Gå til innhold

Fader, nå er jeg lei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 8,5 år har virkelig problemer med å høre. Hun går i skaper og spiser opp alt hun finner. Enten det er kjeks, potetgull, pølsebrød etc. Nå har jeg ingenting i skapene som kan spises pga henne.

Men, nå har hun begynt å gå i fryseren å ta ting der for å spise. I dag er det tredje dagen på rad hun har vært i fryseren og forsynt seg. Hun fikk som konsekvens at det ikke ble noe internett eller skjerm av noe slag den dagen og dagen etter. Alikevel gjentok hun dette to dager til. Hun prøver å juge så det renner når jeg tar det opp med henne.

Hva pokker gjør jeg med dette da?! Hva slags konsekvenser bør dette gi?

Hun er forresten ikke overvektig og spiser det hun orker til måltidene.

Anonymous poster hash: 2217f...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne mer å drikke.

Aktiviser henne.

Anonymous poster hash: 0374b...cd8
Skrevet

Slutt å ha ting som frister i matskap og frysere...

Anonymous poster hash: 2d6a9...074

Skrevet

Jenta på 8,5 år har virkelig problemer med å høre. Hun går i skaper og spiser opp alt hun finner. Enten det er kjeks, potetgull, pølsebrød etc. Nå har jeg ingenting i skapene som kan spises pga henne.

Men, nå har hun begynt å gå i fryseren å ta ting der for å spise. I dag er det tredje dagen på rad hun har vært i fryseren og forsynt seg. Hun fikk som konsekvens at det ikke ble noe internett eller skjerm av noe slag den dagen og dagen etter. Alikevel gjentok hun dette to dager til. Hun prøver å juge så det renner når jeg tar det opp med henne.

Hva pokker gjør jeg med dette da?! Hva slags konsekvenser bør dette gi?

Hun er forresten ikke overvektig og spiser det hun orker til måltidene.

Høres ut som meg når jeg var kid.. Slutt å ha kjappe løsninger i skapene. Få henne til å hjelpe til mer med middag og lag fra bunnen av, inkluder henne i butikkshopping så hun forstår hvor mye det koster.

Anonymous poster hash: 23b46...b3b

Skrevet

Hun drikker masse. Har sluttet å ha ting som frister i skapene. I fryseren kan hun ta alt fra rundstykker til kaker. Jeg er nødt til å ha litt liggende i fryseren. Kan ikke tømme fryseren pga at hun ikke kan styre seg.

Har prøvd å forklare henne litt rundt hvor mye mat koster osv, men hun bare fortsetter.

Kan ta henne med mer på matlaging evt.

Flere råd/tips?

Skrevet

Kompisen min måtte låse inn alle tørrvarer og frysevarer i et kott ham hadde. Kjøpte ekstra kjøleskap og hadde alt der. Porsjonerte ut det ungen skulle spise.

Han var vel ni år når han begynte å steke biffer og lage bearnaise.

Kompisen hadde kjøpt inn kjøtt for å grille og når grilldagen kom hadde ungen spist tre av fire biffer. 🙊

Anonymous poster hash: 190e0...fbb

Skrevet

Hun er forresten veldig aktiv. Og jeg har sagt at om hun har lyst på noe må hun spørre først. Det hjelper ikke.

Skrevet

Kjeder hun seg? Snopspising og internett høres ikke akkurat ut som en unge som er i aktivitet. Gjør noe sammen som en familie. Dra på tur, spill et spill eller noe.

Anonymous poster hash: 33138...75c
Skrevet

Lær henne til at hun må spørre om LOV før hun tar noe annet enn brød!

Heldigvis vet 8-åringen min bedre enn å gå å stjele i skapene uten lov..

Anonymous poster hash: 5bc04...69c

Skrevet

Blodsukkerproblemer?

Kanskje hun har noen mangler i kroppen?

Kan det være en form for trøstespising - at hun har noe problemer som du ikke er klar over, på skolen, med venner, at noen ikke er snille med henne?

Jeg ville tatt henne til legen.

Ellers var jeg på den alderen konstant sulten. Jeg var tynn som en strek og spiste ofte mer enn voksne arbeidsfolk. Jeg holdt ikke på slik din datter gjør, men det var fordi jeg fikk spise meg mett til hvert måltid, fikk nok proteiner og fett, noe som var helt avgjørende for at jeg skulle holde meg mett til neste måltid.

Anonymous poster hash: e905c...676
Skrevet

Kjøp fryser med lås eller lås rommet der fryseren står.

Anonymous poster hash: 4e2d5...d65

Skrevet

Ulvehunger kan vel komme av flere ting?

Om hun faktisk er sulten, fordi hun er midt i en vokseperiode og trenger 5-6 måltider om dagen så må hun jo få mat. Sunne, mettende mellommåltider. Grønnsaker, knekkebrød, yoghurt med havregryn e.l.

Jeg har to tenåringer, og når de har hatt slike perioder hvor de har vært sultne en gang i timen har de plutselig vokst fra alle klærne sine...

Men om hun spiser fordi hun kjeder seg, fordi hun er lei seg, ensom e.l da må du ta tak. Da går hun en vondt fremtid i møte om hun/du ikke får slutt på trøstespising og overspising.

Prøv å snakke med henne, rolig, ikke anklagende. Hvorfor har hun lyst til å småspise hele tiden?

Anonymous poster hash: 6d414...c30

Skrevet

Kjeder hun seg? Snopspising og internett høres ikke akkurat ut som en unge som er i aktivitet. Gjør noe sammen som en familie. Dra på tur, spill et spill eller noe.

Kjære vene, har da ikke sagt noe om at hun bruker Internett hele tiden? Hun får en time hver dag. Resten av dagen er hun stort sett ute og leker. Både med oss og alene.

Skrevet

Hun får jo mat. Hun får spise så mye hun orker til hvert måltid. Sunne og greie måltider. Hun spiser normalt fire måltider pr. dag, men har nå blitt tilbudt mat/frukt oftere. Da takker hun alltid nei.

Får ikke låst døra inn til fryseren da den står under trappa. Har ikke noe rom å låse den inn i heller.

Har spurt henne flere ganger hvorfor hun gjør dette. Da sier hun enten "vet ikke" eller "jeg hadde lyst på det" og "jeg var sulten".

Har gang på gang forklart henne at hun må si fra å spørre om det er noe hun har lyst på.

Hi

Skrevet

Heng en hengelås på fryseren :)

Skrevet

Kan legge til at hun er kresen og blir mer og mer kresen. Vi gir derimot ikke etter for dette. Hun må spise det hun får servert. Så innimellom er hun sikkert sulten. Men, hun må pent spise det hun får servert når det stadig er nye ting hun mener hun ikke liker.

Hi

Skrevet

Er det mulig å ha hengelås på fryseren?

Anonymous poster hash: 37eea...0c2
Skrevet

Er vel ikke så rart at hun har lyst på noe søtt? Det har vi da alle. Så lenge det er rundstykker osv ser jeg ikke helt problemet. Jeg var akkurat sånn da jeg var liten. Husker jeg gikk i frysa og tok hele, frosne jordbær! Det er da jenta sin mat også, skjønner ikke hvorfor alt må være så strengt.

Anonymous poster hash: b8937...855

Skrevet

Kjenner til problemet. Har selv vurdert å låse fryser, men problemet gled over heldigvis. Sørg for at det er sunn mat tilgjengelig i hvertfall. Gjem unna fristelsene. Liten safe m kodelås er genialt til å ha godteri i.

Anonymous poster hash: f96ca...6d2

Skrevet

Er vel ikke så rart at hun har lyst på noe søtt? Det har vi da alle. Så lenge det er rundstykker osv ser jeg ikke helt problemet. Jeg var akkurat sånn da jeg var liten. Husker jeg gikk i frysa og tok hele, frosne jordbær! Det er da jenta sin mat også, skjønner ikke hvorfor alt må være så strengt.

Anonymous poster hash: b8937...855

Det hun har forsynt seg av nå de siste dagene er kringler. Ikke spesielt sunt. Dessuten syns jeg ikke noe om at hun sniker til seg ting hele tiden. Da sitter hun mett ved middagsbordet for eks.

Hi

Skrevet

Spiseforstyrrelse in spe. Dette er ikke normalt. Snakk med helsesøster!

Anonymous poster hash: 49bdb...bf1

Skrevet

Her var det mye gjemming, låsing og annen eliminering av tilgang. Det er jo ikke det som er problemet, men at hun ikke hører etter. Når det ikke er lov så er det ikke lov, det må jo hun lære seg.

Ville tatt en grundig prat for å finne ut om noe plager henne. Og så ville jeg vært meget streng på konsekvensene hvis det fortsatte.

Skrevet

Stakkars deg a

Anonymous poster hash: 99cab...9ea
Skrevet

er jo barnet det er synd på, du mener jo det er synd på deg,det er det jeg skulle frem til

Anonymous poster hash: 99cab...9ea
Skrevet

Kjære vene, har da ikke sagt noe om at hun bruker Internett hele tiden? Hun får en time hver dag. Resten av dagen er hun stort sett ute og leker. Både med oss og alene.

Hvordan rekker hun å spise så mye om hun er ute nesten hele dagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...