Gå til innhold

Noen som har valgt topp 10-navn og angret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har valgt et navn på topp 10-listen, med viten og vilje, og så angret litt på det etterpå?

Eller eventuelt motsatt: valgt et topp 10-navn selv om dere kanskje var skeptiske, og så aldri angret et sekund?

Anonymous poster hash: 386a8...0b7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte et topp 10 navn tilbake i 2010 da barnet vårt ble født. Har aldri angret!

Trodde vi skulle møte mange som heter det samme, men det har enda ikke skjedd. Har møtt ca 3-4 andre som heter det samme i løpet av disse årene.

Anonymous poster hash: e59a1...7db

Skrevet

Jeg har et topp 10 navn og hater det. Har vært plagsomt siden jeg var unge og er det ennå.

Anonymous poster hash: fe6b1...a01

Skrevet

Takk for svar:) Er så forskjellige meninger rundt det, altså. Du som hater det: ville det hjulpet å hatt et fornavn til, som du kunne velge å bruke i stedet eller bruke i tillegg for å skille deg ut? Eller har du kanskje det, uten at det hjelper?

Skrevet

Vi har et topp 10 navn til vårt barn. Hun er oppkalt etter et nært familiemedlem.  Vi har møtt veldig få med samme navn, og hun er den eneste i barnehagen med langt over 100 barn. Nr. 2 derimot fikk ikke ett topp 10 navn og der popper det opp barn med samme navn støtt og stadig.  

Anonymous poster hash: e51c8...472
Skrevet

Takk for svar:) Er så forskjellige meninger rundt det, altså. Du som hater det: ville det hjulpet å hatt et fornavn til, som du kunne velge å bruke i stedet eller bruke i tillegg for å skille deg ut? Eller har du kanskje det, uten at det hjelper?

Det hadde hjulpet med et navn til. Det jeg misliker er at jeg alltid må bruke etternavnet for å skille meg fra andre med sammen navn, eller blir hetene navnet mitt og første bokstav i etternavnet mitt.

Anonymous poster hash: fe6b1...a01

Skrevet

Har fire unger, to av dem har såkalt "topp ti"-navn; Thea & Jonas.

De to andre har korte navn i samme "stil", men langt unna alle slags lister :P

Vi har valgt navnene vi likte best på den tiden, og har da aldri angret! Det var helt tilfeldig at favorittnavnet var/ikke var på en eller annen liste!

Men jeg tenker lenge, og når jeg først bestemmer meg, så er det gjort! Forever ;)

Det er da også en grunn til at navnene blir "topp ti" - og det er jo bare fordi veldig mange liker dem :D

Mitt beste råd er: vær enige, og velg navnet DERE elsker! Det vil dere ikke angre på!

(men mange angrer på at de har gitt etter for "press" og har byttet navn..)

Anonymous poster hash: c27f8...367

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger:) Har alltid tenkt at jeg vil gi babyen et litt uvanlig navn, men er helt forelsket i et navn som bare har blitt mer og mer populært. Ønsker egentlig to fornavn uansett, har alltid hatt lyst på det selv (jeg har et veldig lite brukt navn, men likevel ønsket meg to), men er jo ekstra praktisk når navnet er mye brukt. Føler mer og mer at man skal velge favorittnavnet, uansett. Man har heller ingen garantier, om man velger et uvanlig navn er det plutselig en annen i klassen likevel. Kjekt å høre andres erfaringer. :)

Skrevet

Har ikke topp 10 navn, men topp 20 på nr 1 og topp 30 på nr 2. Førstemann er oppkalling, så der var det aldri spørsmål om å bruke et annet navn. På nr 2 var det et navn vi likte veldig godt, og selv om jeg vet om flere andre med samme navnet så bryr ikke det meg :)

Anonymous poster hash: a2c42...9dd

Skrevet

Har ikke topp 10 navn, men topp 20 på nr 1 og topp 30 på nr 2. Førstemann er oppkalling, så der var det aldri spørsmål om å bruke et annet navn. På nr 2 var det et navn vi likte veldig godt, og selv om jeg vet om flere andre med samme navnet så bryr ikke det meg :)

Anonymous poster hash: a2c42...9dd

Men tror du barnet bryr seg? Velger jo det vi liker best, men ønsker at barnet skal være fornøyd, også. Det er barnet som skal leve med det hele livet. Føler at det er så forskjellig hva man mener om navnet sitt. Noen synes det er kjedelig å ha et vanlig navn, noen synes det er helt greit, man er liksom ikke utenfor. Barn er jo ofte opptatt av det, også. De som hater navnet sitt intenst er som regel de med litt sære, uvanlige navn, føler jeg. Men tror det varierer så. Vet jo om folk med samme navn som har helt ulike oppfatninger av det. Og noen ofrer navnet sitt knapt en tanke.

Skrevet

Ene vår heter Martin, og det har vært på listen etterpå ihvertfall. Han passer navnet sitt, og kunne ikke hatt noe annet navn. 

Det har uansett ikke vært noe problem, og han er den eneste i klassen og på fotballaget som heter det. Tror ikke det var flere i bhg heller utrolig nok. 

Derimot er det tre Celine i klassen hans, og det kan jeg tenke meg er mer styrete. 

Anonymous poster hash: 6c72c...b19
Skrevet

Jeg har ett topp ti navn og alltid blitt kalt etternavnet mitt I stedet

Eksen min har to navn..Det frustrerende er at familien hans sier det andre navnet men han introduserer seg for det første. ..to navn er tull så lenge man ikke bruker de sammen mener jeg.

Anonymous poster hash: 3ff0f...463

Skrevet

Jeg fikk et "ti-på-topp" navn og det var litt irriterende. Var alltid "Christine T", istedenfor bare "Christine". I engelsk klassen min på VGS var vi 5 (!) som het dette navnet eller en variant av navnet: Kristin, Kristin,  Christine, Kristine og Ann-Christin. Festlig! 

Anonymous poster hash: ceaab...015
Skrevet

Jeg har 4 barn og 3 av dem har topp 10 navn. Ikke bevisst :(

Nr 1 fikk et navn jeg ikke hadde hørt på andre enn en barndomsvenninne. Trodde det var et lite brukt navn. Så begynner hun på skolen og det viser seg at det ikke er mindre enn 3 andre i klassen som heter det samme :(

Med de andre to tenkte vi at vi måtte sjekke litt først. Fant navn som var lite brukt, men 3-4 år etter de helt av og ble blir kåret til topp 10 navn! :(

Navnet til minste er helt vanlig navn, mange heter det, men er ikke et poppisnavn..

Angrer ikke.. Vi valgte jo navnene fordi vi liker dem, og vi er tydeligvis ikke de eneste ;)

Anonymous poster hash: caf76...0b0

Skrevet

Vi valgte bort et topp 3 navn til fordel for et navn nesten nederst på topp 10 listen. Det første navnet hadde jeg planlagt å bruke siden jeg var barn, og altså lenge før det havnet på topp 10 i det hele tatt. Fortalte mannen om det kort tid etter at vi traff hverandre, og han likte det også. Men fordi det ble så populært akkurat da vi fikk barn, så brukte vi det ikke likevel.

Angrer litt på det, for det er fortsatt et veldig fint navn og føles som "mitt", også er det ingen i barnehagen som heter det heller, så det hadde ikke gjort noe å bruke det. Men er fornøyd med det vi valgte også da. ;)

Anonymous poster hash: 2f6e9...1d2
Skrevet

Jeg er vokst opp med et poppis navn. Var aldri mindre enn to i klassen som het det samme gjennom alle skoleår. Gjorde ikke meg noe, jeg var meg uansett.

Men poppisnavn da er ikke helt det samme som nå. Nå har vi topp ti lister, men det er likevel større spredning i navn. Man er uansett ikke garantert noenting. I klassen til en av jentene var det en Geir og plutselig kom det tilflyttende en til Geir. De var vel de to eneste barna som fikk dette navnet det året og de havnet i samme klasse...

Skrevet

Jeg har det mest populære navnet i mitt kull, og syntes ikke noe om det. Var ALLTID minst en eller to (eller fler) med samme navn i alle klassene jeg har gått. Ble da kalt bare etternavnet eller fornavn pluss første bokstav i etternavnet. Derfor la jeg til et navn nummer to som 19-åring, og har aldri angret på det :) Nå bruker jeg begge navnene konsekvent.

Skrevet

Mine to gutter har 2 på topp-navn. De er født i januar og samme år tok navnet av gjennom landet. Det ene er selvsagt Lucas, et navn jeg har elsket siden jeg var barn selv,

Men vi angrer ikke. Kun møtt på 2 barn med samme navn som eldste og ingen med samme navn som yngste.

Men

Anonymous poster hash: 9d9bd...357

Skrevet

Jeg er vokst opp med et poppis navn. Var aldri mindre enn to i klassen som het det samme gjennom alle skoleår. Gjorde ikke meg noe, jeg var meg uansett.

Men poppisnavn da er ikke helt det samme som nå. Nå har vi topp ti lister, men det er likevel større spredning i navn. Man er uansett ikke garantert noenting. I klassen til en av jentene var det en Geir og plutselig kom det tilflyttende en til Geir. De var vel de to eneste barna som fikk dette navnet det året og de havnet i samme klasse...

Glemte å si at vi valgte et topp 10 navn til første som hun kler veldig godt. Valgte et "uvanlig" navn til siste og fikk mange hevede øyebryn. Hun passer navnet sitt kjempe bra. Hun liker også navnet sitt, men hun er et sjenert barn og hennes navn er lett og huske og blir lagt merke til. Derfor har hun ikke kunnet vært like anonym som hun selv har ønsket opp gjennom årene. Dette har bdret seg de siste årene da navnet er på full fart inn på topp listen nå.

Man har aldri garantier.

Skrevet

Jeg har en Julie. Vi sjekket aldri noen lister da vi valgte navnet, det var ikke viktig for oss hvorvidt mange andre het det samme. Mannen min er vokst opp med at det alltid var flere med samme navn som ham, jeg med det motsatte. Ingen av oss har vært plaget med poppisnavnet eller med det sjeldne navnet. Så ser jeg at vår Julie på nesten alle arenaer omtales som Julie R. Gjør henne ingenting tror jeg, men det hender jeg tenker at vi burde valgt litt mer med omhu. 

Anonymous poster hash: cc1b4...80d
Skrevet

Veldig fint med så mange svar! :) Takk!

Det er helt sant at topplistenavn ikke er helt som de var. Det er færre som får topplistenavnene enn tidligere, er vel snakk om rundt 1%? Det er jo bare én av hundre, så skal litt til å få mange i samme klasse. Men de kan selvfølgelig hope seg litt opp i visse byer/boligfelt/miljøer.

Skrevet

Sønnen min har et topp 10 navn, men jeg valgte det til han 13 år før han ble født, da var det ikke på topp 10. Og har aldri angret, vi prøvde virkelig å finne et annet navn, men klarte ikke det.

Jeg har selv topp 10 navn da jeg var barn, men har aldri syntes det var noe problem. Og jeg er den eneste i verden med mitt fornavn og etternavn. Så bra jeg fikk et sjeldent etternavn.

Anonymous poster hash: 90825...5f7
Skrevet

Har aldri sjekket noen lister, men barna våre har navn som mange andre har. Vi har valgt de navnene som vi selv syns er de vakreste i verden. Det er det viktigste. 

Skrevet

I min aldersgruppe het alle Elin, hadde ei til Elin i klassen og ei i klassen under og vi ble alltid kalt ved både for- og etternavn. Jeg hatet det. Mine unger har navn ingen andre i deres alderstrinn har. De er ikke så uvanlige men det er likevel ikke poppisnavn for deres årskull.

Anonymous poster hash: 8f241...8d3
Skrevet

Har aldri sjekket noen lister, men har to barn som heter Marie og Andreas som jo er mye brukte navn.

Jeg har aldri angret, de kunne ikke hatt andre navn. Ingen av dem har fler i klassen med samme navn heller..

Man kan aldri vite sånt, i barnehagen her er det to Oliver, og i klassen til eldste er det tre Aurora og to Marius. Ingen av disse navnene trodde jeg det skulle være så mange av. Da blir det Marius S og Marius R da...

Anonymous poster hash: a5ce1...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...