skolen, fordi jeg skrev intuitivt riktig. Nå derimot, sliter jeg fordi jeg skriver altfor lite og dermed har mistet mye av det intuitive når jeg skriver. Nå skriver jeg mye feil mens jeg i skoletiden knapt hadde en skrivefeil. Skriv gjerne ned flere av de vanligste reglene om du kan flere, jeg ønsker å lære:-)

Anonymous poster hash: ab2f2...088

Skrevet

Jeg tror ikke jeg gjør det så ofte, vet egentlig hvordan det skal være, men har dysleksi, og må dermed konsentrere meg om hvert enkelt ord for å få det riktig når jeg skriver. For min del tror jeg at grunnen til at disse feilene kommer er at retteprogrammene ofte markerer feil på det som er riktig. Det kommer en rød strek under det sammensatte ordet, og når jeg høyreklikker for å se forslag, kommer ordet opp delt i to. Fordi jeg vet at jeg ofte tar feil når det gjelder rettskriving er det fort gjort å "høre på" programmet, selv om jeg egentlig synes det ser feil ut. Når jeg og programmet er "uenige" i andre tilfeller er det nemlig nesten alltid programmet som har rett. 

Samtidig er dette også en feil som programmet ikke plukker opp hvis jeg gjør den selv i utgangspunktet. Det blir ingen røde streker under to ord som er delt men burde vært sammensatt.  

Anonymous poster hash: db9a1...4e3
Skrevet

Dere som er så flinke i språk, hvorfor trekkes ikke ordene i sammen på samme måte på engelsk?

Anonymous poster hash: c1dfe...ab8
Skrevet

Jeg er redd for å bli gjenkjent om jeg skriver slik jeg bruker her inne og legger derfor alltid inn noen gale ord delinger ;) og skrivefeil!

Anonymous poster hash: c5da7...0e5

Skrevet

Fordi jeg ikke vet bedre....

Anonymous poster hash: 922ea...8de

Skrevet

Jeg deler ikke opp ord intuitivt, ikke fordi jeg kan regelen. Men nå kan jeg den, tusen takk for info:-) Den blir nyttig når jeg skal hjelpe mine barn med skolearbeidet. Jeg sliter faktisk med at jeg aldri lærte meg reglene for rettskriving ordentlig på skolen, fordi jeg skrev intuitivt riktig. Nå derimot, sliter jeg fordi jeg skriver altfor lite og dermed har mistet mye av det intuitive når jeg skriver. Nå skriver jeg mye feil mens jeg i skoletiden knapt hadde en skrivefeil. Skriv gjerne ned flere av de vanligste reglene om du kan flere, jeg ønsker å lære:-)

Du skriver godt nå også ;)

Du må skille mellom sammenskriving av ord og særskriving. Som nevnt skal alle substantiver og adjektiver som uttales som ett ord, skrives som ett ord. Dette gjelder ikke en del andre ord som uttales som ett ord, de skal særskrives (altså deles opp), f.eks. "i alle fall", som er noe de fleste uttaler som ett ord.

Reglen for da/når: "Hver gang når, den gang da". Altså, alt du har gjort skal skrives med "da", f.eks. "Da jeg var barn fikk jeg is hver dag om sommeren", mens planene for dine barn blir "Når mine barn blir store, skal de ikke få is hver eneste dag.".

Og/å. Normalt skal det settes "å" framfor verd i infinitiv, men det er noen unntak. Dersom en setning har to verb i infinitiv etter hverandre, skal du sette "og" framfor det andre verbet, f.eks. "For å lese og skrive rett, må du øve mye." Her er det også ett unntak, nemlig dersom det er snakk om en og samme handling, f.eks. "Å slutte å røyke er vanskelig.". "Og" skal brukes for å binde ord eller setningsledd sammen.

Du skal bruke punktum etter alle forkortelser. "For eksempel" forkortes til f.eks., altså et punktum etter hvert ord som forkortes. Mange roter med ordet "eventuelt" og forkorter det til "evt.", det er feil, det skal være "ev.".

HI

Skrevet

Da vet du bedre nå ;)

Det er mange vanskelige og kompliserte skriveregler, men denne er ganske enkel.

HI

Skrevet

Da vet du bedre nå ;)

HI

Takk :)

Er virkelig elendig i rettskriving ..

Skrevet

Da vet du bedre nå ;)

HI

Joda, den er forholdsvis enkel, men er den egentlig så enkel som du tror? Den gjelder substantiver og adjektiver, men ikke andre ord som uttales som et, som ditt eget eksempel med i alle fall. Det betyr at man er nødt til å kjenne de ulike ordklassene, og være i stand til å vite hvilke klasse de ulike ordene kommer fra. Jeg vet at dette er noe man skal lære på skolen, man samtidig vet jeg også at jeg ikke lærte det, fordi jeg ble tatt ut av klassen i grammatikktimene, for å få tilrettelagt undervisning. Dette pga.min dysleksi.

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg gikk på skolen var det vanlig at det var grammatikkundervisningen dyslektikerne gikk glipp av. Jeg er veldig glad for at jeg fikk den tilrettelagte undervisningen, uten hadde jeg hatt store problemer med å gjøre meg forstått skriftlig, men jeg er også fult klar over at dette har gitt meg en del kunnskapshull. Jeg vil tro at de fleste som gjør denne typen feil også sliter med andre typer skrivefeil. Når disse menneskene ikke klarer å forholde seg til noe som i utgangspunktet er en forholdsvis enkel regel, er det slett ikke usannsynlig at grunnen til det er at de mangler bakgrunnskunnskapen som skal til for å forstå regelen.  

Skrevet

Du er kjempeflink til å forklare, HI!

Anonymous poster hash: 03e59...546

Skrevet

Da vet du bedre nå ;)

HI

Joda, den er forholdsvis enkel, men er den egentlig så enkel som du tror? Den gjelder substantiver og adjektiver, men ikke andre ord som uttales som et, som ditt eget eksempel med i alle fall. Det betyr at man er nødt til å kjenne de ulike ordklassene, og være i stand til å vite hvilke klasse de ulike ordene kommer fra. Jeg vet at dette er noe man skal lære på skolen, man samtidig vet jeg også at jeg ikke lærte det, fordi jeg ble tatt ut av klassen i grammatikktimene, for å få tilrettelagt undervisning. Dette pga.min dysleksi.

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg gikk på skolen var det vanlig at det var grammatikkundervisningen dyslektikerne gikk glipp av. Jeg er veldig glad for at jeg fikk den tilrettelagte undervisningen, uten hadde jeg hatt store problemer med å gjøre meg forstått skriftlig, men jeg er også fult klar over at dette har gitt meg en del kunnskapshull. Jeg vil tro at de fleste som gjør denne typen feil også sliter med andre typer skrivefeil. Når disse menneskene ikke klarer å forholde seg til noe som i utgangspunktet er en forholdsvis enkel regel, er det slett ikke usannsynlig at grunnen til det er at de mangler bakgrunnskunnskapen som skal til for å forstå regelen.  

Ja, det er sant. Samtidig vil de aller fleste huske hva et substantiv og et adjektiv er, selv de minst skoleflinke. Uansett vil de aller fleste får bedre rettskriving ved å sammenskrive alle ord og da når noen feil når det kommer til særskriving, enn om særskriver (deler opp) alle ord :) Med andre ord, er du usikker er det større sjanse for at det er rett å skrive ordet sammen framfor å dele det opp!

HI

Skrevet

Du er kjempeflink til å forklare, HI!

Takk! :)

Skrevet

Da vet du bedre nå ;)

HI

Ja, det er sant. Samtidig vil de aller fleste huske hva et substantiv og et adjektiv er, selv de minst skoleflinke. Uansett vil de aller fleste får bedre rettskriving ved å sammenskrive alle ord og da når noen feil når det kommer til særskriving, enn om særskriver (deler opp) alle ord :) Med andre ord, er du usikker er det større sjanse for at det er rett å skrive ordet sammen framfor å dele det opp!

HI

Du verden, hva som skjedde her da? Beklager alle skrivefeilene i svaret mitt her, jeg tror mobilen min må ha løpt litt løpsk med autocorrect! ;)

HI

Skrevet

Da vet du bedre nå ;)

HI

HI

Nå tror jeg du bare har lest ca. halvparten av svaret mitt? Jeg vet hva et adjektiv er, fordi vi pleide å leke adjektivhistorier når vi hadde sosiale sammenkomster på skolen. Jeg vet at substantiv er en ordklasse, men jeg aner faktisk ikke hvilke ord som inngår i den. Jeg vil påstå at jeg er skoleflink, jeg har gode karakterer i alle fag, også i norsk, men i løpet av hele min tid i grunnskolen var det ingen som lærte meg grammatikk. Jeg gikk ut av grunnskolen uten å kjenne til de ulike ordklassene, fordi jeg ble tatt ut av de timene der dette var pensum. Nå har jeg et godt språkøre, og "hører" når ting blir grammatisk feil, dermed har jeg klart meg godt, til tross for dette hullet i kunnskap.

Jeg er fult klar over at jeg har et stort hull i min allmennkunnskap når det gjelder grammatikk. Jeg vet også hvorfor jeg har dette hullet, og jeg ser det som ganske sannsynlig at jeg det finnes flere enn meg som har tilsvarende hull. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke er den eneste dyslektikeren som ble tatt ut av de timene. På skolen jeg gikk ble vertfall alle som hadde ekstraundervisning i norsk tatt ut nettopp av de timene der det ble undervist grammatikk. Påstanden din om at de aller fleste, selv de minst skoleflinke, vil huske hva et substantiv og et adjektiv er, er sikkert er riktig for de som har fulgt normal undervisning i hele norskfaget. Men de som sliter med rettskriving er også gjerne er de som har vært tatt ut av normal undervisning og fått egne opplegg. De som får egne opplegg går nødvendigvis glipp av noe annet. 

Skrevet

Jeg har en del utenlandske-kolleger og mange av dem synes det er hysterisk morsomt at vi trekker ordene sammen. Mange språk trekker ikke ordene sammen slik som vi gjør og siden vi har mange nye landsmenn kan kanskje det være en av forklaringene til at det er så "mange" som gjør det :) 

Jeg vil påstå at jeg har helt ok norskkunnskaper, men iblant gjør jeg feil og ting går litt fort og da er det fort gjort å skrive "bryllups reise". En vanlig feil er å/og siden jeg ikke har dette i dialekten min og iblant må jeg sette meg ned å tenke nøye over hvor de skal være. :)

Anonymous poster hash: 1301e...363
Skrevet

Har dere lagt merke til alle reklamene der det skrives feil da? F.eks Meny-reklamen, der de snakker om "sommer smaker." Eller Ekspert (tror jeg det er) der de har "sommer kupp." Hjelper ikke akkurat folk som kanskje er i tvil om hvordan ordene skal skrives, når ikke engang proffe gjør det riktig.

Skrevet

Har dystleksi, sliter virkelig med rettskriving, noe som plager meg

Anonymous poster hash: 43c8e...8b0

Skrevet

Du skriver godt nå også ;)

Du må skille mellom sammenskriving av ord og særskriving. Som nevnt skal alle substantiver og adjektiver som uttales som ett ord, skrives som ett ord. Dette gjelder ikke en del andre ord som uttales som ett ord, de skal særskrives (altså deles opp), f.eks. "i alle fall", som er noe de fleste uttaler som ett ord.

Reglen for da/når: "Hver gang når, den gang da". Altså, alt du har gjort skal skrives med "da", f.eks. "Da jeg var barn fikk jeg is hver dag om sommeren", mens planene for dine barn blir "Når mine barn blir store, skal de ikke få is hver eneste dag.".

Og/å. Normalt skal det settes "å" framfor verd i infinitiv, men det er noen unntak. Dersom en setning har to verb i infinitiv etter hverandre, skal du sette "og" framfor det andre verbet, f.eks. "For å lese og skrive rett, må du øve mye." Her er det også ett unntak, nemlig dersom det er snakk om en og samme handling, f.eks. "Å slutte å røyke er vanskelig.". "Og" skal brukes for å binde ord eller setningsledd sammen.

Du skal bruke punktum etter alle forkortelser. "For eksempel" forkortes til f.eks., altså et punktum etter hvert ord som forkortes. Mange roter med ordet "eventuelt" og forkorter det til "evt.", det er feil, det skal være "ev.".

HI

Tusen takk! Dette var utrolig nyttig! Du er veldig flink til å forklare, HI:-)

Skrevet

Noen ganger blir jeg skikkelig irritert over stygge orddelingsfeil. Leste en gang ei som skrev: "buss holde plassen" og "vaffel hjerne"

Anonymous poster hash: 93484...a9e
Skrevet

Noen ganger blir jeg skikkelig irritert over stygge orddelingsfeil. Leste en gang ei som skrev: "buss holde plassen" og "vaffel hjerne"

Anonymous poster hash: 93484...a9e

Vaffel HJERNE  :fnise:

Skrevet

Lærerik tråd! Takk, hi!:)

Anonymous poster hash: 60e56...e63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...