Gå til innhold

Begynner å bli lei disse mødrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det ser merkelig ut med bikini uten overdel til jenter, og jeg ser ikke noe som helst seksuelt med overdel - det er rett og slett sånn at en badedrakt til jenter består enten av underdel og overdel eller en helt badedrakt.  Jeg er forholdsvis godt voksne og brukte også badedrakt eller bikini da jeg var liten.  Om ungene selv vil gå i bare bukse, er det helt ok for meg, men det er like ok om de vil ha både bukse og overdel.  Det viktigste for meg er at de har klær på seg når de er på stranda, for jeg har aldri forstått den greia med at unger skal være nakne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som henger seg opp i alt.

Min datter på fire får bruke bikinioverdel fordi hun vil det. Ikke fordi hun er sjenert og redd for å vise puppen men fordi hun vil gjøre det samme som søster på 14 år.

Herregud som ALT skal kone ned til seksualisering av barn.

Hysteriske mødre.

Jeg gikk også med i overdel når jeg var liten.

http://m.db.no/2015/07/05/nyheter/cubus/badedrakt/bikini/kropp/40002512/

Anonymous poster hash: f64c1...957

Joa. Isolert sett ikke et stort problem. Men du ser ikke det store bildet, og hva det gjør med barnet ditt på sikt. Hvilke større utfordringer jenter møter nå de når puberteten og blir voksne. Hvilke begrensninger de vil ha, og hvilket press og begrensninger de vil legge på seg selv fordi de er opptatt av hva som framstilles som rett og riktig. Jenter blir oppdratt til å ha et nedverdigende og anstrengt forhold til kropp, hvor det er rett at de skal seksualiseres slik at kroppen skal brukes som et verktøy til å oppnå noe. Menn kommer stort sett opp og fram med hodet, kvinnene bruker kroppen.

Den ene bikinitoppen er ikke et stort problem (bortsett fra at de raskere kan få uønsket oppmerksomhet), men det er signalene vi voksne sender litt etter litt etter litt, som er med å forme produktet barna blir. Og tro du meg, 4-åringen din har rukket å bli påvirket mye gjennom media om hva som er riktig allerede. Alle serier og filer er fulle av stigma og kjønnsrollemønster som er helt forkastelig. Vi er bare så blaserte at vi ikke legger merke til det.

Anonymous poster hash: 11079...5bc

jeg ser det større bildet. Problemet er ikke bikinier. Det er helt hinsides å tro det. Jenter skades mer av å ha mor tråkkende rundt hjemme mens hun bli forsørget av sin mann og samtidig som hun stadig er på ny slankekur. Eller forteller jentene at matte er sååååå vanskelig og henger seg opp i at utseende (klær og sminke) og hus til en hver tid må være perfekt.

Litt tøy på overkroppen har null betydning. Og hvis det er så forbannet nøye, kjøp badebukse til jenten i gutteavdelingen (eller skades de av 'guttefarger')?

Anonymous poster hash: f3d95...9ee

Skrevet (endret)

Todelt sett er ikkje problematisk, mangel på valgfrihet til å berre kjøpe underdelen er kjip.

Endret av ★
Skrevet

Som henger seg opp i alt.

Min datter på fire får bruke bikinioverdel fordi hun vil det. Ikke fordi hun er sjenert og redd for å vise puppen men fordi hun vil gjøre det samme som søster på 14 år.

Herregud som ALT skal kone ned til seksualisering av barn.

Hysteriske mødre.

Jeg gikk også med i overdel når jeg var liten.

http://m.db.no/2015/07/05/nyheter/cubus/badedrakt/bikini/kropp/40002512/

Anonymous poster hash: f64c1...957

Joa. Isolert sett ikke et stort problem. Men du ser ikke det store bildet, og hva det gjør med barnet ditt på sikt. Hvilke større utfordringer jenter møter nå de når puberteten og blir voksne. Hvilke begrensninger de vil ha, og hvilket press og begrensninger de vil legge på seg selv fordi de er opptatt av hva som framstilles som rett og riktig. Jenter blir oppdratt til å ha et nedverdigende og anstrengt forhold til kropp, hvor det er rett at de skal seksualiseres slik at kroppen skal brukes som et verktøy til å oppnå noe. Menn kommer stort sett opp og fram med hodet, kvinnene bruker kroppen.

Den ene bikinitoppen er ikke et stort problem (bortsett fra at de raskere kan få uønsket oppmerksomhet), men det er signalene vi voksne sender litt etter litt etter litt, som er med å forme produktet barna blir. Og tro du meg, 4-åringen din har rukket å bli påvirket mye gjennom media om hva som er riktig allerede. Alle serier og filer er fulle av stigma og kjønnsrollemønster som er helt forkastelig. Vi er bare så blaserte at vi ikke legger merke til det.

jeg ser det større bildet. Problemet er ikke bikinier. Det er helt hinsides å tro det. Jenter skades mer av å ha mor tråkkende rundt hjemme mens hun bli forsørget av sin mann og samtidig som hun stadig er på ny slankekur. Eller forteller jentene at matte er sååååå vanskelig og henger seg opp i at utseende (klær og sminke) og hus til en hver tid må være perfekt.

Litt tøy på overkroppen har null betydning. Og hvis det er så forbannet nøye, kjøp badebukse til jenten i gutteavdelingen (eller skades de av 'guttefarger')?

Anonymous poster hash: f3d95...9ee

Det er ingen som har sagt at problemet ikke er sammensatt. Alle de små faktorene utgjør en del av helheten. En skal bare være litt forsiktig med å avfeie betydningen av alle de små brikkene som skaper kjønnsrollemønstre og seksualisering av yngre og yngre jenter.

Hjelper lite at jeg som mor eller den gjengse forbruker ikke ser problemet, når naboen, produsentene eller samfunnet forøvrig er fullstendig klar over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...