Gå til innhold

Hvis du fant ut i dag at

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge vi har abort i Norge, så vil valget alltid være tilgjengelig for alle jenter som blir uønsket gravide. Case closed!

Ja, det er helt grusomt at man har dette valget. De fleste er ikke klar over hva de virkelig gjør før det er gjort. Hvor mye man vil angre på det. Det bør være mye vanskeligere å få gjennomført en abort og man bør selv betale kostnadene.

Anonymous poster hash: 9a68f...aea

Også er det mange som ikke angrer i det hele tatt!

Og man får god informasjon på sykehuset, så man vet hva man gjør!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI, gir deg en annen synsvinkel på det:
Du har ei datter, hun blir voldtatt som 17 åring, og ender opp gravid pga dette.. Hun sliter med voldtekten i ettertid, og tanken på at hun i det heletatt er blitt gravid etter dette grove overgrepet mot hennes frihet, gjør at hun daglig vurderer å ta eget liv.. Ville du som mor fortsatt stått hardnakket på at abort ikke er aktuelt?
Og om hun da utfører aborten, skal hun som ble voldtatt, samtidig måtte punge ut for at hun ble voldtatt og endte opp uønsket gravid?

Har selv utført en abort, var veldig mye om og men, hvor vidt det var rett, men vi slet med å holde av nok penger pr mnd til mat til de to barna vi allerede hadde.. Dagen for aborten klarte jeg det ikke, og de utførte en standard ultralyd på meg istedenfor, og oppdaget at fosteret hadde så store avvik at det ikke kunne overleve utenfor mors liv.. Jeg var lettet, for da kunne jeg utføre aborten, som i første omgang var det beste for hele situasjonen.. I etterkant, etter å ha sett økonomien stramme enda mer, og hvor lang tid det gikk før det løsnet, så er jeg glad for at det aldri ble et 3 barn. Prevensjonen sviktet den gang, og nå går jeg pr mnd med panikk over at det skal svikte igjen, så jeg sparer opp til å sterilisere meg, så jeg slipper mer slikt.

Man kan ikke sitte å se det hele sort/hvitt.. Det er ikke slik at ALLE angrer en abort, det er en del som vet med hele sin kropp og sjel at valget var rett å ta.. Man får grundig informasjon ang abort, hva det betyr og hvordan det gjøres, når man er der for kontrollen, samtidig forsikrer de seg om at dette faktisk er det du vil. Om de ser en anelse av tvil, så gjør de som regel sitt for at du skal finne ut at det er rett for deg.

Skrevet

Da jeg vokste opp hadde vi veldig dårlig råd, min mor var alenemor uten fullført utdanning. Skulle jeg derfor ønske i dag at jeg ikke levde? Merkelig...

Anonymous poster hash: baaa5...0e7

Skrevet

Du virker veldig grunn og ute av stand til å sette deg inn i andres situasjon. Jeg er og for så vidt mot abort, vil jo ikke at noen skal måtte gå igjennom noe slikt, men jeg skjønner det må finnes en abortlov. For øvrig er jeg ikke så glad i livet at jeg skulle ønske jeg var i live uansett.

Anonymous poster hash: 5273b...332

Skrevet

Dette blir jo en så teoretisk øvelse at det blir helt meningsløst. Jeg lever fordi min mor tok abort noen år før jeg ble født, hadde hun ikke gjort det ville hun kanskje ikke møtt min far,og jeg ville ikke vært til; ut i fra din logikk burde jeg da vært ihuga aborttilhenger? Jeg er vel et sted midt på treet, synes mange tar for lett på det, er usikker på om jeg hadde klart å ta abort selv, men er uansett for fri abort (les f.eks om sammenhengen mellom Roe vs.Wade og nedgangen i kriminalitet i USA). 

12 åringer skal ikke få barn, det vil jeg jo selvfølgelig mene uavhengig av om min mor var tolv da hun fikk meg (noe hun ikke var). Man kan være takknemlig for livet selv om man ser at det ikke var en ideell situasjon, og uten å f.eks. mene at barn skal bære frem barn. Blir man voldtatt skal man ikke bli videre traumatisert ved å tvinges til å bære frem barnet (samtidig må man passe på at det ikke tas som en selvfølge, ikke alle ønsker abort etter voldtekt, det må man også respektere). De to siste må hver enkelt avgjøre, jeg tror man kan ha en god barndom med både fattige og uutdannede foreldre, det kommer helt an på. Noen er fantastiske til å gjøre det beste ut av det de til en hver tid har, andre ville taklet dårlig å få et barn i en allerede presset situasjon.

Anonymous poster hash: da17e...b2f
Skrevet

Hvis jeg hadde vokst opp under de forutsetningene du skriver, så hadde jeg antakelig hatt en helt annen barndom og oppvekst. I negativ forstand. Jeg hadde nok vært mindre trygg, mindre rustet for voksenlivet, hatt færre gode erfaringer, hatt det mer ustabilt og kanskje endt opp i foreldres fotspor. Noe av det du nevner trenger ikke ha noe å si på selve omsorgsevnen, men det meste av det du nevner vil sette spor. Derfor blir tilnærmingen din helt tåpelig. Du mfår heller spørre de som har blitt utsatt for (evnt grov) omsorgssvikt om de syns det var lurt av foreldre og bli foreldre med de utfordringene de hadde.

Skrevet

Så lenge vi har abort i Norge, så vil valget alltid være tilgjengelig for alle jenter som blir uønsket gravide. Case closed!

Ja, det er helt grusomt at man har dette valget. De fleste er ikke klar over hva de virkelig gjør før det er gjort. Hvor mye man vil angre på det. Det bør være mye vanskeligere å få gjennomført en abort og man bør selv betale kostnadene.

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg tok abort,og jeg var klar for å betale selv. Hadde nemlig nettopp flyttet til et annet land, og hvis jeg ikke hadde rukket å få personnummer, så hadde det kostet 11 000 kr eller noe sånt. Mine barn hadde ikke fått noe bedre liv av at jeg ikke tok abort. Snarere tvert imot.

Anonymous poster hash: 5f46a...1ff

Skrevet

Før abort var lov i Norge foregikk det jo likevel, men da med helseskadelige metoder. Når fri abort ble innført har ikke dette ført til flere aborter, men tryggere aborter.

Anonymous poster hash: 5273b...332

Skrevet

Jeg gidder ikke hisse meg opp over uttalelser som hi sine. You can't make sense out of non-sense.. (Man får aldri tullprat til å høres fornuftig ut uansett, det ligger liksom litt i ordet) :P

Anonymous poster hash: 214e2...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...