Gå til innhold

Termin 7.januar-når blir keisersnitt datoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har fått termin 7.januar. Skal ha keisersnitt og ble litt tankefull rundt datoen.. Mine to andre barn forløst 2 uker før... Nå er jo det julaften... Tror dere jeg kan ønske at jeg forsøker å holde ut til over nyttår? Hvor strenge er dem på slik? Noen som vet 😁 ?

Anonymous poster hash: d50de...c20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner jo at det ikke legges opp til planlagt keisersnitt på juleaften...men ønsker liksom ikke at det gjøres i romjula....

Skrevet

De heller vel mer mot å vente lengst mot termin nå. Så ca en uke før er vanlig, men 1/1 er jo helligdag, så ingen elektive snitt gjøres da. 2. og 3. januar er lørdag-søndag. Da står du tilbake med 4. januar eller 30/12...

Anonymous poster hash: 465ff...0d5

Skrevet

Det kommer an på sykehuset også, tror det er ulik praksis rundt omkring når de helst tar elektive keisersnitt, altså hvor lenge før termin. Vil tro det vil bli enten romjula eller 2. januar. Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd å få dato 2. januar. Sier de nei, så sier de nei, men de kan ikke si noe verre enn det! De vil nok også helst ha så få innlagt i jula som mulig. 

Skjønner godt dilemmaet... Hadde termin 4. februar selv, vi visste det ville bli planlagt ks før termin, og vi utsatte derfor med vilje prøvingen en måned slik at vi fikk januarbarn. :)

Anonymous poster hash: d7a66...9e6
Skrevet

Her i Stavanger velger de som regel 2 1/2 til 3 uker før.

Tviler på at de utsetter det til så "farlig" nært termin bare for at du ikke skal få et barn født sent på året?

Jeg tipper 21. eller 22. des. TIPPER!

Anonymous poster hash: d2978...5c5

Skrevet

På sykehuset her vil de ha det så nærme termin som mulig, som regel 5-7 dager før setter de dato her.

Jeg hadde født 13 og 17 dager før i tidligere svangerskap da jeg måtte ha planlagt snitt med sistemann og ønsket å ha datoen to uker før, men det fikk jeg ikke. Her tar de ikke snitt mer enn 10 dager før om det ikke er medisinske grunner til det, altså hadde du ikke fått keisersnitt mer enn 10 dager før her og de hadde gladelig satt deg opp etter nyttår.

For min del endte det med hastesnitt da, for fødselen startet 15 dager før termin, og jeg måtte ha keisersnitt så da ble det tatt torsdag kveld, 5 dager før planlagt.

Anonymous poster hash: 48792...349
Skrevet

Tipper du får 4 januar.

Jeg kræsjet med påsken, og fikk da 5 dager før istedenfor før påsken.

Anonymous poster hash: a17fc...859

Skrevet

De tar nok ikke hensyn til at du ikke vil i romjulen eller på julaften, om du må ta keisersnitt så vil de nok gjøre det når det er vanlig å gjøre det som er to uker før termin. Om du ikke medisinsk trenger et keisersnitt så kan det jo hende de lar deg vente, men da må du også være forberedt på å føde naturlig om noe skulle komme igang før det.

Anonymous poster hash: 4f4a0...b5e
Skrevet

Med mindre det er fare for ditt eller barnets liv, så hadde jeg kjempet hardt for å få barnet forløst på nyåret.

Skrevet

Jeg hører såklart på anbefaling fra sykehuset...trasser ingen på det her. Men jeg har to barn i fra før og ser for meg at jula i år vil bli veldig "annerledes" hvis mamma er på sykehuset. Jeg får ikke lov til å føde naturlig pga for små bekkenmål. Får bare høre med sykehuset. Takk for svar 🌸

Skrevet

De tar nok ikke hensyn til at du ikke vil i romjulen eller på julaften, om du må ta keisersnitt så vil de nok gjøre det når det er vanlig å gjøre det som er to uker før termin. Om du ikke medisinsk trenger et keisersnitt så kan det jo hende de lar deg vente, men da må du også være forberedt på å føde naturlig om noe skulle komme igang før det. Anonymous poster hash: 4f4a0...b5e

Du er virkelig fullstendig på bærtur.

Planlagt ks legges aldri til helligdager eller spesielle dager, de legges til hverdager.

Skulle fødselen starte før datoen for et planlagt ks blir det hastesnitt.

Så de kommer ikke til å legge det til julaften, 1. eller 2. juledag eller nyttårsaften.

Anonymous poster hash: a17fc...859

Skrevet

De tar nok ikke hensyn til at du ikke vil i romjulen eller på julaften, om du må ta keisersnitt så vil de nok gjøre det når det er vanlig å gjøre det som er to uker før termin. Om du ikke medisinsk trenger et keisersnitt så kan det jo hende de lar deg vente, men da må du også være forberedt på å føde naturlig om noe skulle komme igang før det.

Anonymous poster hash: 4f4a0...b5e

De legger aldri planlagte operasjoner på helligdager, og to uker før er ikke det vanlige her. Her er i underkant av en uke før vanlig og de legger det selvfølgelig på en hverdag.

Anonymous poster hash: 48792...349

Skrevet

Krysser fingrene for at det går til januar 😃

Skrevet

Hvis du skal diktere datoen så får du føde vaginalt. Ellers blir det ks i romjulen.

Anonymous poster hash: dfc14...235
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvorfor du skal snittes også. Er de redde for at livmora skal revne ved rier settes datoen i god tid. Leser at du har smalt bekken, og da er det ingen krise om fødselen starter, så jeg vil tippe at de setter datoen nærme termin.

Skrevet

Jeg fikk velge mellom 2 datoer,henholdsvis 13 og 10 dager før terminen. Valgte 10 dager før,men fødsel startet dagen før så da tok de ks med en gang.

Ingen med planlagt ks må belage seg på å føde vaginalt pga kræsj med helligdager. Ks får man når det er medisinske grunner for det,enten fysisk eller psykisk.

Anonymous poster hash: dd17c...9b7

Skrevet

Tviler sterkt på at de ønsker deg på sykehuset i romjulen. Normalt legger man vel ikke opp til planlagte inngrep da. Så hvis det ikke er noen krise om fødselen skulle starte naturlig vil jeg tro at de venter til etter nyttår.

Skrevet

Jeg hadde termin rundt samme tid å fikk planlagt keisersnitt i romjulen på en av hverdagene, ikke diskuter bart å ta før jul eller vente til nyåret på grunn av faren for å gå i fødsel, pappan klarer vel å feire nyttårsaften med de 2 andre barna å familie mens du slapper av md nyfødte på sykehuset😉

Anonymous poster hash: af8bc...5c0

Skrevet

Hvis du skal diktere datoen så får du føde vaginalt. Ellers blir det ks i romjulen.

Hehe, ja det er kjempeenkelt å bestemme dato for vaginal fødsel selv. Bare våkne opp og tenke at i dag tror jeg jammen jeg skal føde litt😂😂

Anonymous poster hash: 56205...bdd

Skrevet

Herregud...jeg har ikke sagt jeg skal diktere noe som helst. Jeg stilte et spørsmål om andre hadde erfaring med lignende. Her er det jammen meg mange surmaga kjerringer!🙈 Takk til dere som gir meg svar på det jeg spør etter. 😃

Skrevet

Herregud...jeg har ikke sagt jeg skal diktere noe som helst. Jeg stilte et spørsmål om andre hadde erfaring med lignende. Her er det jammen meg mange surmaga kjerringer!🙈 Takk til dere som gir meg svar på det jeg spør etter. 😃

Skrevet

vennninna mi skal ta keisersnitt i oktober og gjør det 3 uker før, og siden det faller på julaften 2 uker før,så blir det kanskje 3 uker for deg også :)

Skrevet

Takk 😊 Blir spennende å høre hva dem sier... Heller før jul enn midt i romjula, men je gjør som jeg får beskjed om 🌸

Skrevet

Jeg fikk ks i uke 36 😊

Anonymous poster hash: 26ad8...46b

Skrevet

Hehe, ja det er kjempeenkelt å bestemme dato for vaginal fødsel selv. Bare våkne opp og tenke at i dag tror jeg jammen jeg skal føde litt

Anonymous poster hash: 56205...bdd

Du forstod nok poenget med at HI ikke kan legge føringer på dato for ks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...