Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Min sønn på 10 år skulle hoppe trampoline ilag med 3 andre gutter. Trampolina er på ein leikeplass og når han skulle hoppe i lag med 2 andre og kompisane satt rundt bordet. Spurte han om dei ville passe på mobilen. Som takk for og passe på mobilen hadde dei ringt opplysningsnr og det kosta 1500 kr. Kva gjør jeg og kva ville dokke ha gjort ? Anonymous poster hash: c0e28...bd4
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Foreldrene har erstatningsansvar. Hadde bedt dem om å betale det. Anonymous poster hash: 11410...a47
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Hvorfor har dere ikke sperre på hvor mye han kan ringe for? Anonymous poster hash: 1f308...65a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Kva om jeg tok din telefon og gjorde detta ? Korfor sperra ikkje du din da ? Han har hatt den i 2 år og ingen problemer med nett eller slike tull. Anonymous poster hash: c0e28...bd4
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har kontantkort, fyller for 500 i året. Men sånne venner har jeg ikke, HI, som brenner av så mye på telefon..... Anonymous poster hash: 1f308...65a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Hvis jeg hadde turt så ville jeg nok fortalt foreldrene om det, av den enkle grunn at jeg gjerne ville visst det selv hvis mitt barn gjorde noe sånt, så jeg kunne lært ham at sånt gjør man ikke. Men hadde ikke hatt noen forventning om at de skulle betale det, hadde heller blitt irritert på meg selv for å ikke ha forhindret at dette kunne skje i utgangspunktet. Og så hadde jeg skaffet en eller annen sperre hvis det er mulig eller gått over til kontantkort. Anonymous poster hash: 05650...377
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Jeg ville ha tatt kontakt med foreldrene til de andre guttene jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 det får dere stå for selv, skulle vert sperret eller vert kontant tlf Anonymous poster hash: 74d6e...ab4
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 så hadde det ikke vert noe problem Anonymous poster hash: 74d6e...ab4
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Ta kontakt m foreldrene og fortell det i allefall. Skikkelige foreldre vil tilby seg å dekke det, snakke med barna om det og få en slutt på det. Dersom foreldrene er like håpløse som barna, ville jeg dekket tapet selv og funnet nye venner, for da er det ikke håp. Anonymous poster hash: 42867...39c
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 Du KAN ta dette opp med foreldrene til kompisene og be dem om å erstatte utgiftene og vise til skadeerstatningsloven § 1-2, andre ledd. Jeg hadde nok skrevet det av som tap og samtidlig fått satt en sperre på tlf til sønnen din slik at dette ikke skjer igjen, og samtidig la ham forstå at det ikke er så lurt å la mobilen ligge igjen mens han gjør andre ting. Anonymous poster hash: 3ac85...683
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 Jeg kan tenke meg gutten din har det ganske vondt og har dårlig samvittighet for at dere må ut med så mye penger? Uten at det er hans skyld, kan de lett føle det slik. Der hadde jeg vært klar på at han ikke hadde ansvar for dette. Guttene så sikkert på det som en guttestrek, og tenkte kanskje ikke så mye over konsekvensene. Derfor ville jeg informert foreldrene. Hadde nok i utgangspunktet avskrevet pengene, men hadde jeg fått beskjed om at noen av mine barn hadde gjort noe slikt hadde jeg selvfølgelig gjort opp for dem. Pengene hadde de så fått jobbet inn selv. Så må du sette sperre på databruk og servicenummer slik at dette ikke kan gjenta seg. Anonymous poster hash: c8cc8...5ef
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 Eh.. Beklager, men den regningen bør du ta! Anonymous poster hash: 35667...a46
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 Du bør ta det opp med foreldrene. Samtlige voksne bør benytte anledningen til å snakke med ungene sine. Kanskje guttene ikke vet hvilke tjenester som koster hva, kanskje sønnen din bør lære seg at ikke alle barn er like flinke på alle områder. Du bør absolutt få en eller annen beløpsgrense på telefonen hans. Barn kommer ofte i dumme situasjoner fordi NOEN ikke følger reglene. Barn forstår sjelden hva ting koster uten at noen har forklart det for dem. Jeg tenker det naturlige er at telefonregningen blir delt på tre. Hvis de to andre guttene visste hvilke beløp de sløste vekk bør de betale av lommepengene sine, hvis de ikke forsto så bør foreldrene ta regningen. Anonymous poster hash: 27b6c...401
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 Det er som å si at det er greit å stjele på butikken for ingen har satt opp alarm. Selvsagt må foreldrene få beskjed og betale. Anonymous poster hash: 4a6a9...aff
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Ganske sjokkert over at så mange synes at det er deres egen skyld siden de ikke har sperre på mobilen. Uansett så er det da ikke greit å bruke andres mobil uten lov og det vet 10 år gamle gutter godt. Synes dere det også er greit om barn feks. stjeler andres sykkel hvis den er ulåst? Man burde jo sørge for å låse sykkelen sin. Greit at man selv bør prøve å gjøre sitt for å unngå at slikt skjer, men det fritar da ikke guttene som har brukt andres mobil uten lov fra skyld. Anonymous poster hash: b9b89...ebc
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Herlighet, de er gamle nok til å vite at det ikke er greit, og de har garantert gjort det på pur f. Hva skal de ringe opplysningen for da??? Det finnes jo google?! Nei, jeg hadde nok snakket med foreldrene! Og hadde mine unger vært så jævlige å gjort noe så sånt skulle de jaggu fått betale det selv! Anonymous poster hash: 377dc...f6f
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Men, hvor lenge hoppa han på trampolina? For å rekke å få til så stor regning liksom? Anonymous poster hash: 1f308...65a
Elina Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Ta det med foreldrene. Hadde det vært min unge så hadde jeg betalt for meg. Men må si jeg ikke kan forstå at de har klart å bruke 1500kr, hvilke nummer ringte dem og har dette skjedd over tid eller på en gang. Var det en slik rødekorstelefon som trekker 200 eller mer hver gang du ringer?
Serepta Skrevet 23. juni 2015 #20 Skrevet 23. juni 2015 Hadde mitt barn gjort dette, ville jeg visst om det. Da skulle han ha jobbet for de pengene for å si det sånn! Disse ungene trenger en lærepenge for at de ikke skal gjøre slikt igjen.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #21 Skrevet 23. juni 2015 Jeg hadde tatt en prat med foreldrene, ikke for å kreve inn pengene men forå si at slikt syns jeg ikke er greit og jeg vil ikke at mitt eller andre barn skal oppleve slikt igjen av disse barna. For disse foreldrne kan det komme som en stor overraskelse eller de ikke bryr seg, slikt finner du ikke ut før du snakker med de. Du kan jo tenke deg om det hadde vært ditt barn som hadde gjort slikt. Hadde du blitt overrasket om ditt barn hadde gjort slikt? Det hadde jeg blitt og jeg hadde blitt glad om noen sa ifra, for da kunne jeg tatt praten. Mitt barn hadde også måtte gitilbake pengene. Anonymous poster hash: f2b15...7b5
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #22 Skrevet 23. juni 2015 Hvorfor har ikke barnet kode for å komme inn på mobilen? Denne bør han lære at han aldri deler ut til kompiser. Passord er hemmelig. Hvorfor klarte kompisene komme forbi passordkoden? Anonymous poster hash: 82fb2...188
Ikkedytt Skrevet 23. juni 2015 #23 Skrevet 23. juni 2015 Jeg ville snakket med foreldrene. Man ringer vel ikke med (eller i det hele tatt bruker) andres telefon uten å spørre først.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #24 Skrevet 23. juni 2015 Fatter ikk dere som bagatelliserer dette! En ting er pengene, men det er klart disse guttene må få lære at det de har gjort er totalt uakseptabelt og rett og slett slemt. Det er helt på linje med å stjele 1500 kr. Hadde jeg vært guttenes mor, hadde jeg avgjort ville vite det! Anonymous poster hash: 13c96...658
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #25 Skrevet 23. juni 2015 Har en gutt på 9 år. Det er ingenting galt med gutten min, men enkelte ting forstår han ikke. Nå er kanskje disse guttene eldre, men de er fremdeles små. Det jeg ville frem til er at enkelte ting forstår de ikke. De har bare ikke begrep! Det trenger ikke være ond vilje. Etter nøye gjennomgang og mye terning har vi gått gjennom dette med mobilnett og wi-fi. Jeg er fremdeles ikke sikker på om det er gått skikkelig inn. Penger ser ungene knapt, det blir veldig abstrakt dette med å bruke penger en ikke ser på noe man ikke forstår pris på. Anonymous poster hash: 0eec0...eba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå