Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #26 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Vi er ikke gjeldfrie, men jeg er sikker på at jeg lever et mer givende liv enn deg. Men betaler man tilsvarende mer skatt når man er gjeldsfri kontra å betale lån/få godskrevet fradrag på renter? Anonymous poster hash: 386c5...c46
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #27 Skrevet 22. juni 2015 Jupp jeg er gjeldsfri, men eier hverken bolig eller bil så det er nå ikke så rart at jeg ikke har gjeld. Hadde jeg vært frisk og kunnet jobbet fullt slik at jeg fikk boliglån hadde jeg hatt gjeld jeg også. Men som enslig alenemor, 50ør og 50% jobb i et lavtlønnsyrke stiller jeg dessverre ikke akkurat så høyt i køen over de bankene ønsker å hjelpe med boliglån. Men i et håp om at jeg en dag skal få mulighet og i lærdom av gamle feil kjøper jeg ingenting på avbetaling slik at jeg heller ikke får gjeld. Anonymous poster hash: ff912...132
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #28 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Vi er ikke gjeldfrie, men jeg er sikker på at jeg lever et mer givende liv enn deg. Jøss. Så mange misunnelige mennesker det var her da. Anonymous poster hash: efd65...bff
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #29 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Et lite knøtt i Oslo er vel den tryggeste investeringen man kan gjøre i Norge i dag. Det trodde de på 80-tallet også. Kjenner folk som satt igjen med 800.000 i gjeld etter å ha blitt kastet ut fordi de ikke klarte å betjene gjelden fordi de hadde mistet jobben.... Kvm-prisen må ikke være for høy. Da er risikoen for stor. Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Tilbud og etterspørsel, min venn. Går økonomien til helvete, vil alle ha tak i en liten leilighet. Og alle vil bo i Oslo. Ergo: et knøtt i hovedstaden vil alltid lønne seg å kjøpe på sikt. Anonymous poster hash: f7309...afb
vimsa3 Skrevet 22. juni 2015 #30 Skrevet 22. juni 2015 Kjære evne, man kan da lett være gjeldfri om du bor grisgrendt med lav boligstandard. Det ville aldri tiltalt meg. Bor man i Oslo og nærområdene, så bor du sentralt med god tilgang til gode utdanningsmuligheter og spennende jobber. På den annen side vil det ta lenger tid å bli gjeldfri. Alt er relativt. Mange sitter med en el flere hytter/utleieleigheter i tillegg til villa, som meg selv. Da vil man sitte med store verdier etter fratrukket lånegjeld og studiegjeld. Anonymous poster hash: fb665...70c Jøss jeg bor 45 min unna oslo s med tog. Visste ikke at jeg bodde midt i ødemarka jeg uten muligheter til å utdanne barna mine og å finne jobb....
overlord Skrevet 22. juni 2015 #31 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Vi er ikke gjeldfrie, men jeg er sikker på at jeg lever et mer givende liv enn deg. Jøss. Så mange misunnelige mennesker det var her da. Anonymous poster hash: efd65...bff I den grad jeg gidder bruke energi på å være misunnelig så misunner jeg dem som er gjeldfrie og lever et lystig liv. Misunner ikke gjeldfrie som spiser tilbudsvarer og går i klær fra etterkrigstiden.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #32 Skrevet 22. juni 2015 Nei, vi er ikke gjeldfrie, og har ingen spesifikk ambisjon om å bli det med første heller. Anonymous poster hash: 03e06...a6d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #33 Skrevet 22. juni 2015 Håper å bli gjeldsfri i løpet av to år så jeg kan ta opp mer lån Når bilen og studielånet er nedbetalt har jeg tenkt å kjøpe hus. Venter til det jeg allerede har er nedbetalt så kanskje mannen rekker å ta meg igjen på økonomifronten, kommer ikke til å kjøpe noe med han før vi er mer likeverdige økonomisk. Anonymous poster hash: b7a79...276
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #34 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri.Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud.Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Eller med andre ord : slutt å leve. Anonymous poster hash: 156e8...9bd Hvis det å bruke penger er å leve så.... Min definisjon av det å leve er noe helt annet. Anonymous poster hash: 80e12...7c7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #36 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Vi er ikke gjeldfrie, men jeg er sikker på at jeg lever et mer givende liv enn deg. Men betaler man tilsvarende mer skatt når man er gjeldsfri kontra å betale lån/få godskrevet fradrag på renter? Anonymous poster hash: 386c5...c46 Fordelen med denne løsningen er jo at jeg har en større bolig, jeg har lavere skatt og gjelda blir betalt av leieboeren. Ergo - jeg har mer å rutte med Anonymous poster hash: 80e12...7c7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #37 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Kødder du? Et lite knøtt i Oslo er en kjempeinvestering...! Tror du må sette deg litt mer inn i dette altså... Anonymous poster hash: 03e06...a6d
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #38 Skrevet 22. juni 2015 Var det en periode. Jeg valgte å kjøpe en større bolig og ta opp litt lånt. Det blir veeeldig mye skatt av å være gjeldfri. Kjøpte bolig med utleieenhet. Nå betaler leietakeren lånet for meg..... (altså husleien dekker låneutgiftene). Jeg betaler mindre skatt og leietakeren betaler gjelda. Det gjelder å være hverdagsforsiktig med pengebruken. Behøver ikke å kjøpe hverken ny tv, mobil, masse nye klær, sminke osv. Trening gjør man helt gratis ute. Mat kjøper man på tilbud. Kjøpe bolig som ganske garantert stiger i verdi (et lite knøtt midt i oslo er f.eks. et svært usikkert objekt). Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Vi er ikke gjeldfrie, men jeg er sikker på at jeg lever et mer givende liv enn deg.Jøss. Så mange misunnelige mennesker det var her da. Anonymous poster hash: efd65...bff I den grad jeg gidder bruke energi på å være misunnelig så misunner jeg dem som er gjeldfrie og lever et lystig liv. Misunner ikke gjeldfrie som spiser tilbudsvarer og går i klær fra etterkrigstiden. Hi etterspurte hvordan man blir gjeldfri. Jeg går hverken i klær fra etterkrigstiden eller er spesielt nedtrykt. Jeg har faktisk en helt okei garderobe. Jeg kjøper klassiske klær som holder. Jeg dytter ikke trynet fult av søppelmat, så jeg kan bruke den klassiske "lille sorte" jeg kjøpte for over 20 år siden. Du ville ikke ant at jeg ikke kjøpte den i går. Jeg spiser masse god mat jeg (jeg smaker faktisk ikke forskjell på laks på tilbud og den som ikke er på tilbud jeg). Det spørs jo som sagt på hva definisjonen er på et lystig liv. For meg har det aldri vært å bruke tusenvis av kroner på nye klær, sminke eller å tømme kortet på en kveld på byen eller gå på spa. Jeg blir heller ikke lykkelig over å ha den nyeste telefonen, ny flatskjerm osv. Jeg har nå bikket 40 og har økonomi til å gjøre disse tingene om jeg vil, men vet du - det frister ikke! Tar meg heller en tur i kajakken (som jeg skaffet meg for 15 år siden) eller en tur på ski på vinteren! Anonymous poster hash: 80e12...7c7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #39 Skrevet 22. juni 2015 Det er trist å høre at noen tror et knøtt i Oslo er en kjempeinvestering særlig i disse tider da det ser ut til at arbeidsmarkedet ser ut til å bli strammere. Jeg har personlig venner som gikk skikkelig på stumpen etter kjøp av dette på 80-tallet. Renta var lav, kvadratmeterprisen høy. Plutselig sank boligen ekstremt i verdi pga dårligere tider og renta gikk til værs. Uten jobb, ingen muligheter til å betjene lånet, bolig på tvangsauskjon, men gjelda beholdt man (det ble jo ikke store salgssummen, så det var mange år med nebetaling og for noen gjeldsordning). Mange unge fikk en svært dårlig start på sitt økonomiske liv på den måten. Man må være klar over at om man kjøper noe med ekstremt høy kvadratmeterpris og lite på en gang, så er investeringen mer usikker. Anonymous poster hash: 80e12...7c7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #40 Skrevet 22. juni 2015 Kjære evne, man kan da lett være gjeldfri om du bor grisgrendt med lav boligstandard. Det ville aldri tiltalt meg. Bor man i Oslo og nærområdene, så bor du sentralt med god tilgang til gode utdanningsmuligheter og spennende jobber. På den annen side vil det ta lenger tid å bli gjeldfri. Alt er relativt. Mange sitter med en el flere hytter/utleieleigheter i tillegg til villa, som meg selv. Da vil man sitte med store verdier etter fratrukket lånegjeld og studiegjeld. Anonymous poster hash: fb665...70c Jøss jeg bor 45 min unna oslo s med tog. Visste ikke at jeg bodde midt i ødemarka jeg uten muligheter til å utdanne barna mine og å finne jobb.... Jo, sannsynligvis bor du på landet - og trives med det forhåpentligvis;) Anonymous poster hash: fb665...70c
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #41 Skrevet 22. juni 2015 Er ikke akkurat tiden å være gjeldsfri nå? Vi har muligheter til å bli kvitt all gjeld ved å selge fond, men har heller valgt å investerte i eiendom nå som renta er så lav. Vi sparer dobbelt så mye i fond som vi betaler ned på lån, og de siste 10 årene har vi tjent noen millioner på fondssparing. Anonymous poster hash: 59db4...f6e
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #42 Skrevet 22. juni 2015 Jeg bor 15 min med tog fra Oslo S. Selvsagt er det landlig her, men mange innenfor bygrensa bor lengre i reisetid unna sentrum enn jeg. F.eks. Banen til Holmenkollen tar jo betraktelig lengre tid, eller til Manglerud osv. Opplever ikke det som så grisgrent. Skikkelig romslig enebolig med ett mål tomt. Verdien er nå oppi 6,5 mill.... Kunne vært helt gjeldfri, men ser ikke poenget så lenge det lønner seg for meg økonomisk å ha gjeld. (pga leieboer) Studielånet beholdt jeg selvsagt med vanlig nedbetalingstid - den ligger det jo gjeldsforsikring i. Utrolig hvor mange som er svært så fordomsfulle, misunnelige og har lite innsikt i økonomiske spørsmål i denne tråden her. Jeg gir meg ihvertfall nå. Anonymous poster hash: 80e12...7c7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #43 Skrevet 22. juni 2015 Jeg bor 15 min med tog fra Oslo S. Selvsagt er det landlig her, men mange innenfor bygrensa bor lengre i reisetid unna sentrum enn jeg. F.eks. Banen til Holmenkollen tar jo betraktelig lengre tid, eller til Manglerud osv. Opplever ikke det som så grisgrent. Skikkelig romslig enebolig med ett mål tomt. Verdien er nå oppi 6,5 mill.... Kunne vært helt gjeldfri, men ser ikke poenget så lenge det lønner seg for meg økonomisk å ha gjeld. (pga leieboer)Studielånet beholdt jeg selvsagt med vanlig nedbetalingstid - den ligger det jo gjeldsforsikring i. Utrolig hvor mange som er svært så fordomsfulle, misunnelige og har lite innsikt i økonomiske spørsmål i denne tråden her. Jeg gir meg ihvertfall nå. Anonymous poster hash: 80e12...7c7 Enig. Anonymous poster hash: fb665...70c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå