Gå til innhold

Skolen og jeg har tatt kontakt m barnevernet, fordi jeg kan ha behov for litt hjelp. Men det føles både skamfullt og nedverdigende...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere
Hvis du er noe i nærheten av den samme i virkeligheten som online tviler jeg på at det blir det siste du har av kontakt med barnevernet - og det kommer til å være fullstendig berettiget!

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Tror barnevernet ligger langt unna henne etter at de måtte betale sinnsyke summer i erstatning.

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Tror jeg også Styrer i barnehagen og hun i barnevernet som oppførte seg sinnsykt fikk sparken også. Så det går nok bra med barna og meg
Er nok ikke slik at selv om man har vært utsatt for feilaktige beskyldninger en gang så er man "immun" for all fremtid. Selvsagt vil barnevernet bli koblet inn igjen dersom noen sender en bekymringsmelding.

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Det var en spøk. Derav ... Men ja om noen sender en bekymringsmelding vil de bli blandet inn igjen. Men det er min minste bekymring i hele verden. Har helt ren samvittighet og vet jeg er en god mor. I tillegg har jeg god dialog med alle rund mine barn(skole, barnehage, naboer osv)så det blir ikke bare plutselig sendt en bekymring fra noen.

 

I tillegg har vi gode skussmål fra alle som har og har hatt kontakt med oss og barna våre. Så det går nok bra med oss, men takk for din bekymring

Det er ikke deg jeg bekymrer meg for. Jeg holder på at dersom du har samme personlighet i virkeligheten som den som kommer til uttrykk gjennom nicket ditt, da er det nok en sjanse for at du ikke er verdens beste mor. Du nyter jo å såre folk, og har et vanvittig kroppsbilde. Ikke sikkert du er den beste å vokse opp med, eller verdens beste forbilde.

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Nei barna mine har det nok ikke særlig godt. Får håpe noen melder meg til bv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekymringsmelding er en fellesbenevnelse på alle skriv bv får. Uansett om det er fra foreldre selv eller andre som har sendt inn. Så det skal du ikke ta så bokstavelig. Skjemaene som er sendt rundt(innhenting av opplysninger) er skjema som ligger inn som mal hos mange bv.tjenester. Min tanke er at de gjør det for å få et mest mulig helt bilde av familien din. Hjemmebesøk er for å få din versjon, observere deg sammen med barna og bli litt kjent med dere. Du trengee ikke nevne ordet barnevern for dine barn om de assosierer det med noe negativt. Si at dere får besøk som kan hjelpe dere med å få det bedre som familie. Lykke til

 

Anonymous poster hash: 65070...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Hva ønsker du å oppnå med denne kommentaren? Å gjøre vondt verre? Hvis det ikke var hensikten: på hvilken måte skulle HI finne kommentaren din støttende eller nyttig?
Jeg bekreftet bare det hun selv mener. At det er flaut...
På hvilken måte mente du at det skulle hjelpe? Tror du ikke HI er fullstendig klar over at kontakt med barnevernet kan være stigmatiserende? Tror du ikke hun allerede sitter med de tankene? Da hjelper det lite at du kommer og sier ting som: "herregud, er heeeeeelt enig, altså. Driiiiitpinlig"

 

Ville det ikke vært bedre å si noe slikt som: jeg skjønner at det føles stigmatiserende men prøv å ikke tenkt så mye på den biten. Fokuser heller på at nå får dere hjelp slik at du og barna kan få en bedre hverdag. Og vær stolt av at du turte å spørre om hjelp"

 

Ser du forskjellen på de to typene av kommentarer?

Jeg gidder ikke pakke det inn. Beklager at jeg støter deg men det får du bare leve med
Du trenger ikke pakke det inn. Du kan holde munn hvis du ikke har noe fornuftig å komme med. Når du velger å la være så får du leve med at andre synes du fremstår som usympatisk. Du kan ikke forvente å strø om deg med den slags kommentarer uten at folk kommenterer det.
Nei,ja, ok, mmm osv... Seriøst, slutt å kupp tråden. Du kan lage en annen tråd. Jeg svarer akkurat det jeg vil i de trådene jeg vil så lenge de er innenfor forumets regler. Liker du ikke svara så gå videre eller send meg en pm eller lag en annen tråd.

Gikk du tom for argumenter, så du måtte avvæpne meg med "Seriøst, slutt å kuppe tråden"? Man kan jo spørre seg om hvem som kupper tråden: hun som med viten og vilje skriver ting hun vet vil provosere, eller hun som forsøker og avvæpne provokatøren. Jeg kommer ikke til å svare deg flere ganger da jeg har fått inntrykk av at du er et håpløst tilfelle det ikke nytter å diskutere med.

 

HI, fokuser på all støtten og de gode rådene du har fått i innlegget. Du er helt klar over at du trenger hjelp og dette kommer BV til å legge merke til. Omsorgsovertagelse skjer kun der foreldrene ikke innser at de trenger hjelp og ikke er villig til å forandre seg. Det er ikke tilfelle med deg, så jeg tror at du kommer til å klare deg helt fint:-)

Hun sa det var flaut og jeg bekreftet det. Der burde faktisk ikke provosere deg så veldig. Tror strengt talt at du lar deg provosere kun fordi det er meg. Er andre svar her som er kjipere.

Kan du vise meg det? Alle andre svar jeg har setter positive og støttende til at hi søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere
Hvis du er noe i nærheten av den samme i virkeligheten som online tviler jeg på at det blir det siste du har av kontakt med barnevernet - og det kommer til å være fullstendig berettiget!

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Tror barnevernet ligger langt unna henne etter at de måtte betale sinnsyke summer i erstatning.

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Tror jeg også Styrer i barnehagen og hun i barnevernet som oppførte seg sinnsykt fikk sparken også. Så det går nok bra med barna og meg

Er nok ikke slik at selv om man har vært utsatt for feilaktige beskyldninger en gang så er man "immun" for all fremtid. Selvsagt vil barnevernet bli koblet inn igjen dersom noen sender en bekymringsmelding.

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Det var en spøk. Derav 😂... Men ja om noen sender en bekymringsmelding vil de bli blandet inn igjen. Men det er min minste bekymring i hele verden. Har helt ren samvittighet og vet jeg er en god mor. I tillegg har jeg god dialog med alle rund mine barn(skole, barnehage, naboer osv)så det blir ikke bare plutselig sendt en bekymring fra noen.

 

I tillegg har vi gode skussmål fra alle som har og har hatt kontakt med oss og barna våre. Så det går nok bra med oss, men takk for din bekymring😊

Mm, de skulle bare visst hvordan du oppfører deg på anonymt mammaforum...

 

Anonymous poster hash: efa31...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere
Hvis du er noe i nærheten av den samme i virkeligheten som online tviler jeg på at det blir det siste du har av kontakt med barnevernet - og det kommer til å være fullstendig berettiget!

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Tror barnevernet ligger langt unna henne etter at de måtte betale sinnsyke summer i erstatning.

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Tror jeg også Styrer i barnehagen og hun i barnevernet som oppførte seg sinnsykt fikk sparken også. Så det går nok bra med barna og meg

Er nok ikke slik at selv om man har vært utsatt for feilaktige beskyldninger en gang så er man "immun" for all fremtid. Selvsagt vil barnevernet bli koblet inn igjen dersom noen sender en bekymringsmelding.

 

Anonymous poster hash: 2ebdc...b5d

Det var en spøk. Derav 😂... Men ja om noen sender en bekymringsmelding vil de bli blandet inn igjen. Men det er min minste bekymring i hele verden. Har helt ren samvittighet og vet jeg er en god mor. I tillegg har jeg god dialog med alle rund mine barn(skole, barnehage, naboer osv)så det blir ikke bare plutselig sendt en bekymring fra noen.

 

I tillegg har vi gode skussmål fra alle som har og har hatt kontakt med oss og barna våre. Så det går nok bra med oss, men takk for din bekymring😊

Mm, de skulle bare visst hvordan du oppfører deg på anonymt mammaforum...

 

Anonymous poster hash: efa31...837

Ja de skulle bare visst😛 Men det er det ingen som vet😂
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bevisst ignorert bemerkningen fra sint naken biltyv. Bare ignorer bemerkningen dere andre også 👍😉

Takker for støtte og råd :).

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jigglewiggle

Alvorlig talt, dette er siste advarsel i forhold til avsporinger før tråden blir stengt!

 

Jigglewiggle

Brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bevisst ignorert bemerkningen fra sint naken biltyv. Bare ignorer bemerkningen dere andre også 👍😉

Takker for støtte og råd :).

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Det tror jeg du gjør lurt i:)

 

Tror ikke de legger stort merke til at det bor en sliten mamma og barn i huset. Det er jo derfor de er der!

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bevisst ignorert bemerkningen fra sint naken biltyv. Bare ignorer bemerkningen dere andre også

Takker for støtte og råd :).

HiAnonymous poster hash: f2757...dff

Støtter dette! La oss ignorere henne og unngå at tråden låses. Hi får mange gode råd her. La oss hjelpe henne å holde tråden åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er praktiske ting og økonomi du primært ønsker hjelp med så er det habiliteringen (siden du er syk) og NAV som skal bistå deg. Barneverntjenesten kan hjelpe med avlastning og økonomisk støtte til barna, men husarbeid og noe større økonomisk støtte vil du ikke kunne få.

 

Er det ingen som har snakket med deg om hva barneverntjenesten kan bistå med i forkant av meldingen?

 

Hilsen ansatt i bv.tjenesten (som forøvrig ikke ser så mye på rot)



Anonymous poster hash: 192ff...f4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jigglewiggle

Tråden er ryddet for personangrep og sitater av dette. Fortsetter dette så låser jeg tråden uten varsel.

 

Jigglewiggle

Brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og sitater av dette. Fortsetter dette så låser jeg tråden uten varsel.

Jigglewiggle

Brukermoderator

Hva med å heller advare brukerne som ødelegger tråden? Synd om disse på enkelt vis skal kunne få en hel tråd stengt.

Opplever at dette er viktig for HI og da bør ikke andre kunne sabotere hennes tråd.

 

Anonymous poster hash: 192ff...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Nå er vel ikke det å ha kontakt med barnevernet helt ukjent for deg😉

 

Anonymous poster hash: fa464...866

Nei og nettopp derfor vet jeg hvor flaut det er. Nå var det fullstendig uberettiget i mitt tilfelle mens det ikke er det for hi. Ergo enda flauere

Hjelpe meg, hvor enkel er du?

 

 

Anonymous poster hash: adb1e...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som er støttekontakt for en gutt på 7, år som bor alene med mor, ingen far i bildet.

De drar ut sammen å gjør massevis av ting!

Støttekontakten kan hente gutten på sfo, ta han med ut for å spise, gjøre lekser osv. Eller andre gøyale ting som bowling, kino, turer osv. Alt dette får støttekontakten dekt, og mor får litt pusterom :)

 

Min venn har blitt skikkelig glad i gutten, og ser en helt annen side enn det mor forteller om han. De har fått ett godt bånd, og gutten har fått tillit til menn igjen. Mor sender selv melding til støttekontakten om han feks kan hente gutten på sfo i morgen og gjøre noe med han, hvis hun er sliten/må i viktige bvmøter osv. Denne ordningen fungerer kjempefint for dem :)

Lykke til!



Anonymous poster hash: 76cb9...c64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det er praktiske ting og økonomi du primært ønsker hjelp med så er det habiliteringen (siden du er syk) og NAV som skal bistå deg. Barneverntjenesten kan hjelpe med avlastning og økonomisk støtte til barna, men husarbeid og noe større økonomisk støtte vil du ikke kunne få.

 

Er det ingen som har snakket med deg om hva barneverntjenesten kan bistå med i forkant av meldingen?

 

Hilsen ansatt i bv.tjenesten (som forøvrig ikke ser så mye på rot)

 

Anonymous poster hash: 192ff...f4f

Takk for svar :). Det var sosiallæreren på skolen som anbefalte meg å søke om hjelp. Litt fordi jeg er under utredning for MS, og i verste fall kan måtte trenge hjelp og avlastning med barna i fremtida. Er ellers mye sliten og sover mye når de er på skolen. Sosiallæreren mente at jeg kanskje kan ha god hjelp i litt avlastning iblant. Jeg ser at jeg kunne fint taklet hverdagen bedre, med sykdom, om jeg ikke var nedlesset i andre bekymringer i tillegg, som økonomi, oppussing, husarbeid og plikter som baller på seg både ute og inne. Jeg har ingen støtte eller hjelp fra NAV utover uføretrygden. Kanskje barnevernstjenesten vet mer om hva jeg evt kan få hjelp til, hvem jeg skal prate med og hvor jeg skal søke..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukermoderator: jeg beklager, jeg så ikke at trådene var sletta før jeg sendte svaret...

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det er praktiske ting og økonomi du primært ønsker hjelp med så er det habiliteringen (siden du er syk) og NAV som skal bistå deg. Barneverntjenesten kan hjelpe med avlastning og økonomisk støtte til barna, men husarbeid og noe større økonomisk støtte vil du ikke kunne få.

 

Er det ingen som har snakket med deg om hva barneverntjenesten kan bistå med i forkant av meldingen?

 

Hilsen ansatt i bv.tjenesten (som forøvrig ikke ser så mye på rot)

 

Anonymous poster hash: 192ff...f4f

Takk for svar :). Det var sosiallæreren på skolen som anbefalte meg å søke om hjelp. Litt fordi jeg er under utredning for MS, og i verste fall kan måtte trenge hjelp og avlastning med barna i fremtida. Er ellers mye sliten og sover mye når de er på skolen. Sosiallæreren mente at jeg kanskje kan ha god hjelp i litt avlastning iblant. Jeg ser at jeg kunne fint taklet hverdagen bedre, med sykdom, om jeg ikke var nedlesset i andre bekymringer i tillegg, som økonomi, oppussing, husarbeid og plikter som baller på seg både ute og inne. Jeg har ingen støtte eller hjelp fra NAV utover uføretrygden. Kanskje barnevernstjenesten vet mer om hva jeg evt kan få hjelp til, hvem jeg skal prate med og hvor jeg skal søke..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

 

 

Avlastning / besøkshjem er absolutt et fint tiltak. Fritidskontakt og stønad til aktiviteter, samt utsyr, er også et tiltak barnevernet kan sette inn. Det er forebyggende, det gir barna noen andre opplevelser og det vil gi deg rom til å kunne fungere bedre i hverdagen.

Vi kan også bidra med samarbeid med andre instanser, delta i møter og helpe til med søknader.

 

Årsaken til at det innhentes informasjon er for å bedre kunne kartlegge situasjonen. For å kunne sette inn riktig tiltak og for å kunne innvilge de økonomiske støttene til barna må vi ha et informasjonsgrunnlag utover det foreldrene forteller. Det er også viktig at foreldrene ikke underrapporterer, men forteller så ærlig som mulig om hva de ønsker hjelp til. Det er utrolig viktig slik at du kan få den hjelpen du ønsker og trenger.

 

Med tanke på praktiske oppgaver så gjør ikke vi det. Det er ting du kan søke om gjennom kommunen - feks. vaskehjelp, eve. hjelpemidler som kan avlaste deg med tanke på din sykdom etc.

Det er noe du også kan drøfte med fastlegen og NAV.

 

Om du er bekymret for hva skolen vil tenke så står du helt fritt til å snakke med skolen vedr. dette. Du kan også samtykke til at tilbakemeldingen som gis til skolen når undersøkelsen er ferdig kan si noe om hvilke vurderinger som er gjort og hvilke tiltak som eventuelt settes inn.

Vi sender ut slike standardbrev mange ganger i uken til ulike instanser. Deres jobb er ikke å tolke eller å dømme foreldrene. De skal svare utfra de opplysninger de har og det gjør de. Akkurat det skal du ikke tenke så mye på. Alle opplysninger er med på å si noe om hva dere eventuelt kan trenge, hva som er behovet / behovene og hvordan vi kan begrunne det vi gjør når vi skriver vedtak.

 

Du har rett til innsyn i alle opplysninger som kommer inn og alle opplysningene vil bli gjennomgått sammen med deg.

 

 

#63

 

Anonymous poster hash: 192ff...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selv kontakt med barnevernet (sendte et søknadsbrev om avlastning) da sønnen min var 2 år. Jeg hadde selv "skaffet" en avlaster (som også selv var barnevernspedagog). Det var styrer i bhg som anbefalte meg det - hun hadde selv gjort det med sin sønn. Jeg kom inn til samtale, samtykket til at de innhentet oppl fra bhg og HS.

Grunnen til at jeg søkte var at jeg hadde lite nettverk, hadde hatt to ekstremt tøffe år som toppet seg med at min mor tok livet sitt og var alene med sønnen min som hadde og har ekstra utfordringer. Hadde avlastning 1 helg i mnd i rett over 1 år. Da var ikke behovet der lenger. 

Jeg opplevde alt veldig ryddig fra bv sin side. Var aldri noe hjemmebesøk eller slike skjemaer som du beskriver.



Anonymous poster hash: 3f144...da9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan trøste hi så mye dere vil men sannheten er at det er stigmatiserende å ha kontakt med barnevernet. Lik det eller ikke og ja bare kom med personhets av meg. Det forandrer ikke det fakta at det er stigmatiserende, flaut og ydmykende.

Du kan umulig ha noe særlig erfaring med bv. Vet flere som har vært i kontakt med bv, og ser ikke annerledes på de enn andre.

 

Anonymous poster hash: 65070...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja å kontakte barnevernet er ikke lurt. Ingen tvil om at kommer til å måtte slite med de lenge. Og det er nedverdigende og flaut at en haug med instanser nå vet at du har kontakt med bv. De får ikke vite at du selv tok kontakt heller... Uff så flaut

Uff ja.. Samme som biltyven sier. Blir dessverre ikke kvitt de med det første. Jeg gjorde det samme ser du, da hun var liten. Var alene og slet pga sykdom, dårlig nettverk. Helsesøster sa at jeg kunne få avlastning gjennom barnevernet om jeg ønsket å kontakte dem. Dumme meg hadde ikke peiling og takket ja til det.

Reagerte som deg da je så det ble kalt bekymringsmelding. At de omtalte det som det. "Det står i bekymringnsmeldingen at..." Kom på besøk uten forvarsel flere ganger. Sikkert ikke fornøyde med å ikke finne noe første gangen. Har det alltid fint hjemme jeg.

Og SÅ hentet de inn opplysninger i bhg og hos lege! Fy faen så flaut!!! MEN faktisk så ringte først bhg og var livredde for at jeg skulle tro det var de som hadde sendt for de forsto ikke hvor den hadde kommet fra og det var IKKE de som hade sagt noe altså! Var jo kjekt å høre at de ikke forsto hvorfor, og fint å kunne få forklart hva det begynte med. (Meg...) så ringte legen også bare for å opplyse meg om at han hadde mottatt dette og han hadde først begynt å lure på om det var en feil? Forklarte han også saken og han lurte på om det var noe spesielt jeg ville han skulle skrive. Jeg sa neida, de har ingenting på meg så jeg er ikke bekymret liksom. Syns bare det er dumt de skal bruke så vanvittig mye ressurser på MEG. Hva med barna som faktisk trenger hjelp.. Herregud for et mas det var... Tok laaaang tid før de kom fram til at det ikke var grunn til bekymring. Og da je spurte om d var mulighet for avlastning, som var grunne. Til vi tok kontakt så sa de nei, de kunne ikke se jeg trengte det.. Jaja.. Går fint nå og dette er lenge siden så vi har klart oss👍🏻

 

Anonymous poster hash: af4b5...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være så ille å ha kontakt med barneverntjenesten, skjønner jeg ikke. At man skal se ned på folk som trenger hjelp, sier mer om den som ser enn den som blir sett ned på.

 

Anonymous poster hash: ff9d8...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Om det er praktiske ting og økonomi du primært ønsker hjelp med så er det habiliteringen (siden du er syk) og NAV som skal bistå deg. Barneverntjenesten kan hjelpe med avlastning og økonomisk støtte til barna, men husarbeid og noe større økonomisk støtte vil du ikke kunne få.

 

Er det ingen som har snakket med deg om hva barneverntjenesten kan bistå med i forkant av meldingen?

 

Hilsen ansatt i bv.tjenesten (som forøvrig ikke ser så mye på rot)

 

Anonymous poster hash: 192ff...f4f

Takk for svar :). Det var sosiallæreren på skolen som anbefalte meg å søke om hjelp. Litt fordi jeg er under utredning for MS, og i verste fall kan måtte trenge hjelp og avlastning med barna i fremtida. Er ellers mye sliten og sover mye når de er på skolen. Sosiallæreren mente at jeg kanskje kan ha god hjelp i litt avlastning iblant. Jeg ser at jeg kunne fint taklet hverdagen bedre, med sykdom, om jeg ikke var nedlesset i andre bekymringer i tillegg, som økonomi, oppussing, husarbeid og plikter som baller på seg både ute og inne. Jeg har ingen støtte eller hjelp fra NAV utover uføretrygden. Kanskje barnevernstjenesten vet mer om hva jeg evt kan få hjelp til, hvem jeg skal prate med og hvor jeg skal søke..

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Avlastning / besøkshjem er absolutt et fint tiltak. Fritidskontakt og stønad til aktiviteter, samt utsyr, er også et tiltak barnevernet kan sette inn. Det er forebyggende, det gir barna noen andre opplevelser og det vil gi deg rom til å kunne fungere bedre i hverdagen.

Vi kan også bidra med samarbeid med andre instanser, delta i møter og helpe til med søknader.

 

Årsaken til at det innhentes informasjon er for å bedre kunne kartlegge situasjonen. For å kunne sette inn riktig tiltak og for å kunne innvilge de økonomiske støttene til barna må vi ha et informasjonsgrunnlag utover det foreldrene forteller. Det er også viktig at foreldrene ikke underrapporterer, men forteller så ærlig som mulig om hva de ønsker hjelp til. Det er utrolig viktig slik at du kan få den hjelpen du ønsker og trenger.

 

Med tanke på praktiske oppgaver så gjør ikke vi det. Det er ting du kan søke om gjennom kommunen - feks. vaskehjelp, eve. hjelpemidler som kan avlaste deg med tanke på din sykdom etc.

Det er noe du også kan drøfte med fastlegen og NAV.

 

Om du er bekymret for hva skolen vil tenke så står du helt fritt til å snakke med skolen vedr. dette. Du kan også samtykke til at tilbakemeldingen som gis til skolen når undersøkelsen er ferdig kan si noe om hvilke vurderinger som er gjort og hvilke tiltak som eventuelt settes inn.

Vi sender ut slike standardbrev mange ganger i uken til ulike instanser. Deres jobb er ikke å tolke eller å dømme foreldrene. De skal svare utfra de opplysninger de har og det gjør de. Akkurat det skal du ikke tenke så mye på. Alle opplysninger er med på å si noe om hva dere eventuelt kan trenge, hva som er behovet / behovene og hvordan vi kan begrunne det vi gjør når vi skriver vedtak.

 

Du har rett til innsyn i alle opplysninger som kommer inn og alle opplysningene vil bli gjennomgått sammen med deg.

 

 

#63

 

Anonymous poster hash: 192ff...f4f

Tusen takk for langt svar :).

Både fritidsaktiviteter og utstyr er nok noe som ville hjelpe veldig. Jeg har mye dårlig samvittighet for de tingene jeg ikke har energi til å få til sammen med barna, som sykkelturer (og å lære yngstemann å sykle), skiturer, badeland osv. Det er ting jeg ønsker for barna mine, men så har vi ikke utstyret osv. Og det å ta med tre unger ut på aktiviteter og være alene med ansvaret, når de er i forskjellig alder og utvikling.., det blir til at dørstokken blir litt høy.

Jeg skulle gjort ferdig oppussing av soverommene til barna også, de skulle hatt skikkelige klesskap og vegghyller for oppbevaring osv. Er dette også noe det går an å få hjelp og støtte til? Slik at barna har et ok sted der de kan trekke seg tilbake, ha besøk av venninner osv?

 

Sosiallæreren skrev til barnevernet om hvordan sykdommen påvirker hverdagen min om dagen, og jeg synes hun overdrev en del i forhold til hva jeg fortalte henne. Jeg har en nummen arm, og hun skrev at det var vanskelig for meg med daglige gjøremål. Jeg har full kraft i armen, så har ikke problemer der. Hun skrev at det nesten var uforsvarlig av meg å kjøre bil om morgenen, fordi jeg fortalte om et par episoder der jeg følte meg ustø når jeg stod opp og måtte holde fast i veggen. Men dette ga seg når jeg våknet mer ordentlig, og lenge før jeg skulle ut å kjøre barna. Jeg er derfor litt engstelig nå, når de henter inn opplysninger og spør etter mors omsorgsevne..

Skolen og lærerne til barna har fått informasjon om hvorfor barnevernet innhenter opplysninger, og jeg har fått beskjed om at jeg får full støtte av dem, ingen mistanker om omsorgssvikt. Barnevernet kontakter ikke barnefar nå, siden dette gjelder meg.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f2757...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...