Anonym bruker Skrevet 21. juni 2015 #26 Skrevet 21. juni 2015 Verden er fullstendig overbefolket, å la være å få barn er på mange måter fornuftig. Anonymous poster hash: 4d850...269
kristinehufine Skrevet 21. juni 2015 #27 Skrevet 21. juni 2015 Det er kanskje egoistisk i den forstand at man gjør som man selv vil. Selv mener jeg at de som ikke ønsker å få barn fint kan la være. Vi er absolutt nok mennesker i verden, så ser ikke problemet med og la være...
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #28 Skrevet 22. juni 2015 Nei, det synes jeg en lite treffende påstand. Kan jo være like ego å få barn. Men jeg tror nok at et valg om å forbli barnløs vil kreve mer av deg sosialt sett, nettopp fordi barn er normalen. Jevnaldrende, studievenner, kolleger, familie m.v vil som oftest velge å få barn og spørsmålet om hvorfor en velger å forbli barnløs vil nok komme opp i ulike fora. Uansett om man liker det eller ei. Personlig mener jeg at dette selvfølgelig er noe enhver står helt fritt til å bestemme selv - uten at man skal måtte forsvare sitt valg. Samtidig så tror jeg at et valg om å forbli barnløs ofte kan lede til at man kan angre på valget når man blir eldre og folk rundt en har barn og barnebarn m.v. Anonymous poster hash: f2ca6...551
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #29 Skrevet 22. juni 2015 Tenk om hele jordas befolkning hadde latt være å få barn i 25 år. Da ville alle forurensnings problemer vært løst. For når alt kommer til alt så er hovedproblemet at vi er for mange mennesker på jorda. Vi klarer aldri å løse de globale miljøproblema så lenge vi fortsetter å bli flere. Anonymous poster hash: 975a5...248
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #30 Skrevet 22. juni 2015 Tenk om hele jordas befolkning hadde latt være å få barn i 25 år. Da ville alle forurensnings problemer vært løst. For når alt kommer til alt så er hovedproblemet at vi er for mange mennesker på jorda. Vi klarer aldri å løse de globale miljøproblema så lenge vi fortsetter å bli flere. Anonymous poster hash: 975a5...248 Rimelig snevert innlegg. Beklager, men dette var grunt. Anonymous poster hash: f2ca6...551
smiia Skrevet 22. juni 2015 #31 Skrevet 22. juni 2015 Det er verken egoistisk å Ikke få barn og å få barn. Det handler ikke om egoisme. Mange frivillig barnløse innser nok sine begrensninger og har andre interesseområder. Helt enig i dette! Men for å prøve å svare på HIs spørsmål, kanskje de tenker i forhold til storfamilien? At de ikke gir foreldrene sine barnebarn, ikke gir tantungene søskenbarn etc.? Eller kanskje de tenker biologisk, at de har et ansvar for å føre genene videre, befolke jorden (som for øvrig er overbefolket). Personlig synes jeg det står stor respekt av å velge å ikke få barn dersom man ikke har ressurser til det, dersom man vet man kommer til å prioritere karriere slik at barnet i realiteten kommer til å vokse opp hos en barnepike - og lignende tilfeller der man vet man ikke har noe å tilføre barnet, eller vet man ikke kommer til å prioritere det. Skulle faktisk ønske flere hadde såpass god selvinnsikt og modenhet som det kreves for å ta et slik valg.
Pengetreet Skrevet 22. juni 2015 #32 Skrevet 22. juni 2015 Skal man dra egoisme begrepet så lang at det omfatter alle valg som innebærer å ta hensyn til egne ønsker? Kan man til og med si at det er en egoistisk handling å selge alle eiendelene sine og starte barnehjem i Bangladesh..? Alle handlinger som er indre motiverte er egoistisk? I så fall finnes det ingen uselviske handlinger fordi man har valgt det selv.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2015 #33 Skrevet 22. juni 2015 Har to venner som har fått barn mest på grunn av at det forventes av dem. De er helt greie mødre, men de sliter med å gi opp friheten sin på en annen måte enn resten av oss. De har heldigvis menn som er over middels glad i barn. Syns man skal ha et ønske om å få barn før man før dem. Anonymous poster hash: dc277...67e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #34 Skrevet 23. juni 2015 Bare for å ha sagt det først; Jeg syntes det er fornuftig ikke å få barn siden vi er for mange på kloden, og jeg syntes alle skal akseptere hverandres valg av å få barn/bli barnløs uten at man må forklare seg for andre av den grunn. Man er seg selv nærmest, og de fleste valg i livet er egoistiske. Selv det man gjør når man gleder andre, for da blir man glad selv. Så over til det du spør om, altså hvorfor sier andre at det er egoistisk ikke å få barn. Tankegangen er at 'oj, hun får ikke barn fordi hun ikke klarer å sette egnes behov til side. Hun må være nr 1, og det er ikke plass til andre. For en stor ego som bare tenker meg, meg, meg.' Så er erkjennelsen fra de som allerede har barn og klarer å sette egne behov til side for å tilfredsstille andre, at man blir et bedre og større menneske inni seg av å ha barn. Fokuset skifter fra en selv og til barna og fellesskapet. Anonymous poster hash: 35087...7c0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #35 Skrevet 23. juni 2015 For et nekete synspunkt å mene at man ikke kan være med å diskutere her inne (det diskuteres tross alt litt mer enn konsistens på den siste bleia) om man er barnløs. Et synspunkt man forresten ofte har når man ikke reflekterer særlig over egne valg, men får barn fordi "det bare skal være sånn, lizzm". Anonymous poster hash: 8b90b...803
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå