Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 For 2 timer siden fikk jeg flokk med barn på døra fordi 2 jenter hadde vært slem mot min 8 åring. De hadde lekt politi og tyv og min sønn hadde ved et uhell revet av noe bak på genseren til hun ene jenta. Min sønn hadde sagt unnskyld og sagt det var et uhell. Da hadde disse to jentene lugget, klort,slått og sparket han i magen med kneet. De hadde også kalt han morapuler, horeunge og lignende . Jeg gikk ut for å snakke med disse jentene, fant hun ene og da satt hun å gråt. Jeg spurte hva som hadde skjedd og hun sa hun hadde sagt unnskyld til min sønn. jeg sa med helt normal stemme at det ikke var lov å slå/sparke og snakke stygt. Fikk de til å bli venner igjen og gikk hjem. Ett kvarter senere står det en illsint mor på døra som skriker at jeg ikke har lov til å kjefte på hennes barn. Jeg forklarer at jeg ikke hadde kjeftet, men snakket til barnet. Nei, jeg hadde kjeftet og man kjeftet ikke på barn! Hun spurte hvorfor jeg ikke hadde kommet og sagt fra til henne og da svarte jeg at det ble litt vanskelig fordi jeg ikke viste hvor de bodde. Det var lett å finne ut mente hun. Jeg sa at hennes barn ikke hadde lov til å slå og sparke mitt barn og da sa hun at det er vanlig at barn sloss, men det ikke var lov til å kjefte på de fordet.. Jo, sa jeg da og da ble hun enda mer sint (det bare lyste av øynene hennes) og jeg fikk beskjed om å vente der for hun skulle hente mannen sin, så han kunne komme å skjelle meg ut... Ja, bare hent mannen din sa jeg. Vel, mannen har ikke dukket opp. hehe. Hvordan hadde dere reagert? Noen som har opplevd lignende?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Herregud, jeg hadde blitt helt satt ut! Jeg tror nesten jeg kunne ha begynt å grine.. haha ha. . Voksne folk som kjefter sånn? Nei, jeg har ikke vært borti noe lignende 😊 Anonymous poster hash: cb103...afa
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Da hadde jeg nok ledd høyt, sagt takk for besøket og lukket døra. Anonymous poster hash: ef53a...2e6
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Da hadde jeg sukket oppgitt og sagt "jeg skjønner jo nå hvorfor barnet ditt oppfører seg som det gjør".. Så hadde jeg bedt henne vente med å komme ned med mannen til min mann var kommet hjem. Makan. For et nek!!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Jeg kjefter alltid på andres barn hvis de er slemme med mine, bryr meg ikke om foreldrene hører det. Anonymous poster hash: 56f91...baa
Jordbærblomst Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Åh herrefred! Er det sant? Jeg fatter ikke hvordan enkelte foreldre kan ha så lite i toppetasjen. Denne moren er sikkert en sånn som sitter på foreldrekonferanser og kjefter på læreren i 45 minutter for noe hun selv er skyld i. Innsikt er et flott ord!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Jeg og snakker til andre barn om de er slemme med mine, likeså om mine skulle gjøre noe uhyggelig med andre. Bryr meg ikke om foreldrene deres hører. Men har tilgode å behøve og kjefte. Synes ikke du gjorde bor galt. Den moren mangler nok litt innsyn. Anonymous poster hash: 4b3e6...130
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Du kjeftet på barnet. Mor kjeftet på deg. Og sånn går no daga'n..... Anonymous poster hash: 57371...485
soleia Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Den jenta trengde då verkeleg tilsnakk! Eg set og grenser og snakkar til andre barn om dei ikkje er snille, når ikkje foreldra er der, og det håpar eg andre vil gjere mot mine og. Men ein skjønar jo no korleis jenta kan vere så stygg i språket og i oppførsel, dersom dette er haldningane til foreldra. Eg taklar dårleg å få kjeft av andre, og hadde nok blitt heilt sett ut over ei slik overhøvling, men hadde vore frista til å seie noko slikt som at "no forstår eg kvifor jenta oppfører seg så dårleg som ho gjer"
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Haha, har hatt en lignende nabo og jeg ble til tider litt svett. Jeg valgte å alltid være skremmende hyggelig å bestandig enig. F.eks. Jeg er helt enig i at jeg må slutte å kjøre hjem på natta siden du våkner. Kan du spørre mannen din om han kan hente meg på nattevakta sånn at jeg slipper å vekke deg med min bil`? Din bil er så ufattelig mye bedre, nyere og penere enn det min er. Anonymous poster hash: 3ebe4...6aa
Englenemine Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 For ei nepe! Jeg hadde ikke bare sagt med rolig stemme det du sa til ungene, jeg hadde blitt streng og skikkelig klar tale at sånt ikke skulle skje igjen ever! Hun mora kunne gjerne kommet hit ..... Og å true med mannen herregud haha. Ja da fikk han komme og forhåpentligvis hadde han dratt det så langt at jeg hadde ringt politiet fordi jeg følte meg truet, og tlf til bv hadde jeg tatt dagen etter 😉 . Stakkars barn med foreldre som ødelegger dem.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 haha, hva skulle mannen gjøre da? Er du riktig tøff så får du tak i nr å ringer mannen Anonymous poster hash: 3ebe4...6aa
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 Ja, ring mannen å spør om han ikke kommer snart for å kjefte han også ...hva mente hun mannen skulle gjøre hun selv ikke gjorde? Du skulle spurt henne om du burde hente din mann også så det ble rettferdig kamp Anonymous poster hash: 566b4...7ad
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 Du er hjertlig velkommen til å snakke til mine barn dersom de oppfører seg sånn Anonymous poster hash: 75ffd...f52
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 Oj, wow - nei, du, dèt har jeg ALDRI opplevd! Jøss, for en absurd opplevelse.. Stakkars deg som må forholde deg til sånne mennesker i lokalmiljøet.. Tror jeg ville skygget unna henne - tydelig at det, samme hva man sier, ikke er mulig å snakke henne til fornuft.. Anonymous poster hash: a414d...4fe
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Selvfølgelig har ikke du lov til å snakke med jenta og si at spark og slag ikke var riktig. Men hun har selvfølgelig lov til å klikke i vinkel og skjelle deg ut... fordi du fikk barna til å forstå at de gjorde galt og likevel fikk dem til å bli venner... Håper hun leser her og kjenner seg igjen! I så fall håper jeg hun kanskje er gravid, men oppdaget det nå pga. urasjonelt sinneutbrudd i hormonpåvirket tilstand Anonymous poster hash: ca381...89f
Elsker livet Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 De aller fleste ønsker at andre voksne irettesetter barna deres ved behov, så det er det vi har å forholde oss til i samfunnet. Så du gjorde dette riktig. Hadde nok blitt veldig bekymret på vegne av barnet, kan ikke være bra for henne å vokse opp med en mor med slike holdninger. Det viktigste under slike episoder er å holde seg saklig og ikke havne på deres nivå.
umuligejulie Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Jeg synes du skal gi deg selv et klapp på skulderen. Jeg hadde vært mye mindre hyggelig enn deg, både mot mor og barn!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #19 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har lyst til gå bort til de( så fra verandaen hvilken oppgang de gikk inn i. Men hun var så rasende i stad så jeg er redd hun flyr på meg, så jeg tror jeg dropper det .
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. juni 2015 Forfatter #20 Skrevet 23. juni 2015 De er fra Somalia så kanskje det er kulturforskjeller. Men skulle ønske mannen hadde kommet, hadde vært interessant å høre hva han hadde sagt..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #21 Skrevet 25. juni 2015 De er fra Somalia så kanskje det er kulturforskjeller. Men skulle ønske mannen hadde kommet, hadde vært interessant å høre hva han hadde sagt.. Haha, bra hun ikke kom med standarden at du er rasist da. Det fikk nemlig jeg beskjed om etter å ha snakket til to gutter som knuste ruten vår. Anonymous poster hash: f4428...1d5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #22 Skrevet 25. juni 2015 De er fra Somalia så kanskje det er kulturforskjeller. Men skulle ønske mannen hadde kommet, hadde vært interessant å høre hva han hadde sagt..Det forklarer faktisk en hel del, jeg er absolutt ingen rasist, men jeg arbeider med en del somaliske barn til daglig, beklageligvis så er det oppdratt i den tro at de kan gjøre som de vil, spesielt gutter. De har ingen grenser rett og slett og mot kvinner kan de gjøre og si akkurat som de vil for kvinner har ingen makt..... Det ligger i kulturen😏 Anonymous poster hash: ed9fd...ab2
smiia Skrevet 25. juni 2015 #23 Skrevet 25. juni 2015 For 2 timer siden fikk jeg flokk med barn på døra fordi 2 jenter hadde vært slem mot min 8 åring. De hadde lekt politi og tyv og min sønn hadde ved et uhell revet av noe bak på genseren til hun ene jenta. Min sønn hadde sagt unnskyld og sagt det var et uhell. Da hadde disse to jentene lugget, klort,slått og sparket han i magen med kneet. De hadde også kalt han morapuler, horeunge og lignende . Jeg gikk ut for å snakke med disse jentene, fant hun ene og da satt hun å gråt. Jeg spurte hva som hadde skjedd og hun sa hun hadde sagt unnskyld til min sønn. jeg sa med helt normal stemme at det ikke var lov å slå/sparke og snakke stygt. Fikk de til å bli venner igjen og gikk hjem. Ett kvarter senere står det en illsint mor på døra som skriker at jeg ikke har lov til å kjefte på hennes barn. Jeg forklarer at jeg ikke hadde kjeftet, men snakket til barnet. Nei, jeg hadde kjeftet og man kjeftet ikke på barn! Hun spurte hvorfor jeg ikke hadde kommet og sagt fra til henne og da svarte jeg at det ble litt vanskelig fordi jeg ikke viste hvor de bodde. Det var lett å finne ut mente hun. Jeg sa at hennes barn ikke hadde lov til å slå og sparke mitt barn og da sa hun at det er vanlig at barn sloss, men det ikke var lov til å kjefte på de fordet.. Jo, sa jeg da og da ble hun enda mer sint (det bare lyste av øynene hennes) og jeg fikk beskjed om å vente der for hun skulle hente mannen sin, så han kunne komme å skjelle meg ut... Ja, bare hent mannen din sa jeg. Vel, mannen har ikke dukket opp. hehe. Hvordan hadde dere reagert? Noen som har opplevd lignende? Hun høres ut som om hun ikke er helt stabil, ut fra det du forteller. Slike mennesker går det ikke an å bli enig med/finne ut av ting med, de har ikke evnen til å ta andres perspektiv enn sitt eget. La det ligge, men skjønner godt at du trengte å få det ut /realitetsorientere deg her 😊 Ville også fortsatt å si ifra til barn som var slem med mitt barn, og kanskje neste gang ta det med foreldrene også (de bør jo få høre at ungen oppfører seg slik).
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #24 Skrevet 25. juni 2015 Jeg og tenker at det forklarer en del. Vi har forskjellig oppdragermønster i kulturene våre. Hvor vi setter tydelige grenser fra barna er små, og slakker opp etterhvert som de blir eldre, så er det andre kulturer som gjør motsatt. Barna har frie tøyler når der er små, og kjeftes ikke på, fordi de er barn, og så strammer de til jo eldre de blir. Derfor det kan være ekstra vanskelig i ungdomstiden hvor de fleste etnisk norske opplever friere tøyler, og andre ikke-etniske ungdommer opplever det motsatte. Anonymous poster hash: f4e3e...15d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #25 Skrevet 25. juni 2015 Kulturkrasj.. Rett og slett. I deres kultur står barna mye friere, og de "ordner opp seg imellom". Mens vi fra norden irettesetter barn, om det er våres eller andres er håkkesom, barn skal vite rett fra galt tenker vi.. Hadde ungene her kommet hjem og fortalt at en annen sin mor hadde kjeftet på de/irettesatt de, hadde jeg forlangt å høre forløpet til det, hadde de fortalt det som er settingen her, hadde jeg fortalt de at det var godt moren ga de beskjed, og gitt de min mening i saken. Hadde det vært mine unger som hadde blitt behandlet slik og jeg så det, hadde jeg gått ut og snakket til ungene det gjald. Anonymous poster hash: 895f9...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå